ORUN of basis - cursus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezter

ORUN of basis - cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 10:45

Hallo,

Ik geef alweer enkele jaren les, momenteel op een erg laag pitje maar ben toch van plan om eens te kijken of er mogelijkheden zijn om mijn diploma's te halen. Ik heb uiteraard de informatie op de site van de KNHS al bekeken maar ben er nog niet helemaal uit wat het makkelijkste is voor mij. Vandaar dat ik hier eens rond wil vragen naar ervaringen en tips.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt:
Ik weet dat de meningen over (het nut van) de ORUN opleiding verdeeld zijn. Ik moet er dan ook eerlijk bijzeggen dat het mij voornamelijk om het papiertje gaat. Mijn doel is voornamelijk privelessen voor zowel beginnende ruiters als wedstrijdgerichte ruiters. Nivo momenteel tot L ongeveer, over enkele jaren ook hoger. Ik wil wel de mogelijkheid hebben om deze lessen (later) vanuit een proffessionele functie te geven. Dus ik wil de papieren hebben zo dat ik zowel groeps als priveles mag geven, niet zozeer vanuit manege-perspectief maar toch meer prive en wedstrijdgericht.

Wat is voor mij verstandiger? De ORUN 1e fase (is alleen de 1e fase eventueel voldoende om ook bij hoger nivo van lesgeven verzekerd te zijn)
Of de basis (kandidaat-instructeur) cursus, is dat ook voldoende?

Ik wil het liefst ook de mogelijkheid (dus papieren) hebben om op basis-nivo springles te geven (B/L), maar heb geen paard ter beschikking om daarin uit te brengen. Dus de eis L springen is niet mogelijk voor mij. Verder twijfel ik erg of mijn paard wel zo makkelijk te rijden is door anderen.

Daarnaast, maar dat heb ik hoop ik verkeerd begrepen, vroeg ik mij af of het eigenlijk wel mogelijk is de 1e fase ORUN dressuurgericht te doen? Of kan dat alleen allround, met als gevolg dat een klassering in het springen noodzakelijk is?

Veel vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen. Als bovenstaande niet duidelijk is laat het even weten.

ilse18

Re: ORUN of basis - cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:56

Het is mogelijk om alleen dressuurgericht de orun te doen, daar komt een klein beetje springen bij kijken, maar daar is geen springklassering voor verreist.
Maar dan ben je niet bevoegd om echte springlessen te geven, dit is meer voor de afwisseling in de dressuurtraining.
Met allround is het echt nodig om L springen te zijn, en een paard ervoor te hebben, aangezien je met je examen ook een parcours van 1M moet springen.

Ik denk zelf dat je beter de 1e fase kan doen, ipv de basis.
Als je de 1e fase eenmaal hebt dan kan je altijd nog kijken of je in de toekomst verder wil geen voor de 2e en 3e fase.
Als je de basis doet, kan je niet verder voordat je alsnog de 1e fase haalt.

Kwa verzekering maakt het niks uit op welk niveau je lesgeeft met welk papiertje. Als je het papiertje maar hebt.

Ben je ooit wel L springen geklasseerd geweest?
Zo ja, heb je niet perse een paard nodig wat L geklasseerd is, zolang hij maar wel zonder wedstrijd verband een normaal parcours kan springen.
Misschien dat dit nog kan verschillen per locatie / instructeur.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 11:01

Dankjewel voor je antwoord.

Nee, ik heb helaas nooit officieel gestart in het springen. En het paard dat ik nu rijdt kan ook echt niet heelhuids een parcours rondkomen.
Ik twijfel voornamelijk tussen basis en ORUN omdat ik had begrepen dat je bij de basis-cursus geen paard mee hoeft te nemen. Ik heb vooralsnog mijn twijfels over de geschiktheid van mijn paard Knipoog

In ieder geval bedankt, meer meningen en ervaringen hoor ik graag.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:13

Als het puur voor de verzekering is, is geloof ik een basisinstructeur ook voldoende (voor ieder niveau). Ik heb zelf het idee dat leerlingen echt meer naar je eigen ervaring en manier van lesgeven dan de ORUN papiertjes.
Dan zou ik lekker voor de basisinstructeur gaan, niet iedere week (of om de week) je paard meesjouwen. Geen ruwe en grove ruiters op je paard (want die zitten er bijna altijd wel 1 of 2 bij). En dat is veel meer gericht op lesgeven dan op het rijden.
Want voor vele is die 2e en 3e fase toch een beetje onbegonnen werk. Twintig weken lang iedere dag de hele dag (vaak ver weg) op pad met je paard. Dan heb je of een héél makkelijk paard nodig, of meerdere paarden hebben. En eigenlijk ook wel iemand om mee te gaan. Als je dat niks lijkt, is een basisintructeurcursus volgens mij fijner.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:00

