Commentaar op protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Commentaar op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:33

Gisteren moest ik voor het eerst mee om te jureren in de B1.
Nu het was ontzettend warm enzo, en we hongen ook maar wat op onze stoeltjes, waar ik achteraf wel spijt van had want ik zou het ook niet leuk vinden zou m'n jury er zo bij zitten, maar ach...
Nu ivm wat te schrijven op de protocol, ik heb zelf graag dat er véél commentaar staat, zodat ik tenminste wat bijleer, heb dan ook m'n best gedaan om veel commentaar te schrijven, nu vroeg ik me af of daar bepaalde regels bij waren? Vond een combinatie echt geweldig, heb dat dan ook gewoon op hun protocol geschreven Clown als ik iets heel netjes vond ofzo schreef ik het er ook bij, maar soms kwam ik niet op de juiste woorden, wel lastig, bv als het paard 'twijfelt' voordat hij echt galopeerd, wat zijn zowat standaard 'korte' dingen die je kan schrijven zonder een hele verklaring op te moeten schrijven? Bloos

Urielle

Re: Commentaar op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:18

Standaard dingen:
niet vierkant, scheef, slingert
moet meer, versnelt, loperig, tactfout, meer sprong (bij galop)
niet rond, te klein
impulsverlies, tegen de hand (tdh), te diep, niet ah been, te laat, op 2 sporen/spoort niet, dribbelt, spanning, actiever, niet vloeiend, zwaait uit, lengtebuiging
en het allerergste: niet getoond Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:19

oewwww niet getoond, die haat ik altijd. of niet voldoende getoond, doe je zo je best, krijg je dat Clown

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:49

Urielle schreef:
Standaard dingen:
niet vierkant, scheef, slingert
moet meer, versnelt, loperig, tactfout, meer sprong (bij galop)
niet rond, te klein
impulsverlies, tegen de hand (tdh), te diep, niet ah been, te laat, op 2 sporen/spoort niet, dribbelt, spanning, actiever, niet vloeiend, zwaait uit, lengtebuiging
en het allerergste: niet getoond Clown

Idd Lachen Alhoewel zulke korte stopwoordjes soms een beetje raar overkomen... en dat laatste Clown de vrees van alle ruiters Clown

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:17

Jaa, véééél middendraf zag ik niet, maar zelf had ik daar ook altijd moeite mee met m'n proefjes dus heb ik telkens maar 'meer strekken' geschreven, vind ik zelf ook leuker om te horen dan 'geen middendraf' ofzo...

Dit lijstje print ik alvast af voor de volgende keer Haha! Ik kon niet op 'zwaait uit' komen zondag Clown weet niet wat ik in de plaats heb geschreven maar het klopte niet 100% Bloos

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:20

ik had pas irriterend zweepgebruik maar weet zeker dat ik niet meer dan 3 keer een tik heb gegeven wat bedoelt ze daar dan mee?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:28

Misschien dat je zweep niet op z'n plek was tijdens het rijden of dat je een 'flauwe' tik of op verkeerde moment je zweep gebruikte, geen idee?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:09

uhh. het lijkt mij dat jij op moet schrijven wat de jury vind. soms komt het namelijk niet overeen met wat jij denkt. De jury geeft toch wel degelijk aan wat ie vind of niet en aan jou de taak om dat op te schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:11

Begrijp ik je nu verkeerd, maar was jij nu dingen op aan het schrijven die de jury niet vertelde?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:21

Pascaline schreef:
als het paard 'twijfelt' voordat hij echt galopeerd, wat zijn zowat standaard 'korte' dingen die je kan schrijven zonder een hele verklaring op te moeten schrijven? Bloos

'aarzelend', 'niet vloeiend' of 'niet aan de hulp'

En verder, er zijn zoveel standaard uitdrukkingen. Urielle heeft er al heel wat genoemd.
Nog een kleine aanvulling op dingen die je vaak tegenkomt in een proef:
Achter wijd (vaak in midden/uitgestrekte draf), achter hoog (bij galop aanspringen, wissels of een bok Haha! ), meer ruggebruik, drukt zich op, storing (wanneer er iets misgaat, ruiter weer vaak zelf wel wat), meer scharen (in zijgangen), meer verschil tonen (bij uitgestrekte gangen), meer overgang rijden (bij uitgestrekte gangen), taktverlies, meer zetten (bij keertwendingen/pirouettes), achter de teugel, meer controle, enz enz enz enz.......

