rare juri beoordelen op kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hennutjuh

rare juri beoordelen op kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:17

goedemorgen.
ik had gereden op de regiokampioenschappen in drenthe.
nu hadden wij een jury die verder niet uit een andere provinci kwam
nu weet ik ook niet of dat perse moet maar goed.
we hadden gereden heel fijjn gevoel en dan krijg je je coupon trug en heb je op alle stap onderdelen een 4 of een 5 en dan heb je bij algemeene onder aan de coupon bij stap een 7.

we hebben deze jury al vaker gehad en zulke dingen mogen toch niet gebeuren?
wat vinden jullie hier van ik hoop dat jullie willen reageren?

gr

_freedom_

Re: rare juri beoordelen op kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:27

dat vind ik wel raar dat je dan op stap een 7 krijgt dan zul je op de andere staponderdelen ook meer moeten hebben Ach gut slechte jury hangt ervan af hoe je de proef hebt gereden Knipoog

gr

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:30

_freedom_ schreef:
dat vind ik wel raar dat je dan op stap een 7 krijgt dan zul je op de andere staponderdelen ook meer moeten hebben Ach gut slechte jury hangt ervan af hoe je de proef hebt gereden Knipoog

gr

NOU volgens ons ging die wel heel goed en volgens meerdere trainers die we kennen ook wel
ook hadden we het nog op video allemaal
maar goed
er zijn vaker door deze jury dat zoort dingen gedaan.
maar goed we kunnen er zeker niks aan doen?

gr

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:33

Je zou een volgende keer uitleg kunnen vragen aan het betreffende jurylid? Want er zal best een reden voor zijn, of het nou een goede of een slechte is...

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:41

Hester schreef:
Je zou een volgende keer uitleg kunnen vragen aan het betreffende jurylid? Want er zal best een reden voor zijn, of het nou een goede of een slechte is...

ja dat is misschien zo maar dan weet die het toch niet meer toch?

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:02

Vaak kunnen juryleden je nog wel herinneren. Gewoon even vragen, daar zijn ze immers voor.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:07

en dan bij de pony's?
1 jury gaf 175 en de andere 205 zelfde proef met twee jury's in 1 ring?
hoe verklaart met dit dan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:10

loes-freke schreef:
en dan bij de pony's?

Ach dat gebeurt zoveel.
Een vriendin van mij had op de Nederlandse kampioenschappen 30 punten verschil in de Z!
met 3 jury's.. 1 proef.
waarschijnlijk hield die ene jury niet van mooie goede Friezen!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:11

De ene jury let op andere dingen dan de andere. Als de een let op ontspanning, en de ander op een mooie krul, of op rijden op de letters, rust of juist activiteit.

Dressuur is een jurysport, en of je wint hangt af van of de jury jouw dingen mooi vindt. Dat is nou eenmaal zo.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:11

JA IK SNAP NIET DAT DAT DAN KAN ALLEMAAL.
OOK VIND IK PERSOONLIJK DAT DE JURY'S OP DE KAMPIOENSCHAPPEN UIT ANDERE PRIOVINCIES MOETEN KOMEN.

GR

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:13

Inderdaad, niks uitzonderlijks aan. Dat gebeurt zoveel. Ik vind dat er ook nogal niveau verschil is tussen de verschillende regio's. Als je dan een jury uit een andere regio vraagt, kan die ineens een heel ander soort proeven krijgen dan hij normaal gewend is. Maar ook juryleden binnen dezelfde regio zijn het vaak oneens. Zo heb ik een keer een 8 en een 4 voor hetzelfde halthouden gehad???? uiteindelijk koste me dat nog een reservekampioenschap ook.
Tja niks aan te doen, zo werkt het met een jurysport. Volgende keer gewoon aan de jury vragen hoe en wat, daar steek je zelf echt wat van op.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:14

Tja, één van onze pony's had zaterdag ook 24 punten verschil tussen de twee jury's. Er zaten onderdelen bij waar ze bij de ene jury een 4 had en bij de andere een 7............. Dressuur.......... 't is een wondere wereld!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:14

loes-freke schreef:
en dan bij de pony's?

Als de ene jury twijfelt tussen een 6 en een 7 bij elk onderdeel en dan toch een 7 geeft, collega jury zelfde twijfel heeft maar toch die 6 geeft, dit 30 onderdelen lang, kom je vanzelf op een verschil van 30 punten uit.

