Jury`s, wat willen jullie zien in een L1 proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Jury`s, wat willen jullie zien in een L1 proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 06:42

De vraag zegt het al: wat zijn echt belangrijke punten in de proef.

Storm

Re: Jury`s, wat willen jullie zien in een L1 proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:21

Als ik een L1 proefje jureer, let ik erop dat het paard netjes op zijn eigen benen met een mooie impuls naar voor toe loopt. Ik zie liever een paard die iets te ver met zijn neusje naar voor toe loopt met een mooie impuls (voorwaartse drang, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter) dan een paard die in de krul getrokken wordt en daardoor de impuls verliest.
Als ik zie dat een ruiter op die manier het paard probeerd (proberen vind ik al veel waard!) te rijden, is hij/zij al een heel eind op weg naar de winstpunt.
Of een onderdeel precies op de letter word uitgevoerd vind ik minder belangrijk dan een correcte uitvoering ervan. Al kan 10 meter ervoor of erna natuurlijk ook niet.
En ik zie graag een paard die daadwerkelijk zijn hals durf te strekken, dan durf ik gemakkelijk een 8 of een 9 te geven. Helaas zie ik het erg weinig, meeste paarden laten niets zien of steken de neus er niet uit.
En ik zie dat veel ruiters zo'n 'haast' in de proef hebben, doe het rustig, neem de tijd om bijv. te groeten, een mooie overgang te maken naar het halthouden, 5 meter te wijken. Als je meer rust in je proef hebt, ziet het geheel er al snel mooier en rustiger uit.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 06:07

Ahh, daar kan ik wel wat mee. Bedankt!

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:25

Storm76 schreef:
Als ik een L1 proefje jureer, let ik erop dat het paard netjes op zijn eigen benen met een mooie impuls naar voor toe loopt. Ik zie liever een paard die iets te ver met zijn neusje naar voor toe loopt met een mooie impuls (voorwaartse drang, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter) dan een paard die in de krul getrokken wordt en daardoor de impuls verliest.
Als ik zie dat een ruiter op die manier het paard probeerd (proberen vind ik al veel waard!) te rijden, is hij/zij al een heel eind op weg naar de winstpunt.
Of een onderdeel precies op de letter word uitgevoerd vind ik minder belangrijk dan een correcte uitvoering ervan. Al kan 10 meter ervoor of erna natuurlijk ook niet.
En ik zie graag een paard die daadwerkelijk zijn hals durf te strekken, dan durf ik gemakkelijk een 8 of een 9 te geven. Helaas zie ik het erg weinig, meeste paarden laten niets zien of steken de neus er niet uit.
En ik zie dat veel ruiters zo'n 'haast' in de proef hebben, doe het rustig, neem de tijd om bijv. te groeten, een mooie overgang te maken naar het halthouden, 5 meter te wijken. Als je meer rust in je proef hebt, ziet het geheel er al snel mooier en rustiger uit.

dankje hier heb ik ook wat aan ik heb nu 4 L proeven gereden maar allemaal winstloos zat wel in de buurt

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:42

en mogen we dan misschien wat tips voor het halsstrekken? mijn pony loopt wel lekker uit zichzelf maar met halsstrekken komt ze niet tot kniehoogte, doe aardig me best maar ene keer lukt t beter dan de andere keer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:57

Martientje,

Halsstrekken is ook echt een lastig iets om een paard te leren.
Ten eerste moet je paard de hand leren volgen naar beneden toe. Als hij dat doet kun je hem uitbundig belonen. De hand volgen is al moeilijk maar ervanuitgaande dat je paard dat goed kan, kun je hem proberen om door te strekken.

Je ziet vaak dat als een paard zijn hals een beetje strekt de ruiter stopt met inwerken, en dat is jammer, als hij zijn hals al een beetje gestrekt heeft moet je doorgaan met inwerken en niet je teugels in boogjes laten hangen, maar blijf een beetje vragen zodat hij nog verder naar beneden komt. Als hij dat goed doet, belonen en zeggen met een vrolijke stem dat hij brááááááf is.
Let er wel op dat je voldoende ruimte geeft om zijn neusje 'eruit' te laten komen.
Oefen het halsstrekken op de grote volte omdat hij dan niet te snel kan gaan draven. Gaat hij dan nog te snel kalmeer hem dan met je stem en neem hem even terug, als hij weer netjes in arbeidsdraf is, kan je weer proberen door te strekken.

