'gevaarlijke' stap, hoe te beoordelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

'gevaarlijke' stap, hoe te beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:41

Vraagje aan juryleden, instructeurs en eventueel amazones/ruiters.

Ik rijd meerdere paarden, eentje daarvan heeft een enorme ruime stap, wat vrij spectaculair uitziet, maar het nadeel van deze stap is, dat bij spanning of te weinig activiteit telgang ontstaat. Nu ben ik me daar goed van bewust dat hij fout kan stappen, en ik wist dit al vanaf het begin, daarom train ik er ook heel hard op (veel balkjes lopen). Als ik hem iets langer laat in de hals/hoofdlijn dan gaat het eigenlijk niet meer mis, hij is heel erg veel verbeterd en stap vrijwel nooit meer verkeerd.

In onze ogen heeft hij dan ook een stap voor een 8/9 (gewoon heel goed) of voor een 2 (telgang), maar eigenlijk niet daar tussen in.

Nu heb ik al 2 x meegemaakt dat er op mijn coupon op wedstrijd stond, paard neigt naar telgang maar doet het nu niet. Bij de ene jury kreeg ik wel gewoon een 8 voor de stap, de andere gaf onderaan een 5. Allemaal leuk en aardig, maar wat heb ik eraan als er op de coupon staat dat hij het wel eens zou kunnen doen (dat weet ik nl. ook wel), maar hij doet het nu toch niet, dus wat is het probleem? Ik meende dat juryleden moesten kijken hoe een paard op dat moment loopt en dus niet hoe het zo kunnen lopen. Als mijn paard in de proef gewoon een correcte stap laat zien (en dat deed hij), dan betekent dat toch dat ik hem rijtechnisch op dat ogenblik goed onder controle heb, want zijn stap blijft goed ondanks zijn ruimte.

Wat is jullie mening hierover?

Nessah

Re: 'gevaarlijke' stap, hoe te beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:55

Hmm typisch.. Bij mij staat een pony die echt precies hetzelfde heeft, en zij heeft ook regelmatig lage cijfers bij stap, maar alleen als hij ook in de telgang heeft gezeten.
Dat je een 5 krijgt omdat je paard er naar neigt maar niet doet vind ik heel typisch.
Misschien eens na de wedstrijd naar de jury stappen voor uitleg, heb ik ook wel eens gedaan toen ik het ergens niet mee eens was en kreeg het toen netjes uitgelegd Lachen

Succes!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:08

ik heb ook datzelfde probleem.
paard neigt naar telgang. uhm jah.. dat is ook ons probleem Haha!
alleen bij de ene komt hij er idd met een 6/7 mee weg en bij de ander krijg ik gerust een 3.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:31

Als het paard neigt naar telgang, hoe kan het dan dat hij op dat moment heel goed stapt? Het lijkt mij dat hij dan iets tussen telgang en normale stap in doet (aangezien hij dus nu niet telgangt).

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:31

Toen ik eens bij een jury schreef werd mij verteld dat de jury niet mocht opschrijven dat het paard in telgang liep. Dat kan een jury (volgens de knhs) namelijk niet zien. Zelfde verhaal wanneer een jury een ruiter uit wil sluiten in verband met kreupelheid, dan moet een DA eerst kreupelheid concluderen Lachen

Je paard liep dus blijkbaar gewoon in telgang, maar dat mag niet op je coupon gezet worden Clown

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:48

De stap is onzuiver als het achterbeen het voorbeen niet verdrijft. De gang die dan ontstaat kun je telgang noemen. Dat zie je heus wel.

Tsja als jouw paard 'op het randje' stapt, dan is het nmm niet zo gek dat dat wisselend beoordeeld wordt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:50

Als het paard super goed stapt, hoe kan de jury dan zien dat hij naar telgang neigt?
Je stap zal dus niet 100% zuiver zijn geweest.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 12:53

Agnes dat idd wel een goed idee misschien om eens naar een jury toe te stappen die iets dergelijks op de coupon zet.