Als je je stapgedeelte's onvoldoende getoond hebt in de proef kan je niet onderaan het protocol een 7 halen voor het onderdeel stap. Hier heeft de jury dus een puntje laten vallen. Verder kan je eigenlijk niet tegen het oordeel in gaan van een jury, je had daar ter plekke protest kunnen aantekenen, maar vaak maakt dat ook niet zo veel uit.

Hester schreef:

Daarom proberen juryleden altijd te blijven "hangen" na de prijsuitreiking, maar zelden komt er iemand wat vragen.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:19

Hennutjuh schreef:
OOK VIND IK PERSOONLIJK DAT DE JURY'S OP DE KAMPIOENSCHAPPEN UIT ANDERE PRIOVINCIES MOETEN KOMEN.

GR

Wat een ongelooflijke kletskoek zeg! Hoe wil je dan nog beoordelen of je kwalitatief goede jury's uitnodigt voor je kampioenschappen? Van buiten de provincie kent een organisatie de meesten niet eens. Hier in Brabant is een systeem waarin de kringen ruim voor de kampioenschappen een lijstje krijgen voor welke klassen zij geacht worden juryleden aan te leveren voor de regio. Dan zitten er bij iedere ring in ieder geval 2 juryleden uit een andere kring. Dan kan je nog steeds grote verschillen krijgen, daar is het nu eenmaal een jurysport voor.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:22

TisUnique schreef:
Hennutjuh schreef:

GR

Wat een ongelooflijke kletskoek zeg! Hoe wil je dan nog beoordelen of je kwalitatief goede jury's uitnodigt voor je kampioenschappen? Van buiten de provincie kent een organisatie de meesten niet eens. Hier in Brabant is een systeem waarin de kringen ruim voor de kampioenschappen een lijstje krijgen voor welke klassen zij geacht worden juryleden aan te leveren voor de regio. Dan zitten er bij iedere ring in ieder geval 2 juryleden uit een andere kring. Dan kan je nog steeds grote verschillen krijgen, daar is het nu eenmaal een jurysport voor.

dat benn ik met je eens maar we hadden maar 1 jury en ik niet alleen maar er zijn heel veel mensen die niet zo weg zijn van deze jury
en dat er bij in ditr geval is het ook niet echt kwalitatief een goede jury

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:22

Als je een hele goeie stap hebt maar de figuren niet netjes rijdt (te klein/groot of zo) kan ik me voorstellen dat je voor de betreffende figuren lage punten haalt maar voor de stap opzich een 7.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:24

Tavanta schreef:
Als je een hele goeie stap hebt maar de figuren niet netjes rijdt (te klein/groot of zo) kan ik me voorstellen dat je voor de betreffende figuren lage punten haalt maar voor de stap opzich een 7.

ja maar stap is eigenlijk gewoon een rechte lijn van hand verranderen in middenstap.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:26

daar kan nog genoeg mis in gaan: slingerend, niet de hoeken door, te laat/te vroeg van de hoefslag, niet op de letter etc.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:28

miep1979 schreef:
Als de ene jury twijfelt tussen een 6 en een 7 bij elk onderdeel en dan toch een 7 geeft, collega jury zelfde twijfel heeft maar toch die 6 geeft, dit 30 onderdelen lang, kom je vanzelf op een verschil van 30 punten uit.

Tja, ik had ook 189 en 175 punten.. Das geen 30 punten verschil maar ik vond het best veel. Maar idd waar de ene jury een 7 gaf gaf de andere een 6. Niks aan te doen, maar wel jammer. Ik had ook wel een erg brave proef gereden, netjes maar niet spectaculair. Het is maar net wat de jury wil zien.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:36

Mensen wat een gezuer over jury's. Mensen zitten daar voor hun plezier, vrijwillig. Tuurlijk heb ik ook wel eens dat ik een dikke winstpunt verwacht had en het niet kreeg. Dan kan ik wel even geirriteerd zijn maar het belangrijkste is toch dat je voor jou gevoel lekker gereden hebt...

Als je het over een heel jaar gaat bekijken dan klopt het over het algemeen wel hoor. De ene keer krijg je te weinig maar het komt ook voor dat je teveel krijgt... Mensen rij voor je plzier wedstrijden, dan hou je het voor je paard ook leuk... Kun je niet tegen de beoordeling van een jury ga dan niet op wedstrijd.

