Stelling Startlijsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

Stelling Startlijsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 14:22

Citaat:
Een gebruiker van Startlijsten (jurylid) vraagt zich het volgende af:
Hoe is het mogelijk dat er ZOVEEL ruiters hun pony/paarden ver achter de loodlijn rijden en dit door de jury's gewoon positief wordt beoordeeld?
Dat zou een mooie stelling zijn, ik ben zelf jury, en verbaas me elke keer weer, dat er met veel geweld de pony/paarden in de krul getrokken worden en dat de mede jury leden dit als goed beoordelen.
Heel veel van de pony/paarden lopen VER achter de loodlijn, waar zij aan moeten lopen.
Dit gaat ten koste van de gangen en vooral van het plezier van het paard.
In de cursussen wordt het wel duidelijk naar voren gebracht, maar ik denk dat er wel eens veel meer de nadruk op zou mogen komen te liggen.
Op hoog niveau (grand prix) zie je dus ook geen paard met de neus achter de loodlijn lopen.
Uiteindelijk komt dit volgens mij voort uit het snel succes willen hebben en dus maar flink trekken en dan in de krul getrokken inplaats van aan de loodlijn gereden.
Mijn mening is dat juryleden dit moeten afstraffen !!!

ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden

panache

Re: Stelling Startlijsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:27

tuurlijk moeten juryleden dit afstraffen, maar als hun kijk daar op is dat dát het ideaale beeld is begin je niet veel.
een paard in de B/l1 willen ze laag zien, maar sommige juryleden zien ze liever toch in de krul..
het is en blijft een meningsverschil èn een jurysport..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:06

Ik denk dat het eerder een brevet van onbekwaamheid van het jurylid is. Goed jureren is moeilijk, als je niet veel aan boord hebt, doe je met een cursusje snel aan mode mee.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:56

deze stelling vraag ik mij dus ook al heel lang af. van mijn lesgeefster moet ik de paarden altijd dicht tegen loodlijn houden, daar laag/hoog instellen, en niet in de krul trekken. merk wel op mijn staatjes dat jury's hem toch liever diep/rond willen zien. het paard wat ik dadelijk uit ga brengen train ik nu ook al dieper/ronder als normaal. Wil hem in de proeven ook ronder rijden. jury's willen dat graag zien, dus dan moet het maar denk ik dan!!!. het is tegen mijn wil in maarja wil geen jaren meer in de B of L blijven hangen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:20

Ja niet alleen achter de loodlijn maar ook heel veel ervoor! Die lopen met een valse knik.Het paard loopt en daar is ook alles mee gezegd,doet vaak alles netjes,maar het gaat ten koste van het ruggebruik en de gangen.Maarja als het paard netjes de oefeningen doet,kom je met een verkeerde aanleuning een heel eind.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:24

Tja voor ruiter moeilijk te beoordelen. Ik rij op LL en heb goede punten en tot nu toe ook altijd nog prijs (al wel 2 keer gestart) Dus ik kan nu niet zeggen dat achter de LL overgewaardeerd wordt. Ik denk dat het eerder is dat de meeste achter de LL
lopen en dat men aan dat beeld gewend is en dus niet afstraft?

Dus persoonlijk denk ik niet dat jury's het graag zien, anders zou ik erop afgestraft worden.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:51

--> JI

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:37

Sorry hoor maar ik kan echt heel kwaad worden als ik lees dat iemand iets wat fout(!) is gaat uitvoeren alleen maar omdat de jury dat wil zien Verward Hoe egoïstisch kun je zijn naar je paard toe Boos!
Ik weiger om mijn Fries in de krul te trekken en ja ik word ook erg moedeloos van jury's die maar punten blijven strooien aan ruiters die hun paard in de krul trekken.
Mijn paard wordt hoe dan ook NIET in de krul getrokken, dan maar 10 jaar in de B.
De opleiding van de jury's mag wel eens een keer flink op de schop. Ik geloof niet dat er veel juryleden zijn in de B en L die ook maar enig verstand hebben van hoe een paard zou moeten lopen. Het plaatje daar gaat het om. En een paard dat voor de loodlijn loopt met een mooi gedragen achterbeen krijgt als commentaar: paard loopt niet nageeflijk Verward
Maar ook de hogere klasses mogen best eens flink aangepakt worden. Als ik zie wat daar tussen rijdt dan is dat gewoon schandalig.
Mensen die al vanaf de B hun paard veel te diep rijden (daar regelmatig commentraar op krijgen van de jury maar geen punten in mindering) en pas in de M daar iets aan gaan veranderen.
Zoals misschien wel te merken is kan ik me niet echt vinden in de manier waarom er nu gejureerd wordt. Ik hoop dat daar heel snel verandering in gaat komen.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:20

in de krul trekken of ronder rijden!!! is wel een erg groot verschil!!! Boos! en weet zeker dat de jury's degelijk verstand hebben van hoe het paard zou moeten lopen. het oog beoordeeld meestal te snel, dat is het probleem.
van de ene kant wil ik ook dat jury's anders gaan jureren maar van de andere kant vind ik het wel goed zo. Knipoog heb nu een paardje wat lekkere gangen heeft en merk nu al na 2 wedstrijden dat hoe slordig ik ook rijd ik toch complimenten met wp krijg. met mijn vorige paard reed ik gewoon netjes, paard had niets aparts, liep nageeflijk en goed vanuit zijn achterhand. daar eindigde ik steeds tussenin.