andalusiers in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

andalusiers in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:55

heey
hoe denken jullie over andalusiers in de ring?
want t zijn niet de standaart sport paardjes zeg maar
maar ook weer geen haflinker of fjord..
ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken Lachen

Amrah

Re: andalusiers in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:06

Ik vind het altijd erg leuk die spaanse rassen:D is weer wat anders dan de standaard kwpn Tong uitsteken (heb dr ook 1 hoor;))

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:06

Wel leuk een keer wat anders

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:08

ja maar is het wel leuk van net zo als dat er n keer n haflinker in de ring binne komt of is het leuk omdat t paarden zijn die mischien wel aansprekender zijn dan een standaart sportpaardje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:28

Ik vind Anda's in de ring geweldig! Maar dat is persoonlijke smaak.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:00

Nou, ik mag hopen dat dat geen verschil maakt, ik rijd morgen nml mijn 4 e wedstrijd op mijn Anda, ik heb niet het idee dat er anders gekeken wordt, maar er wordt wel rekening mee gehouden qua verruiming.
Vorige keer zei mijn jury ook, dat het voor dit ras nu eenmaal moeilijker is om te verruimen, dus meestal heb ik een 5, soms een 6.
Ik vlecht ook niet in, mooi de manen los(80 cm) en wapperen maar, krijg altijd dezelfde punten als iemand die gevlochten heeft, let er speciaal op, dus dat is leuk........
Ik probeer hem wel zo relaxt mogelijk te rijden, zodra ik gespannen ben of ik maak hem heet, is het hek van de dam, dan gaat hij druk doen in z'n bewegingen en wordt hij kort in z'n passen, dat zien spanjolen natuurlijk graag, veel beweging, maar op wedstrijd is dat not done.......
Verder ben ik hartstikke trots op hem., voor mij nooit meer iets anders, je moet alleen rekening met het temperament houden en hem nooit beledigen, wat dat betreft zijn Kwpn ers misschien makkelijker te rijden.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 15:27

zijn er ook nog juryleden die willen reageren Lachen

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:56

Haha ik berijd een FriesxWelsh maar ze lijkt verdacht veel op een andalusier zeggen ze maar ik denk dat de jury niet echt beoordeeld op het ras maar meer op het rijden. Natuurlijk is het wel een leuke afwisseling!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:01

ja okee maar ik ben er best benieuwd naar hoe jury's er over denken want ja ze zeggen wel is dat je het met een haflinger of n fjord harder zalmoeten werken voor dezelfde punten
nu vreog ik me gewoon af of dit ook geld voor een anda of vinden ze het juist leuker dan een sportpaardje

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:31

mammaslamma schreef:
Ik vlecht ook niet in, mooi de manen los(80 cm) en wapperen maar, krijg altijd dezelfde punten als iemand die gevlochten heeft, let er speciaal op, dus dat is leuk........

Ik wil als jury hier even op reageren. Ik ben het met je eens dat dat heel mooi kan staan en je zal er bij mij ook geen punten aftrek voor krijgen, maar realiseer je wel dat het lastig beoordelen is met zulke lange manen. Ik zie liever de hals vrij.

Verder hou ik met verruimen er zeker geen rekening mee dat het een ander ras is. Het verruimen moet volgens bepaalde voorwaarden gebeuren, ongeacht welk ras het is. Als je niet aan die voorwaarden kunt voldoen, dan krijg je geen voldoende.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:31

missmuts schreef:
mammaslamma schreef:

Ik wil als jury hier even op reageren. Ik ben het met je eens dat dat heel mooi kan staan en je zal er bij mij ook geen punten aftrek voor krijgen, maar realiseer je wel dat het lastig beoordelen is met zulke lange manen. Ik zie liever de hals vrij.

Er blijft nog altijd 1 kant vrij van manen, dus is de hals prima te zien.......

