Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babbeloe

Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:24

heej..
nou ik zit dus in de m2 al heel lang... al een dik half jaar...
en het wil maar niet op schieten... ik vind het zo'n moeilijke klasse
en als ik denk van ja dit was een hele nette proef heb ik meestal rond de 165 170 en als ik denk van dit ging egt slecht... dan heb k meestal een wp...
wat vinden jullie van deze klasse??

MyWishMax

Re: Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:06

Ik vind een half jaar trouwens niet lang hoor?

Ik vond het inderdaad een rotklasse, alles heel snel op elkaar en streng gejureerd.

Ik reed meestal 1 proef dik winst, of 2 winst en 1 proef niks Lachen Heb er in totaal een jaar over gedaan (wel met veel blessures) En had toen 15 winst in 23 proeven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:09

Ik denk ook dat veel ruiters te snel de de overstap nemen, vaak terwijl ze er nog niet helemaal aan toe zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:36

Ja, nu helemaal omdat de M1 nog makkelijker is geworden. Ik ben in de M1 misschien 1 keer zonder winst thuis gekomen en ook met 10 winst over. Heb trouwens alleen de 1e wedstrijd allebei de proeven geen winst gereden.

De overgang is gewoon heel groot waardoor iedereen heel snel aar het M2 gaat. En dan rijd je slechte punten. Lachen (Zeg neit dat jij dit hebt gedaan hoor..)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:33

Ik ben niet vastgelopen in de M2, moet ik wel zeggen dat Shine er echt klaar voor was. We hadden geen moeite met de contra en door haar lenige lijf kon ik haar zowat dubbelvouwen in de travers dus dat was ook geen probleem Vork . Verder moet je gewoon elke klasse netter en secuurder gaan rijden, merkte wel dat ik de Z1 'mee vond vallen' na de M2, meer tijd en ruimte om alles voor te bereiden, rijdt fijner Ja.

Je ziet idd veel mensen die gewoon maar door stromen aangezien ze in de M1 wel lekker scoren, niet in de gaten hebbende dat de overstap L2/M1 vele malen fijner is dan M1/M2. Denk toch wel dat al met al de M2 de klase is waarin relatief slecht gescoord wordt!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:39

Ik heb gewacht met overstappen en merk nu dat ik er eigenlijk nog steeds niet aan toe ben..... Mocht in maart 2006 al over maar heb gewacht tot afgelopen april. Ik rij bijna standaard tussen de 170 en 179 dus echt niet verkeerd maar gewoon niet goed genoeg. Ik kan me geen fouten permitteren omdat de travers niet goed genoeg is en ik heel erg veel moeite heb met Alfons een wending om de achterhand te laten stappen. Op alle andere onderdelen zal hij dus gewoon moeten scoren en dat lukt niet....heeft ongetwijfeld ook te maken met stress, zodra er iets fout gaat denk ik direct: Oh daar gaan we weer, dit heeft geen nut meer en dat is niet goed. Werk ik wel aan maar valt niet mee...

Wat voor mij wel werkt is gewoon blijven starten, dat is de enige manier om door te gaan en niet de moed te laten zakken. Zodra ik dus geen wedstrijden meer heb staan, merk ik dat het "trainen" op een lager pitje komt, ga ik lekker springen of een buitenrit maken, ook leuk maar ik kom er niet echt verder mee.

We hebben een megadrukke maand voor de boeg en ik hoop echt dat ik in augustus kan zeggen, nou hehe ik hoor een klein beetje in de M2 thuis!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:59

KarinvdM schreef:
Ik denk ook dat veel ruiters te snel de de overstap nemen, vaak terwijl ze er nog niet helemaal aan toe zijn.

Daar zit denk ik bij veel mensen inderdaad het probleem, die willen zo snel mogelijk over, dus in iedere klasse alleen wedstrijden rijden met twee proeven en dan meteen met 10 punten over. Dan is het risico groot dat je ergens in de M, meestal de M2, vastloopt omdat de basis gewoon niet goed genoeg bevestigd is.
Ik merk het ook aan reacties om me heen, ik rijd met een 6-jarige in de L2, rijd buiten de selecties bijna geen wedstrijden, rijd meestal toch wel rond de 190 punten en heb momenteel 23 winstpunten. Ik heb geen haast om over te gaan, na de kampioenschappen vind ik vroeg genoeg, dan zijn er heel veel mensen die dat niet snappen. Ik persoonlijk ben liever wat te zuinig op mijn paard, als het goed is moet die nog jaren mee, dus waarom haasten om over te gaan? Mijn plezier in het rijden is niet afhankelijk van de klasse waarin ik op wedstrijd acteer, thuis oefenen we best eens contragalop en travers, schouderbinnenwaarts e.d. is allemaal geen probleem, maar ik vind het nog niet bevestigd genoeg om het op wedstrijd in een proef, snel achter elkaar, allemaal te moeten laten zien.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:10

ik vond het nog makkelijker dan de M1 en de eerste punten had ik heel erg snel.. de laatse 4 punten was een andere verhaal, toch moet je heel hard blijven trainen om te laten zien dat je pony/paard heel goed kan verzamelen en verruimen, toen ik een maand geen wesdstrijden deed en alleen maar trainen en les krijgen, had ik die laatse 4 punten binnen 2 wekend binnen.
ik vind de M2 heel goed eigenljk om te laten zien of je paard klaar zou kunnen zijn voor de Z.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:13

