Dezelfde regelementen: toch anders gejureerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Dezelfde regelementen: toch anders gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:02

Als we het hebben over de basis van de dressuur wordt er o.a. gesproken over ontspanning en het in aanleuning gaande, nagevelijke paard.
Helaas zie ik dit tegenwoordig veel minder en zie ik voornamelijk 'in de krul' gereden paarden, die hun rug niet gebruiken en daardoor niet genoeg hun achterhand gebruiken.
Wat ik ook heb gehoord van ruiters is, dat wanneer ze een onrustig paard onder de kont hadden (en er daardoor een slecht gevoel over hadden) zij toch hoge punten behaalde en wanneer zij een onrustig paard onder de kont hadden, zij ineens lagere punten behaalden.
Dat vind ik toch echt 'knap' en ik ben ook benieuwd wat juryleden hier over te melden hebben.

Daarnaast: het 'zitten' in de hogere dressuur, men ziet dit minder dan vroeger, maar de percentages stijgen nog steeds. Hoe zit dit?

Ik schrijf dit niet om juryleden onderuit te halen of wat dan ook, maar ik ben gewoon benieuwd hoe dit kan. Andere termen lijken ineens belangrijker te worden, dan er in de basis van de regelementen staat (zoals spectaculariteit).

Suzanne F.

Re: Dezelfde regelementen: toch anders gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:34

Eindeloze discussie. Jureren is subjectief, is emotie, smaak.
De een interpreteert het zo en de ander zo.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:40

Inderdaad, dit blijft altijd een discussie, maar je kunt er niets aan veranderen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:44

Judje schreef:
[knip] Wat ik ook heb gehoord van ruiters is, dat wanneer ze een onrustig paard onder de kont hadden (en er daardoor een slecht gevoel over hadden) zij toch hoge punten behaalde en wanneer zij een onrustig paard onder de kont hadden, zij ineens lagere punten behaalden.
[knip]

dit snap ik niet helemaal... Verward

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:53

superpluisje schreef:
Judje schreef:
[knip] Wat ik ook heb gehoord van ruiters is, dat wanneer ze een onrustig paard onder de kont hadden (en er daardoor een slecht gevoel over hadden) zij toch hoge punten behaalde en wanneer zij een onrustig paard onder de kont hadden, zij ineens lagere punten behaalden.
[knip]

dit snap ik niet helemaal... Verward

Snap dit gedeelte ook niet, een onrustig paard met hoge punten en een onrustig paard met lage punten????
En verder, ach wat wil je horen? Over jureren wordt al zoveel gepraat, dit is weer een herhaling van wat er allemaal al gezegd is.
20 jaar geleden: zelfde geluiden, over 20 jaar: nog steeds deze geluiden. het is inherent aan de jurysport(niet alleen dressuur, ook kunstrijden, turnen, dansen hebben er last?! van.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:55

Suzanne F. schreef:

Op zich wel, maar als jury wordt je imo wel geacht te zien of een paard zich correct beweegt, en de oefeningen goed uitvoert. Als je dit niet kan zien zit je daar niet op je plaats lijkt mij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:43

Oh sorry mensen, Bloos
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt. De 2e onrustig moet ontspannen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:18

Needje schreef:
Suzanne F. schreef:

Op zich wel, maar als jury wordt je imo wel geacht te zien of een paard zich correct beweegt, en de oefeningen goed uitvoert. Als je dit niet kan zien zit je daar niet op je plaats lijkt mij.

Klopt maar ook daarin kan je van mening verschillen. En daarnaast zijn er zoveel andere beoordelingsfactoren die van belang zijn en waarin je van mening kunt verschillen. Altijd eindeloze discussie. Het is mensenwerk he? Zou ook niet leuk zijn lijkt me als je robotjury's zou hebben...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:13

Tuurlijk niet. Maar ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat een paard dat van voren zwaait en van achter werkelijk niets doet 30 punten meer krijgt dan een paard die gewoon correct loopt, alleen niet met de voorbenen zwaait. Lijkt alsof men tegenwoordig alleen spectakel wil zien, en het dus niet meer uitmaakt of je paard er goed doorheen is en fijn gereden wordt. Dat vind ik gewoon jammer. IMO worden de verkeerde dingen gepromoot zo, en dat is geen vooruitgang voor de sport.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 17:08

@Needje, bedankt voor je reactie.
Dit is eigenlijk hetzelfde als ik bedoelde, alleen dan wat beter uitgelegd.

De rest ook bedankt.
En jah, het kan dan wel een eindeloze discussie blijven, maar dat zijn wel meer dingen, daarom hoef je de discussie IMO nog niet uit de weg te gaan.