Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 15:41

Sinds een half jaar geef ik kinderlesjes in de catagorie van 6 tot 11 jaar op een manege, in het begin vond ik het erg moeilijk maar ik lijk steeds beter mijn draai daarin te vinden. Het lijkt me wel leuk om ervaringen uit te wisselen en tips te geven en te ontvangen bv, hoe ga je om met een stelletje kletsmajoors etc.

Mocht hier al een topic over bestaan zou ik graag de link willen, zodat deze dan maar gesloten wordt

groetjes Kim

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:24

ik geef voornamelijk les aan kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar oud.
Op dit moment 2 dreumissen van 6 jaar, twee kinderen van 9 jaar en twee van 12.
( dit vind ik de echte kinder categorie, daarboven worden ze wat spraakzamer en serieuzer, dus die noem ik even niet)

Ik vind het heerlijk om kinderen les te geven, ze zijn voor alles in, zijn zelden bang en leren donders snel Nagelbijten / Gniffelen
Wel heb ik na een paar acties besloten om de kindertjes zoveel mogelijk prive of per 2 les te geven, anders was de les net iets te gezellig Knipoog

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:12

Ik geef nu sinds 2 weken op een manege les in de catogorie 7-12 in de les en dan nog wat pubers van 12-14/15.
Helaas moeten van de manege de 1e 2 groepen (jonge kinderen) achter elkaar aan hobbelen (2e groep mag wel wat oefeningen doen als splitsen, dus ga daar maar veel mee werken tot ze zelfstandig kunnen rijden Clown) en verder los ik t op door voldoende afstand te eissen (dus ruim1.5-2 ponylengtes) en moet iedereen netjes zn figuren rijden en niet binnendoor gaan achter de pony ervoor aan)
groep met pubers is ook wel leuk, nu 1 keer les aan gegeven, ze bezig houden met niet standaard oefeningen vinden ze wel heel leuk... (Krijg van alle ouders wel leuke reacties en 1 van de kinderen van 9 of 10 kwam ook al naar me toe dat ik leuk les gaf Haha! )

Krijg wel elke keer het verzoek om spelletjes... dus als jullie wat leuks weten...
Verder geef ik nog wel s lesjes op de shet van mn ouders, ook heel leuk (moeder merkt na 4 weken enorme vooruitgang en angstig jongen krijgt echt meer lef en wil al gaan springen (moet ie eerst durven galoperen en dan gaan we springen is nu de afspraak)

broertje
Berichten: 931
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:38

Ik heb 2,5 jaar kinderen lesgegeven vanaf 5/6 jaar. Ik vond het echt het leukste, al die verhalen van die kleintjes. Met nieuwe oefeningen ging ik altijd voor ze uit lopen en dan moesten ze achter me aan sturen. Ook mochten ze om en om een figuur bedenken die ze wilde rijden en dan maakte ze die. Ik heb het nu over de echte kleintjes die ook in een 'rijtje' rijden zegmaar. Wat ze ook altijd erg leuk vonden was dat ik weleens ineens midden in de les riep en nu afwenden en halthouden op het midden en ze dan een rondje laten draaien in het zadel of heel snel op en afstappen (dan lag je je dus rot want die ukkies doen alle moeite om zelf op te stappen terwijl ze er amper bij kunnen Tong uitsteken ).
Dit soort dingen deed ik ook wel bij kids van 10-12 jaar alleen dan gewoon op de hoefslag. Het lijkt simpel, maar ze moesten dan zonder hulp van mama of papa (die altijd helpt aan begin van de les) nu zelf op hun pony klimmen en tegelijk zorgen dat ie stil bleef staan. Valt toch tegen moet ik zeggen, voordeel hiervan is wel dat ze handiger worden en dat bangere kinderen ook gewoon zelf vertrouwen krijgen als het lukt.

