Hoe gaat de jury om met de eis om op eigen starttijd te star

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Hoe gaat de jury om met de eis om op eigen starttijd te star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 19:14

Ik word lichtelijk moe vandat op een bepaald concors geen pijl te trekken is op je starttijd. Het loopt keer op keer in alleen de vraag is hoeveel. Nu weet ik dat je kan eisen dat je op je eigen starttijd start maar ik ben bang dat de jury daar niet blij mee is. Is dit zo of is dit alleen een gedahcte van mij?

Lowara

Re: Hoe gaat de jury om met de eis om op eigen starttijd te star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:51

ik had vorige week als ringmeester dat er maar liefst 2 combinaties wegvielen en er al een gat zat in de lijst.
er vielen dus 3 combinaties weg, en alleen de laatste ruiter moest nog. dat was dus zo'n 21 minuten inlooptijd waarbij de jury alleen nog 1 combinatie moest krijgen.
Even besproken met de jury en de combinatie had gewoon het recht op haar eigen tijd te starten. de jury vond het ook niet echt fijn,maar gaf dit meteen zelf aan omdat de combinatie er niets aan kon doen.
wel moest ik doorgeven aan de ruiter dat als ze er eerder klaar voor was, ze wel eerder moest komen.
dus alles is eigenlijk wel goed gegaan Ja

enige personen waar ik zelf last mee heb qua tijden als ik moet, zijn de ringmeesters. vooral zomers heb ik al zo vaak gehad dat ze mij ineens 20 minuten eerder willen laten starten.
nou.. dan hebben ze aan mij een verkeerde als ik er dus net 5 minuten opzit. heb al vele geirriteerde ringmeesters achter mij gelaten Clown

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:04

Binnen een half uur na en voor je geplande starttijd MOET je starten, verder mag je je op dit recht beroepen. Ik heb het 2x gedaan, 1x liep het een UUR in, een keer liep het 3 kwartier uit(was iemand vanaf gevallen en daarna wou de jury perse buiten de kamer gaan eten). Bekijk het dan ga ik gewoon op mijn tijd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:05

Volgens mij kun je dit niet eisen. In ieder vraagprogramma of op de startlijst staat toch wel dat je minimaal een uur van tevoren aanwezig moet zijn en dat er eerder gestart kan worden wegens uitvallers.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:16

Ja, dat is altijd lastig.... Maar ik geloof niet dat ze je met opzet laten wachten of te vroeg de ring in sturen.

Al vind ik wel dat we tegenwoordig veel te stipt zijn. De ene keer de jury, die je nú laat starten en niet straks op je eigen tijd, de andere keer de ruiters die lopen te vloeken omdat het in of uit loopt. Mensen (vrijwilligers!!!) werken erg hard om alles netjes te laten verlopen. Ik vind de mentaliteit erg tegenvallen moet ik eerlijk zeggen Scheve mond
Er waren tijden dat je de hele dag op wedstrijd was, nu is iedereen er precies op tijd en gaat liefst nog voor de prijsuitreiking weer weg als ze toch niet de punten hebben voor een prijs.
Hoorde laatst iemand dat je in frankrijk geen specifieker tijdstip hebt dan 'ergens in de middag', geen idee of het waar is, maar misschien leuk om hier eens in te voeren, gezellig ene dagje op concours! Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:18

je mag een half uur voor of na je tijd je beroepen op je eigen tijd

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:19

voor zover ik het weet mag je weigeren eerder te starten als er op de startlijst een precieze tijd staat dat jij kan starten. zo niet kan je dus wel gewoon eerder kunnen starten.

heb het een paar weken geleden gehad. als ik eerder wou kon ik eerder. heb nog even doorgereden tot ik er klaar voor was en daarna gewoon gereden was allemaal goed werd nog netjes overlegt met me.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:23

