dressuurproef voor jonge paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

dressuurproef voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:34

bij een dressuurproef voor jonge paarden.

Hoe worden de punten gegeven, wordt er rekening gehouden omdat het jonge paarden zijn, in hoeverre dient het goed te zijn, wanneer is het goed? Hoe beoordeel je een jong paard? Ik zie in sommige proeven dat er punten worden gegeven op verschillende onderdelen waarvan ik weet dat een jong paard (een 4jarige) dat dit niet zo schitterend kan zijn.

stap
ritme en activiteit
ondertreden van de achterhand
ruimgrijpende gang

draf
ritme en impuls
ruimgrijpende gang

galop
ritme en impuls
ruimgrijpende gang

Ontspanning en aanleuning
Mobiliteit van de mond en het door de nek gesteld zijn
Rechtgericht zijn
Het aannemen van doorlaten van de hulpen
Gehoorzaamheid

Ik vind dat ondertreden van de achterhand bij de meeste jonge paarden toch niet goed genoeg is om daar als jong paard hoge punten voor te krijgen, of zegt men het is goed tot een minimaal ondertreden?

Rechtgericht zijn, denk ik dat er veel jong paarden op vierjarige leeftijd nog niet rechtgericht zijn, of worden de punten gegeven hoe de ruiter zijn paard rechtgericht rijdt?

Wordt in een dressuurproef rekening gehouden het feit dat het een jong paard is, of dien je gewoon de dressuurproef voor jonge paarden perfekt te kunnen rijden?

kusfleurtje

Re: dressuurproef voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:38

er wordt geloof ik niet echt rekening mee hehouden maar ik denk dat als je bij de paarden start in de B dat je vast niet de enige bent het is nartuurlijk wel leuk om te laten zien dat jou het allemaal wel lukt Knipoog

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:39

bedoel je een echte 4 jarige competitie wedstrijd?
Alles wat ze vragen hoeft nog niet 100% bevestigd te zijn, maar het moet wel te zien zijn en ze kijken of het paard er aanleg voor heeft. Wel ontzettend leuk hoor om eens op een andere manier beoordeelt te worden. Hele ervaring!

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:42

Alles wat ze vragen hoeft nog niet 100% bevestigd te zijn, maar het moet wel te zien zijn en ze kijken of het paard er aanleg voor heeft. Wel ontzettend leuk hoor om eens op een andere manier beoordeelt te worden. Hele ervaring!
Dit wou ik net zeggen en ben het hiermee eens dus!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:52

ehhm Britt daar is een quote knop voor uitgevonden Tong uitsteken

dan krijg je zo'n creatie:

brittiejj schreef:
VeryWell schreef:

Dit wou ik net zeggen en ben het hiermee eens dus!

Opzich wel leuk, maar IK denk dat sommige mensen dan hun paard op 2/2,5 zadelmak maken om daaraan mee te doen,

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:13

Sanniejj schreef:
Opzich wel leuk, maar IK denk dat sommige mensen dan hun paard op 2/2,5 zadelmak maken om daaraan mee te doen,

Daar heb je inderdaad gelijk in. Mensen proberen dan zo snel mogelijk op wedstrijden te verschijnen, en zo snel mogelijk door te stromen naar de L.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:14

Tja... het is maar net waar je je paard voor hebt...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:20

Het heeft totaal geen nut om je paard dan eerder in te rijden omdat je paard wordt beoordeeld op zijn aanleg en dat heeft niks te maken met de leeftijd waarop het paard ingereden is.
Als je de punten leest zie je ook dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van het paard.
Zoals al eerder gezegd werd hoeft je paard niet perfect te lopen. De jury kan aan jouw paard zien of het aanleg heeft voor de dressuur, ook als het nog niet volledig in balans loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:11

Mahitri schreef:
Het heeft totaal geen nut om je paard dan eerder in te rijden omdat je paard wordt beoordeeld op zijn aanleg en dat heeft niks te maken met de leeftijd waarop het paard ingereden is.
Als je de punten leest zie je ook dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van het paard.
Zoals al eerder gezegd werd hoeft je paard niet perfect te lopen. De jury kan aan jouw paard zien of het aanleg heeft voor de dressuur, ook als het nog niet volledig in balans loopt.

