een 6 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_m

een 6 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:28

Vraagje, wanneer geven jullie een combinatie een 6 voor de verzorging?
Dit weekend reed mijn zusje in het L2. Paard geheel gewassen, keurig met naald en draad gevlochten, hagelnieuwe rijbroek en rij-jasje, mooi wit shabrak, staart uitgepluist... Noem het maar op.
Zou dit misschien een fout kunnen zijn van de schrijfster? Want echt waar, ze zagen er super netjes uit!!!
De 2e proef kregen ze overigens, van een ander jurylid, wel een 8.

k4tink4

Re: een 6 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:33

Weet je zeker dat er niet iets loshing, of het hoofdstel niet helemaal netjes zat? Misschien iets te snel geoordeeld van de jury.. Waarom ben je niet gelijk zelf op de jury afgestapt om te vragen waar de 6 voor was? Die kan je altijd het beste antwoord geven Lachen Maargoed dat kan nu niet meer.. heb je fotos? Ben ook wel benieuwd!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:52

Mijn dochter heeft al eens een 5 gekregen van een jurylid...
Eerste proef bij de jury een 8, 2e proef andere jury een 8.
Finale 2 uur later krijgt ze van het eerste jurylid een 5 voor de verzorging.... (En alles was nog spik en span ondanks dat het een 3e proef was)

reden voor 6 of lager? geen idee, mischien vind de jury de leur van het paard niet mooi, of het ras..

toevoeging: Je zus had het bewuste jurylid kunnen vragen wat de reden van die 6 is geweest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:02

Heb je toevallig nog met anderen vergeleken?
Want wanneer ik schrijf, geeft het jurylid meestal een standaard cijfer voor de verzorging. Voor iedere ruiter hetzelfde, tenzij het cijfer het echt niet waard is.

Ik denk dat jullie een jury getroffen hebben die standaard een 6 voor verzorging geeft. Immers, deze zes haalt het resultaat niet omhoog of omlaag.
Ik heb juryleden meegemaakt die standaard een 6 ervoor geven, maar ook mensen die er een 7 of 8 opschrijven. Denk dat het het makkelijkste was geweest als jullie het even aan de jury hadden gevraagd.. Maar zoiets zie je natuurlijk pas later Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:05

Voor zover ik weet heb ik nooit hoger of lager dan een 7 gekregen. Eén keer heb ik een 8 gekregen omdat ik een wit lint had meegevlochten door de hengstenvlecht. Dat zag er wel chique uit.

Maar ik denk inderdaad dat jury's een standaard cijfer hanteren en daarbij opschroeven als het echt héél keurig is of naar beneden bijstellen als het slordig is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:15

standaard een 8, af en toe een 9 voor de verzorging en dan die ene keer een 5 en als ik goed nadenk een keer een 7, maar meestal een 8.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:28

Ik heb weleens een 6 voor verzorging gegeven maa rdan was er altijd iets wat me niet geheel beviel, dus of het paard was niet schoon genoeg, knotjes waren slordig, de haren van de amazone niet netjes in een knot of iets dergelijks. Oh ja of het paard was te dik... maar dan zet ik dat er wel bij waarom het een 6 is...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:33

Ik heb zelf in het verleden vaak geschreven bij juryleden en er zijn best wat
juryleden die gewoon standaard een 6 (of ander cijfer) geven voor de verzorging.
Al doe je nog zo je best (of juist helemaal niet) het cijfer is dan voor iedereen gelijk.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 10:30

Ik weet niet of dit een standaard cijfer betrof. De coupons werden pas 2,5 uur na de eerste proef gegeven. De desbetreffende jury was helaas al weg, anders had ik het zeker aan haar gevraagd.
Er was absoluut niets mis het het harnachement of iets anders. Ze glommen als een spiegel Haha!.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:39

Frustrerend is dat he. Ik kan het me zo voorstellen, ik heb het zelf ook wel eens
bij de hand gehad op wedstrijden, dan ben je zo druk geweest om je paard helemaal
op te poetsen in te vlechten en weet ik wat, dan krijg je "maar" een 6 Verdrietig

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:46

Dat verzorgingscijfer is het grootste flauwekulcijfer op je protocol.
Er is bijna geen enkele jury die nauwkeuring zit te kijken hoe het er uit ziet en dan een beoordeling geeft. Meestal geven ze een standaard cijfer. Dit staat ook bij de nascholingen van juryleden nog wel eens ter discussie.
Er zijn juryleden die uit principe aan iedereen een zes geven, omdat ze vinden dat dit cijfer niet de plus mag zijn voor je winstpunt. Het gaat ze namelijk om het rijden....dus die cijferen het verzorgen neutraal op een zes.
Maak je hier dus niet druk om....je kunt beter je energie steken in de cijfers die je voor de onderdelen hebt gekregen en daar verbeterpunten in zoeken...want die verzorging is slechts symbolisch....in mijn beleving.

Karinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:22

Heeft je zusje toevallig van het weekend in Dordrecht gereden?

Ik moest daar de eerste proeven van het L schrijven, en deze jury gaf idd een 6 voor verzorging. Ik heb toen aan haar gevraagd waarom ze dit deed, en zij vond dat je winstpunt niet van dit onderdeel moet afhangen. Niet geheel terecht omdat je dus bij haar nooit een hogere cijfer voor dit onderdeel kan halen, terwijl alle onderdelen altijd te verbeteren zijn.

