Hoe beoordelen jullie stilstaand mesten in de proef?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Hoe beoordelen jullie stilstaand mesten in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:28

De haflinger waar ik mee start is nog wel eens zenuwachtig op wedstrijd, gevolg; hij gaat stilstaan en mesten. Uit ervaring van thuis weet ik dat ik hem absoluut dan niet aan de praat krijg, dus ik wacht altijd en rijd dan verder. Dit vind ik beter dan hem op zijn flikker te geven (en het haalt toch niks uit). Ik probeer zoveel mogelijk met hem op vreem terrein te rijden zodat het normaal voor hem wordt en hij minder zenuwachtig is.

Nu vraag ik me alleen af hoe dit beoordelt wordt / of dient beoordeeld te worden. De ene jury geeft namelijk -2 (storing in het onderdeel) en andere jury geeft een 4 (verzet), weer andere jury's maken geen opmerking. Dit kan dus best wel schelen in de punten.

We starten overigens B.

Ben benieuwd naar jullie mening!

Scum

Re: Hoe beoordelen jullie stilstaand mesten in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:05

-2 lijkt me een rare beoordeling. Die krijg je alleen bij een vergissing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:07

Je kunt het ook als vergissing zien toch? Je gaat stilstaan als dat niet wordt gevraagd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:15

-2 werd gegeven met het commentaar -> storing in onderdeel

Het kan idd gezien worden als een vergissing, mijn bedoeling is het namelijk niet Clown

Maar ik vind een 4 met als commentaar 'verzet' ook niet helemaal juist. Helaas heb ik het zelf niet met de jury die hier voor een 4 gaf kunnen vragen wat hij er van vond omdat hij voor de prijsuitreiking al weg was.

Ik ben dus gewoon benieuwd naar meningen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:24

Ohja, lezen is ook een kunst Haha!. Ik had eigenlijk begrepen dat hij dat deed bij het halthouden en groeten (geen idee hoe ik op dat idee kwam Bloos).

Maar eigenlijk horen ze wel gewoon door te lopen onder het mesten. Dus dan kan ik me wel voorstellen dat het -2 wordt of ook een 4.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:34

Scum schreef:
Ohja, lezen is ook een kunst Haha!. Ik had eigenlijk begrepen dat hij dat deed bij het halthouden en groeten (geen idee hoe ik op dat idee kwam Bloos).

Maar eigenlijk horen ze wel gewoon door te lopen onder het mesten. Dus dan kan ik me wel voorstellen dat het -2 wordt of ook een 4.

Deed ie dat maar, scheelde al een hoop Knipoog Meneer kan vanuit galop opeens stilstaan, mesten en daarna direct weer aanspringen in galop en verder gaan..

Bedankt voor je reactie!

Andrea_Ringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:08

je hebt wel gelijk dat je hem niet straft als het toch niets uithaalt. ik zou het gewoon blijven oefenen Knipoog en tja.. -2 of een 4.. ik weet het niet echt wat ik daarvan vind. maargoed als je paard gaat rennen onder de proef kan je er ook niks aan doen net als bij stilstaand mesten. het ligt er nou eenmaal aan hoe je zoiets oplost, dus dat moet je proberen te laten zien Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:10

Die van mij is eens gaan plassen tijdens het halthouden en 4 passen achterwaarts. Voor de jurywagen Clown Ik ben in lachen uitgebarsten.

Jury vond het minder grappig Scheve mond Ik kreeg -2 en onderaan stond dat ik het rijden serieuzer moest nemen.

Já hallo.. het is toch lachwekkend als meneer op zijn gemakt zijn piel eruit hangt en gaat staan plassen.

Ik train wel dat ze doorlopen met poepen, maar toch lopen ze dan anders. Geen idee wat een jury ervoor geeft als ze stilstaan en gaan poepen dus.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:51

@Elaine: ja die van mij gaat rustig voor het hokje staan mesten, en nog even staan nakreunen.. Doorlopen met poepen doet ie helaas alleen nog maar in de stapmolen (anders krijgt hij een stroomschok..)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 05:47

Je gaat toch halthouden terwijl dat niet gevraagd wordt, en dat is een fout in het programma ( -2 dus) Verder kan je dus bij punt 29 ( Rijvaardigheid en het effect van de hulpen) een lager cijfer verwachten, je paard staat namelijk niet aan de hulpen.

