Paard onregelmatig in proef...jury's wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Paard onregelmatig in proef...jury's wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:45

Nou mijn vraag wat jullie zouden doen.
Ik heb vandaag gejureerd en kreeg een combinmatie in de ring die achter onregelmatig liep op alle eerste 6 onderdelen .............

Wat doen jullie?

Ik heb de proef even stil gelegd en de combinatie naar me toe geroepen.
Ik heb uitleg gegeven dat ik het paard achter onregelmatig vond lopen en wat ze hiermee wilden.
Ze mochten de proef uitrijden maar ik zou dit wel op ieder onderdeel afstraffen of ze konden vrijwillig de baan verlaten.

Ze hebben gekozen voor vrijwillig verlaten.

Nu komt het.........vertegenwoordiger komt eraan en vroeg me waar ik mee bezig was.
Ik kon niet zomaar een combinatie de ring uit sturen en zeggen dat het paard kreupel was.
Wat ik overigens helemaal niet heb gezegt dat het paard kreupel zou zijn.
De combinatie was wezen klagen bij de vertegenwoordiger.
En laten ze elkaar nu net goed kennen en bij elkaar op stal staan.

Ik had fout gehandeld werd er gezegt en daar kon ik problemen mee krijgen.

De combinatie had de eerste proef al gereden en daar was niets gezegt dus ik zou het wel fout hebben.
En ik moest niet ieder onderdeel laag punten als het paard onregelmatig was maar alleen de onderdelen van de gangen.

Wat zouden jullie doen en heb ik zo fout gehandeld?

Pasjee

Re: Paard onregelmatig in proef...jury's wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:51

Ik vind dat als een paard/pony onregelmatig loopt, helemaal niet op een wedstrijd hoord te zijn?
Voor de rest ben ik geen jury of wat dan ook, maar ik vind lage punten geven terecht, maar de keuze lage punten of vrijwillig de ring verlaten vind ik wel appart Bloos (niet aanvallend, vind het ook niet slecht maar weet niet of je dit kan doen)

Zelf zou ik denk ik er niks van hebben gezegd, indd lagere punten gegeven en wel even op de coupons gezet dat het beestje onregelmatig loopt.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:05

Ik zou het niet anders hebben gedaan. Wat ik me afvraag: waar bemoeit onze vertegenwoordiger zich mee? Als een jury vindt dat het paard onregelmatig (of kreupel) is dan is dat des jury's gebaseerd op een beoordeling. En als een paard onregelmatig is neem je dat in elk punt mee op het moment dat in de oefening het paard ook daadwerkelijk onregelmatig is.

Sommige juryleden zien het niet eens dat een paard onregelmatig/kreupel loopt en andere juryleden branden hun handen er liever niet aan met het gevolg dat je zoveel onregelmatige paarden rond ziet lopen op een wedstrijd. Het getuigd dus eerder van moed om een combinatie uit te sluiten omdat het paard onregelmatig/kreupel is. De manier zoals jij het hebt opgelost dmv vrijwillig de ring verlaten vind ik zelf ook de meest humane manier.

Succes verder en zou me maar niet druk maken om deze vertegenwoordiger.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:10

Je hebt goed gehandeld, maar het is berstandiger het voor aanvang van de proef te melden.
Tuurlijk moet je elk onderdeel de onregelmatigheid afstraffen dit is namelijk een essentieel onderdeelvan het skala, de uitgangspositie van elk onderdeel van de proef.