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:57

runningkawa schreef:
Begrijp ik je nu verkeerd, maar was jij nu dingen op aan het schrijven die de jury niet vertelde?

Zo vat ik het ook op inderdaad...

In ieder geval zou ik in zo'n geval iets zeggen in de trand van: paard springt niet weg op hulp

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:57

runningkawa schreef:

Nee, zij moest zelf jureren. In Belgie bij de LRV moeten de leden om de beurt ergens jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:59

Echt waar?
Zonder jury cursus?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:01

Dan hebben we het in NL nog niet zo slecht. Het lijstje van Urielle is aardig compleet. Aarzelend, als het niet zo overtuigend is ( zoals je voobeeld van aangalopperen ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:04

Voor zover ik weet worden er wel jurycursussen georganiseerd maar is het nu dus nog niet verplicht om die gedaan te hebben maar ik heb al een tijd geen LRV meer gereden.
Bij de andere bonden, van de federatie, zitten wel gediplomeerde jury's trouwens.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:36

Bij ons zit het zo:

Je moet als lid van de club afwisselend ergens gaan jureren, ze vragen dus telkens een paar leden die zelf hun schrijver moeten zoeken... Mijn vriendin moest dus jureren en ik moest schrijven maar aangezien het voor haar ook een van de eerste keren was vroeg ze aan mij om mee te oordelen... Een paar keer per jaar krijgen we de kans om naar een jurycursus te gaan, de meesten hebben dit al gedaan, maar zelf heb ik nog nooit de kans gehad (zit nog niet zo lang in de club) maar ze proberen steeds diegenen met ervaring te laten jureren, maar je begrijpt natuurlijk dat we moeilijk steeds dezelfden kunnen sturen... (en we zijn een club met maar 15 leden waarvan maar een paar rijdende leden)
Je mag trouwens enkel jureren in het niveau dat je zelf rijdt of lager...

Hoop dat het zo wat duidelijk is, en het systeem in België zit niet zo goed in elkaar, misschien ook de verklaring op weinig belgen in de hoge dressuur ? Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:31

Tjee, en wij in NL maar klagen over de soms belabberde kwaliteit van jurering. Ik vind trouwens neerzetten dat je een combinatie niet echt geweldig vindt, niet zo handig is.
Ik kan altijd een paar zinnetjes onderaan over de algehele indruk van de proef wel waarderen. Want als je op die punten verbetert kun je op onderdelen wel 1-2 punten hoger scoren.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:36

Bij me moeder moet ik heel vaak op schrijven NIET DOOR DE HOEKEN RIJDEN! Hier word ik echt zat van haha mjaa t moet of WEL OVERSTEKEN!

Of ACHTERHAND VOOR!!

Misha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 06:49

Wat heel stimulerend werkt, is ook positieve dingen op het protocol schrijven.
Zondag had ik beslist geen fouloze proef en er stonden genoeg aandachtspunten op het protocol, maar ook dingen als "een mooi begin" en "een fijne stap" . En dat maak je ( vind ik) te weinig mee. Ook als je een 7 of een 8 heb wil je graag weten waarom. Zo heb ik wel eens een hoog cijfer ergens voor en denk ik, wat was er nou zo speciaal aan? Of, zo doe 't het altijd, waarom nu zo'n hoog cijfer?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:23

Pascaline schreef:
Jaa, véééél middendraf zag ik niet, maar zelf had ik daar ook altijd moeite mee met m'n proefjes dus heb ik telkens maar 'meer strekken' geschreven, vind ik zelf ook leuker om te horen dan 'geen middendraf' ofzo...

En dan zet je iets compleets verkeerd op het protocol. Middendraf is geen uitgestrekte draf. In dit geval "meer verruiming".