Wat betreft plassen, kom op zeg, dat is echt overmacht, ik ben blij dat een paard stil gaat staan om te plassen en niet door blijft lopen. Blijf jij maar eens hardlopen met een volle blaas. Ik trek daarvoor dan ook nooit geen punten af.
Mesten mag hij dus ook wel, maar dan wel gewoon braaf door blijven lopen.( En dus aan de hulpen blijven staan)

Maar om je eerlijk te zeggen, het blijft een koddig gezicht, zo`n ding wat ineens uit het niets een westernsliding maakt om te gaan mesten met een blik "wie doet me wat, ik moet het kwijt!"..( De amazone met een hulpeloze blik achterlatend..)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 05:56

femiaans schreef:
Je gaat toch halthouden terwijl dat niet gevraagd wordt, en dat is een fout in het programma ( -2 dus) Verder kan je dus bij punt 29 ( Rijvaardigheid en het effect van de hulpen) een lager cijfer verwachten, je paard staat namelijk niet aan de hulpen.

Wat betreft plassen, kom op zeg, dat is echt overmacht, ik ben blij dat een paard stil gaat staan om te plassen en niet door blijft lopen. Blijf jij maar eens hardlopen met een volle blaas. Ik trek daarvoor dan ook nooit geen punten af.
Mesten mag hij dus ook wel, maar dan wel gewoon braaf door blijven lopen.( En dus aan de hulpen blijven staan)

Maar om je eerlijk te zeggen, het blijft een koddig gezicht, zo`n ding wat ineens uit het niets een westernsliding maakt om te gaan mesten met een blik "wie doet me wat, ik moet het kwijt!"..( De amazone met een hulpeloze blik achterlatend..)

Sorry hoor, maar ik moet toch wel even hard lachen gezien de reacties hierboven Bloos Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 07:39

@Femiaans: bedankt voor je reactie! Dit maakt het voor mij al een duidelijker. We blijven ook hard oefenen om hem door te laten lopen tijdens het mesten. Helaas blijft hij er anders over denken: wat moet, dat moet! Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:45

Ik zie het als ongehoorzaamheid en zal daarom ook geen voldoende voor de oefening geven. Hoe laag het cijfer wordt hangt van de klasse af. In de B zal ik het niet heel streng meerekenen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:53

Ik dacht altijd dat ze voor het stilstaan en plassen geen punten aftrek mochten geven? Of is dat iets uit oude reglementen? Ik kan me voorstellen dat je voor stilstaan en mesten in de B -2 krijgt, dat moeten ze in principe lopend kunnen doen. Hopelijk krijg je het er uit als je hoger start, want het zal wel steeds strenger worden aangerekend.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:50

Voor stilstaan en plassen krijg je ook geen puntenaftrek, voor stilstaan en mesten wel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:00

erleyne schreef:
Ik dacht altijd dat ze voor het stilstaan en plassen geen punten aftrek mochten geven? Of is dat iets uit oude reglementen? Ik kan me voorstellen dat je voor stilstaan en mesten in de B -2 krijgt, dat moeten ze in principe lopend kunnen doen. Hopelijk krijg je het er uit als je hoger start, want het zal wel steeds strenger worden aangerekend.

Dat hoop ik ook, het is gewoon zenuwen van hem omdat hij op vreemd terrein is. Het wordt ook al minder doordat ik hem zoveel mogelijk op vreemd terrein probeer te rijden. Maar soms gaat het nog wel eens mis. Andere paarden gaan gespannen lopen op vreemd terrein, hij moet poepen van de zenuwen Knipoog

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:18

Wat je ook wel eens ziet is dat paarden het aanwennen. Als je namelijk de mest uit de bak moet opruimen wil de amazone nog wel eens het paard even laten stilstaan om een mooi hoopje te krijgen. Op het moment dat zo`n paard de ring in gaat en hij krijgt aandrang doet hij alleen zijn ( met recht) stinkende best voor zijn baasje. Hij moet anders toch ook altijd stilstaan?
Clown

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:20

@Femiaans: de schuld ligt ook een beetje bij mezelf, met buitenrijden liet ik hem altijd wel gewoon stilstaan om te mesten. Dus zo is het er ingeslopen, als je als paard zijnde dan ook nog eens zenuwachtig bent en aan de lopende band moet poepen ga je vanzelf stilstaan.. Tijdens het rijden thuis mest hij namelijk zelden in de baan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:24

Ook die van mij gaat dus gerust stilstaan....mooi voorbeeld was één van de allereerste keren L2 nieuwe proeven, moet je dus over de AC lijn binnenkomen en nee daar hoort géén halthouden bij! Gaat hij toch doodleuk onder X stilstaan en op zijn gemak staan mesten!!!!! Schoppen heeft geen zin dus ik heb maar vriendelijk gelachen en daarna doorgereden....krijg wel een 3 met als commentaar: Niet halthouden! Heb er vrolijk om gelachen, lekker belangrijk.....

Blijf trainen dat ie dus nooit stil mag staan als hij moet mesten dat is de enige manier om hier doorheen te komen!