lesplan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

lesplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:23

Hoi,

Dit jaar volg ik twee instructeursopleidingen, ORUN eerste fase en een applicatie op NHB Deurne. De applicatie is al begonne, en nu hebben we de opdracht gekregen om voor de volgende bijeenkomst een lesplan te schrijven. Nu geef ik al een tijdje privelessen en sinds de zomer ook groepslessen op een manege maar daarbij kijk ik meestal even aan wat er gebeurt en ga ik daar ter plekke op in. Natuurlijk ook wel van te voren een beetje in gedachten waar ik mee aan het werk wil, maar nooit echt wat op papier gezet.
Nu is er tijdens die applicatie niet heel veel uitleg bij gegeven, maar de andere cursisten zullen dit waarschijnlijk al behandeld hebben tijdens hun vooropleiding. Mijn ORUN-opleiding moet nog beginnen, maar ik ben wel benieuwd wat je daar over leert op een basis-instructeursopleiding.

Zijn er bokkers die wel eens een lesplan op papier hebben gezet? Waar houd je rekening mee, hoe algemeen moet het zijn, en wat zijn belangrijke dingen waar ik op moet letten? Ik heb al een ruwe opzet gemaakt, dat is het probleem niet, maar ik zou graag wat voorbeelden zien en weten hoe andere mensen zoiets opzetten. Het niveau van de leerling weet je niet vooraf en het paard is ook onbekend. Ik ben benieuwd!

HippoLogic

Re: lesplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:15

Tijdens mijn ORUN cursus is het heel even aan bod geweest. In de praktijklessen kwam het erop neer dat je je aan het begin van de les voorstelde, je de ruiters en hun paarden liet voorstellen en dan vertelde waar je aan ging werken die les. Dat was standaard 'de ontspanning en de houding van het paard' (jawel, je leest het goed: de houding van het paard ipv de ruiter). Nou dan zei je dat, want dat was wat ze willen horen.

Ik vind het onzin om een lesplan voor een onbekende ruiter te maken want:
1 - de kent het niveau van de ruiter niet
2 - je weet niet wat het leerdoel van de ruiter is/waar zijn interesses liggen
3- je kent het niveau van het paard niet
4- kortom het is tijdverspilling.

Een lesplan maak je mijns inziens in overleg met de ruiter en je baseert het op het niveau van ruiter én paard. Verder probeer je de les zo interessant mogelijk te maken dus je sluit aan op het referentiekader van de leerling. Dat is het meest rendabel. Dat kan dus pas na kennismaking. Lachen

Ook evalueren is heel belangrijk. Mensen vergeten al snel waar ze begonnen zijn en welke weg ze al hebben afgelegd. Ze zijn het meest geneigd steeds naar de horizon (de nog niet behaalde doelen) te blijven kijken. Aangezien de horizon nooit dichterbij komt, is terug kijken op de reeds afgelegde weg, essentieel als stimulans.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:20

In de cursus Medewerker Manege Instructie is er heel veel aandacht aan geschonken en was het lesplan onderdeel van het examen.

Het is teveel om even snel uit te leggen. Maar je mag me altijd pben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:59