Opzich is het geen rotklasse, heb in 3 maanden 22 wps bij elkaar gereden, alleen ik vind dat er heel wisselend gejureerd word, de ene week kan ik voor een gelijke proef dik 200 punten krijgen en de andere week nog geen 180.. Je merkt echt dat de juryleden nogal verschillen van mening van wat je moet kunnen laten zien in een m2 proef.. gelukkig heb ik vaker de 200 jurys Knipoog

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:18

ik ben idd gelijk over gegaan en in het begin ging het ook nog wel aardig goed hoor.. maar toen ik ong 5 wp had toen ging het snel minder .. maar nu moet ik dr nog 2 en kan ik ook over dus moet nog maar ff denken hoe ik dat ga doen met gelijk overgaan of niet denk dat het toch verstandiger is om nog even te wachten.... maar het is idd wat een paar van jullie zeggen dat de jurys heel erg verschillend zijn .... zo stom is dat ... maarjah daar doe je niks aan.. jammer genoeg

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:25

Doei!

Het zou ook allemaal niet leuk zijn als iedereen in 1 jaar naar de Z reed, er worden gewoon hogere eisen gesteld. En die zal je in het begin niet gelijk benutten.

Gewoon nog even doortrainen en dan komen die winstpunten vanzelf wel weer! Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:32

Heb het ook nooit een moeilijke klasse gevonden, als je paard er klaar voor is rijdt je er zo doorheen.
Maar als die niet helemaal lekker loopt dan valt het idd niet mee.

Maar naar mijn mening moet je niet overgaan naar de M2 als je de keertwendingen en travers niet beheerst. Dit zijn juist de oefeningen die erbij komen als je over gaat.
En hoe wil je dan een Z proef doorkomen?
Daar zit ook travers en keertwendingen in, dus zal het daar net zo moeilijk zijn.

Ik probeer altijd om mijn paarden 1 of 2 klasses hoger klaar te hebben dan ik starten moet, dan lijken de proeven een heel stuk makkelijker. Maar ik ga ook nooit bij 10 wp over, rij altijd heel de klasse uit, en dat gaat meestal toch al hard genoeg.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:39

asjemenou schreef:
Maar naar mijn mening moet je niet overgaan naar de M2 als je de keertwendingen en travers niet beheerst. Dit zijn juist de oefeningen die erbij komen als je over gaat.
Daar zit ook travers en keertwendingen in, dus zal het daar net zo moeilijk zijn.

Ik heb heel veel moeite met de keertwendingen gehad en nu nog steeds nu ik Z ben maar ik had wel M1 kunnen blijven rijden maar dat schiet ook niet echt op want de rest beheerst ie wel gewoon. Aan de keertwendingen moet ik gewoon blijven werken en ik weet dat ik daar een paar puntjes op verlies maar dat is nou eenmaal zo en probeer ik weer op te halen met een andere oefening die ie wel goed beheersd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:42

Maar dat is dan maar 1 oefening, maar als je daarbij ook geen travers kent??

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

Bij mij was de overstap ook niet zo'n groot probleem,
de punten bleven wel redelijk constant doorlopen Lachen

Ik denk ook dat veel ruiters te snel overgaan,
en ook ben ik van mening dat de nieuwe proeven de stap M1-M2 een stuk groter hebben gemaakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:44

asjemenou schreef:
Maar dat is dan maar 1 oefening, maar als je daarbij ook geen travers kent??

Ik kon travers voor 5en en soms 6jes en keertwendingen voor 4en en 5en Knipoog Reed toch vaak zat winst, omdat hij goed kan strekken en galoperen ens tappen. Eigk alles goed behalve dat Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:46

Als je travers voor 5en en 6en rijdt dan kan ie het dus wel! Knipoog
Als hij het niet kan haal de 3en! (of 2en bij een strenge jury)

Er zit een verschil tussen niet kunnen, en niet het beste onderdeel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:48

In het begin reed ik hem idd voor 2en e 3en, amar dan wel 8en voor uitstrekken en voltes in galop Tong uitsteken Compenseerde het gelukkig.

En ja ook ik ging te vroeg over Knipoog Maar nu vind ik het verschil nog groter geworden..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:59

asjemenou schreef:

Ik ben niet overgegaan naar de M2 om me nu al druk te maken of ik een Z proef door kan komen.......ik ga over omdat ik de M1 meer dan genoeg gezien en gereden heb en het ook op geen enkele manier een goede voorbereiding op de M2 vind!!!! Het verschil is erg groot en dan heeft het in mijn ogen geen nut om in een klasse te blijven hangen die je van voor tot achter gezien hebt.