Ze zei trouwens dat ze bij de pony's en B paarden weleens een 7 wilde geven, maar in het L bij de paarden niet Verward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:27

Lekkere jury dan.

In de B en L hoort verzorging gewoon als onderdeel bij de proef en moet gewoon naar maatstaven beoordeeld worden. En als een combinatie dan net een winstpunt haalt heeft ze mazzel maar dan vind ik niet dat dat van de verzorging afhing maar gewoon van de onderdelen waar ze blijkbaar ook redelijk gereden heeft.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:29

Ik heb ook wel eens een 6 gehad (niet KNHS, maar fjordsport proeven, dus van het fjordenstamboek) omdat ik geen dressuurteugel had, maar een thiedemanteugel (overigens zonder thiedeman hoor!)

en dat terwijl het een A-proefje was (laten we zeggen makkelijker dan de B, proef zonder galop)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:32

Alane schreef:
reden voor 6 of lager? geen idee, mischien vind de jury de kleur van het paard niet mooi, of het ras..

Nou..dat lijkt me raar. Volgens mij mag een jurylid geen lagere punten geven omdat ze het ras niet mooi vinden. Dat lijkt mij namelijk "dicriminatie" in de paardensport.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:33

ik snap een 6 voor verzorging niet met als argument 'het mag het gemiddelde niet omhoog of omlaag halen'. Je doet er toch je best voor? En het kan goed zijn of fout, net als andere punten. Als het helemaal in orde is heb je daar best een puntje voor verdiend, een 8 is misschien wat veel, maar een 7 moet toch kunnen. En zo mag je ook best 'gestraft' worden als er iets niet in orde is met een 5.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:35

sommige juryleden geven een 6 omdat ze vinden dat je niet met de verzorging net dat winstpuntje binnenkrijgt. Ik schrijf best vaak bij jury's maar krijgt iedereen een 6 en dan moet je met de rest van je proef een winstpunt bij elkaar rijden. ik vind het goed anders rijd je net een winstpunt omdat je voor de verzorging een 8 hebt gekregen..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:35

Suzanne F. schreef:
Lekkere jury dan.

In de B en L hoort verzorging gewoon als onderdeel bij de proef en moet gewoon naar maatstaven beoordeeld worden. En als een combinatie dan net een winstpunt haalt heeft ze mazzel maar dan vind ik niet dat dat van de verzorging afhing maar gewoon van de onderdelen waar ze blijkbaar ook redelijk gereden heeft.

Zo is dat! Als het er dan toch niet toe doet kan dat onderdeel net zo goed uit de proef gehaald worden. Het staat er toch zeker niet voor niets op?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:55

Mijn vriendin had vorige week bij de wedstrijd een 5 voor verzorging
terwijl haar pony er hetzelfde uitzag als altijd en ze normaal een 7 of 8 krijgt ! Tong uitsteken

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:07

Ze had overigens 190 punten. Maar wel apart he?

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:10

Soms doen ze als ze vinden dat je eigenlijk teveel punten hebt gekregen voor de proef nog even bij de laatste cijfers wat lagere cijfers geven. En ja dan kan je verzorging b.v. kelderen in cijfer.
Of b.v. hele goeie stapcijfers halen en dan bij het laatste onderdeel stap een 5 zetten. Heel raar maar zo gaat het vaak wel. Je hebt helaas jury's en jury's.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:29

Ik heb het een tijdje terug ook een keer gehad. Kreeg een 5 voor verzorging en in mijn andere proef een 8. Snapte er niks van. Voor die proef met die 5 had ik overigens 179 punten en daar baalde ik stevig van. Ik heb toen de jury gevraagd waarom en zij gaf aan dat ze sowieso altijd een 6 gaf voor verzorging omdat ze niet wilde dat iemand winst zou rijden vanwege de verzorging. In mijn geval vond ze winst niet verdiend en heeft ze daarom geen 6, maar een 5 gegeven onderaan. Baalde er toen wel van, maar goed had ik maar beter moeten rijden.

Zelf zou ik niet snel 6-en geven voor de verzorging. Gewoon een 7 of 8. Zakken zou ik doen bij het ontbreken van iets aan de verzorging, dus echt smerig paard, geen haarnetje, kapot tuig oid...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:36

anita schreef:
Soms doen ze als ze vinden dat je eigenlijk teveel punten hebt gekregen voor de proef nog even bij de laatste cijfers wat lagere cijfers geven. En ja dan kan je verzorging b.v. kelderen in cijfer.
Of b.v. hele goeie stapcijfers halen en dan bij het laatste onderdeel stap een 5 zetten. Heel raar maar zo gaat het vaak wel. Je hebt helaas jury's en jury's.

Vaag verhaal...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:45

Hmmm ... daar let ik dus echt niet op. Ik geef gewoon de cijfers onderaan wat het waard is. Of het dan een wp wordt of niet.
Overigens, waar ik me bv. wel aan zou kunnen ergerren en wat een punt aftrek oplevert bij de verzorging zijn bv. stoten die niet door de passanten zijn gedaan.
Of loswapperende lusjes van schabrakken. Kan het niet zoiets geweest zijn?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:05

Nee absoluut niet! Kan wel een foto neerzetten Knipoog.