desintresse jury of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

desintresse jury of???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:17

Dochter had afgelopen weekend concours... reed een nette B proef met wat sloridgheids foutjes. ( het gaat me niet om de eindscore)
op 26 onderdelen een 6, 3 onderdelen een 5 en 1 X een 8 (verzorging)
commentaar bij de onderdelen 10, 11 en 12 waar een 5 voor gescoord is:
*te vroeg overgang van galop naar draf (tussen FAK overgang arbeidsdraf)
*zwaait uit (E afwenden B linkerhand)
*meer naar voren (CXC grote volte doorzitten)

maar wat kun je nu met deze punten? Ik bedoel hetzijn dan wel allemaal voldoendes, maar behoorlijk demotiverend voor de amazone...

KarinvdM

Re: desintresse jury of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:20

Waarom desinteresse van de jury? Die zit er echt niet om mensen af te katten en de jury wordt er ook niet rijk van, je kan er dus vanuit gaan dat de jury meestal iemand is die jureren leuk vindt.

Misschien gaat het hier om een moeder die door een te roze bril naar de prestaties van haar dochter kijkt?

Ik vind dat er in de praktijk in de B-pony's niet bepaald sterk en netjes gereden wordt. Dan blijf je al snel in de zesjes hangen met af en toe een vijf.

Heb je de proef op video? Laat maar eens zien dan. Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:23

Behoorlijk demotiverend vind ik wel wat overdreven hoor. Ik had ook wel eens een 5 en bleef ook gewoon wedstrijden rijden.

Paard is gewoon te vroeg overgegaan in draf, moest voorwaartser tijdens het doorzitten en mag niet uitzwaaien. Dat zijn gewoon fouten en hoef je echt geen 7ens voor te verwachten op een protocol.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:26

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. De Jury heeft netjes commentaar gegeven, dan weet je waar de onvoldoendes vandaan komen en wat je er volgende keer aan moet doen.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:56

Zie het probleem ook niet helemaal. Snap inderdaad dat het niet leuk is om een coupon terug te krijgen met overwegend zessen, mar soms kan je niet anders. Ben er persoonlijk ook geen voorstander van en punt zelf het liefst ook eens een 4 en bij hoge uitzondering een 9. Alleen af en toe kom je proefjes tegen waar je niet veel mee kan. Paard loopt netjes zijn onderdeel, je kan dus niet naar een 5, want op zich geen fouten, maar het is ook niet netjes/spectaculair genoeg voor een 7. Tja...kan gebeuren. En als ik het zo dan even bereken, zijn dat 179 punten geweest? Nou, bijna een winstpunt, lijkt me nog niet veel demotiverends aan.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:58

Ik had gister ook 179, eerst 177 maar na die tijd toen de coupons werden opgehaald opgetelt kwam er 179 uit!

Ik zag de jury niet meer..
Maar goed ik kan der meeleven..
onderdelen die netjes gingen dan ook een 7 voor halsstrekken een 4 klopt, lukt ons nog niet helemaal

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:00

tjah als het op de coupon staat wat er fout ging en het was ook zo vind ik zelf wel een 5 terecht

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:14

kop op, volgende keer gewoon weer winst. laatste proeven zat ze steeds netjes ruim in de winstpunten, dus een keertje geen winst mag er dan best tussenzitten toch Lachen
zolang jullie allebei er een goed gevoel over hebben van het gereden proefje, kun je het anders ook zien als een eenmalige oefening en de volgende keer er weer 100% tegenaan gaan Ja

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:44

Het is bij zo'n proef wel beter als de jury helemaal onderaan er iets bij zou zetten, zodat je weet waarom de algemene indruk gemiddeld een 6 is. Bijv. gehele proef te diep, of gehele proef onvoldoende aanleuning etc.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:39

Je kunt niet altijd winst maken. Van minder goede punten leer je, dus haal er iets uit zodat je volgende keer hoger rijd! Een amazone moet ook zo haar fouten maken, of dacht je dat Anky altijd 10en reed?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:40

je kan het ook anders bekijken : Juist meer motivatie om beter je best te gaan doen en te trainen om de volgende keer meer punten te halen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:45

Wat had de jury er dan neer moeten zetten? andere cijfers of ander commentaar?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:53

Zoveel zessen is een saai lijstje, als ik het zou hebben teruggekregen lijkt het me dat de jury me niet een bijzonder aansprekende combinatie vond, maar ook niets aparts in het negatieve.
Natuurlijk is het leuker als er mee afwisseling in de punten zit, maar misschien was het een echte 6jes proef...
Volgende keer dan weer beter!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:58

Ik denk dat het wel terecht zal zijn.
Desinteresse zal ik niet snel zeggen, jury´s worden hier niet rijk van dus gaan er echt niet zitten om mensen eens lage punten te geven.

En wat betreft dat demotiverend werken......het hoort erbij dat je niet altijd winstpunten rijd.
En als je dochter daar nu de motivatie al door verliest, weet ik niet of ze echt wedstrijden moet gaan rijden.
Het zal echt nog wel vaker voorkomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:32

KarinvdM schreef:
Waarom desinteresse van de jury? Die zit er echt niet om mensen af te katten en de jury wordt er ook niet rijk van, je kan er dus vanuit gaan dat de jury meestal iemand is die jureren leuk vindt.