Fleurtje, dankjewel, dat was nou precies wat ik bedoelde.
Ik heb zelf ook les van een niet ORUN instructric een dat bevalt zeer goed. Maar zelf zou ik de papieren voor de verzekering wel graag willen hebben.
Ik merk alleen regelmatig dat de ORUN niet (meer) zaligmakend is volgens de ruiters en amazones. Daarnaast vind ik het ontzettend veel geld.

Welke opleiding heb je zelf gedaan en hoe was je ervaring daarmee? Leer je echt wat of is het meer voor het diploma?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:45

Ik heb toen gekozen voor de Orun 1e fase. Die werd bijna om de hoek bij mij gegeven. Uiteindelijk zakte ik op het rijden, maar omdat ik theorie en lesgeven wel heb gehaald kreeg ik mijn basisinstructeursdiploma. Wel een papiertje voor de verzekering dus.
Aandacht lag bij ons vooral op het rijden, heb misschien in de hele curus 2-3 keer 15-20 minuten les staan geven. En daar slaag je dan wel voor (zonder verder enige ervaring daarin) en voor het rijden niet met je M2 paard. Je bent met wisselen ook best afhankelijk van de paarden waar je op moet. Ik had van het 2e paard binnen 10 minuten de blaren op mijn handen staan zo sterk was dat dier.
Ik vond de cursus dus qua lesgeven niet zo leerzaam want daar was gewoon weinig aandacht voor. Iedereen moest vooral alle paarden hebben gereden. Ik vond het leuk eens andere paarden te rijden, en bij een aantal ruiters het leuk om mijn paard eens te zien onder een ander.
Maar ook qua rijden steek ik een stuk meer op van mijn eigen instructrice die ook niet bepaald op een lijn zat met de instructeur van de Orun. Achteraf had ik liever de basisinstructeurcursus gedaan. Had ik hetzelfde papiertje gehad. En die iedere keer mijn paard mee hoeven slepen. Die 2e fase kost ook iets van 1500-1600€ dat is onderhand nog meer dan een jaar collegegeld. Dus ook om die rede zou ik niet zijn doorgegaan. Je kan door de 2e fase heus niet ineens zoveel meer voor een les gaan vragen dat je dat geld er snel uit hebt.
Dat geld is naar mijn idee vaak beter besteed aan goede lessen, al schijnt de instructie bij de 2e en 3e fase wel een stuk beter te zijn.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:14

ik heb vorig jaar ook 1ste fase gedaan
ben ook gezakt op het rijden
met die van mezelf ging het goed
de andere twee lootte ik ongelukkig
1 ouwe stugge en 1 die alleen maar snel wilde
ik moet 12 september herexamen rijden doen
moet dan ook weer wisselen, alleen weet nu niet op wie
want daar komt iedereen die her doet

de tweede fase is echt ontzettend duur en je moet een hele dag en elke week je paard mee
moet er nog even over nadenken

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:14

als je overweegt om de 1ste fase te gaan doen en dan all round dan is de eis dat je met springen B+1 bent (dus niet L wat wel het geval is bij de dressuur) ik heb afgelopen jaar de 1ste fase gedaan en heb er eerlijk gezecht niet heel veel van geleerd Huilen (maar dat ligt ook aan de cursusleider natuurlijk Knipoog )

In mijn cursusgroep waren er mensen die met springen niet met het desbetreffende paard geklasseerd waren en die mochten gewoon met dat paard het examen doen (deze mensen waren zelf wel geklasseerd geweest met een ander paard waardoor ze toch aan de eis voldeden om de cursus te mogen volgen Vork )

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:27

Bedankt allemaal.

Helaas ben ik nog nooit in een officieel parcours gestart dus heb ik geen enkele springklassering. Bijkomend probleem dat ik ook geen geschikt paard heb waarmee ik die klassering wel kan halen laat staan dat ik een paard heb waarmee ik tijdens de cursus kan springen. Het paard dat ik wel heb is absoluut niet geschikt voor de cursus. Problemen genoeg dus.