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:41

Ik help altijd een jongetje, eerst met zijn shetje en nu hobbelt hij 1 keer per week een half uurtje op mijn paard. Hij is 10 jaar en heeft al ervaring. Hij vind wel moeilijk om met 1 ding bezig te blijven. Hij heeft aardig wat lef en durft wel redelijk veel

daantjuhhh

Berichten: 26982
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:43

Ik val in op de plaatselijke manege.
Ik geef les aan kinderen vanaf een jaar of 6 tot een jaar of 16
Ik vind het erg leuk om te doen.
Als ik een poosje niet ingevallen heb is het weer even wat moeilijker inkomen.
Ik geef zelf het liefste les aan kinderen die wat meer ervaring hebben en die dus niet in een treintje rijden.
Dan kan je net iets meer doen en eb ik aan een uur vaak amper genoeg tijd.
Als kinderen in een treintje rijden vind ik het wat moeilijker om de les het hele uur interessant te houden!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:46

Heb vroeger les gegeven op een manege, maar ik vind privélessen geven toch prettiger. Dat doe ik nu dus ook. Mijn jongste telg is 8 en ze weet nu al (20 lessen) precies waar alle letters in de bak zitten terwijl we ze niet in de bak hebben hangen Clown Zo leuk als je ze écht iets kan leren!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:23

Ik geef een uur of 15 in de week les, vooral aan kinderen. 2 groepjes 6-jarigen waarbij iemand de pony vasthoudt, da's veel spelen en liedjes zingen etc. En verder van beginnend tot half gevorderd. (en 2 volwassen groepen die gemengd zijn van niveau).

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:34

Ik heb vroeger toen ik stage liep voor Deurne les gegeven aan zowel volwassene als kinderen. Nu, zo'n 25 jaar later Haha! , geef ik onze 5 kinderen les en dat is echt heel erg leuk. Kinderen zijn zo vrij, ik vind het bijvoorbeeld prachtig om te zien hoe onze jongste van 8 op onze fjord met alleen een strotouwtje aan zijn halster en zonder zadel (wel met cap!!) door de wei heen hobbelt, echt genieten!
Wat mijn kinderen heel leuk vinden is zitles, dus losse handen (teugels in een knoop en dan los laten hangen), rondje draaien in het zadel, gestrekte armen in galop, beide benen aan 1 kant, etc. etc.

ReneZ
Berichten: 216
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:43

ik werk op verschillende manege's en de jongste kinderen zijn 6 en mijn oudste lln is 55 Lachen
de groepen met kinderen van 6 tot 10 jaar verschillen in grote van 5 tot 8 per les. (het liefst had ik er minder maar zo werken de manege's) daarnaast heb ik 4 uur met voornamelijk meisjes van 10 tot 16 jaar (zijn op niveau ingedeeld niet op leeftijd)

soms is het wel lastig om alles fijn te laten lopen, maar ik merk toch dat ik ze snel vertrouwd heb met een pony en dat ze ook veel doen met hier en daar een beetje aanmoediging.
Ik deed nooit veel spelletjes maar die komen nu zo langzamerhand wel wat vaker aan bod, dus als jullie nog leuke ideeen hebben hoor ik het graag.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:01

Ik doe ook wel eens zoiets. Het is niet iets heel serieus, want daar zijn de kinderen nog te jong voor, maar gewoon een beetje de basis. Ik ben wel benieuwd naar de tips van anderen, dus even een stipje Lachen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:45

Ik geef groepslessen en privelessen op de manege en ook nog priveles 'prive'. Dat is eigenlijk aan alle leeftijden. Ik heb kinderen van een jaar of 6 tot vrouwen van mijn moeders leeftijd. Dat gevarieerde vind ik juist heel leuk.
Ik laat ook gymnastieken, soms een stukje carroussel oid (ligt aan de paarden die meelopen), heb ooit een 'nadoespelletje' gedaan (kan met gymnastieken maar ook met figuren rijden enzo), en pas kreeg ik voor de ruitertjes die hun paard zelf in de hand hebben de tip om eens een drafwedstrijdje (galopperen is een volte draaien!) of een estafettespel te doen.

