Scharen in het L1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YentlKG

Scharen in het L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 18:00

Ik kreeg een 4 voor het wijken, omdat mijn pony niet schaarde. (Wat ze althans wel deed, maargoed.)
Maar nu vraag ik me af, moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?

Talishe

Re: Scharen in het L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:01

wijken is toch eigenlijk opzij gaan door middel van scharen, lijkt mij dat je dus zeker wel moet scharen.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:03

YentlKG schreef:
Ik kreeg een 4 voor het wijken, omdat mijn pony niet schaarde. (Wat ze althans wel deed, maargoed.)
Maar nu vraag ik me af, moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?

hoe weet je dat? Heb je het gefilm dan? Die jury kan het vanuit zijn auto toch wel beter zien denk ik. Maar volgens mij hoort je paard altijd te scharen met wijken, anders gaat je paard toch ook niet zijwaarts?

12luca98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:34

Ja hoor in het L1 moet je paard wel degelijk charen het is een zijwaarts/voorwaartse oefening waarbij je paard paard met lichte stelling op twee hoefslagen beweegt die 4 staat dus voor dat die oefening onvoldoende wordt uitgevoerd met enige foutjes in de basis zie dit niet als slecht want daar is de 3 of de twee weer voor en wat betreft de jury de ene vindt dat wel voldoende en de ander niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:15

Als je paard correct opzij gaat dan schaart hij juist Lachen Dus terecht commentaar en de jury heeft er beter zicht op dan jij Lachen Tenzij je eht op film hebt staan van achteren Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:53

YentlKG schreef:
moet je ook scharen of is het correct opzij gaan al genoeg?

Ik vraag me echt af hóe je correct opzij wil gaan zónder te scharen Verward ?!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:17

Scharen moet inderdaad wel degelijk om correct opzij te gaan in het wijken. Ik heb daar ook een mooie 4 voor gekregen afgelopen weekend met als commentaar 'meer scharen'. Mijn kleuter vindt dat nog wat lastig. Zou er dus nog even op dooroefenen.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:32

Ik denk dat je wel moet scharen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:05

Het paard moet wel scharen bij het wijken. Zonder scharen geen zijgang. En als je paard schaart, moet zijn lijf ook nog op een rechte lijn zijn (geen achterhand die achter blijft), anders kun je alsnog een 4 verwachten...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:54

_angela_ schreef:
Het paard moet wel scharen bij het wijken. Zonder scharen geen zijgang. En als je paard schaart, moet zijn lijf ook nog op een rechte lijn zijn (geen achterhand die achter blijft), anders kun je alsnog een 4 verwachten...

Zijn lijf met géén rechte lijn zijn, zijn voorhand moet iets eerder gaan dan de achterhand Niet zwaar overdreven maar de vorhand moet eerst, dus heb je geen rechte lijn Knipoog

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:42

het is niet alleen het wijken, het is ook hoe je de oefening inzet, uitrijd, is je paard nageeflijk? hoe reageerd ie op jou hulp? was de stelling wel goed?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:47

Ja het paard/pony moet gewoon scharen met goeie stelling etc.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:16

Zonder scharen wordt wijken toch echt moeilijk. Stond er op jou coupon niet 'meer scharen' ? Dat heb ik ook wel eens gehad, gewoon te weinig opzij, zeg maar voetje voor voetje. Dat is dus niet echt scharen en ik denk dat dat bij jou ook het geval is, ook al voelde het zelf misschien wel goed.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:29

missnina schreef:
YentlKG schreef:

hoe weet je dat? Heb je het gefilm dan? Die jury kan het vanuit zijn auto toch wel beter zien denk ik. Maar volgens mij hoort je paard altijd te scharen met wijken, anders gaat je paard toch ook niet zijwaarts?

Ik heb deze proef gezien en stond samen met nog 2 mensen recht voor het gebied waar ze moest wijken. Op een gegeven moment reed ze recht voor me en de pony schaarde zeker weten Ja Vandaar dat ze het dus wist.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:51

De KNHS regelementen over wijken:

Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee
hoefslagen voorwaarts en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de
buitenzijde langs. De stelling is tegenover gesteld aan de bewegingsrichting. Het paard
is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld
aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het
neusgat aan de binnenzijde zien. Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo
parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein
stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van
de lijn bij het wijken voor de kuit is vrijgelaten. De beoordeling van de kwaliteit van de
uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de zijwaartse lijn, maar berust uitsluitend
op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter
hieraan vorm geeft. Het wijken voor het been is vooral een gehoorzaamheidsoefening.
Het is een onderdeel bij de training van het paard, voordat begonnen wordt met het
verzamelde werk.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:53

_angela_ schreef:
De KNHS regelementen over wijken:

Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee
hoefslagen voorwaarts en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de
buitenzijde langs. De stelling is tegenover gesteld aan de bewegingsrichting. Het paard
is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld
aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het
neusgat aan de binnenzijde zien. Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo
parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein
stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van
de lijn bij het wijken voor de kuit is vrijgelaten. De beoordeling van de kwaliteit van de
uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de zijwaartse lijn, maar berust uitsluitend
op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter
hieraan vorm geeft. Het wijken voor het been is vooral een gehoorzaamheidsoefening.
Het is een onderdeel bij de training van het paard, voordat begonnen wordt met het
verzamelde werk.

Als ik op mijn paard zit probeer ik zo recht mogelijk in z'n lijf zijwaarts te gaan met een fractie stelling en dan komt de voorhand net ietsje eerder op de hoefslag dan de achterhand Knipoog . Ik zie bij de meeste ruiters die de voorhand duidelijk voor willen laten gaan, dat die paarden dan over de buitenschouder wegvallen en alleen nog een beetje scharen met de voorbenen en de achtehand loopt er gewoon een beetje achteraan Bloos

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:57

Nog mensen tips over hoe je dat nu echt kunt verbeteren? Wat jij zegt Dressuurgek heb ik wel last van, paardje vind wijken moeilijk. Of doet te kleine stapjes opzij..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:02

Pinacolada schreef:
Nog mensen tips over hoe je dat nu echt kunt verbeteren? Wat jij zegt Dressuurgek heb ik wel last van, paardje vind wijken moeilijk. Of doet te kleine stapjes opzij..

Als ie een paar stapjes doet, weer rechtuit rijden en het wijken opnieuw aanvragen. Niet proberen om die 10 meter te gaan halen want technisch lijkt het na een paar passen nergens meer op omdat ie het niet volhoudt. Probeer het op te bouwen van een paar passen naar 10 meter, je paard wordt vanzelf sterker. Lukt het sluiten en openen van een volte wel?? Dat is altijd een goed begin.