maar het is toch niet realistisch om van ruiters te eisen ineens die ring in te gaan? ik doe veel moeite om er te komen, mijn paard klaar te maken etc en wil dus wel gewoon goed kunnen voorbereiden op de proef. als ik op de lijst zie staan bv 12.00 op het moment van arriveren, dan hou ik die tijd aan met bv opzadelen en inrijden. elk dier heeft nu eenmaal een bepaalde tijd nodig om los te worden.
als zo'n ringmeester dan ineens besluit dat je 20 minuten eerder moet starten en je zit er net 5 minuten op, kun je dus nooit de proef goed rijden en kun je net zo goed niet starten. (of wel,maar dat vind ik persoonlijk zonde van mijn geld dan)
En natuurlijk loopt zo'n dag op vrijwilligers, hoeveel uren en dagen ik wel niet geholpen heb Nagelbijten / Gniffelen ik als ringmeester hou rekening met de ruiters, komt er eentje naar mij toe dat ze het niet red ivm verschillende pony's en starttijden?
ik heb tot nu toe altijd iets passends kunnen vinden voor zulke ruiters.
Uitlopen vind ik geen probleem, over het algemeen kun je daar al achterkomen op het moment dat je erop stapt, en eventueel kun je een tijdje gaan stappen.
maar dat inlopen en verplicht moeten starten na pak hem beet 5 minuten erop terwijl je ruim van tevoren er was, nee, das niet helemaal aan mij besteed.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 22:45

Ik zit inderdaad met mijn losrijdtijd. Ik heb redelijk precies een bepaalde tijd nodig en dat eeuwige inlopen op dit concours begint me de keel uit te hangen (is thuisconcours dus blijf toch starten). Ik ben er meer dan een uur van tevoren maar het geniale van dit concours is dat het vanaf combinatie 2 inloopt alleen hoeveel is de vraag.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:47

proberen om als eerste of 2de te mogen starten? Nagelbijten / Gniffelen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 08:21

Aan al degenen die denken dat ze het recht hebben om op hun eigen tijd te starten vraag ik even of ze kunnen aanwijzen waar dat staat in het reglement.
Het staat er nl. niet in. Dus op welke regel gaan jullie je beroepen? Ik word er als jurylid knap chagrijnig van als mensen 'eisen' gaan stellen.
Vergeet niet dat wij daar ook vrijwillig zitten.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 08:50

Artikel 44 punt 3 algemeen reglement ( Verplichtingen (!) deelnemers):
Deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep ( lees bij het aanmelden bij het secretariaat even navragen of het in of uitloopt) bekend gemaakte tijdstip in de ring of aan de start verschijnen.

Dit houdt dus in dat je een uur van te voren aanwezig moet zijn en op aanwijzing van de ringmeester ( lees de jury) MOET starten.

Punt 4a van hetzelfde artikel:
Indien een deelnemer te laat in de wedstrijdring verschijnt of aan de wedstrijd is begonnen voor dit hem is toegestaan, kan hij door de jury worden uitgesloten.

Dus ik zou de volgende keer een beetje oppassen om je op dat zogenaamde recht te beroepen, het strijkt juryleden al erg tegen de haren in als er weer zo`n eigenwijs "op hun eigen tijd wil starten". Dikke kans dat je een keer tegen een jury aanloopt die je fijntjes verteld dat je alweer klaar bent en niet eens hoeft te starten!
Btw, de meeste houden echt wel rekening met veel inlopers en nemen een extra pauze ( van de toch al karige pauzes die we toebedeeld krijgen)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 08:59

Dus je kan er niets van zeggen begrijp ik? Laatst ook een keer een probleem gehad. Jury wilde naar huis en nam niet een pauze tussen de Z1 en Z2 plus een paar uitvallers. Resultaat: inlopen 45 minuten. Daar is gewoon niet op te plannen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:01

Zelf als ruiter hou ik er altijd rekening mee dat het misschien wel eens in of uit kan lopen, bij het aanmelden en afrekenen altijd even vragen. Bij een outdoor wedstrijd loop ik altijd even naar de ring toe en informeer direct bij de ringmeester hoe het programma loopt, zo kom je zelden voor het blok te staan dat je starttijd opeens anders is dan je in gedachte had.

Zelf zat ik vorige week te jureren op een wedstrijd waar het allemaal ontzettend uit liep waardoor je als jury wederom weer eens geen mogelijkheid hebt om zelfs maar snel een plaspauze te hebben, omdat ruiters langer doen over het binnentreden van de ring en ringmeesters over zich heen laten lopen door de ruiters. Het is heel vervelend als je een paar uur zit te jureren in een klein koud hokje en dan niet eens de mogelijkheid hebt om naar het toilet te kunnen.