En de stelling dat je niet over kunt gaan omdat je travers en keertwending niet beheerst vind ik echt onzin, het gaat in grote lijnen om hoe je een paard aan het lopen en aan het werken hebt en dat dan één onderdeel niet goed of niet goed genoeg gaat, lekker belangrijk!!

Je wilt ze de kost niet geven hoor, die het L doorgekomen zijn zonder ooit één pas normaal wijken te hebben laten zien! En die kunnen dan geen M rijden?? Dat is dus dezelfde onzin. En natuurlijk komen ze zichzelf tegen in een appuyement maar ben je daar mee bezig als je de overstap maakt van L2 naar M1? Nee dus, net zo goed als ik echt niet bezig ben met een overstap naar het Z. Wie dan leeft, die dan zorgt.

Als ik zou stoppen met wedstrijden, raak ik ook de drive kwijt om hard te trainen, kan ik ook niet tussentijds toetsen of mijn paard vooruit gaat en bepaalde onderdelen steeds beter gaat doen. Hij kan nog zulke mooie keertwendingen in de training stappen maar als hij in een wedstrijd zichzelf om zijn as gooit, ben ik toch altijd te laat....en dat krijg ik pas opgelost als ik wedstrijden blijf rijden. Dan maar een tijdje geen winst.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:03

Dus als jouw paard geen changementen kan ga je toch gewoon Z2 rijden als je 10 wp in de Z1 hebt?
Jij liever dan ik.

Ik vind dat als je totaal geen keertwending kunt (voor een 2 of een 3 dus) en je kunt je paard nog geen eens een beetje laten buigen (want met een beetje buiging krijg je al gauw een 4 of een 5 voor de travers) dat je dan klaar bent voor de M2?

Maar ieder zijn eigen mening hoor, ik ga liever pas over als ik een winstpuntwaardige proef hoop te kunnen laten zien.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:54

Dat heb ik dus niet gezegd, jij draait dit volledig om en gaat ervan uit dat ik dus gewoon zo over ga!!!Dan heb je mijn eerste bericht ook niet gelezen, want daar staat duidelijk in dat ik een JAAR gewacht heb met overgaan naar de M2 en neem van mij aan dat ik echt niet hoog in de 170 rijd als ik constant 2-en voor keertwendingen en travers rij, maar niet goed genoeg betekent dus een 4,5 of 6, dat is in mijn ogen niet goed genoeg....

Ik heb het nergens over tweeën of drieën gehad voor de travers en keertwendingen en tuurlijk zal ik er echt wel eens een rijden maar daar zit ik niet mee, als ik een stijgende lijn zie, ben ik op de goeie weg!

Ik ben overigens nog nooit zomaar overgegaan met 10 winstpunten dus je ziet mij echt voor iets anders aan dan dat ik ben, maar goed dat is de soms wat kortzichtige aard hier op bokt jammer genoeg!

Jij draait de hele materie om en zegt dus dat je pas een klasse hoger kan rijden als je ALLE onderdelen van de volgende drie klassen kunt rijden?? Dat is hetzelfde overdrijven als wat jij nu doet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:59

Rustig maar, was echt niet tegen jouw persoonlijk bedoeld hoor!
Dan had ik je wel gequote.

Ik bedoelde er alleen mee dat als de M1 goed gaat, dat je dan niet automtisch moet denken dat de M2 dan ook goed gaat!
Wat sommige dus wel denken, en dan valt de M2 idd erg tegen, want er komt nu eenmaal iets meer bij kijken om een goede M2 proef te rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:02

Oh okee, sorry ik vatte het ernstig persoonlijk op.....komt door de warmte denk ik, tikje lichtgeraakt!

Met dat laatste ben ik het dus volkomen mee eens, zo makkelijk als ik de M1 vond, zo lastig vind ik de M2, het is ook echt een groot verschil. Ze hadden van mij in de M1 de kwart wending én grotere stukken contragalop mogen laten zitten.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:03

Ja van mij ook!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:07

De kwartwendingen moeten meteen terug!
Belachelijk dat je van niks naar een perfecte keertwending moet!

Vooral voor de mensen die nog nooit hoger hebben gereden, die beginnen er pas mee als ze bijna over moeten, en krijg ze er dan maar eens fatsoenlijk op!
Eerst kon je teminste rustig beginnen met iets wat op een keertwending leek (de kwartwending dus). Dan kon je een tijdje aan het `gevoel` van een wending wennen, en dan gaat de hele keertwending na een tijdje ook wel.
Ik denk dat er veel mensen nu te vlug met een hele keertwending beginnen, terwijl ze vroeger al tevreden waren geweest met twee passen. (die ze daarna dus wel konden uitbouwen naar een hele)