Zo zou het moeten zijn, maar echter is het niet zo. Een verder doorgereden paard kan je veel aparter laten draven waardoor het er allemaal een stuk spectaculairder uit ziet. Helaas kijkt de jury daar meestal niet doorheen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:16

Citaat:
Zo zou het moeten zijn, maar echter is het niet zo. Een verder doorgereden paard kan je veel aparter laten draven waardoor het er allemaal een stuk spectaculairder uit ziet. Helaas kijkt de jury daar meestal niet doorheen.

Dat ben ik wel een beetje met je eens.
Wat volgens mij vaak het geval is dat er veel broodruiters tussen de deelnemers zitten. Deze rijden vaak al betere paarden en hebben ze ook nog beter voor elkaar. Dan valt jouw paard inderdaad minder op, maar ik ga er toch vanuit dat de jury daar wel door heen prikt (of zou moeten prikken)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:11

Mahitri schreef:
Citaat:

Dat ben ik wel een beetje met je eens.
Wat volgens mij vaak het geval is dat er veel broodruiters tussen de deelnemers zitten. Deze rijden vaak al betere paarden en hebben ze ook nog beter voor elkaar. Dan valt jouw paard inderdaad minder op, maar ik ga er toch vanuit dat de jury daar wel door heen prikt (of zou moeten prikken)

inderdaad, zou moeten prikken. Jammer genoeg gebeurt dit niet altijd.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:20

Pipo schreef:

Kan jij dat wel dan?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:00

Een jury moet/kan aan de bouw van het paard al heel veel afleiden en zou dus ook in staat moeten zijn om een goed paard dat minder voorgebracht wordt eruit te kunnen halen.
Maar als je even verder kijkt dan is het met een keuring ook zo. Een paard dat wel spectaculaire gangen in zich heeft maar ze niet laat zien krijgt ook een mindere waardering.
Aan de andere kant gaat het met de dressuurproef om de mogelijke aanleg tot sportpaard en dan moet een jury wel in staat zijn om te zien dat een paard nog iets meer tijd nodig heeft. En of ik (wij) dat zelf kan is denk ik niet aan de orde, aangezien ik daar ook geen cursus voor gevolgd heb.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:32

en qua ras, maakt het nog uit met wat je komt?
Ik wil volgend jaar ook ergens beginnen met zo'n jonge paarden test om te kijken wat de potenties zijn van de mijne en om ervaring op de doen voor het echte werk, maar heb dan een 3 jarige zeer slank gebouwde Tinkermerrie ( als je niet weet dat het een Tinker is, zie je het niet en denk je dat het een slanke Shire is) maar tot nu toe zie ik altijd van die KWPN paarden daar rondlopen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:41

Haha ik moest wel even om je lachen lowara. Maar het staat open voor alle rassen, hoor dus tinkers ook. Ik weet alleen niet hoe dat zit met het verschil tussen jonge paarden en pony's, maar als deze tinker zo groot is dan valt ze toch onder de paarden. Als ze de gevraagde oefeningen kan uitvoeren, laat de jury dan maar het nakijken hebben en gewoon gaan. Maar de proeven zijn vanaf 4 jaar. 4,5 en 6 jarige jonge paardenproeven. Je kunt ook gewoon in de B beginnen.
Die proeven van de knhs zijn niet bedoeld om te zien wat de aanleg is (dat is de ibop) maar voor ruiters die wel hun paard ervaring op willen laten doen, maar dit vanwege startverbod e.d. niet kunnen/willen/mogen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:51

ahaa dus je mag niet eerder starten dan dat ze 4 jaar is bij zoiets?

Ik staret zelf zowiezo bij de paarden ivm mijn leeftijd en mijn merrie word rond de 1m60, dus qua hoogte zal ze zeker niet onderdoen met de rest.
maar was een beetje bang dat ik aan zoiets niet mee kon doen terwijl het mij erg leuk lijkt Ja