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:50

Ik geef eigenlijk al jaren les op maneges en dan ook aan iedereen van alle leeftijden!
Het is zo leuk om te zien hoe de kids genieten en vooruit gaan met rijden!

Spelletjes doen wij ook weleens aan het einde van de les zoals tikkertje of annemariakoekoek of zoiets..
Dan zie je eigenlijk pas het beste wie er absoluut niet bang is en alles onder knie heeft!

Ik ga nu met zwangerschaps verlof maar vind het best moeilijk om mijn leskindjes uit handen te geven

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:03

De treintjes les koste me de eerste keer ook onwijs veel moeite... maar ze zijn wel bezig te houden..
* zonder beugels rijden en dan laten lichtrijden
* veel figuren (en steeds afwisselen is nog best een kunst om de laatste pony's ook netjes een figuur te laten lopen)
* tonnendans, dus rondjes om tonnen heen, als ik ja roep af stappen en zo snel mogelijk naar een ton (vinden ze ook erg leuk)
*splitsen ergens afwenden en dan om en om naar links en rechts, best pittig met pony's die graag achter hun voorganger aan hobbelen
(en nu had ik ook een groep waar een paar appart moesten galoperen, dus dat koste ook al wat extra tijd)

nog meer suggesties zijn welkom...

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:13

Ja de treintjes lessen zijn vaak idd het vermoeiendste, helemaal als de pony`s ook nog `zo`n dag hebben dat ze niet meewerken en dus uit het treintje gaan naar het midden!

Je kan ze ook nog woorden laten spellen met de letters van de bak...
Dus jij zegt bijvoorbeeld cake
dan rijden ze van c met een rechte lijn naar a dan naar k en dan naar e!
Om het moeilijk te maken, kun je ook 1 kindje een woord laten rijden en dan moet de rest het raden

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:00

Zonder beugels lichtrijden doe ik nooit. Gaan ze van klemmen.

Colonnes bezig houden valt redelijk mee, zo lang de achterste ruiters maar rijden alsof ze vooraan rijden Lachen Wij doen vaak een figuur totdat iedereen het goed doet en als je dat heel speels brengt wordt het echt gezellig.
Splitsen, met enen halthouden, achterwaarts kan ook goed in een beginnersles.
Tijdens uitstappen "ik ga op ponykamp en ik neem mee"
Regelmatig geef ik zitlessen. Geen groepje zo lenig en vaardig als mijn beginnersgroepjes!
Schipper mag ik overvaren? Als het heeeeel goed gegaan is. Is erg gezellig altijd.
Slalom met pionnetjes. Steeds dichter bij elkaar zetten.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:50

En ik geef ook les aan o.a. kinderen... Bij een ponyclub heb ik groepen met recreatie- en wedstrijdruitertjes. En op de manege geef ik les aan invalide kinderen.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:03

Wat een leuke reacties al allemaal. Ik geef ook volwassenen les. Maar de kinderen vind ik toch wel erg bijzonder, vooral als ze voor het eerst op een pony stappen!
Ze zitten bij ons op de echte doorgewinterde manegepony's dus best een uitdaging om ze allemaal tegelijk in draf te krijgen Lachen . Verder laat ik ze veel om pionnen rijden want dan kunnen ze in 1 keer wel sturen. Ik heb 6 ruitertjes in mijn les, en zeker 3 daarvan roepen bij voorbaat al: "dat kan/durf ik niet". maar zodra alles spelenderwijs gaat ( soms zeg ik ook: je kunt 2 dingen doen, of gaan rijden of je pony naar stal brengen, ze kiezen altijd voor het eerste Haha! ) zie je ze steeds meer lef en plezier krijgen.
Oh en de opmerkingen van dat jonge grut. Even een voorbeeld van afgelopen zaterdag: Ik: Jelle, je kunt het gerust wel, Anky is ook ergens begonnen! Jelle: Ja maar die valt ook alleen maar van haar paard! Nagelbijten / Gniffelen ( wat heb je dan terug te zeggen he?

