Instructie tijdens KNHS proef

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karnat

Instructie tijdens KNHS proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:26

tijdens de laatste KNHS wedstijd bij ons op de manege werd er door de voorlezer tijdens de proef duidelijk instructie's gegeven wat ze moet doen ( meer been, rechtopzitten e.d). Nu kon ik dit als ringmeester duidelijk horen maar werd het naar mijn gevoel niet zo hard gezegd dat de jury het ook kon horen. Ook andere voorlezers van de zelfde klasse zaten zich hier behoorlijk aan te irriteren. Om het verhaal compleet te maken won de betreffende combinatie ook nog eens een proef.

In de paard en sport heb ik gelezen dat op dit soort praktijken uitsluiting van de proef op staat.

Mijn vraag aan de juryleden is dus eigelijk het volgende, willen jullie dit te horen krijgen van een Ringmeester als hij zoiets constateerd of niet en waar ligt volgens jullie de grens wat wel kan en niet kan (naast het voorlezen van de proef).

daffodil

Re: Instructie tijdens KNHS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:29

Een jury die goed oplet, ziet een voorlezer wel hulp geven..... Ik ben daar niet blij mee, maar het ligt er een beetje aan wat er gezegd wordt. Als een kind aan de hol gaat met de pony en moeders roept Achterover!!! vind ik dat lang zo erg niet als in dit geval.

Maar uitsluiten zal een jury zelf moeten doen en daarom wel zelf moeten constateren dat daar reden voor is, een melding van de ringmeester lijkt mij niet voldoende.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:32

Dit vraag ik me ook af. Ik heb eenzelfde gevalletje gehad afgelopen zondag. De ringmeester heeft toch wel iets te zeggen hierin? De ringmeester is toch ook een official die bijvoorbeeld moet vaststellen als iemand niet reglementair losrijdt ( met een niet toegestane hulpteugel bijvoorbeeld ). Ik vraag me af wie hier de verantwoordelijkheid heeft ( behalve de ruiter zelf dan natuurlijk).

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:34

Als ik mijn dochters voorlees leg ik wel soms extra nadruk op sommige dingen zoals doorrrrrrrrrrrrzitten of midden drrrrrrraf maar verder heb ik zoiets van je hebt er op getraind en nu wil je het aan een jury toetsen ( om het zo maar uit te drukken ). Maar om echt aanwijzigen en hulpen te geven gaat me echt te ver. Er is een tijd van trainen en een tijd van presenteren waar je op geoefend hebt.
In mijn ogen zou de ringmeester gerust een seintje mogen geven aan de jury. Andere combinaties geven toch ook geen extra aanwijzingen?

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:09

Nadruk met uitspraak van proefonderdelen heb ik geen problemen mee. Er werd geholpen zoals ik ruiters op stal wel eens help bij het bijschafen van de proef.

opmerkingen die o.a de revue passeerde :

middendraf : Meer been been been, ja goed zo
Iedere keer dat ruiter langs liep : recht op zitten
Wijken : Meer stelling, been naar achter leggen
hoeken doorrijden

Persoonlijk vind ik dat een voorlezer de proef moet voorlezen en thats it. Natuurlijk mag je een ruiter in de problemen wel bijstaan, zal niemand iets van zeggen. Maar gewoon 6 minuten lang zo een ruiter ondersteunen vind ik persoonlijk niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Karnat op 11-04-07 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:15

Karnat schreef:
opmerkingen die de revue passeerde :

middendraf : Meer been been been, ja goed zo
Iedere keer dat ruiter langs liep : recht op zitten
Wijken : Meer stelling, been naar achter leggen
hoeken doorrijden

Ik ben zelf geen jury, maar vind dit dus niet kunnen!!! Hulp van derden is immers ook niet toegestaan, en dit is wel geen hulp van derden maar komt voor mij op hetzelfde neer..... Denk als dit toegestaan wordt, dat iedereen dan met zijn/haar instructeur/instructrice op wedstrijd gaat!!! Knipoog

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:19

Ook nog Juryleden hier nog iets op te zeggen Lachen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:32

Karnat schreef:
Maar wat verwacht je op dat moment van de ringmeester die het constateerd ?

Dat die melding maakt....

