beoordeling midden- en uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

beoordeling midden- en uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 09:09

Stel een paard kan voor een 8 uitgestrekte draf.
Zou deze dan een 9 krijgen als deze exact hetzelfde uitgevoerd wordt wanneer er middendraf gevraagd wordt?

Hoe beoordelen jullie dat?
In mijn beleving zou je minder moeten krijgen, maar als je minder aan je paard vraagt staat er vaak "te weinig" op het protocol.

Faelivrin

Re: beoordeling midden- en uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:13

Ik snap hem even niet, middendraf en uitgestrekte draf is voor mij bijna hetzelfde, enkel is er 'meer' actie in de uitgestrekte draf. Een middendraf is middendraf, als dan uitgestrekte draf word getoont krijgt diegene geen 9 terwijl ze voor de uitgestrekte draf een 8 krijgt (met dezelfde uitvoering) er word immers niet getoont wat er gevraagt word?

Òf snap ik je gigantisch verkeerd? Bloos

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:02

Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:41

ik snap hem wel...

als iemand bij mij een uitgestrekte draf laat zien, terwijl er middendraf gevraagt wordt dan krijgt deze combinatie wel een voldoende maar een 9 zou ik er niet voor geven. Er wordt namelijk een middendraf gevraagt en geen uitgestrekte draf!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:03

Ik ben geen jury, maar ik denk dat Starbreeze gelijk heeft. Er is volgens mij geen technisch verschil in een middendraf en een uitgestrekte draf. De uitgestrekte draf is een vervolmaakte middendraf, dus met nog meer afdruk en expressie. Ik zou beide gangen voluit rijden in de hoop voor de uitgestrekte een dikke voldoende te krijgen en voor de middendraf dan nog net een puntje meer.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:48

Inderdaad, er is niet echt een groot aanwijsbaar verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf, voor zover ik weet.. Dus als ik jury zou zijn geweest (ja, als Tong uitsteken ), krijgt een paard die een echt goed uitgevoerde uitgestrekte draf laat zien, terwijl er middendraf gevraagd wordt, een hoger cijfer dan goed uitgevoerde middendraf-paarden. Zeg maar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 14:32

Ik vind dat middendraf een verruimde draf met een rond voorbeen is, en de uitgestrekte is maximaal bodemdekkend en een strekkend voorbeen.

Ik heb al een paar keer een 8 op de uitgestrekte draf gehad met mijn paard, ik rij er dan maximaal aan. Als ik dan iets minder doe voor de middendraf staat er vaak "te weinig" 6 of 7 op mn protocol.

Dus ik rij mn midden en uitgestrekte dan maar allebei maximaal. Op beide krijg ik dan meestal hetzelfde punt. Ik vind dat vreemd.

Ook heb ik het idee dat je in het M1 eerder een uitgestrekte moet laten zien dan een echte ronde middendraf wil je wat hoger scoren. Vanaf het M2 is daar qua uitvoering/puntentelling weer meer nuance in.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 14:34

Mrijn schreef:
Ik ben geen jury, maar ik denk dat Starbreeze gelijk heeft. Er is volgens mij geen technisch verschil in een middendraf en een uitgestrekte draf. De uitgestrekte draf is een vervolmaakte middendraf, dus met nog meer afdruk en expressie. Ik zou beide gangen voluit rijden in de hoop voor de uitgestrekte een dikke voldoende te krijgen en voor de middendraf dan nog net een puntje meer.

