Wanneer een onvoldoende voor de gangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer een onvoldoende voor de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:28

Afgelopen zondag heb ik iemand voorgelezen in de M1, was absoluut geen superproef, paard was wat gespannen en de aanleuning was niet fijn, maar al met al geen hele rare dingen. Nu kreeg ze haar protocol, en had ze een 4 voor de stap! Gestoord
Paardje kan heel lekker lopen, scoort vaak 7ens en soms een 8 voor de gangen, dus ik snap werkelijk niet hoe dit nou weer kan. De stap is normaal gesproken erg ruim, in deze proef misschien iets te "gedwongen" en niet lekker los.

Wat ik mij eigenlijk afvraag, is wanneer een jury een 4 hoort te geven voor een bepaalde gang. Moet het paard daar dan niet erg onregelmatig voor lopen? En zo ja, moet het paard dan niet de ring uitgestuurd worden wegens kreupelheid, of heb je dan lager dan een 4 te pakken?

Ik ben benieuwd naar meningen van jury's, hoe worden jullie hierop getraind?

Fitzroy

Re: Wanneer een onvoldoende voor de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:32

In het geval van de stap levert een telgang echt wel een 4 op.
Liep dat dier niet te tellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:41

Uhm, moet zeggen dat ik stond te lezen dus zo goed heb ik niet op de beentjes gelet, maar dat stond er in ieder geval niet als commentaar bij. Kan het me eigenlijk niet voorstellen dat dat zo was.
En verder, als het geen telgang is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:43

Als je paard te gespannen is Ja
Ik heb in de B een 4 voor de galop gehad wegens spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:50

Ok, teveel spanning is al genoeg om een 4 te geven?

Een van mijn paarden was vooral toen ik haar pas startte erg gespannen, en ging hierdoor vaak in de stap onregelmatig lopen. Toch had ik dan nooit lager dan een 5. Dit paard wat nu een 4 had heeft echt een veel sterkere stap, dus lijkt het toch niet logisch. Maar ja, wie ben ik, ben het wel vaker nit met jury's eens Bloos edit: of beter gezegd, ik snap soms de beoordeling gewoon niet. De jury zal er heus een goede verklaring voor hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:58

Mijn paard heeft ook een hele sterke galop, heb ook al achten gehad... maar spanning kost erg veel punten heb ik al gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:01

hmm, dat zal het wel zijn dan. Zal de ene jury ook sterker afstraffen dan de andere.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:12

Ik heb ook al een paar keer een 4 of 5 gehad, bij teveel spanning kropt hij zich op en gaat idd neigen naar de telgang.

Ik heb ook wel eens een 5 gehad, terwijl ik voor mijn oefeningen in stap allemaal 7'ens had, dat vond ik wel een beetje apart.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:39

Jertadeperta schreef:
hmm, dat zal het wel zijn dan. Zal de ene jury ook sterker afstraffen dan de andere.

Onzuiver is onzuiver en dat kan nooit een voldoende opleveren.
Lateraal stappen en kort-lang stappen leveren een onvoldoende op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:10

Mijn peerd galoppeerde wel zuiver en nog nageeflijk ook. Hij was wat loperig, ik denk dat het oogde als te weinig controle en dat bij de gangen ook werd afgestraft.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:25

Als een paard zich opkropt in de stap, richting of telgang gaat, niet regelmatig stapt heb je een onvoldoende te pakken, maar ook een onvoldoende voor de onderdelen stap in de proef. Ik zou dan als jury ook richting een 5 of 4 gaan, maar nooit de staponderdelen een voldoende geven en het onderdeel stap een onvoldoende zoals Sizzy hierboven omschreef. @jertadeperta hadden jullie de gelegenheid om navraag te doen bij de jury? Wat voor cijfers staan er op het protocol voor de stap onderdelen zelf en staat hier commentaar bijgeschreven?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:13

Als het paard gespannen is, dan kan het sowieso nooit lekker los door het lijf bewegen en dit gaat altijd ten koste van de gangen. Dus kom je dan al snel op lagere cijfers voor stap/draf/galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:55

Ik was zelf niet bij de prijsuitreiking, was m'n eigen paard naar huis brengen.

Voor de verschillende stap onderdelen had ze een 5 en een 6, dus het is wel raar dat dan de stap onderaan op een 4 uitkomt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:06

@jertadeperta dat is inderdaad wel heel vreemd zelf zou ik dan kijken vond ik de stap zelf een 5 of een 6 maar dan niet naar die 4 gaan

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:08

Vreemd dat er geen commentaar bij stond, hoort wel bij een 4 vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:27

Sorry dat had ik niet helemaal duidelijk opgeschreven, er stond in ieder geval geen commentaar over telgang bij, volgens mij wel dat er spanning was. En dat was ook zo.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:25

Ik heb bijna altijd een 4 voor de gangen heel soms een 3, 2 of 1.
Bijna nooit een 2 of een 1.