Als je een hele slechte proef hebt gereden en je krijgt toch dikke punten en misschien een prijsje hoor je mensen NOOIT klagen. Vreemd hoor.

Ik rij voor mijn plezier wedstrijden en als een jury er dan niet mee eens is, jammer dan volgende keer beter.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:37

Nou, niet helemaal 'net wat de jury wil zien' natuurlijk, er zijn gewoon voorwaarden waaraan de oefeningen moeten voldoen. Maar jureren is mensenwerk, dus waar de één een (te) tamme proef minder 'afstraft' dan de ander kan je al een behoorlijk puntenverschil krijgen, zelfde geldt bijvoorbeeld voor een paard wat te diep loopt, de ene jury straft dit ieder onderdeel af en de ander tilt er niet zo zwaar aan. Ook de plaats waar de jury zit langs de ring (C of H) kan al verschil maken in hoe ze een oefening zien en beoordelen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:38

Santosww schreef:
Mensen wat een gezuer over jury's. Mensen zitten daar voor hun plezier, vrijwillig. Tuurlijk heb ik ook wel eens dat ik een dikke winstpunt verwacht had en het niet kreeg. Dan kan ik wel even geirriteerd zijn maar het belangrijkste is toch dat je voor jou gevoel lekker gereden hebt...

Als je het over een heel jaar gaat bekijken dan klopt het over het algemeen wel hoor. De ene keer krijg je te weinig maar het komt ook voor dat je teveel krijgt... Mensen rij voor je plzier wedstrijden, dan hou je het voor je paard ook leuk... Kun je niet tegen de beoordeling van een jury ga dan niet op wedstrijd.

Als je een hele slechte proef hebt gereden en je krijgt toch dikke punten en misschien een prijsje hoor je mensen NOOIT klagen. Vreemd hoor.

Ik rij voor mijn plezier wedstrijden en als een jury er dan niet mee eens is, jammer dan volgende keer beter.

Op zich ben ik dat helemaal met je eens, maar als je bij de ene jury Nederlands kampioen wordt, en bij de andere ergens onderaan staat is het toch minder leuk!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:41

JA tuurlijk is dat niet leuk, en dat verschil mag ook niet te groot zijn, maar buiten dat geldt mijn vorige bericht...

Nou ja jury's zijn ook mensen... Toch??? Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:47

De beoordeling vande gangen is niet voor niets een apart onderdeel.
Het gaat om de kwaliteit van de gang.
Een onderdeel in de proeven wordt op meer dingen beoordeeld dan alleen de kwaliteit van de gang.

Alsik jureer komt het ook wel voor dat iemand een 7 heeft voor de stap, maar voor de staponderdelen 4 en en 5en.
Ik ben blij dat het gebeurd, dat was tenslotte het doel van de aparte beoordeling van de gangen.
Misschien toch eens naar de jury zelf gaan. Zitten daar echt niet voor de grap tot na de prijsuitreiking. (dat is het allerergste van jureren,het eindeloze wachte op de prijsuitreiking en dan daar blijven, terwijl er niemand iets komt vragen. En dan wel gezeur achteraf horen via via Duivel )
Ik heb deze proef trouwens niet gejureerd.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:49

raket schreef:
De beoordeling vande gangen is niet voor niets een apart onderdeel.
Het gaat om de kwaliteit van de gang.
Een onderdeel in de proeven wordt op meer dingen beoordeeld dan alleen de kwaliteit van de gang.

Alsik jureer komt het ook wel voor dat iemand een 7 heeft voor de stap, maar voor de staponderdelen 4 en en 5en.
Ik ben blij dat het gebeurd, dat was tenslotte het doel van de aparte beoordeling van de gangen.
Misschien toch eens naar de jury zelf gaan. Zitten daar echt niet voor de grap tot na de prijsuitreiking. (dat is het allerergste van jureren,het eindeloze wachte op de prijsuitreiking en dan daar blijven, terwijl er niemand iets komt vragen. En dan wel gezeur achteraf horen via via Duivel )
Ik heb deze proef trouwens niet gejureerd.

Maar dan is het toch vreemd als er in de stap onderdelen gesugereerd wordt dat hij te kort stapt en vervolgens wel een 7 gegeven wordt voor de algemene stap, waar wordt dat dan op gebaseerd?