Misschien gaat het hier om een moeder die door een te roze bril naar de prestaties van haar dochter kijkt?

Ik vind dat er in de praktijk in de B-pony's niet bepaald sterk en netjes gereden wordt. Dan blijf je al snel in de zesjes hangen met af en toe een vijf.

Heb je de proef op video? Laat maar eens zien dan. Lachen

Ik ben de laatste die met een roze bril naar de prestaties van mijn dochter kijkt...
Dit was B paarden, en de desintresse omdat de jury eerst eens een behoorlijke tijd zat te kletsen eer ze op merkte dat mijn dochter zich melde, vervolgens de eerste 3 onderdelen niet mee kreeg dat de amazone aan het lichtrijden was op het verkeerde been
en schijnbaar bij 3 onderdelen even enige aandacht aan de combi schonk en 3 5-en liet noteren om vervolgens wederom niet op te letten.

Het gaat er niet om of die 5-en onterecht zijn of niet... en de totaal punten doen niet ter zake, een 5 is immers ook een voldoende maar niet winstpunt waardig... Als dochter het wil kan ze al promoveren,

@Lest: een 5 is dus geen onvoldoende...

@lowara: wel of geen winstpunt maakt me niets uit, prijzen ook niet... Maar als een jury de eerste 3 onderdelen niet doorheeft dat de ruiter op het verkeerde been lichtrijdt, bij eerste keer middendraf tegen de hand is ( nog maar te zwijgen over haar houding, enz enz en dat is niet om mijn dochter af te zeiken maar dat heb ik alleen al meegekregen tijdens het voorlezen en schreef ik ook al in mijn begin post) je dan een coupon terug krijgt met 26 X een 6 en 3 X een 5 dan vraag ik me of het desintresse is van de betreffende jury...

Mijn mening is dat een wp pas intressant is als je over wilt naar de volgende klasse, gaat nog niet gebeuren omdat paardlief niet altijd even lief is is in de ring.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:47

5, 6 en 7 vragen om commentaar! Mijn schrijfster wordt soms echt heel moe van het schrijven omdat ik commentaar blijf geven, juist bij deze cijfers, maar gerust ook bij een 8 hoor als ik vind dat ie voor een 9 net iets meer van iets had moeten doen....

Dus ik vind een heel rijtje zessen zonder commentaar wel degelijk blijk geven van desinteresse!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:32

Weet jij veel waar de jury het over had? Misschien hadden ze wel een interessante discussie over de vorige starter en kon jouw dochter fijn een rondje extra de bak verkennen in de tussenliggende tijd...

Geheel objectief naar je eigen paard kijken lukt je niet hoor, zeker niet als je eigen kind erop zit.

Er staat een naam en een nummer op de coupon, zoek het op en bel de jury. Dat is de enige van wie je een antwoord kunt krijgen. Wij waren er allemaal niet bij, we hebben het niet gezien en we kunnen dus slechts gissen...

Ik begrijp helemaal niet waarom je überhaupt nog start als je zo'n negatief beeld van het jurycorps hebt...

Denk je nu echt dat ik met zo'n houding ga jureren? Geloof me, als het zo moet als jij denkt dat het gaat, dan blijf ik liever thuis!
Met een beschuldigende vinger naar de jury wijzen is en blijft de makkelijkste oplossing.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 01:09

Volgens mij snap je mij niet helemaal KarinvdM....
Ik ben van mening dat iedere jury iedere starter moet zien als als iemand die voor het eerst een wedstrijd start... maar dat terzijde..

Je hebt geljk vwb objectiviteit... ik ben kritischer dan menig jury lid, en ben het nooit eens met een jurylid en dan in 99 % van de gevallen ten nadele van mijn dochter..

Dat ik mij achter de oren krap nav van de punten op het protocol van 1 jury wil niet gelijk zeggen dat ik kritiek heb op het gehele jurykorps... mijn dochter wil wedstrijden rijden, en ik geef haar die gelegenheid.

Tja mischien had ddat jurylid wel een super interssante discussie over het slechte weer... boeit mij niet... wat wel boeit is dat wanneer een ruiter zich meld je minstens het fatsoen kunt hebben een teken te geven dat je de ruiter hebt gezien (maar daar ging en gaat dit topic niet over)

Darnaast heb ik niet gezegd of geschreven, en mijn excuses als dit wel zo oveerkwam, dat jij of welk jurylid dan ook met een negatieve houding jureerd...

De klassering of het totaal aantal punten staan niet ter discussie... maar wat moet een ruiter/amazone met 26 X een 6, 3 X een 5 en een 8 op het protocol?
Daar kun je toch geen biet mee???
Als je het commentaar bij de 3 5-en 'oplost' heb je toch een bagger knol, ben je een bagger ruiter, want verbeter punten zijn er niet.
We liggen er hier niet wakker van (alhoewel"kijkt naar de klok Tong uitsteken )
maar bedenk me dan wat als dit je eerste wedstrijd is... en je krijgt zo'n protocol terug...

