cijfer houding in combi met hele proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

cijfer houding in combi met hele proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:56

Kan er niet echt een duidelijke titel van maken. Clown
Ik vroeg me wat af. Ik reed 2 weken terug m'n eerste M1 wedstrijd.
In de eerste proef heb ik het galopgedeelte verknalt en had ik terrecht 168 punten.
Was tevreden hiermee. Tweede proef ging beter en daar had ik ook 190 punten.
Als ik dan onderin kijk bij het cijfer voor m'n houding, heb ik daar de eerste proef een 6, en de 2e proef een 8.
(overigens wel verschillende jury's! Dus dat verklaart waarschijnlijk al een hoop Clown)
Maar ik heb wel eens het idee dat als je proef minder gaat, je op een of andere manier ook mindere cijfers krijgt voor je houding.
Ik zat in beide proeven hetzelfde.
In de B en L is houding gecombineerd met effect van de hulpen. Dan lijkt het me logisch dat dit cijfer wel eens iets lager kan zijn als de proef niet zo goed ging.
Hoe denken jullie hier over? Is dit toeval? Komt het idd door de verschillende jury's?

EllyC

Re: cijfer houding in combi met hele proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:01

Ik denk dat dit komt door verschillende jury's.

Als ik me niet stoor aan de ruiter/amazone krijg je een 7, zal je positief op dan 8.
Klepperende benen, onrustige hand, stoelzit etc geeft een 6 of 5 afhankelijk van hoe erg je dit doet of wellicht door combinatie van fouten.
Een 4 heb ik gelukkig nog nooit hoeven geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:03

Maar jij kijkt dus wel los van de proef in z'n geheel?

En hoe moet je zitten voor een 9 of een 10? Haha!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:12

Ik heb ook de ene keer een 6 en de andere keer een 7. Daar kan ik ook geen pijl op trekken. Ik zit niet de ene proef anders als de andere.

Als ik heel eerlijk ben dan lijkt het wel of de jury's in de dressuursport uitgaat van een 6. Wanneer het iets beter is een 7 en als het heeeeeeel goed is een 8. Alles minder 5en en naar beneden.
Eigenlijk een raar uitgangspunt als je een 10 kan halen voor een onderdeel. (Om maar op jou aan te sluiten Needje)
Je zou toch met een 10 moeten beginnen en als er fouten zijn, van de 10 punten af moeten trekken. Zo werkt het ook met een proefwerk of examen op een opleiding...maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 13:10

Zo zou het wel moeten zijn.
Maar dan hoor ik ook weer van mensen die ik ken die jureren, dat de mensen ook vaak gewoon voor 6en rijden. Dus tsja. Lastig.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:13

Ik denk dat een goede proef zeker meespeelt met het cijfer op je houding&zit ... Als de jury positief over je is krijg je met een slechte zit alsnog een 6/7, mocht de jury je proef 3x niks vinden kom je veel sneller uit op een 5, hoe netjes je ook zit tegenover die van de goede proef...

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:44

Sisco4life schreef:
Ik denk dat een goede proef zeker meespeelt met het cijfer op je houding&zit ... Als de jury positief over je is krijg je met een slechte zit alsnog een 6/7, mocht de jury je proef 3x niks vinden kom je veel sneller uit op een 5, hoe netjes je ook zit tegenover die van de goede proef...

Das toch hartstikke fout! Je moet punten krijgen voor wat het waard is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:46

Sisco4life schreef:

Hoe kom je daar bij?

Met een slechte zit zal je niet snel hoog scoren over alle onderdelen.
Ondanks een goede zit kan je wel een aantal onderdelen verknallen en toch nog een hoog cijfer op je houding en zit krijgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:19

En omgekeerd, ik rij achten op onderdelen maar krijg regelmatig een vijf voor mijn zit (en terecht ook!).