Ik noem het altijd alleen tactfouten, kreupel of onregelmatig neem ik niet graag in de mond, ben tenslotte geen dierenarts. (maar ook niet kippig Knipoog )

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 06:12

Ik zou net zo gehandeld hebben, je hebt ze toch de keus gelaten, het was dus hun eigen keus om wel of niet te starten, om dan gauw naar de federatievertegenwoordiger te stappen slaat helemaal nergens op. Verder vind ik ook dat je met een paard wat onregelmatig loopt niets op een wedstrijd te zoeken hebt. Wij (juryleden) zijn inderdaad geen dierenartsen, maar we mogen wel een combinatie uitsluiten omdat een paard onregelmatig loopt, maar jij hebt ze nog de keuze gelaten.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:13

Jij hebt correct gehandeld, je hebt de combinatie de keuze gegeven om door te rijden of te stoppen, dus je hebt haar niet uitgesloten. Zeker als je niet gezegd hebt dat het paard kreupel is maar dat je het paard onregelmatig vond. Zoals eerder gezegd hier, je bent inderdaad geen dierenarts, maar je mag wel degelijk in de uitvoering van ieder onderdeel meenemen dat het paard tactfouten maakt, dus die vertegenwoordiger zit fout met zijn redenatie dat je dat alleen in de beoordeling van de gangen mee mag nemen. Je mag het daar gewoon nog een keertje extra afstraffen en erbij vermelden dat het paard onregelmatig loopt Knipoog

Ik vind het zelfs heel netjes van je dat je de combinatie de keuze hebt gegeven om te stoppen of door te rijden, je had ook niets kunnen zeggen en dan was ze misschien wel op een verliespunt uitgekomen, daar was ze vast nog minder blij van geworden. Als ik jou was zou ik me er maar niet al te druk over maken, ben overigens wel benieuwd hoe ze dan in de eerste proef beoordeeld was?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:58

Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Een paard wat uitgesproken kreupel is (volgens het reglement mogen we die uitspraak wel doen) dient te worden uitgesloten. Is een paard niet kreupel, maar duidelijk onregelmatig en komt dat niet door de ruiter (igv teugelkreupel), dan vind ik dat je als jury dit aan de ruiter dient te melden en het advies moet geven om de proef vrijwillig te beëindigen, met het oog op het welzijn van het paard. Dit kan je niet altijd voor aanvang van de proef doen, want je wilt zeker weten dat de onregelmatigheid niet door spanning, stijfheid of de ruiter wordt veroorzaakt.

De vertegenwoordiger kan dreigen wat ie wil, maar protest kan wel ingediend worden ivm reglementaire zaken, maar nooit op de waarneming van de jury, die is heilig.

Als ze door was gereden dan had ze inderdaad bij ieder onderdeel waar het paard onregelmatig liep minder punten gekregen door taktfouten/onregelmatigheid en niet alleen maar bij de gangen.

En misschien was het paard in de eerste proef niet onregelmatig en heeft zich tussendoor verstapt oid, kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:05

Je hebt de ruiter de keuze gegeven, dus goed gehandeld
Overigens kunnen ze je niks maken

Ik heb zelf het tegenovergestelde gehad

een zwaar gespannen paard in de Z
Sprong aan de kant voor het bordje m want daar stond de zon op
sprong 4 meter opzij bij de kantine en liep als een plank.
Dan meteen zijgangen inzetten gaat uiteraard gepaard met taktfouten.
Mevr. jury zag dat als kreupel.
Op welk been wist ze niet..mocht ook niet mijn proef uitrijden, moest gewoon vertrekken.
De andere jury in dezelfde proef zag geen kreupel paard, maar was geen hoofd jury...

Toen ik mijn punten terug kreeg kwam ik niet eens in de buurt van verlies en 60 meter middendraf was zelfs ruim voldoende (dat deed hij ook redelijk omdat hij naar voren mocht en dat kon het gespannen plankje wel), ook bij de jury die vond dat hij kreupel was kreeg ik daarvoor een voldoende...rara politiepet hoe kan een kreupele zonder taktverlies vrruimen?
Imo onmogelijk.

