Hoe omgaan met meerdere onderdelen niet getoond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Hoe omgaan met meerdere onderdelen niet getoond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:48

Afgelopen zondag was ik met mijn buurmeisje mee op wedstrijd, eerste buitenwedstrijd met nog behoorlijk groen en jong paard. Ik las haar voor.

De proef verliep verder wel aardig alleen in de eerste proef heeft ze dus helemaal geen galop getoond en in de 2e proef maar een paar sprongen.

Toen we later de coupons kregen verbaasde ik me best wel over de gegeven cijfers, voor het aanspringen in galop had ze terecht 2x een 0. En ook op de voltes in galop (het was trouwens een B proef), werd er weer terecht een 0 gegeven. Alleen ik verbaasde me er heel erg over dat ze voor haar overgangen naar draf nog gewoon een 6 had, dit heeft ze tenslotte ook helemaal niet getoond. Bovendien kom je dan wel makkelijk aan je 6, want als je gewoon wel galoppeerd en je paard tegen de hand komt of meer in draf valt, heb je al snel een 5 te pakken.

In de 2e proef kreeg ze voor het aanspringen in galop een 4, waarbij stond "te laat", nou dit was ook behoorlijk soepeltjes imo, aangezien ze echt veelte laat ongeveer 1 galopssprong liet zien. Op de volte had ze nog een 2. Jury heeft haar extra gereden volte ook niet aangerekend met -2, dus over het algemeen is ze er volgens mij nog erg goed vanaf gekomen!

Nu mijn vraag, hoe zouden jullie (als juryleden), met zo'n proef omgaan. Alles beoordelen met een 0, of is het logisch dat ze op de overgang terug toch nog een 6 kreeg?

Naar mijn idee was het dus nog behoorlijk soepel gerekend, het is totaal niet zo dat ik het haar niet gun, want door haar 0-en had ze ook al wel erg lage punten. Toch verbaasde ik me er wel over dus ik ben benieuwd naar meer meningen/ideeen.

Edit: ik hoop dat het hier goed staat

CM_

Re: Hoe omgaan met meerdere onderdelen niet getoond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:49

Ik vind die 0-en toch streng genoeg.
Op zich terecht als er iets niet getoont word, maar met 2 of 3 nullen kun je vrijwel zeker geen wp meer halen, dan moet je wel zoveel 7ens hebben

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:58

Ze is iig op de letter geweest, dus een 1 voor de moeite lijkt me ook goed. Maar dan voor alles een 1, ook voor de overgangen naar de draf. Die zijn immers niet getoond omdat ze bleef draven.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:41

crossmonster schreef:
Ik vind die 0-en toch streng genoeg.
Op zich terecht als er iets niet getoont word, maar met 2 of 3 nullen kun je vrijwel zeker geen wp meer halen, dan moet je wel zoveel 7ens hebben

Lijkt me dat een winstpunt ook niet terecht is als je nog niet in staat bent om te galoperen.
Het zal de volgende keer vast beter gaan, amazone was zelf ook erg gespannen en durfde de galop niet echt door te zetten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:16

Maar als je wel een volte hebt gereden in draf ipv in galop dan heb je wel de lijn gereden. Dan is een 0 te zwaar gerekend. Een 2 was dan beter op zijn plaats.
Uiteindelijk zou ik op ong dezelfde punten zijn gekomen omdat je ook niet van galop terug rijd en daar had ze bij mij dan ook geen 6 voor gekregen.Het maakt in mijn ogen ook verschil of iemand wel probeert aan te galopperen of het zo maar laat.

Ik geef zel zelden een 0 in de B. Vaak is het aangalopperen op voltes en dan rijd je toch de lijn.

Even offtopic, in de verkeerde galop zitten en niet voelen/ corrigeren vind ik wel irritant.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:59

Mijn eerste reactie, waarom al op wedstrijd als galop in het geheel nog niet lukt (of verraste het paard de amazone)?

Als het aanspringen niet lukt en ook in de daarop volgende oefening bv volte niet dan zou ik bij het aanspringen op een 0 uitkomen en de volte een 2 (voor de volte zelf dan). De overgang naar draf zou weer een 0 zijn omdat deze niet getoond is.
Een extra volge is -2.

Wel zou ik proberen de amozone de gelegenheid te geven om alsnog aan te springen. Dan wel -2 maar dan kan ik tenmiste normale cijfers kwijt voor de eerder genoemde onderdelen. Mocht dit nu helemaal niet lukken of bij het 2e galoponderdeel weer fout gaan, tja dan is het gewoon pech en ga je dus met hele lage cijfers naar huis.
Balen voor amazone EN jury.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:18

Galop lukt verder wel hoor, maar was haar eerste buitenwedstrijd met dus geen houvast meer aan hekjes oid. Vandaar dat ze niet echt durfde te galoperen, bang dat paard de ring uitvloog.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:11

Fitzroy schreef:
Ze is iig op de letter geweest, dus een 1 voor de moeite lijkt me ook goed. Maar dan voor alles een 1, ook voor de overgangen naar de draf. Die zijn immers niet getoond omdat ze bleef draven.

Ja, hier ben ik het mee eens.
Ik heb een tijd geleden eens een combinatie in de ring gehad waarbij de amazone het paard op beide handen niet in galop kreeg omdat het beest erg traag was, deze heeft van mij dus ook een hele rij met enen gehad.
Waar ik me toen nog het meest aan stoorde was het feit dat ze er om moest lachen dat het niet lukte. Rolleyes