Een ringmeester is aanwezig om alles in goede banen te leiden, en onregelmatigheden te melden. Niet alleen om een deurtje open of dicht te doen Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:39

Karnat schreef:
Ook nog Juryleden hier nog iets op te zeggen Lachen

Ik ben jury.....

Als ik dat soort opmerkingen zou horen, zou ik ogenblikkelijk ingrijpen. Dan maar stress voor de ruiter maar ze krijgt één waarschuwing, daarna is het afgelopen.

Maar nogmaals, ik moet het wel zélf constateren! Overigens is het zo dat ik zelf wel een keer gerapporteerd ben bij het secretariaat van de vereniging waar ik destijds startte. Een andere deelnemer had mij zien longeren, bijgezet! Daar had die persoon over geklaagd, want hij vond dat dat niet mocht. Helaas voor hem was hij niet zo goed op de hoogte van de regels als ik destijds, want het is toegestaand onder bepaalde voorwaarden.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:49

kan de jury er toch op wijzen zodat ze er in ieder geval tijdens de tweede proef extra op kan letten Cool

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:01

Ja inderdaad en dat mag ook best....maar ik vraag me in dit geval af of de jury hier echt op heeft zitten letten, want dit móet toch gezien zijn, lijkt mij!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:26

Hier ook een jury, ik accepteer geen hulp van derden, als ik dat zie of hoor dan geef ik 1 waarschuwing, als het dan nog een keer gebeurt is het einde verhaal. Klinkt hard maar hulp van derden is nu eenmaal niet toegestaan! Ik moet het wel zelf constateren, ik ga niet af op wat mensen zeggen.
Verder nog even dit: een ringmeester op "gewone" wedstrijden is geen official!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:05

Ik ben het met Daffofil eens. Als ik het hoor grijp ik onmiddellijk in. Gaan ze dan nog door, dan mogen ze de ring verlaten.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:51

ik begrijp dat je als jury niet een combinatie zomaar de ring uit stuurd en dit zelf moet constateren. Maar als je door de ringmeester op een degelijk vergrijp word gewezen en je het om wat voor reden dan ook gemist hebt kan je bij de tweede proef lijkt mij dan wel even extra opletten Bloos . (het raam open zetten bv) van de ruimte waar je in zit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:13

Alanta schreef:
Hier ook een jury, ik accepteer geen hulp van derden, als ik dat zie of hoor dan geef ik 1 waarschuwing, als het dan nog een keer gebeurt is het einde verhaal. Klinkt hard maar hulp van derden is nu eenmaal niet toegestaan! Ik moet het wel zelf constateren, ik ga niet af op wat mensen zeggen.

Ik doe het net zo.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:39

ik stond ernaast bij de hier genoemde wedstrijd.
a.s zondag zijn we weer ringmeesters en de betreffende combi start ook weer. ik ben benieuwd hoe het deze keer gaat. ik geloof dat de vorige keer de instructieniet mee was.. toen had ze nl punten beide onder de 170 en werd er anders voorgelezen.

nu werd er echt op haar ingepraat, dat ze niet zo gespannen meer was. prima als je dat doet in de losrijbak, maar in de ringmoet je dat lekker laten.

ik ben wel eens gesnapt op het klikken met mijn tong, of een bemoedigend woordje tegen mijn paard en zelfs dat horen ze al... als ik weer eens aan het hyperventileren ben van de warmte hoor je karnat(mijn vriend dus) echt niets roepen van rustig aan, adem diep in en noem maar op. die weet donderdsgoed dat ik maar 1 doel, nou ja 2 doelen voor ogen heb op dat moment.. dat is de proef uitrijden zo goed en kwaad als het gaat en er op blijven zitten zonder flauw te vallen. pas na de proef, voorbereiden op de 2e en dan pas komende bemoedigende woorden en dan heb ik er ook wat aan.

ben er van overtuigd dat de jury dit absoluut gehoord heeft, maar het verder niet belangrijk vond. want een andere combi in een hogere klasse werd ook op dezelfde manier voor gelezen. door dezelfde voorlezer als hier boven beschreven.

en ja dan doe je er weinig tegen.. hoe oneerlijk dit soort dingen ook zijn