Nieuwe rage? Teveel juryleden regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Nieuwe rage? Teveel juryleden regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 14:43

Het is me nu al 2x overkomen dat ik gevraagd werd om te jureren. Die dagen heb vrijgehouden en ook andere clubs of afspraken op die dagen daarvoor heb afgeslagen.
En dan bellen ze of niet af, of ze bellen pas 3 dagen tevoren af. Met de melding dat ze er teveel geregeld hadden en dat je dus niet hoeft te komen.

En dat terwijl de startlijsten al 2 weken op internet staan. Dus dat wisten ze al eerder...
Ik jureer al 9 jaar, maar dit jaar is het voor het eerst dat dit gebeurt. Zou dit een nieuwe rage zijn; teveel mensen regelen en dan maar gewoon afzeggen op het laatste moment?

Iemand anders hier ook ervaring mee?

AmonRe

Re: Nieuwe rage? Teveel juryleden regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:59

Ik had precies hetzelfde vorige week! Ik heb een boze mail gestuurd met de vraag of dit hun normale werkwijze is, het antwoord was: ja! Als er te weinig combi's zijn (<40 starts), dan bellen ze een jury af. Mijn voorstel om pas een 2e jury te regelen als er >40 starts zijn kon niet, want op het laatste moment was er geen jury meer te krijgen volgens de vereniging. Beetje raar! Volgens mij is er altijd een sluitingsdatum iets van 2 weken voor de wedstrijd. Dan is er nog tijd genoeg om een jury te regelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:05

Dat ben ik niet met je eens, AmonRe. 2 weken voor tijd nog een jury regelen wordt vrees ik heel moeilijk als ik de wedstrijdsecretariaten beluister.
Ik heb het ook wel een paar keer gehad. Ik vind het nogal vreemd. Als jurylid houd je je agenda vrij en zeg je tegen andere verenigingen dat je bezet bent die dag. Vervolgens wordt er een paar dagen van tevoren afgebeld. Niet netjes imo. Ik heb de verenigingen die dat doen op mijn eigen 'zwarte' lijst gezet Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:10

ik ben FNRS jury en in mijn loopbaan 2x afgebeld en 1x waren ze me vergeten toen ik belde voor de startlijden wisten ze niet meer dat ze me gevraagd hadden
Dus 3x voor joker weekend vrijgehouden nou is dat op zich niet heel erg maar de bedrijven waar je steeds nee tegen zegt is wel sneu verder vraag ik altijd om een bevestiging + startlijst per email en daardoor gaat het meestal gewoon dus goed

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:50

Hmmz ik heb het nog niet gehad. Waar ik me wel aan stoor zijn de massamails via bijv juryplatform aan veel juryleden in de regio. Vraag gewoon één voor één.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:13

Het is mij één keer gebeurd, ik zou toen M1/M2 pony's jureren, maar de deelname in het M en Z was klein en daarom hebben ze de ringen gecombineerd. Ik viel af als jury omdat ik geen Z mag jureren. Ik vond dat een prima verklaring.

Maar kort van te voren afbellen omdat er teveel juryleden gevraagd zijn, dat vind ik niet kunnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:34

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar als teveel boeken een normale werkwijze blijkt te zijn bij een bepaalde vereniging dan kan ik de volgende keer toevallig zelf niet meer jureren op de door hun gevraagde dag. Of ik zou duidelijk aangeven dat ik niet mijn vrije dag reserveer om als reserve op de lijst te staan.

Ik heb wel een keer gehad dat de inschrijvingen tegen vielen maar toen werd ik netjes 3 weken van tevoren opgebeld dat dit dreigde te gebeuren en hadden we een dag afgesproken wanneer ik het definitief zou horen. Heel netjes lijkt me.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:55

Fitzroy, als ik op Bokt lees dat er veel jury's zijn die nooit gevraagd worden en toch willen jureren zou het 2 weken voor de wedstrijd toch wel moeten lukken om een jury te regelen, vooral omdat het dan een B/L jury betreft. Ik zit zelf ook in het bestuur van een rijvereniging en weet uit ervaring dat het soms moeilijk is op het laatste moment, maar dat is dan vaak bij een M/Z jury. Maar ja, gelukkig gebeurt het niet al te vaak dat ik word afgebeld.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:41

Ik heb het ook al eens gehad hoor, helaas hadden ze nieteens het fatsoen me af te bellen maar ik moest er zelf achteraan bellen waarom ik niet op de startlijst stond....
En hetzelfde verhaal als wat Karin verteld is me ook eens gebeurt, maar toen belde ze me netjes op om te overleggen.