Ik heb het aangekaart bij de KNHS, maar helaas niks in te brengen.
Dus verwacht bij jou ook niet.
Zou daar dus gewoon gerust op zijn.
Verder heb jij ze de keus gegeven, hun namen de keus te vertrekken Lachen

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:03

Ik ben blij dat ik dan toch niet echt zo fout heb gehandeld als wat men tegen mij zei.
Maar ik voelde me er echt enorm rottig onder.

De combinatie had in de andere proef een dikke winstpunt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:10

Ik had dat pasook, het jurylid van de erste proefhad IEDEREEN (30)een winstpunt gegeven. Ik dus niet.
Bij mij zaten er een paar tegen verlied aan....
Toen heb ik ook een paar keer mijn wenkbrauwen eens opgetrokken,
die paarden waren namelijk niet allemaal goed voor elkaar. Ik zat ook niet bij een eng iets wat spanning opwekte ofzo.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 06:28

Als ik het zo lees dan zou ik de KNHS inlichten over het "gedrag" van hun vertegenwoordiger.
Had deze ook zo gehandeld als hij/zij de deelnemer niet kende?

Hij/zij had achter jouw beslissing moeten staan en de deelnemer niet zo maar gelijk geven, dan ondermijn je het gezag van de jury!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 06:36

corina schreef:
Nou mijn vraag wat jullie zouden doen.
Ik heb vandaag gejureerd en kreeg een combinmatie in de ring die achter onregelmatig liep op alle eerste 6 onderdelen .............

Wat doen jullie?

Ik heb de proef even stil gelegd en de combinatie naar me toe geroepen.
Ik heb uitleg gegeven dat ik het paard achter onregelmatig vond lopen en wat ze hiermee wilden.
Ze mochten de proef uitrijden maar ik zou dit wel op ieder onderdeel afstraffen of ze konden vrijwillig de baan verlaten.

Ze hebben gekozen voor vrijwillig verlaten.

Nu komt het.........vertegenwoordiger komt eraan en vroeg me waar ik mee bezig was.
Ik kon niet zomaar een combinatie de ring uit sturen en zeggen dat het paard kreupel was.
Wat ik overigens helemaal niet heb gezegt dat het paard kreupel zou zijn.
De combinatie was wezen klagen bij de vertegenwoordiger.
En laten ze elkaar nu net goed kennen en bij elkaar op stal staan.

Ik had fout gehandeld werd er gezegt en daar kon ik problemen mee krijgen.

De combinatie had de eerste proef al gereden en daar was niets gezegt dus ik zou het wel fout hebben.
En ik moest niet ieder onderdeel laag punten als het paard onregelmatig was maar alleen de onderdelen van de gangen.
Wat zouden jullie doen en heb ik zo fout gehandeld?

Dus als het paard in de middendraf ook onregelmatig bleef moest je daar ook maar gewoon een 7 voor geven? Nagelbijten / Gniffelen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:00

Als een combinatie onregelmatig loopt dan houd het op,je hebt het 6 onderdelen aangekeken dus als het een tactfout was geweest had er toch iets goeds tussen moeten zitten lijkt mij.
Ik vind dat je netjes gehandeld hebt en de eer hebt over gelaten aan de combinatie en ze zijn vrijwillig vertrokken.
Mijn mening:als de combi onregelmatig loopt volgt uitsluiting van deelname...punt uit.

Ik heb ooit bij een concour een 2-span gezien wat zo verschrikkelijk onregelmatig liep,was niet om aan te zien.Geen 2 passen waren gelijk,een ander span ging prachtig,vanaf de zijkant leek het alsof er 1 paard voorstond.De gehele proef.... uitslag....het onregelmatige span kwam op de 1e plaats want de koetsier was een goede bekende(lekker belangrijk Clown ) en het prachtspan op de 3e plaats...kijk daar heb ik de schurft aan Boos!
Pfffffff daarom heb ik dus niets met wedstrijden Clown maar wel bewondering dat jij je niets hebt aangetrokken van rangen en standen en gewoon het protocol hebt gehandhaaft.

