Punten Anky voor halthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nini_2008

Punten Anky voor halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:16

Ik hoop dat dit hier goed staat, maar ik heb vanaochtend via filmloop de grand prix op JIM gevolgd, en ik was een beetje verward over de punten toekenning bij sommige onderdelen.
Ik weet dat er op dit moment veel discussie is over het jureren bij dressuurwedstrijden, maar wat mij vandaag vooral opviel waren de punten voor het halthouden, en dan vooral bij de proef van Anky. Want als ik het goed zag kreeg zij voor het halthouden aan het eind van haar proef een score van ongeveer 75%, terwijl Salinero geen seconde echt stil heeft gestaan. Terwijl bijvoorbeeld Marlies van Baalen voor het halthouden maar 65% scoort, terwijl haar paard gewoon keurig stilstaat.
Ik heb niets tegen Anky, maar ik viel zowat uit mn stoel toen ik Anky dr punten zag voor dat onderdeel!
Hoe vallen die punten te verklaren? Ik loop er de hele dag al mee rond, maar ik snap er werkelijk niets van!

Zammie

Re: Punten Anky voor halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:19

Ik heb het niet gezien, maar weet dat Anky zelden of nooit stilstaat tijdens het groeten... (het zijn net stuiterballen Haha! ) Kan wel zeggen omdat ze zo bekend is krijgt ze meer punten, maar alla of dat nu verstandig is.... Maar ik denk het eigenlijk wel...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:26

Het is me eerder opgevallen dat haar paarden gewoon niet stilstaan, terwijl dat imo toch iets heel belangrijks is, met poetsen, opstappen of gewoon tijdens een proef moet een normaal paard toch kunnen stilstaan? Nou schijnt 't dat d'r paarden net ADHD'ers met een suikerkick zijn maar andere paarden horen ook stil te kunnen staan tijdens een proef, op welk niveau dan ook.

Imo absoluut niet eerlijk dus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:32

Dat is dus echt belachelijk idd, ze heeft naam dus tsja, misschien krijgen de juryleden wel op hun donder als ze haar strnger beoordelen.. Een paard op dat nivo hoort stil te kunnen staan! Heet of niet; daar zal ze dan maar een oplossing voor moeten vinden hoor.. Ik zou me echt doodschamen als dat onderdeel niet eens lukte.. Nagelbijten / Gniffelen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:34

Hij stond nu met het binnenkomen wel stil!
Dat hij met afgroeten last van spanning heeft vind ik niet zo vreemd, hij weet ook wel dat er na het groeten applaus komt.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:35

75% geld voor de hele proef, dus dan zullen andere dingen wel beter zijn. Maar wat het met salinero is, hij word te werkwillig in een proef. De eerste keer halthouden staat hij wel stil maar aan het einde van de proef niet meer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:38

En het zou terecht zijn als hij daar minder voor kreeg qua punten, maarja, wie durft de machtige Salinero die niet stil kan staan- objectief te beoordelen?

nini_2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:01

_xManadisx_ schreef:
75% geld voor de hele proef, dus dan zullen andere dingen wel beter zijn. Maar wat het met salinero is, hij word te werkwillig in een proef. De eerste keer halthouden staat hij wel stil maar aan het einde van de proef niet meer.

Als ik het scorebord in de ring goed begrijp kan je per onderdeel zien wat voor cijfer de jury ervoor geeft, en voor het onderdeel halthouden was dat ongeveer 75%
Maar ik vind het vooral zo absurd dat ze gewoon 10% hoger scoort dan bijvoorbeeld Marlies van Baalen die wel gewoon stilstaat!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:16

Misschien ging bij anky de achterhand er beter onder Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:54

Weegt dat meer dan stilstaan? halthouden is in eerste instantie toch: halthouden? Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:44

detour schreef:
Weegt dat meer dan stilstaan? halthouden is in eerste instantie toch: halthouden? Verward

De manier waarop je tot stilstand komt is zeker héél belangrijk.
Ik heb het niet gezien, maar dat kan ik bedenken als reden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:47

Oke, mits die stilstand dan maar komt, he? Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:49

dan moet je wel tot stilstand komen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:51

Al maakt hij tussen draf en stilstand bij wijze van een piaffe, hij zal toch stil moeten staan voor het onderdeel halthouden lijkt mij. Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:00