Sansje heeft ook en punt, ik vind het ook erg storend als ik via de mail wordt gevraagd voor een concour, reageer binnen een uur en krijg dan te horen dat een ander jurylid sneller reageerde en het dus al niet meer nodig is Verward
Als er zo'n haast bij is, stuur dan niet een legio juryleden een email maar bel gewoon even!!!
En als je wel besluit een mail te sturen, wacht dan tenminste netjes op antwoord alvorens een ander jurylid te vragen, wel zo netjes.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:22

Ik heb het ook gehad 2 weken geleden! Ik vind het echt niet netjes inderdaad. Vooral omdat ze zo laat pas afbellen!!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:34

Ik heb er ervaring mee............ als wedstrijdsecretariaat. Ik regelde de juryleden altijd vrij vroeg omdat de ervaring leert dat je op het laatste moment bijna geen juryleden meer kunt krijgen. Ze hebben dan op die dag al een andere wedstrijd staan. Of, en dat is natuurlijk ook heel logisch, hebben geen wedstrijd voor die dag staan en dus iets anders gepland. Door die ervaring wijs geworden regel je de juryleden dus al vroeg in het seizoen. Helaas viel dat jaar de opgave behoorlijk tegen en moesten we een aantal juryleden afzeggen. Ik begrijp heel goed dat dat voor de desbetreffende juryleden niet leuk is. Immers, je weet dat zij die dag voor jouw vereniging vrij hebben gehouden. Als wedstrijdsecretariaat realiseer je je dat heel goed en je vindt het dan ook niet leuk om af te moeten bellen. Maar ja, als je niet meer opgave hebt......... We hebben ook wel eens gehad dat de opgave ook wat tegenviel, maar dat we het aantal ringen (en dus ook juryleden) zoals gepland hielden. Met als gevolg dat sommige juryleden maar iets van 15 combinaties te jureren hadden (waarvan er op de dag zelf dan ook nog eens 1 of 2 afvielen). Dat werd ook niet door iedereen gewaardeerd. Kan ik ook wel weer begrijpen. Hou de de hele dag vrij en ben je anderhalf uur klaar met jureren. Maar ja, als je er voor kiest om juryleden af te bellen en vervolgens de overige juryleden hele grote aantal te laten jureren vindt ook niet iedereen dat even leuk. Ook een wedstrijd organiseren is dus wel eens moeilijk........... Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:43

Ik heb het nu 1x gehad en, dat op het laatste moment af bellen. Ik woonde vrij ver weg dus ik denk dat daarom de keuze op mij viel, qua reiskosten dus. Maar ik ben verpleegkundige eb ik vraag dus vrij op mijn werk. Daarom heb ik ook een persoonlijke zwarte lijst. Gelukkig staan daar maar 2 verenigingen op.

Ik heb ook wedstrijden waar achter staat: eigen schrijver meenemen. Haha! Haha! Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:35

Ik heb het ook wel eens meegemaakt, ik was degene die het meeste kilometers moest rijden. Ach...het is vervelend, maar er zijn ergere dingen.

Waar ik mij meer over verbaas is dat er pas geleden op een kringwedstrijd 6 Z-juryleden opgetrommeld zijn en er was niet eens een Z-ring. Zeker de Z-jury's zijn moeilijk te krijgen, denk dan een beetje na en zet bij al die B, L1 en L2 ringen gewoon de B/L jury's neer, dan kunnen de Z jury's zich inzetten te voor de verenigingen die heel veel moeite moeten doen om een Z jury te krijgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:22

Roxx schreef:
Ik heb er ervaring mee............ als wedstrijdsecretariaat. Ik regelde de juryleden altijd vrij vroeg omdat de ervaring leert dat je op het laatste moment bijna geen juryleden meer kunt krijgen. Ze hebben dan op die dag al een andere wedstrijd staan. Of, en dat is natuurlijk ook heel logisch, hebben geen wedstrijd voor die dag staan en dus iets anders gepland. Door die ervaring wijs geworden regel je de juryleden dus al vroeg in het seizoen. Helaas viel dat jaar de opgave behoorlijk tegen en moesten we een aantal juryleden afzeggen. Ik begrijp heel goed dat dat voor de desbetreffende juryleden niet leuk is. Immers, je weet dat zij die dag voor jouw vereniging vrij hebben gehouden. Als wedstrijdsecretariaat realiseer je je dat heel goed en je vindt het dan ook niet leuk om af te moeten bellen. Maar ja, als je niet meer opgave hebt......... We hebben ook wel eens gehad dat de opgave ook wat tegenviel, maar dat we het aantal ringen (en dus ook juryleden) zoals gepland hielden. Met als gevolg dat sommige juryleden maar iets van 15 combinaties te jureren hadden (waarvan er op de dag zelf dan ook nog eens 1 of 2 afvielen). Dat werd ook niet door iedereen gewaardeerd. Kan ik ook wel weer begrijpen. Hou de de hele dag vrij en ben je anderhalf uur klaar met jureren. Maar ja, als je er voor kiest om juryleden af te bellen en vervolgens de overige juryleden hele grote aantal te laten jureren vindt ook niet iedereen dat even leuk. Ook een wedstrijd organiseren is dus wel eens moeilijk........... Knipoog