Zo heb ik het mijn paarden geleerd, en weet je wat grappig is, als ik ze daarna aan het longeren (zonder bijzet of iets) was, en ik zei dat ze brááf waren, dan gingen ze halsstrekken, Kyliën ging dan helemaal met zijn neus over de grond en wilde nog braver zijn dan hij al was, haha.

Ik denk ook dat er een hoop andere tips staan op bokt over netjes halsstrekken, die kan je ook eens doorlezen.

Veel succes met oefenen!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:24

Dat het paard netjes word gereden,
nageeflijk, correcte overgangen, lichtrijden op het goede been. nageeflijk stil staan. goed tempo, figuren netjes rijden..
bijv wijken: afwenden, stukje rechuit en dan pas de oefening inzetten, niet je paard scheef trekken.
HARMONIE

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:26

martientje19 schreef:
en mogen we dan misschien wat tips voor het halsstrekken? mijn pony loopt wel lekker uit zichzelf maar met halsstrekken komt ze niet tot kniehoogte, doe aardig me best maar ene keer lukt t beter dan de andere keer.

Als jij je paard goed kunt laten halsstrekken, kun je je paard ook goed door de rug rijden.
gelijdelijk toestaan, niet je teugels in eens los gooien, mooi laag en rond rijden en geleidelijk en nageeflijk weer terug rijden.

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:44

tsja dat wist ik wel....maar ze strekt ook wel maar niet helemaal naar kniehoogte, maarja t komt wel goed....

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:04

Ik heb zelf eigelijk altijd dat ze mijn middendraf en middengalop onvoldoende vinden (ik rij nu L2 maar had dit probleem in de L1 natuurlijk ook al.) Waarvoor geven jullie een 6? moet ie dan echt uitstrekken alleen iets verruimen of is verschil in tempo al genoeg?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:21

Wat ik vooral belangrijk vind in de middendraf en de middengalop is dat je twee overgangen laat zien. Wat ik heel veel zie, is dat er wel een overgang náár de middendraf of -galop wordt gereden, maar dat de overgang terug niet komt. Dat er ergens aan het einde gestopt wordt met been geven en het paard langzaam weer 'terugvalt' in het arbeidstempo.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:46

Bedankt daar ga ik zeker aanwerken Lachen

maelja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:07

je kunt het ook makkelijk bekijken op de site van het knhs daar kun je het hele dicipline regelement dressuur raadplegen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:13

He wat leuk om te lezen. Ik ga binnenkort de overstap maken van B naar L1, dus hier heb ik wat aan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:16

martientje19 schreef:
tsja dat wist ik wel....maar ze strekt ook wel maar niet helemaal naar kniehoogte, maarja t komt wel goed....

wat wil je dan weten?

hoe je een worteltje onder haar neus moet houden om haar op kniehoogte te krijgen? Clown

volgens mij had ik een duidelijke uitleg gegeven?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:23

Miss_R_Horse schreef:
Ik heb zelf eigelijk altijd dat ze mijn middendraf en middengalop onvoldoende vinden (ik rij nu L2 maar had dit probleem in de L1 natuurlijk ook al.) Waarvoor geven jullie een 6? moet ie dan echt uitstrekken alleen iets verruimen of is verschil in tempo al genoeg?