Aangezien het mij echt om het papier (en verzekering) gaat ben ik dus de afweging gaan maken of basis ook zou voldoen. Ik begrijp dat het voor lessen op B/L nivo voldoende is, maar stel nou dat ik lesgeef aan een M of later misschien wel Z combinatie, en er gebeurd dan iets. Is het dan voldoende dat ik gediplomeerd ben (basis) of ben ik dan eigenlijk nog niet 'bevoegd' om op dat nivo les te geven en zodoende nog makkelijk aansprakelijk te stellen?

Dressuurgek, dat is wat ik al vaker heb gehoord ja dat je er uiteindelijk niet bar veel van opsteekt Boos! En dat zou ik zo jammer vinden, zeker als ik 20x mijn paard op en neer sleep. Voor mezelf vind ik het dan nog minder erg ghehe.

Tips zijn nog altijd welkom, twijfel nog steeds Knipoog
Denk trouwens dat het zowiezo volgend jaar word hoor.

Weet er evt ook iemand waar in omgeving Brabant/Limburg de cursus gegeven wordt? (ik woon bijv best vlak bij het oude NKB-centrum in Wanroij maar dat zal daar nu wel niet meer zijn?)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:16

Er werd ons verteld dat je ongeveer om de week je paard mee moest nemen maar ik heb m minder vaak mee gehad, misschien een keer of 7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:18

Ik heb zelf ook de Orun gedaan.
Ik had mijn paard meestal om de week mee, tenzij er uitvallers waren.
Ik heb de basiscursus richting dressuur gedaan.
Ik denk dat ik hem een keer of 8 heb meegehad, en dan ook nog tijdens het examen uiteraard.

Ik was overigens geslaagd Haha!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:32

@Ezter: als je niet de mogelijkheid hebt,een (geschikt) paard regelmatig mee te nemen,zou ik als ik jou was de basis cursus doen. Scheelt een hoop gedoe,vooral als het je puur om t papiertje voor het lesgeven gaat.
Zoals al eerder gezegd,of je er wat van opsteekt,ligt puur aan je cursusleider.Ik heb er namelijk echt wel veel aan gehad.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:54

Als je straks er professioneel mee aan de slag wil is 1e fase niet eens genoeg, volledig gediplomeerd ben je pas na de 3e fase. 1e fase wil zeggen dat je onder toezicht van een volledig gediplomeerd instructeur in staat bent les te geven. Daar ben je dus voor verzekerd. Niet voor situaties waarin je alles alleen doet! Dat vergeten veel mensen.

Basiscursus is gezien je verhaal totaal niet geschikt.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:06

Als je 'later' op hoger niveau les wilt gaan geven, dan zou ik kiezen voor de 1e fase opleiding. De basisopleiding is basis, zonder doorgroeimogelijkheden. Het zou zonde zijn om nu de basis te doen en later (als nog) de 1e fase te moeten doen om verder te kunnen met de 2e fase. Wat betreft de richting zou ik zeggen, wat zijn je mogelijkheden? Bedenk voor jezelf of het haalbaar is om de allround richting op te gaan. Of dat je 'voldoende' hebt aan de dressuurrichting.
Wat betreft je paard zou ik even goed nadenken. Heb je misschien een ander paard voor de opleiding tot je beschikking? Een lastig paard maakt het jou en je medekandidaten alleen maar moeilijker. Tijdens mijn ORUN opleiding (ik zat ik een gemengde groep van basis-, 1e fase dresuur en allroundcursisten) werden er van de acht 1e fase cursisten twee paarden afgekeurd. Niet omdat de capaciteiten van de paarden te laag was, maar omdat de paarden 'te' lastig te rijden waren. Dus een goed gereden paard is erg belangrijk.

Veel succes met het maken van je keuze!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:10

Venetia schreef:
Als je straks er professioneel mee aan de slag wil is 1e fase niet eens genoeg, volledig gediplomeerd ben je pas na de 3e fase. 1e fase wil zeggen dat je onder toezicht van een volledig gediplomeerd instructeur in staat bent les te geven. Daar ben je dus voor verzekerd. Niet voor situaties waarin je alles alleen doet! Dat vergeten veel mensen.

Basiscursus is gezien je verhaal totaal niet geschikt.

Is dat echt waar?
Is dan toch wel apart dat je bijv. voor het veiligheidscertificaat van verenigingen, 1e fase orun gediplomeerde instructies genoeg is voor de verzekering!
Dus ik ben met mijn prive lessen die ik geef niet verzekerd?

