Les geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mr3nt

Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:13

Ik ga binnekort les geven aan een vriend van me. Ik rijd nu zelf bijna 11 jaar. En ga dus nu een beginner een beetje les geven heeft iemand tips waar ik op kan letten? Of zeker niet moet vergeten?

Liezzel

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:14

trekken en schoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:15

Inderdaad trwekken en schoppen , en gelijk al op de hielen letten Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:16

Heel belangrijk: geef eerst longeerlessen, zonder dat hij de teugels vast houdt, zo doorbreek je iig het psychologische element dat de teugels het stuur zouden zijn en dat je zonder teugels minder houvast hebt. Scheelt later een hoop werk om je ruiter de hand te laten loslaten en je kweekt er geen angst mee.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:19

ga je lesgeven op je eigen paarden of op andermans paarden?
heb je papieren voor het lesgeven?

zoek eerst uit hoe het met de verzekeringen en aansprakelijkheid zit....

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:24

Nou t zit zo. Het is een vriend van mij, en zijn broertje en moeder rijden vooral paard en kennen mij. Zij hebben een paard gekocht en die vriend van mij wilde ook wel eens wat rijden dus toen vroeg hij of ik hem een beetje les wilde geven. Dus t is niet echt super officieel ofzo maar dattie gewoon de basis een beetje kan. Ik heb dus geen papieren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:26

pluis de verzekeringen er eens op na...
als jij geen papieren hebt en er gebeurd iets, kunnen daar nog wel eens lelijke misverstanden over ontstaan...
dat is wel iets om het even over te hebben...

het is blijkbaar hun paard... dus ga even met ze om de tafel en bespreek het "voor het geval dat.."
ik ken iemand die er een lelijke verzekeringszaak aan over heeft gehouden...

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:27

oke dan bedankt voor de info!

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:29

ik denk dat ik vraag of ik zelf eerst eens op dat paard mag rijden dan kan ik inschatten hoe het paard overal op reageert en kan ik hem mss betere tips geven. Ik kan het overigens ook goed met zijn moeder vinden. Ze gaf me altijd complimentjes over mijn rij stijl Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:07

Lesgeven is altijd prettiger met een paard waarvan je weet hoe hij gaat reageren. Eerst eens rijden is dus zeker een goed idee. Vraag ook of je hem eens mag longeren om te kijken hoe hij op stemhulpen reageert. Het is altijd fijn als je een paard kan laten stoppen terwijl de ruiter er half naast hangt.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:58

ik begrijp dat hij voor het eerst rijd.
ik geef zelf les op een manege aan beginners.
ik begin altijd aan de longeer lijn. werk aan evenwicht en balans in het lichtrijden (dat ze dit bijv. niet gaan zoeken in de mond van het paard) houding en zit vind ik ook belangrijk. als ze het paard willen laten halthouden leg dan gelijk uit dat je dit meer en deels op je zit doet. dus knie en bovenbeen aan knijpen en knijpen in je teugel alsof het sponsje is en niet trekken! Figuurtjes rijden sturen met de buiten teugel tegen dehals en buiten been binnenhand iets van de hals.. gewoon echt de basis.. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:47

Ik heb mijn vriend als eerste eens het verschil laten voelen met en zonder zadel zodat je weet wat je allemaal mist met het zadel en wat er eigenlijk allemaal gebeurd onder dat lompe ding. Verder heb ik hem aan een lang teugeltje laten voelen wat er gebeurd als je naar naar een kant gaat hangen bijvoorbeeld. Aangezien mijn paard fijn aan de gewichtshulp is had hij het sturen zonder hand binnen no-time door. Scheelt een hoop getrek.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:35

Heey marente,
Als je mijn broer les geeft moet je niet te moeilijke begrippen doen hoor kent ie niet! Haha grapje!
Maar ons paard is wat anders maar als je um les gaat geven ben ik er meestal toch al doe dat zien we dan noch wel! Maar anders moet je iets afspreken met ons voor een keer. Maar het laatst is mijn vader met ons paard gevallen dus weet niet of het komende tijd kan maar zie wel greetz max en navaro

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:52

Heey..

Ik zou hem eerst zitles geven aan de longeerlijn. Let goed op zijn houding en leg wat basisdingen uit (hoe moet je de teugels vasthouden, wat is de juiste houding, hoe moet je sturen, hoe laat je het paard harder en weer zachter gaan enz). Verder kan je hem overgangen laten rijden, stappen en weer halthouden. Als je hem aan de longeerlijn laat rijden, kan je hem ook naar buiten en weer naar binnen laten sturen.
Succes!

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:08

Anne_Loes schreef:
Heey..

Ik zou hem eerst zitles geven aan de longeerlijn. Let goed op zijn houding en leg wat basisdingen uit (hoe moet je de teugels vasthouden, wat is de juiste houding, hoe moet je sturen, hoe laat je het paard harder en weer zachter gaan enz). Verder kan je hem overgangen laten rijden, stappen en weer halthouden. Als je hem aan de longeerlijn laat rijden, kan je hem ook naar buiten en weer naar binnen laten sturen.
Succes!

Ben ik het volledig mee eens.
evt extra teugel aan de neusriem, dat als die trekt, iig niet in de mond zit

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:54

gewoon een riem voor aan het zadel vastmaken en hem die laten vasthouden Ja
ik geef sinds vorige week les aan een volwassen man van 40 jaar en die gebruikt dit ook. werkelijk perfect voor het evenwicht in het begin en geen gehannes aan de teugels