Laat die vertegenwoordiger opwaaien en dien een klacht in wegens het ondermijnen van een rechtvaardig besluit van de jury Bloos

Groetjes,Tinky

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:15

Ik (als ruiter) vind dat je netjes gehandeld hebt. Je hebt ze de keus gelaten en het tijdig aangegeven.
Ik heb een keer meegemaakt dat mijn paard door spanning idd strak werd en niet geheel regelmatig. Jury heeft me dr proef uit laten rijden om vervolgens na de proef echt veel te ver te gaan in haar mening ("paard was in alle gangen heel slecht en zij wist zeker dat als ik naar een DA zou gaan zou blijken dat ik een groot probleem had") DAT vond ik dus echt gewoon NIET kunnen (paard was kort ervoor nog helemaal onderzocht en is gewoon goed).
Als zij het had gedaan zoals jij nu had ik die spanning kunnen uitleggen en ervoor kunnen kiezen wel of niet de proef uit te rijden voor de ervaring, maar had ik me iig niet echt heel l*llig gevoeld omdat een jury dacht te mogen oordelen dat mijn paard verrot was, zonder me als kreupel de ring uit te sturen...
Had in die situatie dus 100x liever jou daar aangetroffen Knipoog

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:21

ik had het afgelopen zondag ook
heb de proef stilgelegd en gezegd dat de pony onregelmatig was achter en dat ik vond dat ze de proef beter niet kon rijden
punten aftrekken voor een onregelmatig paard vind ik onzin
een paard wat onregelmatig/kreupel loopt heeft waarschijnlijk pijn en hoort niet in een wedstrijd

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:00

Ik heb (als jury) soortgelijke situatie gehad. Paardje liep met erg veel taktfouten en ik heb de proef stopgezet en de ruiter dezelfde keus voorgelegd als jij hebt gedaan. De ruiter (plus vooral aanhang) waren het ab-so-luut niet met me eens dat het dier niet helemaal lekker liep. Zij hebben uiteindelijk zelfs een klacht bij de KNHS ingediend tegen mij. Ik heb de situatie uitgelegd en daarmee was het voor de KNHS afgedaan. Ik heb me die tijd ook heel rot gevoeld en dat is natuurlijk niet de bedoeling: het is hobby en je wilt juist de ruiter een dienst bewijzen.

Kortom: in mijn ogen heb je goed gehandeld en helaas wordt dat niet altijd gewaardeerd.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:47

heb het als ruiter zelf gehad vorig jaar
mijn 1e proef liep hij goed
2e proef was hij onregelmatig
was erg blij dat de jury mij hierop wees
had zelf ook wel het gevoel dat hij niet helemaal lekker liep

terug thuis aangekomen been bekenen had hij achter een opgelopen beentje dus waarschijnlijk verstapt ofzo

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:31

Ik (ruiter) vind ook dat je netjes gehandeld hebt. Ik ben heel zuinig op mijn paard. Ik twijfel soms ook of hij wel lekker loopt. Dan zou ik wel blij zijn dat de jury meld dat ze hem niet lekker vinden lopen. Ik zal wel flink te teleurgesteld zijn maar niet boos mijn paard gaat voor.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:26

Uit het discipline reglement dressuur:
Citaat:
Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van
de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing
is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met
het paard de ring te voet te verlaten.

