Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

YentlKG schreef:Ik kreeg een 4 voor het wijken, omdat mijn pony niet schaarde. (Wat ze althans wel deed, maargoed.)
Maar nu vraag ik me af, moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?
Dus terecht commentaar en de jury heeft er beter zicht op dan jij
Tenzij je eht op film hebt staan van achteren
YentlKG schreef:moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?
?! _angela_ schreef:Het paard moet wel scharen bij het wijken. Zonder scharen geen zijgang. En als je paard schaart, moet zijn lijf ook nog op een rechte lijn zijn (geen achterhand die achter blijft), anders kun je alsnog een 4 verwachten...
missnina schreef:YentlKG schreef:Ik kreeg een 4 voor het wijken, omdat mijn pony niet schaarde. (Wat ze althans wel deed, maargoed.)
Maar nu vraag ik me af, moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?
hoe weet je dat? Heb je het gefilm dan? Die jury kan het vanuit zijn auto toch wel beter zien denk ik. Maar volgens mij hoort je paard altijd te scharen met wijken, anders gaat je paard toch ook niet zijwaarts?
Vandaar dat ze het dus wist. _angela_ schreef:De KNHS regelementen over wijken:
Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee
hoefslagen voorwaarts en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de
buitenzijde langs. De stelling is tegenover gesteld aan de bewegingsrichting. Het paard
is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld
aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het
neusgat aan de binnenzijde zien. Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo
parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein
stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van
de lijn bij het wijken voor de kuit is vrijgelaten. De beoordeling van de kwaliteit van de
uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de zijwaartse lijn, maar berust uitsluitend
op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter
hieraan vorm geeft. Het wijken voor het been is vooral een gehoorzaamheidsoefening.
Het is een onderdeel bij de training van het paard, voordat begonnen wordt met het
verzamelde werk.
. Ik zie bij de meeste ruiters die de voorhand duidelijk voor willen laten gaan, dat die paarden dan over de buitenschouder wegvallen en alleen nog een beetje scharen met de voorbenen en de achtehand loopt er gewoon een beetje achteraan
Pinacolada schreef:Nog mensen tips over hoe je dat nu echt kunt verbeteren? Wat jij zegt Dressuurgek heb ik wel last van, paardje vind wijken moeilijk. Of doet te kleine stapjes opzij..