Mag een jury afstraffen door fout van iemand anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

Mag een jury afstraffen door fout van iemand anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:05

Laat ik maar met het begin beginnen.

Gisteren had ik concours in goirle. Was een selectiewedstrijd voor de pony's.
Ik stond best goed voor de selectie, was 2x 2e geworden van de 30.
Gisteren moest ik al erg vroeg starten in de Dl1.

De eerste 3 onderdelen gingen zoals gewoonlijk super. Toen ik als 4e onderdeel moest gaan halsstrekken, kwam er ineens een combinatie van de ring las mij, in mijn ring stormen.
Waardoor mijn pony schrok en over ging in galop. daarna kwam gelijk de middendraf en ik had haar niet helemaal meer onder controle. Ik heb hier van de jury 3 vieren voor gekregen, met als commentaar 'pony loopt weg'.
Dit was nog niet alles. Toen ik ging wijken kwam het meisje langs mijn ring weer mijn ring en haar paard begon daar te steigeren.
Mijn pony had het niet meer en wilde niet meer die kant op.
Ik heb weer een aantal 4 met commentaar, geen wijken getoont, tegen de hand etc.
Daarna kwam het galop onderdeel. Toen ik mijn volte indraaide kreeg ik ineens een beuk van (ja alweer) dat meisje. De volte ging niet en ik kon geen middengalop meer tonen. Ook duurde het een tijd voor ik mijn pony terughad.
Daar heb ik weer een aantal vieren en vijfen gekregen.
Mijn pony was echt helemaal van streek en was alleen nog maar aan het blazen.
Het was gewoon één hele bonk zenuwen en stress.
Toen ik vervolgens van B naar E moest afwenden kwam ze weer de ring in. Ik moest naar links maar mijn pony had die beuk nog in haar hoofd zitten. Ze wilde niet naar links, ze was gewoon bang.
Nu heb ik van de jury -2 gehad.

Na de proef reed heb meisje snel weg, en haar ouders heb ik ook de hele dag niet meer gezien.
Ik heb niet eens sorry gehoord, terwijl ze wel heel erg mijn proef heeft verpest.

nu baal ik best wel, want ik ben nu 28ste geworden.
De jury heeft er totaal geen rekening mee gehouden.
Ik vind eigenlijk dat ik wel opnieuw had mogen starten, of in ieder geval die paar onderdelen opnieuw had mogen rijden.
Nu ben ik een heel stuk gezakt in de selectie,
maar eigenlijk vind ik dit niet eelijk van de jury.

Wat vinden jullie daar nu van?

Ik wist niet goed waar ik het moet plaatsen, maar dit leek me het beste fora.

waterval123

Re: Mag een jury afstraffen door fout van iemand anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:07

Lijkt me niet, is toch niet jou schuld

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:10

Vind het ook een beetje vreemd dat de jury niet even ingrijpt...
De proef bijvoorbeeld even stil legt en wacht totdat het meisje naast jou in de ring klaar is met 'vliegen'.
Eigenlijk had je direct na het rijden de jury hier nog even over moeten aanschieten of het bestuur oid.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:14

Buiten het wel/niet correct jureren, vind ik het ronduit asociaal van je mede "ruiter". Dat ze het lef niet neemt om even sorry te zeggen. Persoonlijk was ik zelf gestopt en het even voorgelegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:21

Waarom ben je niet naar de jury gegaan?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:23

zelfde vraag als sammie.
ik was naar de jury gereden en gevraagt of ik het onderdeel opnieuw had mogen doen.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:33

Wat ontzettend vervelend en inderdaad ronduit asociaal dat die ruiter niet eens even sorry heeft gezegd. Dat was toch wel het minste wat ze had kunnen doen. Maar inderdaad waarom ben je niet even naar de jury gegaan?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:54

Ik mocht van mijn pa niet naar de jury gaan.
Hij zei dat de jury er wel rekening mee zou houden.
Maar dat had die dus niet gedaan..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:57

Jeetje ik zou gelijk stoppen met m'n proef en hem overnieuw rijden zodra dat asociale monster weg was.De jury had echt wel in mogen grijpen,jij hebt niet alleen de wedstrijd verprutst zo maar ook is waarsch. het vertrouwen van je pony geschaadt door dit.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:57

Hmm erg vreemd van de jury, waarom was je dan niet gestopt en naar de auto van de jury gereden en gevraagd of je overnieuw mocht beginnen?

