aftrek(-1) voor te lange zweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

aftrek(-1) voor te lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:57

Gisteren op wedstrijd kijk ik mijn coupon na en staat er onderop het coupon, niet bij strafpunten of totaal, de oopmerking dat mijn zweep niet langer mag zijn als 1.10.
Nu ben ik volledig op de hoogte dat hij niet langer mag zijn en dat was hij dus ook niet, hoe schat zo'n jury dat dan in, vind het nogal vreemd om dat te gokken.
Ik zie het verder in mijn punten niet terug, maar waarom dan die -1 onderop de coupon geschreven.
Jammergenoeg was de jury nog lang bezig en kon ik het niet navragen, maar ik was wel wat geirriteerd omdat ik zeker was van mijn lengte en ik bang was dat het me een winstpunt zou kosten.
Na natellen, ik had 179 pnt, klopte die gewoon, maar in 1e instantie zag ik die winstpunt aan me voorbij gaan, vandaar de irritatie.....

laliz

Re: aftrek(-1) voor te lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:34

Weet je zeker dat je zweep 1.10m of daaronder meet? Touwtje meegemeten?
Bij sommige wedstrijden zijn er ringmeesters die steekproefgewijs zwepen opmeten, om dat vanuit het blote oog te kunnen zien moet je denk ik wel een overduidelijk lange zweep hebben.

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:38

De -1 is opgeschreven tijdens het tellen. Ze zijn de hele rij nagegaan (bij een 5= 1 punt eraf) (7 = 1 punt erbij), want als je allemaal 6en hebt, kom je op 180 uit. Zo kwamen ze dus op -1, wat 179 punten inhoud.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 12:42

Nikitaa schreef:
De -1 is opgeschreven tijdens het tellen. Ze zijn de hele rij nagegaan (bij een 5= 1 punt eraf) (7 = 1 punt erbij), want als je allemaal 6en hebt, kom je op 180 uit. Zo kwamen ze dus op -1, wat 179 punten inhoud.

Ik snap ook wel hoe ze tellen, maar dan zou er ook + gestaan moeten hebben, lijkt mij.........

Mijn zweep is gewoon 1.10 lang, touwtje zit er niet aan,daarvoor was hij langer, maar heb het touwtje er voor April afgehaald, toen ging het ook in, dat de zweep niet langer mocht zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:43

Je kunt het helaas achteraf niet meer navragen en ook niet bewijzen dat je zweep korter was. Had je gelijk moeten doen bij de jury of organisatie.
Wel jammer van je winstpunt.
Maar ik vind het wel raar dat ze er -1 voor geven trouwens. Volgens mij mag de jury je niet laten starten als je een te lange zweep hebt en hadden ze dat dus voor je proef moeten zeggen. Misschien kan je daar nog iets mee bij de knhs?
De jury heeft je nu tenslotte laten starten dus is die -1 volgens mij onterecht.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 12:47

pearlie schreef:
Je kunt het helaas achteraf niet meer navragen en ook niet bewijzen dat je zweep korter was. Had je gelijk moeten doen bij de jury of organisatie.
Wel jammer van je winstpunt.
Maar ik vind het wel raar dat ze er -1 voor geven trouwens. Volgens mij mag de jury je niet laten starten als je een te lange zweep hebt en hadden ze dat dus voor je proef moeten zeggen. Misschien kan je daar nog iets mee bij de knhs?
De jury heeft je nu tenslotte laten starten dus is die -1 volgens mij onterecht.

Het koste me geen winstpunt, heb het daar na geteld en kwam uit op 179, dus zou dat nu 178 zijn geweest, en mijn zweep was gewoon 1.10, NIET KORTER, NIET LANGER....................

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:50

mammaslamma schreef:
Nikitaa schreef:

Ik snap ook wel hoe ze tellen, maar dan zou er ook + gestaan moeten hebben, lijkt mij.........

Mijn zweep is gewoon 1.10 lang, touwtje zit er niet aan,daarvoor was hij langer, maar heb het touwtje er voor April afgehaald, toen ging het ook in, dat de zweep niet langer mocht zijn.

Dan loop je dus het risico van een mindere punt voor de verzorging ivm een kapotte zweep.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 13:11

Mocht dat al zo zijn, heb ik er nog nooit commentaar op gekregen, als jury zijnde, lijkt me dat je ook een tip kan geven aan de desbetreffende ruiter, uiteindelijk is het de bedoeling dat je er wat van opsteekt.

Ik vraag me dus nu af,mag je rijden met een zweep zonder slag, en zo niet, waarom niet en waar is dat na te lezen?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:53

er kan nooit geen + gestaan hebben want je had geen winst.
als je 181 punten had gehad had er onderaan +1 gestaan.

voor zover ik weet is het 1.10 met touwtje. is toen een heel topic over geweest en daar is het per mail gevraagd aan de knhs geloof ik.
in de reglementen kon ik niet vinden.
maar goed, er wordt gezegd dat je met deugdelijk spul aan moet komen en een zweep zonder touwtje is gewoon incompleet.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:03

[quote="gekke_koei"]er kan nooit geen + gestaan hebben want je had geen winst.

Dan stond dat er heel verwarrend, want naast de -1 stond dat prevelement over de zweep, dan ga je er toch vanuit dat dat over die opmerking gaat.......
Oke, weer wat geleerd, nooit te oud he, tijd voor een nieuwe zweep, jammer, want het was wel lekker zonder slag eraan!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:19

uuuhmmm, waarom denk je dat die slag eraan zit??