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:05

hahah ja van de lekkere bijdehande opmerkingen!
dan sta je echt ff zo van uhmm goed.....wat ga ik hier nu weer op terug zeggen

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:07

Ik vind die tip van jou ook erg leuk met die woorden, die ga ik zaterdag even uitproberen. Nog even wat woorden gaan verzinnen die uitvoerbaar zijn

Alja

Berichten: 25695
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:08

ik heb een manege dus geef vooral les aan kinderen in de leeftijdscatogerie van 6 tot 16 jaar Haha!
vind het leuk om te doen maar wel lastig om je lessen niet altijd hetzelfde te laten verlopen want eigenlijk is het heel veel herhaling maar dan in een ander jasje Haha!

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:10

het ligt erg aan de leeftijden maar kinderen lesgeven is zooooooooooooooooo leuk! ik doe het helaas al een poosje niet meer omdat ik verhuisd ben maar het was altijd zo leuk. meestal gaf ik individueel les of max 3 kindjes tegelijk op onze eigen ponies. naja echt les was het niet..meer spelletjes te paard. daarbij was het poetsen, vangen en opzadelen ook al onderdeel vande les, maar dit was omdat ik kindjes van 6/7 nog geen heel uur op een pony wil zetten. we deden vaak acrobatiek zoals op je pony liggen, staan, omdraaien en dat soort oefeningen voor de zit en zekerheid. daarnaast even draven en sturen, later kwam de galop er dan nog bij.

figuren rijden, ballen gooien etc. was zoooo leuk..ik mis het echt, maar heb geen betrouwbare kliene rijpony's meer...misschien dat ik er toch maar weer eentje ga zoeken nu ik het er zo over heb...lol

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:13

KimH schreef:
Ik vind die tip van jou ook erg leuk met die woorden, die ga ik zaterdag even uitproberen. Nog even wat woorden gaan verzinnen die uitvoerbaar zijn

ja het is wel ff puzzelen welke woorden je kan maken, ik heb het idee ook uit een boek hoor!
voor de gevorderde lessen kan je mischien ook de letters op het midden mee pakken?Dat vinden ze bij mij in de les altijd wel moeilijk!


met de kleintjes doe ik vaak ook wel wat gym oefeningen zoals armen zwaaien en voeten draaien etc.......

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:26

Ik geef les in de cattegorie v.a 5 tot de oudste 43 de kinderlesjes vind ik zelf altijd erg gezellig ff hard werken en de laatste 10 minuten mogen ze zonder zadel enz. vinden ze helemaal te gek.
Ook doen we veel met sturen (pionnen) balkjes lopen enzo.
Het is altijd allemaal lekker los met die kinderen je krijgt ook alles te horen want je bent hun grote voorbeeld en ze vertrouwen je volkomen vind ik toch altijd een heel leuk idee.

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:39

Ik geef ook les aan kinderen van alle leeftijden op een manege. Ik heb meestal groepjes van een stuk of 6 kinderen. De echte beginners rijden achter elkaar aan en de meer gevorderden rijden doorelkaar heen.
De kleinsten laat ik veel figuren rijden en ik let erop dat de achterste kinderen ook zelf sturen. Ik oefen overgangen draf - stap want het is toch wel moeilijk om zonder voorover te vallen te gaan stappen. Ook doorzitten en verlichte zit pak ik mee. Verder balkjes draven en allemaal tegelijk afwenden. Spelletjes zoals tikkertje, vies en lekker en annemarie koekoek zijn toch wel favoriet. Voor de wat oudere kinderen zijn spelletjes zoals stoelendans, crossen en jockyen erg leuk. Carrousselrijden is ook erg leuk en leerzaam.