Veel ruiters gaan veel te hard rijden en raken het paard kwijt, hoofd gaat omhoog en rug word weggedrukt.
Vaak is het al voldoende om je paard iets meer ruimte te geven zodat het neusje eruit kan, daarbij gaat het paard vaak vanzelf al ruimer springen. En zoals Marije_Jiplover ook zegt, vergeet niet om weer een overgang terug te rijden, hou daarbij je been er goed aan zodat je paard wel actief blijft.
Probeer ook niet pas op het laatste moment je evergang terug te rijden, dan raak je in de knoop en ben je niet voor de bocht terug (als het op de lange zijde gevraagt word).
Liever een paar mooie ruime galopsprongen en dan weer mooi rustig terug, dan dat je je paard niet voor de bocht terug hebt.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:33

heb vandaag voor het eerst L1 gereden, maar vond commentaar beetje vreemd. Misschien dat ik van jullie duidelijkheid kan krijgen daar de jury al gelijk weg was. Ik begrijpo dat dit moeilijk is, daar jullie de proef natuurlijk niet hebben gezien.

Mijn probleem, ik heb een prachtig zwart groot paard. Dat is moeilijker om goed en netjes bij elkaar te rijden.
Bij de middendraf kreeg ik commentaar dat hij te abrupt vertrok....Ik voelde dat hij mooi ging zitten om weg te komen tja, en dan gaat ie ook. En hij kwam abrupt terug.
Ditzelfde commentaar kreeg ik bij de middengalop.
Nu heb ik juist zo goed getraind om die overgangen duidelijk zichtbaar te laten zien.

En hebben jullie een tip hoe ik mijn paard beter nageeflijker kan houden op wedstrijden? Hij hoort, ziet en ruikt alles. Loopt dan wel braaf door, maar drukt dan wel snel zijn hals omhoog.
Had 175 pnt.

Ben benieuwd, vraag is serieus!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:01

Hoi Potverdikke,

Ik heb natuurlijk je proefje niet gezien zoals je al schreef dus het is niet zo makkelijk om je te helpen, maar ik probeer het.

Ten eerste moet je snappen dat je nog maar door 1 jurylid bent beoordeeld, en wat de ene jury goed vindt, hoeft de andere jammer genoeg niet altijd ook zo goed te vinden. Dat kan onder andere ook bij het vertrekken in de middengangen zo zijn, jammer genoeg liggen de juryleden nog niet op 1 lijn wat dat betreft.
Weet wel dat het 'slechts' een L proefje is, dan hoeft een paard nog niet zo te gaan 'zitten'. Mooi vloeiend ernaartoe rijden en weer mooi vloeiend terug is veel belangrijker.

Over het nageeflijk houden op wedstrijden. Ik neem aan dat het bij de trainingen thuis wel goed gaat? Zo ja, dan zal het een kwestie van veel op andere terreinen rijden zijn. Ga niet alleen op wedstrijd ergens anders heen, maar ga ook gewoon een keer oefenen in een andere rijbaan. En leg ook eens iets 'vreemds' naast/in je eigen rijbaan neer, een open geklapte paraplu, of een stoel met een deken eroverheen.

Als hij zijn hals omhoog drukt in de ring tijdens een wedstrijd, kan je hem een klein beetje met stelling naar binnen laten lopen en zijn hoofd wegdraaien van het 'enge voorwerp', flink je binnenbeen erbij en vooral niet laten kijken. Voel je dat hij opgewonden gaat raken, stel hem dan iets dieper is en hou hem aan het werk. Doe bijv. net of je een paar passen weg wilt rijden of vraag wat stelling, hou hem bezig zodat hij op jou let en alle enge dingen vergeet. Blijf ook rijden tijdens je proef! Ik zie vaak dat ruiters hun paard tijdens het losrijden heel netjes voor elkaar hebben maar in de ring willen ze zo netjes rijden dat ze geen fouten durven te corrigeren. Juist wel doen!

Veel succes!!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:22

Storm76 schreef:
Hoi Potverdikke,

Ik heb natuurlijk je proefje niet gezien zoals je al schreef dus het is niet zo makkelijk om je te helpen, maar ik probeer het.

Ten eerste moet je snappen dat je nog maar door 1 jurylid bent beoordeeld, en wat de ene jury goed vindt, hoeft de andere jammer genoeg niet altijd ook zo goed te vinden. Dat kan onder andere ook bij het vertrekken in de middengangen zo zijn, jammer genoeg liggen de juryleden nog niet op 1 lijn wat dat betreft.
Weet wel dat het 'slechts' een L proefje is, dan hoeft een paard nog niet zo te gaan 'zitten'. Mooi vloeiend ernaartoe rijden en weer mooi vloeiend terug is veel belangrijker.

