rij instructeur/instructrise

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

molly88

rij instructeur/instructrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:00

wat vinden jullie nu een goede rij instructeur/instructrise?

bianca78

Re: rij instructeur/instructrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:02

Iemand die goed op houding/zit van de ruiter let en de dingen ook goed uit kan leggen.
Iemand die heel consequent is en ook blijft gedurende de tijd dat je les van hem/haar krijgt.
En ook af en toe streng maar rechtvaardig is.
Bij hem/haar moet je je op je gemak voelen en vertrouwen in elkaar hebben, dan kom je ook verder.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:09

ok bedankt want sommige zeggen dat ze les kunnen geven maar dan leer ik inprincipe er niks van bij want ik ben nu bezig om mijn fjord in te rijden maar ik weet dat ik van me zelf heel wat kan bijleren omdat ik van mezelf weet dat ik kan rijden. ik weet wel hoe ik op een paard/pony moet blijven zitten en mee bewegen maar dat is het dan ook. en daarom zoek ik er 1 die mij dat soort dingen kan bijleren en op een manege leer je er niks bij vindt ik.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:14

Dit topic hoort niet op FJ.
En je kan ook je bericht editten ipv vlak achter elkaar 2 berichtjes te plaatsen.

Ik tem even

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:26

oh maar ik had het gevraagt en het mocht hier ook dus maar sorry dan alvast (maar het is voor mijn fjord en mij).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:37

Topic verplaatst van FJ naar WD-V. De eisen waaraan een goede instructeur moet voldoen, heeft niets te maken met het ras waar je op rijdt.

Daarnaast kun je inderdaad je berichten nog aanpassen. 'Op jezelf reageren' is niet de bedoeling Knipoog Dat bericht is dan ook verwijderd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:41

ik vind een goede instructeur of trice, iemand die in eerste instantie aan het wel zijn en welgaan van het paard denkt.

ik geef al tig jaren les, en ook veel manegelessen gegeven,
en zeker op de manege is het erg belangrijk dat de ruiters leren paard in zijn of haar waarde te laten
dus actief aan het been, licht in de hand.

zijn de ruiters verder dan ben ik groot voorstander van vwnw rijden, lekker over de rug.
ondertussen let ik uiteraard op houding en zit maar mijn ervaring is dat als het paard lekker loopt, ruiter automatisch beter gaat zitten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:35

Hmmm, lastige vraag. Clown Natuurlijk iemand die jou naar een hoger niveau kan helpen en ik vind het idd ook altijd belangrijk dat de instructeur aan het welzijn vh paard denkt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:39

bianca78 schreef:
Iemand die goed op houding/zit van de ruiter let en de dingen ook goed uit kan leggen.
Iemand die heel consequent is en ook blijft gedurende de tijd dat je les van hem/haar krijgt.
En ook af en toe streng maar rechtvaardig is.
Bij hem/haar moet je je op je gemak voelen en vertrouwen in elkaar hebben, dan kom je ook verder.

Hier ben ik het mee eens!
Wat ik ook daarnaast belangrijk vind is dat de instructeur/trice werkt vanuit ontspanning voor ruiter EN paard.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:46

- iemand die je leert dat het niet alleen om het rijden gaat maar ook om de verzorging.
- iemand die op je houding let.
- iemand die streng is maar waar je op z'n tijd ook lol mee kunt hebben.
- iemand waar je vertrouwen in hebt.
- iemand die het ook laat merken wanneer je iets goed doet en niet alleen op dat wat fout gaat blijf
hameren.
- iemand die jou ook echt verder wil helpen.
- dat er genoeg variantie in de lessen zit.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:47

ok want ik moet er zoeken vooral voor mezelf maar ook voor me fjordje omdat ik nu bezig ben met inrijden maar ik heb het idee dat ik helemaal verkeerd bezig ben en daarom

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:12

--> JI

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 00:16

waar staat dat scum?

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 12:56

laat maar heb ik al gevonden

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:57

Waar woon je?

Vind verder dat een goed instructeur je niet alleen verteld wat je moet doen, maar ook zegt waarom je dat moet doen en wat voor resultaat je zou moeten krijgen. Zelfde als het mis gaat, uitleggen waarom het mis gaat en uitleggen hoe je dat de volgende keer op zou kunnen lossen. Kortom jou inzicht geven in het paard en de technische kant van het rijden.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:15

ok maar ik woon in eindhoven en jij?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:09

molly88 schreef:
ok maar ik woon in eindhoven en jij?

Bij deze het verzoek om on-topic te blijven. Waar je woont heeft niets te maken met wanneer iemand een goede instructeur is Knipoog

Een goede instructeur is iemand waar jij wat van leert. Die jullie als combinatie vooruit kan helpen. En ook iemand waar jij een klik mee hebt.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 16:42

ja maar wrm vraagt ze dat dan aan mij????

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 02:29

??????

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 07:22

Een goede instructie is tevens iemand die het mij zelfstandig leert rijden. Veel te vaak zie ik mensen die fantastisch kunnen rijden met hun instructeur er bij, en er niks van bakken als de instructeur er niet bij is. Waarom? omdat de intructeur hun niet leert voelen en niet leert wanneer wat te doen.
Even simpel voorbeeldje: Schijnovergang terug in draf. Paard valt regelmatig terug in stap. De ene instructeur zegt alleen "Nu" op het moment dat je been moet geven, een ander leert je te voelen wanneer je been moet geven door het je te laten oefenen. In het eerste geval kan je het nooit alleen, in het tweede gavel leer je zelf aanvoelen wanneer je been moet geven. Dit is even een heel simplistisch voorbeeld hoor.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat men duidelijk is naar de ruiter toe. Als de ruiter te hoge verwachtingen van een paard heeft, moet een instructeur dat zeggen (aan de andere kant, als de ruiter te lage verwachtingfen heeft, natuurlijk ook).

Tot slot iemand die het héle plaatje in ogenschouw houdt. Te veel zie ik dat er gelet word op bijvoorbeeld vwnw, met een paard wat steeds schever word omdat er aan rechtrichten niks gedaan word. Of andersom. De enige uitzonering daarop vormt de ruiter. Als daar dingen echt niet goed gaan, negeer dan eerst het paard maar en richt je eerst op de ruiter. Andersom werkt toch niet.
En een instructeur moet tevreden kunnen zijn met kleine dingen. Niet constant meer willen, maar ook kunnen zeggen: dit is een verbetering, dus nu stoppen we met deze oefening.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:18

ok bedankt hier zal ik denk ik wel wat aan hebben en iedereen die mij tips heeft gegeven ook bedankt ik denk dat ik het allemaal als eisen zal stellen.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 23:33

maar als er nog andere goeie tips hebben dan hoor ik het graag

Elinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:18

Iemand die al heel wat ervaring heeft met het rijden van paarden (ook op hoger niveau). Fijn dingen uit kan leggen, geduld heeft, je weet te motiveren, objectief en eerlijk is, je op je donder kan geven wanneer je iets fout doet ----> maar dan wel dat je 's avonds nog gewoon lekker kan slapen Haha!.
En ze moet je naar het gewenste niveau kunnen helpen.
Kortom ik ben super blij met mijn instructeur Tong uitsteken.

Olanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:50

iemand met voldoende kennis en ervaring en die dat dan weer op een leuke en duidelijke manier weet over te brengen