En waarom is dan die verkorte 1e fase geweest voor mensen die al jaren lesgeven zonder diploma? Lijkt me dan toch stug dat 1e fase niet voldoende is voor de verzekering.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:59

ik volg dit even, zit met het zelfde probleempje.
Heb geen makkelijk paard, en wil er ook niet zomaar iedereen opzetten. Je hebt ze sneller iets aan- als af geleerd.
Het gaat mij puur om het papiertje, verzekerd zijn als er iets gebeurt. Naar mijns inziens doet het er niet zoveel toe of je je 3e fase nou wel of niet hebt. Er zijn genoeg instructeurs mét 3e fase die ik nog niet als instructeur zou willen hebben al kreeg ik er geld bij, en er zijn ook genoeg instructeurs met alleen hun basis papiertje die op hoog niveau keurig les geven.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:00

Er komen hier zeker een aantal interessante dingen naar boven om rekening mee te houden! Aangezien ik wel echt ook meer op nivo les willen kunnen/mogen geven moet ik dus toch meer aan de ORUN denken...blijft het probleem het paard.

Het is niet zozeer dat hij voor mij nu heel erg lastig te rijden is, maar makkelijk is anders. Verder gaat hij heel, maar dan ook heel snel teugelkreupel. Niet alleen van druk in de mond opzich, maar als de aanleuning en vooral nageeflijkheid niet correct is, het paard niet voldoende over de rug wordt gereden, slecht los wordt gereden, of veel spanning heeft, gaat hij toch behoorlijk onregelmatig. Naar mijn mening is dat voor deze opleiding dus niet geschikt.
Waarschijnlijk wordt het dus zoeken naar een ander paard Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:02

Een goede cursusleider kan je daarmee helpen Lachen Bij ons liep ook een paard mee wat teugelkreupel zou zijn, maar jij als instructeur zult het ook moeten leren oplossen, en je medecursusgenoten ook, dus de cursusleider gaat daar wel mee aan de slag hoor.

Je paard moet trouwens L1 + 1 winstpunt zijn met jou.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:07

De L1 klassering moet voor volgende winter wel lukken...ik ga er in ieder geval nog eens goed over denken, kijken of er mogelijkheden zijn om met een ander paard deel te nemen. Misschien dat na een klein jaar extra training die van mij wel makkelijker is geworden. Eens oefenen met iemand anders erop ofzo.

Ik ben alleen bang dat wat die van mij nu aan teugelkreupelheid kan laten zien iedere goede instructeur doet besluiten hem per direct af te zadelen. En ik geef ze geeneens ongelijk, als ik het verleden niet zou kennen deed ik dat zelf ook.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:44

Ik denk dat een goede instructeur júist het verschil zou moeten kunnen zien tussen teugelkreupelheid, of échte kreupelheid. Bovendien heb jij hem voor zover ik weet dan al zelf kunnen rijden, en als hij het bij jouw niet doet, en vervolgens bij een ander wel is het verhaal duidelijk lijkt mij. Knipoog

Ik ga denk ik toch voor de basis, ander paard mee word toch erg lastig, en eigen paard is gewoon geen optie.
Het gaat er mij om dat ik verzekerd ben.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:18

Ik ben me ook aan het orienteren in de opleidingen. Voor mij wordt het waarschijnlijk de basiscursus, ik heb nl. geen eigen paard tot mijn beschikking en heb nog nooit officiele wedstrijden gestart.
Met het papiertje van de basisopleiding mag je toch gewoon in een manege een groepsles geven en/of een groepje meenemen op buitenrit?
En weet iemand hier misschien de locaties en de kosten van de opleiding? Kan dit op de KNHS site niet vinden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:35

DresslOver schreef:

Met die redenering moet je oppassen want je ORUN betekent niet per defenitie dat je bedrijfsaansprakelijk verzekerd bent als je privélessen staat te geven!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:13

Zep schreef:
DresslOver schreef:

Met die redenering moet je oppassen want je ORUN betekent niet per defenitie dat je bedrijfsaansprakelijk verzekerd bent als je privélessen staat te geven!

Niet? Dus als er iets gebeurt tijdens een verzekering ben ik gewoon nog de ***?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:19

Hangt van de situatie af en of je het op verenigingstitel doet of uit eigen naam bijv. Een diploma hebben betekent niet automatisch dat je verzekerd bent.

smalltown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:31

Is er nog wel de keus nu orun opgenomen gaat worden in de verschillende niveau's. Ik denk dat vanaf komend seizoen de basis intructeur vervangen word door instructeur niveau 1.