Over het nageeflijk houden op wedstrijden. Ik neem aan dat het bij de trainingen thuis wel goed gaat? Zo ja, dan zal het een kwestie van veel op andere terreinen rijden zijn. Ga niet alleen op wedstrijd ergens anders heen, maar ga ook gewoon een keer oefenen in een andere rijbaan. En leg ook eens iets 'vreemds' naast/in je eigen rijbaan neer, een open geklapte paraplu, of een stoel met een deken eroverheen.

Als hij zijn hals omhoog drukt in de ring tijdens een wedstrijd, kan je hem een klein beetje met stelling naar binnen laten lopen en zijn hoofd wegdraaien van het 'enge voorwerp', flink je binnenbeen erbij en vooral niet laten kijken. Voel je dat hij opgewonden gaat raken, stel hem dan iets dieper is en hou hem aan het werk. Doe bijv. net of je een paar passen weg wilt rijden of vraag wat stelling, hou hem bezig zodat hij op jou let en alle enge dingen vergeet. Blijf ook rijden tijdens je proef! Ik zie vaak dat ruiters hun paard tijdens het losrijden heel netjes voor elkaar hebben maar in de ring willen ze zo netjes rijden dat ze geen fouten durven te corrigeren. Juist wel doen!

Veel succes!!!

Who, dank je wel voor je tips en uitleg! Ik ga er zeker mee aan de gang!

pvd
edit@ ja inderdaad thuis is ie super voor elkaar, maar daar zullen er vast meer last van hebben haha.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:18

hoe groot is de stap van B naar L1?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:45

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:25

thanks

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:35

potverdikkie schreef:
Storm76 schreef:
Hoi Potverdikke,

Veel succes!!!

Who, dank je wel voor je tips en uitleg! Ik ga er zeker mee aan de gang!

pvd
edit@ ja inderdaad thuis is ie super voor elkaar, maar daar zullen er vast meer last van hebben haha.

en het heeft gewerkt!!!!!
Hartstikke bedankt voor je tips! Toppie super!
Vandaag 184 in L1 (3e keer gestart in L1)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:16

Woow, hier staan fijne tips in! Haha!

Ik start 11 November voor de eerste keer L1 in Wanroij.

Ik kreeg mijn paardje nu thuis voortaan heel fijn een L proef rond gereden, dus heb er wel vertrouwen in!

Maar bij het wijken, wat vinden de meeste juryleden belangrijker om te zien.
Een paard dat na 5/6m wijken mooi recht en in een mooi tempo met zelfde impuls en takt naar de hoefslag gaat, of een paard dat door gaat met wijken tot de hoefslag?

Mijn merrie kan namelijk echt heel fijn wijken, schaart heel ruim en blijft mooi in impuls en takt. Kan haar dus ook heel fijn 10m opzij zetten, maar na 5m ook heel fijn rechtuit rijden. Wat ziet de jury in de L1 het liefst??

En halsstrekken lukt prima! Maar het oppaken gaat nog niet altijd even vloeiend op een vreemde plaats, vaak komt ze er heel ver uit met haar neus als ik haar weer op wil pakken (rond willen kijken) en komt ze ook weer omhoog en is dus niet meteen mooi rond... Wat kan ik hier tegen doen? En straft een jury dit af in de L1? In de B deden ze dit namelijk niet..

En dan nog één vraagje, middengalop op de grote volte, hoeveel willen jullie als jurylid zien?
Mijn merrie heeft gewoon hele fijne gangen en een super galop op de lange zijde doet ze het super, maar op de volte heeft ze nog veel moeite met kracht, balans en evenwicht en om haar in de sprong te kunnen houden moet ik haar na 3/4 sprongen echt terug nemen. Ze is namelijk pas 5 en jaartje onder het zadel en mist dus gewoon nog wat kracht. Als je een duidelijk overgang naar de middengalop maakt, 3/4 duidelijk sprongen laat zien en weer duidelijk terug neemt richting arbeidsgalop, is dit dan voldoende? De middengalop dan wel pas op 1e kwart inzetten en bij 3e kwart terug nemen...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:56

Quir schreef:
Woow, hier staan fijne tips in! Haha!