Maar dan heb je er dus niet expres teveel geregeld. En ik neem ook aan dat je dan niet pas 3 dagen tevoren gaat afbellen. Want zoiets weet je veel eerder.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:25

Het is mij inmiddels al twee of drie keer overkomen dat ik dinsdag of woensdag vóór de wedstrijd maar ga bellen omdat ik nog geen startlijst gezien heb en dan blijkt dat de wedstrijd afgelast of vervallen is, zonder dat je dat weet! Nou vind ik een vrij weekend nooit erg dus zit ik er niet zo mee....

Wat Judithh stelt, dat snap ik ook niet. Ik kom regelmatig op wedstrijd hier in de regio waar ze het presteren om gewoon 3 Z jury's achter elkaar te laten jureren terwijl er dan hooguit vier Z combi's zijn....ik denk dan ook vraag een B/L en/of een M jury zodat de Z jury's overblijven voor de Z rubrieken.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:39

Scum schreef:
Maar dan heb je er dus niet expres teveel geregeld. En ik neem ook aan dat je dan niet pas 3 dagen tevoren gaat afbellen. Want zoiets weet je veel eerder.

Nee, expres teveel regelen vind ik onfatsoenlijk. Niet alleen tegenover de juryleden, maar ook tegenover de andere verenigingen die je het daarmee moeilijker maakt juryleden voor dat weekend te krijgen.

Het is alweer een paar jaar geleden, maar ik meen me te herinneren dat we de juryleden ongeveer een week voor het concours hebben afgebeld. Pas dan weet je namelijk hoeveel deelnemers je definitief hebt. Na de sluitingsdatum (die meestal een week of twee voor het concours is), krijg je namelijk vaak nog best aardig wat opgaven binnen. Dus het daadwerkelijke aantal deelnemers weet je pas vrij laat. Nu kun je zeggen: dan moet je na de sluitingsdatum geen opgaven meer accepteren. Maar als je een concours organiseert terwijl in de buurt nog 2 of 3 andere concoursen gehouden worden kun je niet al te moeilijk doen over dat soort dingen. Anders komt men volgend jaar helemaal niet weer.

Gelukkig trekt het aantal deelnemers bij ons de laatste jaren goed aan, dus hopelijk behoort deze problematiek tot het verleden.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:28

Ik heb het zelf 2x gehad, maar vind het zelf niet zo erg.
Wel vind ik het erg dat ik andere verenigingen heb moeten teleurstellen en ik dus daar wel had kunnen zitten...

Wat ik ook vervelend vind is dat ik als M jury, soms een aantal wedstrijden heb waarbij je alleen maar B en L ruiters heb.
Ik heb niet voor niets de M cursus gedaan!
Toch maar de Z cursus ook gaan doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:10

Fitzroy schreef:
Dat ben ik niet met je eens, AmonRe. 2 weken voor tijd nog een jury regelen wordt vrees ik heel moeilijk als ik de wedstrijdsecretariaten beluister.
Ik heb het ook wel een paar keer gehad. Ik vind het nogal vreemd. Als jurylid houd je je agenda vrij en zeg je tegen andere verenigingen dat je bezet bent die dag. Vervolgens wordt er een paar dagen van tevoren afgebeld. Niet netjes imo. Ik heb de verenigingen die dat doen op mijn eigen 'zwarte' lijst gezet Haha!

Zou dat te veel regelen dan niet gewoon een reden kunnen zijn voor het op het laatste moment niet meer kunnen vinden van een jurylid?
Als er op elke wedstrijd een paar te veel worden 'gereserveerd' kunnen andere wedstrijden hierdoor in de knel komen, toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:07

fresco schreef:
Wat ik ook vervelend vind is dat ik als M jury, soms een aantal wedstrijden heb waarbij je alleen maar B en L ruiters heb.

Ik vraag altijd welke rubriek ik moet doen. Ik ga als Z jury geen B en L meer doen. Dat heeft niks met hooghartigheid te maken maar gewoon met dat ik al jaren die B en L heb gedaan en dat wel even heb gezien, ik wil graag ervaring opdoen in het Z. Voor kampioenschappen ofzo is een ander verhaal.