Maarja... ik rij bixie en dat is wat anders. Tong uitsteken
Ik weet niet waarom ze soms zo streng zijn.
Maar soms spelen ze vals omdat ze iemand niet aardig vinden slechte punten geven.

Maarja ..... het gaat om de lol niet om de punten. Lachen

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:08

Tsja het is een jurysport, ik zelf heb nog nooit onvoldoendes op de gangen gehad, maar wel raar dat er dan geen opmerking bij stond!?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:13

ik wel, en dat komt meestal dan doordat hij niet lekker in de aanleuning is en dan onregelmatig gaat lopen. Ook had ik in het begin altidj onvoldoendes voor de galop omdat hij erg gespannen en kort galoppeerde..

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:30

Ik geef niet zo gauw onvoldoendes voor de gangen, maar toch regelmatig een 5 voor de stap.
Veel ruiters laten hun paarden niet stappen. Afgelopen weekend nog een goed voorbeeld.

Paard was wat gespannen in stap (B-klasse). Ruiter zat enorm te duwen in de middenstap waardoor het paard nog onrustiger werd en ze probeerde erg duidelijke overgangen te rijden van arbeidsstap naar middenstap en terug waarbij de middenstap te duwerig werd en de arbeidsstap een poging om te verzamelen, maar het paard was daar echt niet klaar voor en werd kort en neigde naar telgang.

Dit was de eerste die een 4 voor de stap gekregen heeft van mij.
Toen ze echter na het afgroeten wegstapte aan een lange teugel was de spanning weg, stap werd na enkele passen rustig, ruim, bijna 2 voeten overstappend en lekker door het lijf. Als ze haar paard zo tijdens de proef had laten stappen had ze een 7 gekregen.

Ik heb 1x een combinatie een 4 voor stap en voor galop en draf een 5 gegeven. Was niet kreupel maar liep echt niet. Heb er niet veel bijgezet alleen dat het dier veel meer door het lijf en soepeler moest bewegen. Hoorde daarna op het secretariaat dat de jury van de andere proef erbij gezet had: "Paard kan echt niet lopen". Dat vond ik toch ook wel hard, want het meisje reed duidelijk voor haar plezier Ach gut

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:03

MendyGinger schreef:
Ik heb bijna altijd een 4 voor de gangen heel soms een 3, 2 of 1.
Bijna nooit een 2 of een 1.

Maarja... ik rij bixie en dat is wat anders. Tong uitsteken
Ik weet niet waarom ze soms zo streng zijn.
Maar soms spelen ze vals omdat ze iemand niet aardig vinden slechte punten geven.

Maarja ..... het gaat om de lol niet om de punten. Lachen

Hoi Mendy,

Bij jou is een 4 voor de gangen juist zeer goed. Bij Bixie dressuurwedstrijden krijg je punten van 0 t/m 4. Bij de normale KNHS wedstrijden krijg je punten van 0 t/m 10.

Juryleden kunnen soms wel streng zijn, maar dat is ook eerlijk. Als je als ruiter nog niet netjes kan laten zien wat er gevraagd wordt dan mag een jury best streng zijn, gewoon nog dooroefenen en een volgende keer gaat het weer beter.

Valsspelen doen we echt niet hoor Knipoog

Algemene opmerking: onvoldoende voor de gangen, indien deze o.a. niet zuiver, kort, onregelmatig, te weinig impuls, gespannen, te veel op de voorhand etc. is.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:48

Hangt van je jury af denk ik.
Heb jury's gezien waar je bij spanning inderdaad al een onvoldoende kreeg, en ook jury's waar je pas bij onregelmatigheid een onvoldoende kreeg.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 01:08

stond er niet bij waarom?
ik geef ook wel eens een onvoldoende maar dan was de stap slecht of onregelmatig of hij maakt zijn pas niet goed af..
maar als die persoon zijn stap onderdelen slecht heeft gereden geef ik ook wel mindere cijfers..
kan natuurlijk geen 8 geven als de stapoefening maar matig waren

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:36

Ik had gisteren ook een leuke. Voor alle staponderdelen een 6 of een 7, behalve voor de uitgestrekte stap, daarvoor had ik een 5. En het eindcijfer voor de stap was een 5.
En voor alle galoponderdelen een 6 of 7 en onderaan voor de galop ook een 5!
Nou, dan weet ik niet waarop die man zijn oordeel gebaseerd heeft, maar dan zal het wel.
Volgende keer beter, denk ik dan...

Misha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:18

Ik snap er soms niks van! Een 7 voor de uitgestrekte stap en dan een 6 voor de Stap! En zo heb ik nog veel meer voorbeelden!
Laatst stond er op het protocol dat ie telgangde. Ik was gewoon beledigd. Mijn paard heeft een super stap en hij telgangt dus echt nooit. Op het protocol van zondag stond: fijne stap. Kijk daar doe je het voor!