Idd, want in het M1 kun je geen verschil tussen beide laten zien, de jury geeft dan vaak maar een 5/6 als je een echt ronde draf laat zien.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:59

He even in je profiel gespeikt, maar wat een verdomd knappe fries heb jij zeg! Vingers aflikken

Heb je al Z gestart?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 15:06

Thx, nee nog niet helaas, dat was 15 okt de bedoeling en sinsdien zijn we aan het klooien met blessures. Ze is weer goed geweest en op "oorlogssterkte" en toen ging het weer mis. Maar ze heeft nu special beslag en MOET het gewoon goedkomen!!! Jij had toch ook altijd een fries, tjalko?? Dat vond ik ook altijd zon sportieve fries!

edit: Haha! heb ook even in je proefiel gekeken Knipoog die tjalko bedoelde ik dus!!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:03

Heb M1 gereden en kreeg altijd op te horen: moet meer, terwijl ik toch echt wel verruimde en duidelijk verschil liet zien, ik had altijd het gevoel dat de paarden die strekken, een 7 of 8 krijgen en de paarden die verruimen, middendraf dus, een 6 krijgen voor de middendraf met vaak ook nog als commentaar moet meer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:55

Ik heb af en toe het idee dat paarden met veel voorbeen spektakel ook een hoger cijfer krijgen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:32

Ik start M1, en kreeg een tijd terug een keer een 5 op m'n middendraf met de opmerking 'te veel'. Volgens de jury was hetgene dat ik toonde een uitgestrekte draf. Punt 1 was ik het daar niet mee eens, want mijn paard heeft nóg een versnelling meer dan wat we lieten zien, en punt 2 kan die jury helemaal niet wéten of mijn paard nog meer kan laten zien en dit dus niet het maximale en dus een uitgestrekte draf is.
Normaal gesproken heb ik voor dezelfde middendraf een 7, soms een 8... Mijn paard kan wel lekker bewegen maar is geen echte 'poten-wapperaar'.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:51

Concorde schreef:
en punt 2 kan die jury helemaal niet wéten of mijn paard nog meer kan laten zien en dit dus niet het maximale en dus een uitgestrekte draf is.

Hiermee beweer jij dus dat een jury een midden- of uitgesterkte draf nooit kan beoordelen...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:28

Nee, dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen dat in een proef waarin alleen middendraf en dus geen uitgestrekte draf getoond wordt, de jury nooit het verschil tussen die 2 kan zien en dus niet kan bepalen of de getoonde middendraf de max is voor dat paard. Een jury moet gewoon beoordelen wat ie ziet, niet wat ie denkt dat een paard kan. Verruimt het paard goed genoeg voor een middendraf? > Voldoende. Maar om nou iemand af te punten als jury zijnde omdat je denkt dat het getoonde niet het knopje 'midden' is maar het knopje 'uitgestrekt' (wat ie dus niet weten kan omdat uitgestrekt in de betreffende proef niet wordt gevraagd).
Volgens mij kan dat gewoon niet. Als ik het goed heb moet je in het M2 verschil gaan tonen, en allebei rijden. Dán kan een jury dus wel echt het onderscheid zien (of juist zien dat dat er niet is natuurlijk, beide keren 'vol gas' en hetzelfde tonen klopt niet)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 18:45

Er zijn paarden die dat voorbeen er makkelijk uitgooien ja, en er zijn erbij die daarbij weinig verruimen. Niet dat dat bij jouw paard het geval is Knipoog maar ik geef je op zich wel gelijk, als jouw paard makkelijk strekt, dan is het moeilijker een rondere draf te laten zien.

Maar troost je, daar heb je later weer meer profijt van Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:29

ik weet meteen wat je bedoelt. Dat is namelijk ook een probleem waar ik regelmatig tegenaan loop. Ik heb altijd het idee dat je echt uitstrekken moet laten zien. Mijn paard is bijvoorbeeld helemaal geen bewegingswonder het wordt overiges wel steeds beter> tegenwoordig kan ze echt een prima middendraf laten zien. je ziet dan duidelijk de overgangen en je ziet haar duidelijk verruimen maar ik blijf het commentaar krijgen dat het te weinig is. Soms staat er zelfs overgangen goed maar moet meer verruimen.
Ik heb het gevoel dat je juist in de lagere klasses aan het voorbereiden bent en dat als het paard maar goed verruim dat voldoende zou moeten zijn. echter willen de meeste juryleden veel spectakel en heb je een groot voordeel als je paard makkelijk uitstrekt en erg ruim beweegt. Ik merk ook dat dat vaak ook een stempel drukt op de rest van de proef.
Heb ooit een keer een geweldige middendraf gereden omdat mijn paard vlak ervoor ergens van schrok en zoveel adrenaline opboude dat ze ging showen in die draf. Daarna was ze weer net zo als ze normaal was maar kreeg ik toch veel hogere punten voor de overige onderdelen.
Bij de dressuur gaat het om het showelement dus je kan het beste gewoon lekker knallen.