Hopen dan je pony/paard er niet een fobie voor dressuurringen krijgt Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:21

Waarom dan niet achteraf naar de jury?

En ik vind dat de jury er wel milder mee om had kunnen springen, maar aan de andere kant zit er de (niet echt handige) regel in de dressuur dat je je paard/pony onder alle omstandigheden onder controle moet houden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:10

Even een vraagje over dat andere meisje wat steeds in jou ring kwam (om een goed beeld te krijgen Knipoog )
Was ze gewoon aan het losrijden? Of was ze in haar eigen ring een proefje aan het rijden en vloog zelf steeds haar ring uit ( zo bij jouw ring naar binnen?).

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:16

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Cinzano. Want als dat meisje tijdens haar proef uit de baan was gevlogen, zou ze al direct gediskwalificeerd zijn geweest. Ik weet niet hoe dicht die banen bij jullie op elkaar staan, maar vind het erg apart dat een combinatie zomaar bij jou in de ring kan belanden. Jammer dat de jury er ook niet iets van heeft gezegd overigens. Maar feit blijft wel dat jij je pony/paard ten alle tijden in de hand moet hebben. Dus ongeacht wat er gebeurt, moet de pony naar jouw gehoorzamen. Dit neemt niet weg dat dit een zeer vervelende situatie was.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:16

Als dat andere meisje ook haar proef aan het rijden was, dan zaten er weer kundige jury`s hoor!
3e fout is uitsluiting...

Wel ongelooflijk balen zeg, maar als mij zoiets overkomt rijd ik gewoon dat onderdeel opnieuw, en dan maar zien wat de jury er van zegt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:19

VValar schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Cinzano. Want als dat meisje tijdens haar proef uit de baan was gevlogen, zou ze al direct gediskwalificeerd zijn geweest. Ik weet niet hoe dicht die banen bij jullie op elkaar staan, maar vind het erg apart dat een combinatie zomaar bij jou in de ring kan belanden. Jammer dat de jury er ook niet iets van heeft gezegd overigens. Maar feit blijft wel dat jij je pony/paard ten alle tijden in de hand moet hebben. Dus ongeacht wat er gebeurt, moet de pony naar jouw gehoorzamen. Dit neemt niet weg dat dit een zeer vervelende situatie was.

Ik denk (ben er niet geweest, maar rijdt in dezelfde kring) dat het gewoon ringen waren met alleen de letters als afzetting. Dan wordt je pas na 3x ring verlaten uitgesloten. De ringen liggen bij ons zo dicht langst elkaar dat de voorlezer er nog net tussendoor kan lopen.
Als je een jong paard hebt wat een beetje uitzwaaid dan zit je dus al bij de buurman in de ring Clown aangezien er ook geen hekjes zijn om hem tegen te houden.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:22

ik vind dat een jury je daar niet op af mag reageren.. maar wie ben ik om dat te zeggen Tong uitsteken
ik had laatst ook zoiets (naja, niet een probleem met een meisje, maar met me pony) ik moest in galop, en ineens begint hij te bokken.. heb ik lekker 2 3en op me rapportje staan en dan staat er achter: pony komt in opstand.. nee echt?? Tong uitsteken

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:24

Ja maar dat is logisch leintje_
Dan ligt het probleem alleen bij jou en je pony
Bij de TS is het echt de schuld van een andere combinatie..
Ik weet niet hoe het met de jury zit, je had denk ik direct heen moeten gaan, Maar dat de andere ruiter haar excuses niet aanbied vind ik echt te asociaal!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:48

Ach, ja...
Een vriendinnetje van mij kreeg vorig jaar een 3 voor de lange zijde middengalop... (er stond een kindje van ongeveer 3 a 4 jaar op de hoefslag.. tja, dan ga je dat kind niet aanrijden..)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:49

daantjuhhh schreef:
Ach, ja...
Een vriendinnetje van mij kreeg vorig jaar een 3 voor de lange zijde middengalop... (er stond een kindje van ongeveer 3 a 4 jaar op de hoefslag.. tja, dan ga je dat kind niet aanrijden..)