Als ik een ring heb met veel uitval loop ik vaak even naar de ringmeester toe om te overleggen hoe we het gaan doen en soms betekent het inderdaad dat je een tijd geen ruiters in de ring hebt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:09

miep1979 schreef:
Zelf als ruiter hou ik er altijd rekening mee dat het misschien wel eens in of uit kan lopen, bij het aanmelden en afrekenen altijd even vragen. Bij een outdoor wedstrijd loop ik altijd even naar de ring toe en informeer direct bij de ringmeester hoe het programma loopt, zo kom je zelden voor het blok te staan dat je starttijd opeens anders is dan je in gedachte had.

Zelf zat ik vorige week te jureren op een wedstrijd waar het allemaal ontzettend uit liep waardoor je als jury wederom weer eens geen mogelijkheid hebt om zelfs maar snel een plaspauze te hebben, omdat ruiters langer doen over het binnentreden van de ring en ringmeesters over zich heen laten lopen door de ruiters. Het is heel vervelend als je een paar uur zit te jureren in een klein koud hokje en dan niet eens de mogelijkheid hebt om naar het toilet te kunnen.

Als ik een ring heb met veel uitval loop ik vaak even naar de ringmeester toe om te overleggen hoe we het gaan doen en soms betekent het inderdaad dat je een tijd geen ruiters in de ring hebt.

Miep, ik weiger dus om met golfjes achter mijn ogen te gaan zitten! Als het uitloopt is dat meestal niet aan ons, en ik ga dus niet op een emmertje in het juryhok zitten , ze wachten dus maar een paar minuten langer Haha!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 09:21

Maar uitloop is redelijk te plannen, inloop veel minder. Toen ik informeerde liep het 5 minuten in en daar heb ik rekening mee gehouden. Tegen de tijd dat ik startte liep ring 1 een kwartier en ring 2 20 minuten in. Maar goed nu ik zwart op wit heb dat ik geen recht heb om op mijn eigen tijd te starten is er dan nog een andere manier om iets te doen tegen dit eeuwige inlopen?

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:42

Een paar jaar terug liepen concoursen nogal vaak uit. Toen was de veelgehoorde klacht waarom ze niet meer tijd per proef rekende, want hier viel toch niet op te plannen..... Nu plannen ze dus blijkbaar meer tijd per proef, waardoor er ingelopen word, en nu klaagt men dat het zo toch niet te plannen is.....

Wedstrijden zijn haast niet te plannen. Allereerst heb je met uitval te maken, wat niet altijd van te voren bekend is. Ten tweede gaat het ene paard zijn proef heel wat sneller door dan het andere. Ten derde kunnen er altijd onverwachte omstandigheden zijn.

Ikzelf vind de eis van 1 uur van te voren aanwezig zijn eigenlijk te kort. Ik zorgde er dan ook altijd voor minstens 2 uur van te voren aanwezig te zijn. Liep het wel op tijd of zelfs uit, dan ging ik wel een eindje wandelen met mijn paard. Maar ik meldde me altijd meteen bij het secretariaat én bij de ringmeester, zodat beiden wisten dat ik in elk geval aanwezig was. En tussendoor steeds bij de ringmeester komen om te kijken hoe het er voor staat. Zijn er afvallers? Oké, dan stap ik eerder op. Loopt het uit? Dan wacht ik nog wel even.
Heb je de tijd niet om zo vroeg te komen, dan moet je óf bij inschrijving vragen of je als eerste mag, of verder niet zeuren...... Overigens zie ik genoeg mensen op concours die gewoon domweg te laat aankomen. Verkeerd gepland.... Frusty Dan denk ik: dan plan je een volgende keer dus ruimer, maar blijkbaar zie ik dat verkeerd Vork
Tot slot zou het volgens mij al helpen als mensen zich eerder bij de ringmeester zouden melden. Dan heeft die er veel eerder zicht op wie er wel en niet is, en kan men zich daar ook op aanpassen.
Maar als het echt heel erg inloopt, dan is er in overleg met de jury meestal wel even de tijd om nog eventjes door te rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:10

Marlis Ja

Bovendien melden mensen zich der laatste jaren ook veel makkelijker af, daardoor ontstaan er ook al snel gaten in het programma.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 10:13

wat op dit keer gebeurde is dat mensen naar achteren werden verplaatst op dedag zelf en dit niet werd verteld aan de overige deelnemers 2 verplaatst + 1 uitvaller levert 15 minuten inloop op