Jus_dOrange schreef:
Al maakt hij tussen draf en stilstand bij wijze van een piaffe, hij zal toch stil moeten staan voor het onderdeel halthouden lijkt mij. Tong uitsteken

huh?
piaffe is niet gevraagd, dus juist heel fout.
Maar een correcte overgang naar halthouden waar de achterhand goed onder het paard komt, wordt gewaardeerd.
Dat het paard 1 sec stil staat (?) zal voor de 1e jury zwaarder wegen dan voor de ander.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:01

Dat maakt deze sport zo lekker subjectief. Waarom is ern geen regel: 3 seconden stilstaan minimaal is een voldoende en de uitvoring kan het cijfer hoger doen uitkomen- bv?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:06

detour schreef:
Dat maakt deze sport zo lekker subjectief. Waarom is ern geen regel: 3 seconden stilstaan minimaal is een voldoende en de uitvoring kan het cijfer hoger doen uitkomen- bv?

dan nog is de overgang naar halthouden ook subjectief. Je nog zoveel regels maken, maar makkelijker wordt het jureren echt niet Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:12

Ik denk dat inkaderen wel degelijk positief is en aan obectiviteit zou zeker wat meer gedaan kunnen worden!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:30

detour schreef:
Dat is dus echt belachelijk idd, ze heeft naam dus tsja, misschien krijgen de juryleden wel op hun donder als ze haar strnger beoordelen.. Een paard op dat nivo hoort stil te kunnen staan! Heet of niet; daar zal ze dan maar een oplossing voor moeten vinden hoor.. Ik zou me echt doodschamen als dat onderdeel niet eens lukte.. Nagelbijten / Gniffelen

Strenger hoeven ze haar van mij niet te beoordelen, maar gewoon hetzelfde beoordelen als de rest lijkt me toch al wel heel erg eerlijk, helaas heb ik haar ook wel eens een minder kur zien rijden met in vergelijking met de rest toch echt wel overduidelijk meer foutjes en alsnog winnen.
Tja, Anky dit, Anky dat, Anky blijkt toch wel een beetje het symbool te zijn voor onze dressuursport (heb niks tegen haar, maar vind het een beetje te ver gaan) en blijkbaar punten diverse jury's haar ook op die manier...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:25

_xManadisx_ schreef:

Idd, er staat op het scorebord wat er op dat moment gemiddeld voor punten is gehaald.

nini_2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:46

asjemenou schreef:
_xManadisx_ schreef:

Idd, er staat op het scorebord wat er op dat moment gemiddeld voor punten is gehaald.

Volgensmij is nu juist het nieuwe systeem dat tijdens de proef op het scorebord elk onderdeel verschijnt en de punten die voor dat onderdeel zijn gehaald. De punten voor bijv. het laatste onderdeel van de proef is ook niet perse gelijk, of in de buurt van het eind percentage van de hele proef.
Ik kan er niet zo heel veel info over vinden, dus ik weet het niet 100% zeker, maar zo heb ik het altijd begrepen.
Dit staat er deze week over in de Hoefslag:
"De laatste jaren wordt geprobeerd het jureren transparanter te maken, door direct na het gereden dressuuronderdeel de toegekende punten zichtbaar te maken op een scorebord.
Door het transparante systeem met de scores direct op het scorebord moet een jurylid een gemaakte fout meteen toegeven"

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:45

Of het lag aan mijn ogen, maar volgens mij wachtte Anky bij het einde juist totdat Salinro stil stond. Daarom duurde het ook eventjes voordat ze daadwerkelijk ging groeten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:51

Lijkt me dat je het niet helemaal goed gezien hebt, of dat die 75% voor de gehele proef was. Neem aan dat wanneer het echt duidelijk is dat Salinero niet stil staat de jury's haar niet gaan matsen. Dan gaan ze flink af voor het publiek Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:12

ik weet niet hoe het met deze keer zat, maar ik weet dat bij anders keren, dit zeker wel afgestraft werd hoor. dan werden er echt 5en e.d gegeven voor het halthouden. ook voor anky

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:18

Kyralovertje schreef:
Of het lag aan mijn ogen, maar volgens mij wachtte Anky bij het einde juist totdat Salinro stil stond. Daarom duurde het ook eventjes voordat ze daadwerkelijk ging groeten.

Wachten tot je paard stil staat; hij hoort op jou te reageren, niet vice versa!