Maar dan ga je toch lekker trainen met die kapotte zweep??

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:22

gekke_koei schreef:
er kan nooit geen + gestaan hebben want je had geen winst.

Er had ook + 1 -2 kunnen staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:24

Ik denk ook dat het -1 met het tellen van de wpn te maken had.
Staat er dan idd erg onduidelijk als ze dat net bij een opmerking schrijven.

Overigens een zweep wordt met slag gemeten Lachen

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:01

mammaslamma schreef:
Gisteren op wedstrijd kijk ik mijn coupon na en staat er onderop het coupon, niet bij strafpunten of totaal, de oopmerking dat mijn zweep niet langer mag zijn als 1.10.
Nu ben ik volledig op de hoogte dat hij niet langer mag zijn en dat was hij dus ook niet, hoe schat zo'n jury dat dan in, vind het nogal vreemd om dat te gokken.
Ik zie het verder in mijn punten niet terug, maar waarom dan die -1 onderop de coupon geschreven.
Jammergenoeg was de jury nog lang bezig en kon ik het niet navragen, maar ik was wel wat geirriteerd omdat ik zeker was van mijn lengte en ik bang was dat het me een winstpunt zou kosten.
Na natellen, ik had 179 pnt, klopte die gewoon, maar in 1e instantie zag ik die winstpunt aan me voorbij gaan, vandaar de irritatie.....

hey marion, heb je t niet meer nagevraagd? ik vroeg t nog aan mn pa en die zei dat je daar geen punt voor af mocht trekken

gr jolanda

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:20

ik heb dat ook wel eens gehad niet egt een pretje hoor

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:27

Zonde dat je niet even hebt gewacht totdat de jury klaar was.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:10

Heb wel even gewacht, maar duurde nog wel ff, toen bleek bij het natellen vd punten, dat het me geen winst koste, dus de boel de boel maar gelaten.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:16

Jow schreef:
mammaslamma schreef:

hey marion, heb je t niet meer nagevraagd? ik vroeg t nog aan mn pa en die zei dat je daar geen punt voor af mocht trekken

gr jolanda

Bij een te lange zweep is het harnachement niet in orde en dan kan je dus echt een -2 krijgen.( Net als zonder handschoenen of zonder plastron gaan starten)Gelukkig zullen de meeste er alleen een opmerking over geven, maar waarschijnlijk zullen er volgend jaar best wel minpunten door gaan vallen. Iedereen moet het NU maar eens weten lijkt me.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:05

Ik verval in herhaling, maar mijn zweep was 1.10, dus correcte maat.............
Volgens mij weet je als jury zijnde ook niet echt van de hoed en de rand, eerst geef je -1 en nu ga je alweer naar -2, wel duidelijk blijven he, jullie moeten het goede voorbeeld geven.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:06

Maar die -1, die heeft de jury toch helemaal niet gegeven?

Maar dat is toch gewoon op de coupon gezet door de schrijfster of iemand anders die de punten heeft geteld?
Tenminste zo begrijp ik het Lachen

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:13

ik denk niet dat het met de zweep te maken heeft gehad hoor Knipoog
ik denk dat de jury even snel de punten geteld heeft en er dus -1 onder heeft gezet, omdat je 179 punten had. ik heb dit ook wel eens op mijn coupon gehad.
het is denk ik gewoon een beetje raar opgeschreven, omdat het naast de opmerking van je zweep staat.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:40

eertjuh22 schreef:
ik denk niet dat het met de zweep te maken heeft gehad hoor Knipoog
ik denk dat de jury even snel de punten geteld heeft en er dus -1 onder heeft gezet, omdat je 179 punten had. ik heb dit ook wel eens op mijn coupon gehad.
het is denk ik gewoon een beetje raar opgeschreven, omdat het naast de opmerking van je zweep staat.

Dat klopt, het stond voor de opmerking over de zweep, verwarrend dus ...........
Uiteindelijk blijkt dan toch dat er nog wel wat verwarring is over het hoe en wat,dacht dat ik het op orde had, slag eraf en dan de juiste lengte.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:44

Slag eraf mag officieel niet...je moet rijden in tuig dat in orde is.

Net zoals je bijv niet mag rijden zonder sperriem als er wel het lusje voor zit.
Maar je wel mag rijden met een hoge neusriem.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:41

je zweep is dus wel te lang.
want hij is 1.10 zonder slag. en aangezien je met slag moet rijden zou jouw zweep 1.20 zijn en dat is te lang.
kortom, je zal echt een andere zweep aan moeten schaffen wil je in je recht staan als je nog eens zo'n commentaar krijgt.

maar goed, je mag er eigenlijk wel vanuit gaan dat als er onder aan je protocol buiten de hokjes waar normaal gesproken de cijfers in staan cijfers met een - of een + staan, dat is vanwege het tellen.
ik heb al zovaak -12 of nog hoger gehad.. dat ging echt niet over stafpunten Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:10

Waar het mij om gaat, al is hij 1.50, laten ze me er dan op aan spreken en na meten, niet zomaar een wilde gok doen , uiteindelijk was hij op dat moment de goede lengte, al was hij dan zonder slag, hadden ze ook nog kunnen melden dat het zonder slag verboden was.........

Het is me duidelijk dat ik een andere zweep moet hebben, dus uiteindelijk ben ik er wijzer van geworden, alleen is dat aan jullie te danken en niet aan de jury....