Ik heb nog weleens een paard in de ring waarvan ik denk: "hij loopt niet goed" , maar dat wil niet meteen zeggen dat het paard ook echt kreupel is en daarin zit m ook meteen de moeilijkheid. Hierboven wordt gesproken over uitgesproken kreupelheid, ik denk dat iedereen dat wel kan zien. Paarden die wat onregelmatig zijn en/of taktfouten hebben; dat is al weer een heel ander verhaal en meestal gaat het om zulke paarden.
Ik zal zo'n combinatie dan ook niet zomaar uitsluiten, maar laat het echt wel meetellen in de onderdelen waarbij het te zien is. Ik laat het ook duidelijk op de coupon zetten.
Ik nog maar 1 keer een combinatie uitgesloten wegens kreupelheid, maar die was ook ècht kreupel.
Formeel gezien heb je denk ik niet juist gehandeld; als jij vindt dat een paard echt kreupel is, zul je de combinatie dus direct moeten uitsluiten. Wanneer je vindt dat het paard wat onregelmatig is, moet je dat in de punten meetellen.
Die federatievertegenwoordiger hoort volgens mij op het matje te worden geroepen, dus als ik jou was zou ik ook maar even bij de KNHS aan de bel trekken!
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 03-07-07 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:35

Ik schrik er regelmatig van hoeveel (teugel?) kreupele/onregelmatige paarden gewoon de de proeven rijden en soms ook nog met winst naar huis gaan. Ik vind dus dat je uitstekend gehandeld hebt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:37

ik heb op wedstrijd me vaak genoeg verwonderd over kreupele paarden in de ring.. Vaak werd er door de jury niet eens acht op geslagen.
Ik vind dat als een paard kreupel ( onregelmatig is iets anders) loopt hij de ring uitgestuurd moet worden. Een onregelmatig paard moet minstens genoemd worden op de coupons, en evt afgestraft in de punten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:33

corina schreef:
Ik ben blij dat ik dan toch niet echt zo fout heb gehandeld als wat men tegen mij zei.
Maar ik voelde me er echt enorm rottig onder.

De combinatie had in de andere proef een dikke winstpunt.

hallo Corina,

je moet je vooral niet rottig voelen. Je handelt naar eer en geweten, toch?

Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt pasgeleden.
Roep ik de amazone naar me toe, zelfde soort overweging als jij. Zegt de amazone: 'Kreupel? Nee hoor, zo loopt hij altijd'.
Ze mocht van mij de wedstrijd niet voortzetten.

En later hoor ik van het wedstrijdsecretariaat dat die mensen hadden verteld dat het paard zich op het voorterrein verstapt had. Ze wisten het dus best. Clown

Niets van aantrekken, dus, je hebt integer gehandeld! Haha!

bertie

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:47

Toch raar, ik snap niet dat mensen willens en wetens met een kreupel paard willen starten. Ongelooflijk wat prestatiedrang zoal kan doen met een 'paardenliefhebber'... Teugelkreupel snap ik dan nog een keer, omdat dat een rijtechnische oorzaak heeft en het paard meestal alleen kreupel is onder het zadel in bepaalde oefeningen (of het moet al heel ernstig zijn), maar doorrijden op een paard dat zich verstapt heeft..???

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:47

Hmmm..nu heb ik de ballen verstand van wedstrijden en de ambitie van een lege pindadop Clown maar als een paard onregelmatigheden vertoond in een proef,of dat nu echt kreupel is,tactfouten zijn,teugelkreupel of wat dan ook.....hoe kan zo'n combinatie nu winstpunten krijgen??
Een paard moet een proef toch gewoon zuiver kunnen rijden om goede punten te krijgen??Of ben ik nu echt de weg kwijt Tong uitsteken
Ik blijf erbij dat je een goed besluit hebt genomen en de eer en keuze aan de combinatie hebt overgelaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:04

Die haal je dan ook niet, dus als je weet dat het dier kreupel is ben je erg dom om door te willen rijden.

Daarom ben ik vaak voorstander van om het de ruiter zelf te laten beslissen.
Op wat domme dozen na zal de ruiter zelf wel weten waarom het is.
Weet je dat het door spanning komt weet je als ruiter dat doorrijden juist het beste is.
En gewoon door kreupelheid zal beetje ruiter ook wel stoppen neem ik aan en blij zijn dat de jury het opmerkte voor het geval je zelf aan het twijfelen was Lachen