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:19

Ik ben altijd een uur voor mijn starttijd aanwezig op het concoursterrein. Ik vraag altijd netjes of het op tijd loopt of niet. En toch heb ik het ook regelmatig meegemaakt of ik niet eerder kon starten. Vorige week nog. Netjes gevraagt, nee het loopt niet in. Dus is zat 30 min voor mijn proef op mijn paard. Na 10 min. roept de omroepster mij om Nors opkijken . Dus ik naar haar toe, ben ik nu al aan de beurt?? Er was iemand uitgevallen en ik moest maar starten. Dus ik zei nou ik zit er net 10 min op. Toen was er iemand anders zo aardig die wel voor mij wilde die had haar paard al klaar.
Ik zal er nooit zo'n heisa van maken, maar ik doe er altijd wel alles aan om het programma niet in de weg te zitten. En als ik dan alsnog eerder moet tja........

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:23

Ik organiseer best drukbezette wedstrijden, en wij lopen eigenlijk altijd wel op schema. Het enige waardoor we elke keer onwijs inlopen, is omdat mensen gewoon niet op komen dagen! En dat lijkt echt een trend te worden.
Twee weken geleden ergens wezen kijken, kwamen er in een ring van 12 combi's 8 niet opdagen. Tja , dan is er als organisatie ook weinig meer aan te redden.
Ik ben zelf ook altijd ruim van te voren aanwezig en probeer zo veel mogelijk mee te werken. En als je je een beetje fatsoenlijk opstelt en uitlegt waar de pijn zit, dan is er meestal wel wat te regelen.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:25

Ik heb er niet zoveel moeite mee. Gebeurd ook bijna nooit dat ik niet genoeg tijd heb om los te rijden voor mn proef. Meestal zijn we een uur van tevoren aanwezig. Ik controleer bij het secretartiaat de startlijst nogmaals (en voor vertrek van stal op internet) Dan loop ik naar de ringmeester hoe het gaat. Wel of niet op tijd. Het is mij nog nooit gebeurd dat ik geen tijd had om los te rijden. Soms ga ik er ook wel eerder in hoor. Bij mn laatste dressuurwedstrijd was er een vrouwtje dat voor me moest starten, die de proef nog een keer door wou lezen. Ik was klaar, dus heb met haar geruild. Geen probleem. Zelfs als je 3 paarden mee neemt in de zomer, in verschillende klasses en ringen valt het mee. Ik heb het altijd netjes met de ringmeester kunnen regelen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:26

Was het vroeger niet zo dat je alleen op je eigen tijd mocht starten (bij inloop) als NIET op de startlijst stond dat je op tijd moest zijn wegens kans op uitval?
Dus als er niet op de startlijst stond dat je op tijd moest zijn en er was inloop dat de jury niet van je mocht eisen dat je eerder moet starten?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:53

Hier in de omgeving loopt het altijd heel erg in. Daar plan je je tijd op. Ik heb een keer gehad dat we verdwaald waren, toen ik aankwam moest ik eigenlijk al rijden, ik heb toen gevraagd of ik later mocht starten, was geen enkel probleem. Als er een gat was mocht ik aangeven of ik er klaar voor was en zo heb ik dat gat opgevuld en was mijn probleem opgelost. Heb gelukkig nog nooit gehad dat ik na 5 min al de ring inmoest, ben altijd veel te vroeg.
Heb wel eens mensen al rennend binnen zien komen, ruiter nog jasje half dichtknopend, moeders paard aansingelen, meisje erop gekukeld, deken eraf, en hopla de ring in. Nee dat is lekker geregeld! Zorg dan dat je ruim optijd bent en ga niet zeuren als blijkt dat je een slechte proef gereden hebt Nagelbijten / Gniffelen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:46

De buiten menwedstrijden lopen vaak in. Binnen gaat het wel redelijk optijd (behalve toen er een keer noodweer was en de helft dus afgebeld had omdat ze allemaal over de afsluitdijk moesten komen).

Mijn pony's zijn gelukkig erg makkelijk. 3 rondjes links om, 3 rondjes rechtsom, keertje wat schakelen en ik kan de ring in.
Laatst moest ik al starten terwijl ik nog in stond te spannen. Dus m'n voorlezer heeft verder ingespannen, ik stond m'n jasje dicht te knopen, al stappend richting losrij terein heb ik m'n handschoenen nog aan gedaan, schort voor enz. Er was toen iemand zo aardig die wel voor mij wou starten, dus even geruilt en rijden met die banaan.