Als ik voor mezelf spreek, zie ik liever 2-en of 3-en met commentaar (dus zwaar bestraft) dan alleen maar 6-en.... zonder enig commentaar als een soort van 'de weg met de minste weerstand'
en de 'missers' die ik aanhaalde waren niet als kritiek naar de jury maar om te laten zien dat ik zeer zeker wel kritisch kijk naar mijn dochter en haar rijkunsten...

en mijn visie op wedstrijden is: een kans om te laten zien aan een derde hoe je staat in de africhting/training van het paard in competitie verband... zijn winstpunten pas dan intressant als je wilt promoveren...

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:33

Waarom heb je dit niet bij de jury voorgelegd? Zij kunnen de motieven geven, anders blijf je maar gokken.
Mocht er volgende keer zoiets zijn stap er op af, want blijkbaar is het onduidelijk en zij dienen juist duidelijkheid te verschaffen.
Dit natuurlijk op normale wijze en niet stalkend of scheldend. Maar dan legt de jury het uit en als je zegt wat jij er van vind dan gaat de jury misschien wel denken......en als hem dit al vaker overkomen is dan gaat hij er misschien wel wat aan doen......elkaar helpen. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 01:42

Jury was al vertrokken voor dochter de punten had en voor de prijsuitreiking...
Ik ben al tig jaren mee geweest op wedstrijden en mijn dochter heeft behoorlijk wat km-ers in de ring afgelegd.. maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt... wel eens hoofdzakelijk 6-en op het protocol, maar met een slotcommentaar of commentaar na de proef dat het wat meer mocht spetteren/te mat of ruiter te stug met de hand enz enz.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:48

jammer dat de jury weg was nu kom je het helemaal niet te weten mbt het motief van hen om op deze wijze te jureren. Zelf verwacht ik commentaar van een jury positief en negatief (eigenlijk mag je dat niet zeggen toch????opbouwende kritiek noemt men dit) want op die manier kan je het commentaar meenemen in de training. Vraag het aan de instructeur van je dochter, die weet hoe ze rijdt en hoe ze misschien nog iets meer kan spetteren( beter doen voorkomen op wedstrijden), als dat het probleem is........ik weet niet hoe je dochter rijdt etc.......

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 08:50

Soms (meestal in de lagere klasses Bloos ) is een proef gewoon niet meer waard dan een hele rij 6-jes, een paar 5-en en een enkele 8.
Als er weinig echt mis gaat in een proef, maar er ook weinig specatulaire onderdelen te zien zijn, dan kun je van een jury niet verwachten dat je de cijfers 2, 3 en 8, 9 op je protocol krijgt
Juist in de B en L is dit vaak lastig, maar dat ligt voornamelijk aan de wijze waarop de meeste ruiters hun proefjes afleggen.

Als ik zo'n protocol gekregen zou hebben, dan weet ik genoeg en heb ik ook genoeg huiswerk.
Eigenlijk hoef ik niet eens commentaar van de jury....ik weet dan genoeg.
Te braaf, weinig spetterend, te simpel, weinig echt goede dingen, dus saai om naar te kijken.
Dan weet ik dat ik volgende keer meer moet 'rijden' in de proef.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:53

Niet alle proeven zijn veel meer waard dan 6jes...Zo wordt er simpelweg gereden. Maar 2en en 3en geven in de B, dat is pas demotiverend! Als iemand dan met 2 verliespunten of meer naar huis gaat is de lol er aardig van af hoor. Er zijn altijd zat dingen om te verbeteren aan de combinatie, zeker in de B. Werk flink aan de basis en dan komen de betere punten vanzelf wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:43

Alane schreef:
De klassering of het totaal aantal punten staan niet ter discussie... maar wat moet een ruiter/amazone met 26 X een 6, 3 X een 5 en een 8 op het protocol?
Daar kun je toch geen biet mee???

Ik zit tijdens het jureren ook wel eens te zuchten van wat moet ik hiermee? Soms heb je combinaties in de ring waarbij er niks echt helemaal de fout in gaat, maar geweldig goed is het ook niet. Vlakke proeven zonder hoogte- en dieptepunten. Daarbij blijf je dus in die vijven en zessen hangen.
Dat er enkel vijven en zessen op de coupon staan, dat ligt niet aan de jury, maar aan de combinatie in de ring!
Ik zie dan liever iemand die er lekker aan rijdt, die risico neemt en waarbij er soms dus ook wel eens iets mis kan gaan. Dan krijg je wel zevens en achten en ja, als er iets de mist in gaat misschien ook wel die twee en die drie.

Als je dit soort punten scoort heb je een hoop te doen. Zet de puntjes op de i, ga flitsender rijden, werk de onderdelen allemaal netjes af en streef ernaar om van de zessen zevens of achten te gaan maken. Zorg dat je een opvallende combinatie bent en dat de jury zevens en achten op je protocol moet laten noteren.
Dat klinkt simpel, maar dat is het niet...

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

Ik vind het niet zo demotiverend hoor. Ik vind het pas demotiverend als je met veel lage cijfers thuis komt en er staat geen commentaar bij.