Ik start 11 November voor de eerste keer L1 in Wanroij.

Ik kreeg mijn paardje nu thuis voortaan heel fijn een L proef rond gereden, dus heb er wel vertrouwen in!

Maar bij het wijken, wat vinden de meeste juryleden belangrijker om te zien.
Een paard dat na 5/6m wijken mooi recht en in een mooi tempo met zelfde impuls en takt naar de hoefslag gaat, of een paard dat door gaat met wijken tot de hoefslag?

Mijn merrie kan namelijk echt heel fijn wijken, schaart heel ruim en blijft mooi in impuls en takt. Kan haar dus ook heel fijn 10m opzij zetten, maar na 5m ook heel fijn rechtuit rijden. Wat ziet de jury in de L1 het liefst??

En halsstrekken lukt prima! Maar het oppaken gaat nog niet altijd even vloeiend op een vreemde plaats, vaak komt ze er heel ver uit met haar neus als ik haar weer op wil pakken (rond willen kijken) en komt ze ook weer omhoog en is dus niet meteen mooi rond... Wat kan ik hier tegen doen? En straft een jury dit af in de L1? In de B deden ze dit namelijk niet..

En dan nog één vraagje, middengalop op de grote volte, hoeveel willen jullie als jurylid zien?
Mijn merrie heeft gewoon hele fijne gangen en een super galop op de lange zijde doet ze het super, maar op de volte heeft ze nog veel moeite met kracht, balans en evenwicht en om haar in de sprong te kunnen houden moet ik haar na 3/4 sprongen echt terug nemen. Ze is namelijk pas 5 en jaartje onder het zadel en mist dus gewoon nog wat kracht. Als je een duidelijk overgang naar de middengalop maakt, 3/4 duidelijk sprongen laat zien en weer duidelijk terug neemt richting arbeidsgalop, is dit dan voldoende? De middengalop dan wel pas op 1e kwart inzetten en bij 3e kwart terug nemen...

Klinkt als het ideale paardje!

Over het wijken, ikzelf vind het altijd erg mooi om te zien dat een ruiter na het wijken zijn of haar paard weer netjes recht kan stellen, dan zie k duidelijk dat de ruiter controle heeft en zelf uitmaakt wanneer het paard stopt met wijken en dat het paard dus niet wegvalt over de schouder en zelf het initiatief neemt.
Gister had ik ook een combinatie in de ring die door wilde wijken, eerste gedeelte was prachtig, maar na een meter of 6 viel het paard compleet over de buitenschouder weg, resultaat, geen 8 maar een 6 (ik wilde echt geen onvoldoende geven). Erg jammer dus, en je ziet vaak bij jonge paarden dat ze het wijken nog geen 10 meter vol kunnen houden. Het heeft niet zoveel zin om door te wijken, als je 5 (of iets meer) meter mooi wijkt, kan je ook een hoog cijfer rijden en je hebt minder kans dat het misgaat, helemaal als je daarna weer je paard keurig rechtgericht recht stelt.

Het halsstrekken, je krijgt in de L1 aparte cijfers voor het halsstrekken en voor het teugels op maat maken. Als het op maat maken mis zou gaan, heb je nog wel een mooi cijfer voor het halsstrekken zelf. En in hoeverre jouw paardje zijn hoofd omhoog doet dat weet ik niet, dus ik weet niet welk cijfer je krijgt en of het een onvoldoende is. Pas in de L2 zijn het halsstrekken en teugels op maat maken verwerkt in 1 cijfer.

De middengalop pak je goed aan als je het ook zo doet zoals je het schrijft hier, na een kwart rij je weg, 4 a 5 goede ruime sprongen laten zien en weer terugnemen. Zorg ervoor dat je voldoende overgang laat zien en blijf alert dat je paard niet in draf valt tijdens het terugnemen naar de arbeidsgalop.

Veel succes op je L1 debuut!