Halsstrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 22:40

Even een vraagje aan de juryleden.
Mijn paard kan heel goed halsstrekken. Ze gaat keurig naar beneden; vaak met haar neus bijna over de grond. Meestal krijg ik hier een 8 voor, soms een 9. Maar afgelopen weekend kreeg ik slechts een 7 Bloos en er stond bij : "pas op niet lager dan kniehoogte" dat was nieuw voor mij, ik dacht altijd hoe lager hoe beter. Hoe zit dat?

Frantic

Re: Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 06:04

precies wat er staat: niet lager dan de knie omdat het anders sloffen aan de lange teugels wordt i.p.v. halsstrekken

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:45

amondi schreef:
precies wat er staat: niet lager dan de knie omdat het anders sloffen aan de lange teugels wordt i.p.v. halsstrekken

huh Afbeelding

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:21

Artikel 108 - Halsstrekken
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren
te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte.

Dat is volgens het reglement. Al zie ik de logica van de opmerking van Amondi ook niet helemaal in. Niet ieder paard gaat sloffen als hij lager dan de knie komt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:17

amondi schreef:

Jij snapt het niet helemaal, een paard kan sloffen met hoofd omhoog, op borst hoogte op kniehoogte, en lager dan kniehoogte. Dat heeft niets met de hoofdhalshouding te maken, maar met een ruiter die wel of niet met impuls rijdt.
Een jury die je met dit -anders wordt het sloffen verhaal -een zeven geeft moet eens goed in de studieboeken duiken!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:01

Als je het reglement letterlijk zou interpreteren dan zou je idd maar tot kniehoogte mogen gaan.
Maar ik vind het halsstrekken dat zo mooi laag over de grond gaat met behoud van takt en impuls zeker een 8 a 9 waard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:32

Maar dan is het sneller het hoofd laten zakken dan de halsstrekken. Een paard wat écht z'n hals strekt moet dit naar voren doen, als je dit naar beneden doet (hoofd op de grond) vind ik het geen halsstrekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:32

Ja hij moet met het "neusje eruit" halsstrekken,en bijna op de grond is neusje naar beneden.Want dan is het in de lijn naar voren en rekt hij over z'n hele lijf.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:17

Ik heb gisteren moeten schrijven, en inderdaad er was een combi die pony van haar liep vrijwel letterlijk gras te eten onderweg, en wat kreeg ze een 9 neusje was er niet uit, takt bleef naar mijn mening niet mooi, mij zij vond het geweldig,

Mensen die tot kniehoogte bleven hangen en het neusje er mooi uit hadden kregen een 6 bij haar, heel soms een 7 maar het was nooit goed genoeg, Ik was het er niet echt mee eens, maar ach ik ben geen jury,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:24

Nee en dat zouden sommige jury's ook niet moeten zijn...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:02

mening van de jury he..

ik heb weleens hetzelfde meegemaakt, gewoon op naar het volgnde concours!