@Maline, stap is goed of slecht, ik bedoelde met neigt naar dat wanneer er iets meer spanning of iets minder activiteit zou zijn dat hij dan telgang zou gaan, maar dat deed hij nu niet, hij bleef correct stappen.

@Tomaatje, wat raar dat een jury dat niet mag zeggen (nog nooit van gehoord eerlijk gezegd), want in principe kun je toch zien (ok het is niet altijd makkelijk) of een paard telgang gaat. Telgang is een taktfout en geen medische 'fout' normaal, dus ik snap niet helemaal wat de DA er verder mee moet (hij zal het idd ook wel kunnen zien).
En nee hij liep nu zeker geen telgang, ik heb het op video teruggezien, bovendien stond m'n trainer (en meerdere) naast de kant mee te kijken.

edit:
@Rieja, dat is idd een juiste omschrijving van telgang. En ik kan me idd goed voorstellen dat het wisselend beoordeeld wordt hoor, want het zit er gewoon tegenaan, hij blijft nu in principe goed en ik ga er uiteraard aan werken om dit nog duidelijker te krijgen, maar bij een ruim stappend paard is dat nog niet zo eenvoudig.
@asjemenou, zie mijn antw. op maline Lachen

Maar mijn 'punt' is nu eigenlijk waarom zetten ze iets op de coupon wat nu niet getoond wordt? Ik waardeer het wel dat ze je ergens voor willen 'waarschuwen', maar ik snap niet helemaal de essentie hiervan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:40

Als je paard in de proef neigt naar telgang stapt hij niet zuiver en dus is je stap geen voldoende waard.
Een paard is vaak niet in alle staponderdelen even onzuiver en daardoor kan je cijfer voor de stap verschillen.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je een 5 voor je stap krijgt terwijl je paard nergens onzuiver of lateraal werd.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:28

Idd, ik ben het met KarinvdM eens.
Stap is niet óf goed óf slecht. Er kan veel tussen stap en telgang inzitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:34

Op het moment dat de jury kan zien dat het paard neigt naar telgang, stapt hij al niet helemaal goed! Anders ziet de jury het niet n.l!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:57

Stap is erg moeilijk te veranderen en mijn advies is ook om er niet teveel aan te klooien. De kans dat het nog meer verpest wordt is vele malen groter. Waar je bij de draf en galop veel kan veranderen is de stap daar erg beperkt in. Daar gaat veel tijd en geduld in zitten. Zorg voor goede hulp als je er mee aan de gang wilt gaan, maar ga er niet zelf mee knoeien.

Wat Karin zegt ben ik het dan ook mee eens.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:09

@Karin, als hij nou wisselend was in de onderdelen kon ik erin komen (maar helaas doet hij het tot nu toe of de hele proef goed of de hele proef niet goed). Ik had laatst serieus een 5 op de stap, terwijl de staponderdelen in de proef toch beoordeeld werden met 6-8. Dat vind ik dan weer niet kunnen kloppen natuurlijk, maar uit jouw antwoord maak ik op dat jij dat dan ook vindt.
@Maline, je hebt (en Karin) zeker ook gelijk, ik moet ook niet te zwart/wit gaan denken, zeker zit er nog iets tussen een 3 en een 8, maar hij doet het meestal of gewoon goed of gewoon echt slecht.

Maar er stond daadwerkelijk op de coupon; stap is oké, maar pas op dat hij niet telgang gaat. Ik snap dan niet helemaal waarom er dan opstaat pas op voor de telgang (hij doet het nu toch niet), anders zet er alleen op neigt naar telgang en geef geen goed punt voor de stap.