(overigens is het niet zo dat ik het niet kan plaatsen of dat ik er verdrietig van wordt. zo zit het nou eenmaal in de dressuur)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:04

Brennie schreef:
Heb M1 gereden en kreeg altijd op te horen: moet meer, terwijl ik toch echt wel verruimde en duidelijk verschil liet zien, ik had altijd het gevoel dat de paarden die strekken, een 7 of 8 krijgen en de paarden die verruimen, middendraf dus, een 6 krijgen voor de middendraf met vaak ook nog als commentaar moet meer!

klopt, mijn paard is erg kort, maar kan wel veruimen meestal krijg ik idd een 5 of een 6.
ben benieuwd straks in het m2 wat ik dan voor uitgestrekte draf krijg, want dat kan die bijna niet, want zijn benen weg gooien nee zo;n paard is het niet

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:17

Probeer gewoon je middendraf als een uitgestrekte draf te rijden. Hou zeker niet in om het verschil zgn te laten zien. Gewoon gaan met die banaan Lachen

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:04

Ik heb afgelopen zondag allemaal 4-en gekregen voor mijn middendraf, omdat het volgens de jury geen middendraf maar uitgestrekte draf was. Dus dat voluit rijden gaat ook niet altijd op.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:41

Ik rijd zelf in het M1, en rijd een uitgestrekte draf met mijn paard, als ik een middendraf moet laten zien. Ik krijg dan een 8 of een 9. Als hij wat minder laat zien krijg ik een 7.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:12

ladyzwien schreef:
want zijn benen weg gooien nee zo;n paard is het niet

Haha , sorry dit zag ik even letterlijk voor me Haha! Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:54

SkyLWG schreef:
Ik heb afgelopen zondag allemaal 4-en gekregen voor mijn middendraf, omdat het volgens de jury geen middendraf maar uitgestrekte draf was. Dus dat voluit rijden gaat ook niet altijd op.

Dat slaat kant noch wal.... een 4 voor een uitgestrekte draf??? dan moet je paard wel erg onregelmatig hebben gelopen. Anders snap ik bar weinig van die punting... Verward

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:21

in principe zit er wel degelijk verschil tussen toch? Alleen wil imo de jury vaak een uitgestrekte zien wanneer er midden gevraagd wordt... je moet tonen wat er gevraagd wordt (ik haal er overigens meestal ook alles uit wat mogelijk is hoor Knipoog dat is over het algemeen gezien het "voordeligst")

De middendraf
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard
beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen zichtbaar, met een middelmatige
verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Deze verruiming komt voort
vanuit een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het
paard dezelfde houding heeft als in de arbeidsdraf. De ruiter staat het in de hand gestelde
paard toe de hals iets te verlengen, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de
loodlijn houdt dan in de verzamelde draf en in de arbeidsdraf. De passen blijven regelmatig
en de beweging is in evenwicht en ontspannen.

De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich
vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke
impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en
cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen
en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij
wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging
is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer
gewicht op de achterhand wordt genomen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:51

Starbreeze schreef:
in principe zit er wel degelijk verschil tussen toch? Alleen wil imo de jury vaak een uitgestrekte zien wanneer er midden gevraagd wordt... je moet tonen wat er gevraagd wordt (ik haal er overigens meestal ook alles uit wat mogelijk is hoor Knipoog dat is over het algemeen gezien het "voordeligst")

Theoretisch gezien zit er verschil in. Maar als zelfs een O jurylid tegen me zegt dat je er gewoon voor moet gaan, ook al is het "maar" middendraf, dan weet ik genoeg Haha!