Vraagje aan juryleden. De pony waar mijn dochter mee start is een aparte verschijning, een mooie cremello met blauwe ogen. Grote D-pony waarmee ze nu omdat ze inmiddels 18 is tussen de paarden start. Nog een paar puntjes en dan gaat ze het in het Z1 proberen. Uiteraard zorgt ze er altijd voor dat hij er smetteloos uitziet, het enige is dat een wit dekje gewoon niet zo mooi staat op zijn kleur. Geen enkele tint wit past. Vanille ook niet. Ok, het is geen halszaak, het gaat er om wat ze in het rijden laten zien. Maar wij vroegen ons af of je eventueel mág starten met een zwart dekje. Men denkt dat het is toegestaan maar mijn dochter vraagt zich af of het niet té afwijkend is en ze misschien op- of aanmerkingen van jury's zal krijgen.
Idd wel 'eigen' risico, want de jury kán er een lager punt op verzorging voor geven (wat volgens mij echt mierenn**kerij is hoor, maargoed, je zal maar net zo'n jurylid treffen die van mening is...)
Ik geef daar geen lager punt voor op de verzorging, maar dat speelt voor de TS ook niet.
Een wit dekje staat niet mooi op alle schimmels/bonten en inderdaad ook niet op een cremello. Als mijn schimmel lichter wordt stap ik over naar een mooi blauw dekje.
Ze heeft ook dispensatie voor een neusnetje vanwege zijn pollenallergie (headshaken), dat is nog véél belangrijker en ze is bang dat het het teveel van het aparte wordt. Starten tussen de paarden met een pony is al best een klus en áls je een zeurpiet treft is toch al iedere punt meegenomen. Dus ja, vandaar de twijfel. Zo van, laten we het nou niet té gek maken...
Een zwart dekje is toegestaan en daar mag dus geen aftrek voor worden gegeven. Ik jureer zelf en kan eigenlijk geen jurylid bedenken die daar wel aftrek voor zou geven...
Om heel eerlijk te zijn vind ik een gewoon zwart dekje bij een licht paard mooier dan een zadelvormig dekje (van welke kleur dan ook). Maar ook daar zou ik in ieder geval geen aftrek voor geven.
in het Z krijg je toch geen punt meer voor je verzorging?
Dat dacht ik ook! het mag best hoor. Ik start ook altijd met m'n rode dekje op wedstrijden, omdat dat de kleur van onze vereniging is. Ook nog nooit commentaar op gehad. (maar rij ook bij de pony's he)