Nagelbijten / Gniffelen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:51

asjemenou schreef:
daantjuhhh schreef:
Ach, ja...

Nagelbijten / Gniffelen

Tja, toen wij die coupon terug kregen hadden wij ook zoiets van??????
moet ik dat kind dan aanrijden voor een 7??

sloeg echt nergens op!

EDIT: overigens was het kindje van de ruiter en voorlezer (z'n vrouw dus) in de ring naast ons en ook die boden geen excusses aan..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:56

sommige mensen... Gestoord

Ik rij ook vaak genoeg (perongeluk natuurlijk) iemand bijna omver, maar meestal begin ik vantevoren al sorry te roepen Haha! Haha! Haha!
(soms werkt de rem/stuur nog niet zo goed als je zou willen Bloos )

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:02

Dat is echt niet tof zeg. Vind het belachelijk dat de jury niet ingreep. Zou denk ik zelf uit ergernis gestopt zijn. Boos!

Ben het trouwens niet met sommigen eens. Tuurlijk moet je je paard altijd in de hand houden. Maar denk je dat als Anky/Edward of wie dan ook die hoog dressuur rijdt zoiets meemaakt (wat waarschijnlijk nooit gebeurt), die paarden wel rustig blijven en ze ze in de hand hebben en ten alle tijden luisteren? Dat dacht 'k toch niet. Bij de Drentse kampioenschappen vragen ze altijd 'rustig' (oftewel niet) te klappen tijdens de ereronde dressuur omdat ze bang zijn voor ongelukken. Bij zulke omstandigheden is het gewoon te moeilijk om 100% concentratie te houden en als je paard er niet op reageert op van die ongewone dingen, dan heb je wel een sloompie (met alle respect!). You get my point Knipoog

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:49

asjemenou schreef:
VValar schreef:

Ik denk (ben er niet geweest, maar rijdt in dezelfde kring) dat het gewoon ringen waren met alleen de letters als afzetting. Dan wordt je pas na 3x ring verlaten uitgesloten. De ringen liggen bij ons zo dicht langst elkaar dat de voorlezer er nog net tussendoor kan lopen.
Als je een jong paard hebt wat een beetje uitzwaaid dan zit je dus al bij de buurman in de ring Clown aangezien er ook geen hekjes zijn om hem tegen te houden.

ja, het waren gewoon 7 / 8 ringen naast elkaar. Met een halve meter ertussen. Gewoon bordjes om de ring heen, maar verder geen afzetting. Ze was in de ring langs mij haar proefje aan het rijden.
En ze is dus zeker 4x in mijn ring geweest.
We waren allebei de eerste van die dag, Dus ik heb echt het hele proefje last van haar gehad.

Ik weet ook wel dat ik naar de jury had moeten gaan, maar dat heb ik niet gedaan.
Ik kan daar nu niks meer aan doen. Ik dacht dat hij er wel rekening mee zou houden.
Er zaten namelijk zeker wel mooie stukken tussen. Heb in het begin ook 3 zevens gehad.
Maar verder is mijn proef niet meer gewaardeerd.
Ook al (vind ik zelf) heb ik toch een paar nette overgangen etc. gereden,
waar ik normaal een 7 voor zou krijgen.
Bij het 4e onderdeel begon mijn buurvrouw pas te vervelen.

Nouja, heb 1 mazzel, mag gelukkig 1 wedstrijd laten vallen. Dat wordt deze dus Lachen

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:40

dat is echt rot om zo je proef te moeten rijden. je raakt op die manier ook je concetratie kwijt.

ik heb het zelf ook gehad op een wedstrijd dat een paard steigerend mijn ring in kwam en er ook niet meer uit wilde. ik moest stoppen van de jury en toen de vrouw de ring verlaten had zei de jury tegen me bij welk onderdeel ik weer verder mocht gaan en dat ik me er niet druk om moest maken en lekker rustig verder kon rijden. echt heel lief juist!!

vind dat deze jury op zijn minst ook jou je onderdelen opnieuw had moeten laten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:44

Erg jammer Sandra, dat wordt de komende 2 wedstrijden extra goed je best doen!
Zonde dat de jury er geen rekening mee heeft gehouden, vooral in de lagere klassen mogen ze dit best doen vind ik omdat je dan niet kan verwachten dat iemand al 100% controle heeft over zijn paard.