Verder vind ik het niet erg als ze afbellen. Heb ik lekker dagje vrij. Ik zit daar niet zo mee, zie het weer als een meevaller.
Het is niet zo dat ik jureren als verplichting zie hoor, ik vind het ook echt wel leuk om te doen maar heb het nog maar weinig meegemaakt dat ze afbelden. Als je dat veel overkomt is dat erg vervelend natuurlijk en idd niet netjes tegenover andere verenigingen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:43

fresco schreef:
Toch maar de Z cursus ook gaan doen.

Ik vind dat dus geen enkel probleem. IM betekend in mijn ogen tot en met M en niet alleen M. Het komt bij mij niet heel vaak voor dat ik geen M erbij heb, misschien 1 op de 6 tot 10 keer dat ik jureer.

En nu weer ontopic:
Wij hebben bij ons in de regio 1 vereniging die regelmatig juryleden afbellen omdat ze de wedstrijd niet vol krijgen. Verder komt het weinig voor. Ik jureer momenteel zo verschrikkelijk veel dat het voor mij ook niet zoveel uitmaakt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:18

Ohja herkenbaar, dat is idd een nieuwe rage volgens mij.

Of deze variant: je wordt gebeld, je zegt dat je ook bij een andere dicipline wellicht moet jureren maar dat je daar nog geen bevestiging van hebt gekregen.
Je verzoekt de vereniging een andere jury te bellen en krijgt zelf paar dagen later bevestiging van die andere dicipline. Geregeld zou je denken?
Bellen ze 2 dagen vantevoren op of je zelf een schrijver meeneemt... dus je denkt even dat je dement geworden bent. Tsjekt agenda in telefoon en papieren agenda, nee geen wedstrijd aldaar gepland.
Ja ze hadden geen jury kunnen vinden dus hadden mij maar geboekt. Ja heel fijn maar ik kan niet en dat andere kan ik niet afzeggen helaas.
Nou dikke paniek want ze hadden de HELE jurylijst al afgebeld, zelfs buiten ZH. Ik goedsul als ik ben stuur een sms naar 3 collega's waarvan er binnen een minuut 2 konden. Goh toch vreemd als zij de HELE lijst gehad hadden en die collega was niet eens gebeld.

Daar erger ik me dus kapot aan.

Of idd verenigingen die niet bellen dat je niet hoeft te komen jureren en dat je daar pas achterkomt als je zelf belt en dan vrolijk beweren dat ze dat wel gedaan hebben.

Naja so be it, das de mindere kant van het vak denk ik Haha! Die verenigingen loop je dan gewoon iets minder hard voor Knipoog

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:26

hier ook een probleem hoor, als we twee weken van te voren een jury willen regelen loop je vaak tegen ik ben al ergens anders, terwijl er echt tijdens de vergaderingen van de knhs gekeken wordt wat waar en waar neer er wedstrijden zijn. maar goed, wij hebben al een aantal keer gehad dat de jury twee/drie dagen voor de wedstrijd afbeld en jawel niet voor een vervanger zorgt, erg prettig, maar teveel jury regelen en dan niet tijdig afbellen is ook niet netjes en ik denk dan ook dat daar gewoon melding van gemaakt moet worden, want het zal niet de bedoeling zijn dat iemand vrij houd en dan afgewimpeld word.
het blijft gewoon moeilijk om alles goed te regelen, maar expres dubbele jury boeken is niet acceptabel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:54

Ik heb dezelfde problemen maar dan ook vanaf de andere kant, net zoals Roxx. Expres extra jury regelen zou ik nooit doen, als ik nu teveel juryleden heb staan en ik moet ze afbellen, wat een ramp. Ik ben me er goed van bewust dat mensen die dag vrijhouden en je bent dan al zo blij geweest dat ze wilden komen en dan moet je ze afbellen, nou ik vind dat dus echt drama.

Dat verenigingen er schijnbaar zo laks mee omgaan, ik snap dat echt niet! Het is inderdaad wel een logische verklaring die ik las dat dat de reden kan zijn dat juryleden vaak al bezet zijn omdat ze als 'reserve' geregeld zijn. Wat een idioterie, je verpest het voor de rest en zo ga je niet met mensen om!

Wat mij betreft is het tijd dat juryplatform en de knhs de handen ineenslaan en eens met een GOED systeem komen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:20

twister42 schreef:
hier ook een probleem hoor, als we twee weken van te voren een jury willen regelen loop je vaak tegen ik ben al ergens anders,

Maar is dat niet een beetje laat, de kalender is toch allang bekend, dan kun je meteen vooruit plannen lijkt me. Ik heb ook al boekingen staan voor november en december. Tsja wie het eerste komt die het eerst maalt vol = vol. Zeg het er ook altijd bij als ik een manege teleur moet stellen, bel voortaan op tijd we zitten al een half jaar vantevoren vol vaak.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:02

ja dat zie je steeds meer. er zouden eigenlijk vaste regels moeten komen voor het afzeggen/melden van jury's