@WinBinChes, het is niet mijn eigen paard, maar van mijn trainer. Ik weet zelf ook dat de stap een van de moeilijkst bewerkbare gangen is, mijn trainer kijkt dagelijks mee zo ook zijn vrouw die jury is, ik ben er dus zeker niet alleen mee bezig. En ik denk dat ik in bepaalde mate toch wel weet waar ik mee bezig ben. Lachen Zijn stap is de afgelopen maanden duidelijk verbeterd, zeker ook terug te zien in mijn punten op wedstrijd hoor, die 5 of lager komt nu nog amper/tot nooit voor. Ik rijd er nl. ook ene die heel kort stapt (precies het tegenovergestelde als bovenstaand paard), die ging door spanning dan snel in de telgang (had hij al jaren problemen mee), we reden in de proef dan ook veel 3 en 4, ook met hem doe ik veel staptraining (onder begeleiding) met balkjes e.d. en hij loopt nu in de proef meestal voor een 6 en zelfs 7's. Dat gaat zeker niet allemaal van vandaag op morgen, maar paardrijden is ook iets waarvoor je veel geduld moet hebben.

Maar ik ben het wel met jullie eens dat de stap soms moeilijk te beoordelen is, en dat een stap die niet zuiver is beoordeeld mag/moet worden met een onvoldoende of minder cijfer.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:24

in mijn geval stapt willem echt altijd hetzelfde hoor, maar toch wordt het zo verschillend door jurys bekeken.
hij heeft nooit een slechte stap gehad. had er altijd 7ens of 8en voor, maar sinds hij onder behandeling staat van een masseur en zijn lichaam helemaal los is stapt hij zo slecht. zijn draf en galop zijn overigens sterk verbeterd.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:56

[quote="Tomaatje"] Zelfde verhaal wanneer een jury een ruiter uit wil sluiten in verband met kreupelheid, dan moet een DA eerst kreupelheid concluderen Lachen [quote]

Een jury mag inderdaad niet uitsluiten wegens kreupelheid, want alleen een DA kan kreupelheid constateren. De jury mag je echter wel degelijk uitsluiten wegens onregelmatigheid.

Afgelopen zaterdag heb ik nog iemand niet laten starten omdat de pony zeer onregelmatig was (lees: echt stokkreupel). Dit lag volgens de moeder van het kindje dat op de pony reed aan de schroeven die ingedraaid waren. Pony was dat niet gewend. Heb toen de mogelijkheid geboden om de schroeven uit te doen en als het dan over was, mocht ze alsnog starten, maar dat deed ze niet.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:17

In stap en zeker onderaan je protocol gaat het erom dat hij zuiver in een viertakt loopt....dat doet een paard niet die neigt naar telgang en zal daar nooit een hoog cijfer voor krijgen.
al stapt ie een meter over en hij is niet in de takt krijg je een onvoldoende.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:21

Als ik een paard in de ring krijg die ik moet beoordelen op de middenstap, kijk ik eerst of hij overstapt, als ik denk dat hij richting lateraal gaat, ga ik meetellen. 1-2-3-4 is goed (met één van de achterbenen beginnen met tellen), dus evenveel tijd tussen de passen. Als het van 1-2- -3-4 gaat is het dus niet zuiver. Het achterbeen moet het voorbeen als het ware wegtikken, en dat gebeurt dan dus niet omdat het voorbeen te vroeg 'weg' is.
Moeilijke uitleg misschien, maar je moet gewoon een keer meetellen in de middenstap, dan snap je het.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:59

jaggie schreef:
Maar mijn 'punt' is nu eigenlijk waarom zetten ze iets op de coupon wat nu niet getoond wordt? Ik waardeer het wel dat ze je ergens voor willen 'waarschuwen', maar ik snap niet helemaal de essentie hiervan.

Maar je toont wel iets, namelijk een onzuivere stap die neigt naar telgang. Ik denk dat het vergelijkbaar is met een paard wat tijdens de stap bijna wil gaan stilstaan. Voor de beoordeling gaat het alleen om de kwaliteit van het stappen, maar zodra je uit de stap kan opmaken dat het paard iets anders wil doen is je stap niet 100% en krijg je puntaftrek. Ik zie het dus niet als een waarschuwing, maar als een beoordeling van het getoonde.