Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kymalin schreef:Tja, als je ergens tegen aan wilt trappen (je zegt zelf al veel meer aan te merken te hebben te hebben op dressuur) is er altijd wel wat te vinden.... Je zou het ook anders kunnen zien; volgens mijn beleving is het punt verzorging in de lagere klassen opgenomen om ruiters een beetje op te voeden in de zin van dat ze leren zo netjes mogelijk voor de dag te komen. Daarin wordt niet alleen de witheid van de rijbroek en de vlechtkunsten van moeders meegenomen maar ook de algehele (wedstrijd)conditie van het paard meegenomen. Paardrijden is een eeuwenoud iets waaraan een bepaalde etiquette is verbonden. Vandaar dat je ook passende kleding volgens vastgestelde regels moet dragen. De dingen die jij noemt m.b.t. huisvesting en voeding zijn een vooroordeel wat jij als natural hebt over niet naturals. Tuurlijk zijn er paarden die amper het daglicht zien en amper weidegang krijgen, en dat is vreselijk. Maar als je even kijkt naar de enquete hier op bokt over hoe de gemiddelde bokker z'n paard huisvest en hoeveel daarvan wedstrijden rijden dan valt het allemaal nog wel een beetje mee. Volgens mij wil je gewoon een beetje rellen.
Nibbit schreef:Er wordt wel gekeken naar de conditie waarin het paard verkeert.
Goed gewicht, gladde vacht, hoeven netjes bekapt of beslagen dat telt ook allemaal mee.
En met de bus glansspray en een paar vlechten toont het nog eens chiquer.
arno8 schreef:Maar verzorging? Dat suggereert dat je naar de verzorging kijkt... en dat is niet zo.
Maar ondertussen wordt dit wel gebruikt als argument dat ook naar het welzijn van paarden wordt gekeken. "Kijk maar, we geven ook een cijfer voor verzorging, dus naar het welzijn van paarden kijken we ook."
En dat klopt dus niet.
Kymalin schreef:Hoe had je het trouwens willen regelen dan? Jury's voorafgaand aan een wedstrijd alle deelnemers thuis laten bezoeken om te kijken hoe ze hun paarden houden?

Disciplineregelement dressuur KNHS.nl schreef:Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).
_rosita_ schreef:Misschien een beetje mierenn**kerij, maar ik ben het wel met je eens!
Inderdaad vind ik verzorging niet een keurig gepoetst paard zonder huidvet, mooie glanzende ingevette hoefjes, een wit dekje en rijbroek en keurige vlechtjes.
Uiterlijke verzorging of iets zou dan beter passen idd.Nibbit schreef:Er wordt wel gekeken naar de conditie waarin het paard verkeert.
Goed gewicht, gladde vacht, hoeven netjes bekapt of beslagen dat telt ook allemaal mee.
En met de bus glansspray en een paar vlechten toont het nog eens chiquer.
Een gladde vacht zegt mij niets over de verzorging, een natuurlijk glanzende vacht wel, maar dat is niet te zien door idd de glansspray etc.
Geloof ook niet dat een jury van zo'n afstand kan zien of de hoeven op de juiste manier bekapt zijn of eventueel beslagen....
arno8 schreef:Nogmaals, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de naam 'verzorging' de indruk geeft dat de jury inderdaad thuis bezoekt.
Nibbit schreef:Dat bedoel ik eigenlijk, maar jij hebt het beter verwoordt
Ilsemarie schreef:Er bestaat helemaal geen 'verzorging' het onderdeel heet namelijk 'verzorging van het geheel' en dat is alvast iets heel anders. Er wordt duidelijk aanggeven waarop wordt gelet en dat lijkt me in een paar minuten prima te zien. Daarnaast citeer ik even uit het dressuur regelement:Disciplineregelement dressuur KNHS.nl schreef:Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
Volgende keer misschien eerst helemaal correct informeren voordat je begint iets 'onzin' te noemen terwijl je niet helemaal op de hoogte bent
Disciplineregelement dressuur KNHS.nl schreef:Artikel 119 - De verzorging van het geheel
De manen:
minder op prijs gesteld.

Citaat:De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel

JoviBan schreef:Wat ik hier kwalijk aan vind, is de haren op de bovenkant van de staart die getrokken, geknipt of geschoren moeten zijn. Die haren hebben namelijk een functie.
runningkawa schreef:Ik zie echt het probleem (en nut) van dit topic niet
Mag ik het een topic vinden over hoe kan ik op een andere manier schoppen naar mensen die met een bit rijden, dekens gebruiken en hun paard ook op stal hebben?
Dat ze overdag buiten staan zie jij er ook niet aan Arno, want niet elke wedstrijd ruiter houd ze hele dagen op stal

Lianne84 schreef:Verzorging is gewoon ook een Nederlands woord voor iemands voorkomen. Als er op een stage van je verlangd wordt dat je 'verzorgd' voor de dag komt gaat je begeleider toch ook niet mee naar huis om te kijken of je wel twee ons groenten en twee stuks fruit eet?
'Uiterlijk' alleen dekt de lading ook niet, dat vind ik ook subjectiever dan 'verzorging'.