Het cijfer houding en zit staat los van de onderdelen, maar er wordt natuurlijk wel tijdens de onderdelen gekeken!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:42

Ik baseer mijn bericht op hetgeen wat ik zo zie als ik help schrijven op concoursen. Het is niet mijn tekst dat ik dit goed vind, nee dat niet. Al zou ik niet iemand een winstpunt laten rijden op houding&zit ( door bijv. een 8 te geven ipv een 7 )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:02

Ik kan aardig netjes zitten en krijg meestal een 7,maar sommige jury's geven een 6,maar die geven dan vaak het hele rijtje daar beneden een 6.Ik heb het idee dat die ook niet kijken,en gewoon alles 6 of 5 geven omdat dat makkelijker is{of ze zijn gefrustreerd ofzo}

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:04

Elisa2 schreef:
Ik heb het idee dat die ook niet kijken,en gewoon alles 6 of 5 geven omdat dat makkelijker is{of ze zijn gefrustreerd ofzo}

Nou ja... Rolleyes Denk je nou echt dat ik met zo'n instelling zou gaan zitten te jureren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:17

Nee hahaha ik bedoel jou ook niet,ik bedoel die jury's die onderaan alleen maar ,5,6 invullen.Die heb je zelf ook vast weleens gehad.
Bijvoorbeeld,1 paard van mij krijgt over het algemeen een 7 of 8 voor zijn stap.Maar sommige jury's die plaatsen onderaan alleen maar 6 en als het slecht is dan een 5.Dat bedoelde ik..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:20

Misschien verdien je die cijfers op dat moment ook wel?
Ik ben het zelden echt oneens met de punten die ik krijg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:34

Ik bedoel alleen het laatste rijtje cijfers,stap,draf,galop,houding en zit etc.
Lijkt me apart dat je paard gemiddeld voor een 7 stapt en je bij een enkele jury dan een 6 krijgt,en bij dezelfde jury een 6 voor je zit,terwijl dat gemiddeld ook een 7 was,zonder dat er merkbare veranderingen plaatsgevonden hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:40

KarinvdM schreef:
Misschien verdien je die cijfers op dat moment ook wel?
Ik ben het zelden echt oneens met de punten die ik krijg.

Ik ook niet hoor! Ik heb vaker dat ik minder had verwacht. Haha!
Maar moet wel bekennen dat ik doordat ik veel heb geschreven, dat er wel degelijk jury's zitten welke het op een of andere manier niet voor hun plezier doen. Of iig die indruk wekken. Dat is jammer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:45

Elisa2 schreef:
Ik bedoel alleen het laatste rijtje cijfers,stap,draf,galop,houding en zit etc.
Lijkt me apart dat je paard gemiddeld voor een 7 stapt en je bij een enkele jury dan een 6 krijgt,en bij dezelfde jury een 6 voor je zit,terwijl dat gemiddeld ook een 7 was,zonder dat er merkbare veranderingen plaatsgevonden hebben.

Ik begrijp je wel hoor. Ja
Maar ik heb dat eigenlijk nooit. Natuurlijk vraag ik me ook wel eens af waarom ik soms toch een 6 op de galop krijg terwijl mijn paard heel fijn galoppeert. Misschien heb ik dan wel een paar keer een taktfout gehad en gaat de jury daarom op dat moment naar een 6.
Bovendien, het is een jurysport en zulke dingen hou je toch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:50

Ja dat is zo,ik maak me er ook niet heel erg druk om,vaak ben je ook met zoveel dingen tegelijk bezig in een proef dat je niet alles ziet/voelt.Ik vraag het wel altijd aan mijn vader en laat het zo vaak mogelijk filmen.Soms is het wel jammer dat er dan geen commentaar bijstaat,want dat weet je niet precies waarom iets een lager cijfer is dan gemiddeld.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:00

men gaat er natuurlijk van uit dat je in het M1 wel degelijk kan zitten en inwerken op je paard. Als je dan een onderdeel verknalt en je houding verstart, dan is het logisch dat je gedurende de proef een laag cijfer krijgt. Of je moet zo ontzettende zitten mutsbutsen met een "ja"knikkend hoofd...dan zou je in mijn ogen altijd laag gepunt mogen worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:06

Hm ja het staat vaak wel in verhouding met de rest van de proef ja. Een echt slechte proef geeft eigenlijk nooit een 8 op houding en zit. En een heel goede proef heeft nooit een 5 op houding en zit.