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:40

Er zijn gewoon oefeningen waarbij dat niet het geval is (B afwenden, gebroken lijn, etc.) De jury zit bij C, dus de hals is gewoon niet te zien.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:47

met het veruimen e.d. is het natuurlijk logisch dat je er geen rekening mee houd welk ras het is.
maar wel fijn te horen dat er gewoon gejureerd word zoals het moet ongeacht wat voor ras het is Lachen
en als je goed oefent valt er best een mooie verruiming te rijden uit een andalusier Lachen

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:50

Absoluut! Mijn lusitano heeft het strekken aardig onder de knie en scoort er ook in de hogere klasses hoog mee. Dit terwijl zijn normale beweging vrij kort is.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:42

als je goed oefent valt er best een mooie verruiming te rijden uit een andalusier Lachen[/quote]

Absoluut, mee eens, maar er moet wel hard aan gewerkt worden, en we hebben het hier nu even over de B natuurlijk, dus verwacht daar nu nog geen grote verruimingen in.
Ik ben met mijn instructrice vollop bezig met het goed leren gebruiken van z'n achterhand en het gebruiken van z'n rug zoals het moet, daar komt toch een hoop bij kijken, vind ik.
Ik vind zelf dat het met een anda, of i.i.g de mijne, moeilijker is om het totaalplaatje goed te krijgen, komt het op verzamelen aan, heb ik het weer makkelijker, maar voorlopig moeten we eerst maar es hier doorheen, nog 2 winstpunten mag ik L1 starten, we gaan snel, maar nu de rest nog.............

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:40

mammaslamma schreef:
Ik probeer hem wel zo relaxt mogelijk te rijden, zodra ik gespannen ben of ik maak hem heet, is het hek van de dam, dan gaat hij druk doen in z'n bewegingen en wordt hij kort in z'n passen, dat zien spanjolen natuurlijk graag, veel beweging, maar op wedstrijd is dat not done.......

Precies, ik kom ze wel eens in de ring tegen en wat me op valt is dat er bij spanning soms nauwelijks zweefmoment in de draf is, en dat is voor de score niet echt positief Duivel
Voor vlechten / verzorging maak ik geen verschil, ik geef standaard een 7.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:06

ik ben voor MEER anda's in de ring, hier in friesland
hebben we Andele Brenninkmeier (ik schrijf het vast verkeerd)
in de ringen, en ik krijg altijd, heel penny-achtig Tong uitsteken , vlindertjes in mjin buik
als ik die paarden zie lopen,
en anda's kunnen ook heel goed verruimen heb ik een keer gezien,
uitgestrekte draf waar je U tegen zegt.

tuurlijk geld dat niet voor elke andalusiër maar toch
het kan.

ik heb wel eens gestart op een pony zonder papieren,
en die leek veel op een andalusiër, ik moet zeggen dat ik toen nooit scoorde
omdat deze pony zo kort liep. en dat meisje van wie die was scoorde wel redelijk als
ze hem dan maar gewoon vooruit stuurde.

ook heeft het wel een voordeel dat ze vaak een prachtige halshouding hebben,
ookal lopen ze voor geen meter over hun rug.
"het plaatje" ziet er dan toch nog leuk uit.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:36

Het maakt mij als jury niet uit welk ras er bij mij in de ring komt. Het is tenslotte een dressuurproef en geen keuring. Ik beoordeel iedereen op dezelfde manier. Natuurlijk heb ik wel een persoonlijke voorkeur, maar die telt als ik aan het jureren ben niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:37

Voor mij kunnen er niet genoeg zijn in de ring Tong uitsteken

Als er gegarandeert Anda's meedoen, dan kom ik weer wedstrijden kijken Vingers aflikken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:58

Ik denk er helemaal niet over. Ik kijk gewoon of er een nette proef wordt neergezet Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:33

Scum schreef:
Ik denk er helemaal niet over. Ik kijk gewoon of er een nette proef wordt neergezet Knipoog

En zo hoort het ook Ja Ik vind het echt niet juist dat er juryleden zijn die kijken of ze het paard wel mooi vinden. (En nee dan heb ik het niet over het invlechten e.d. Vork )

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:15

ik kijk of het paard/pny een constant /ette proef laat zien vind alleen wel dat vaak wat voor paard het ook is ,de ruiter het vaak verpest voor zich zelf .Door bevoorbeeld niet (simpel) op de bordjes terijden dit is niet alleen in de B het geval

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:40

Ik ben sinds dit jaar gestart met mijn andalusier en hij doet het super! Vind het altijd leuk om mensen te zien met een andalusier, heb ook een keer meegedaan aan barokke wedstrijd. Ze hebben toch iets speciaals en statigs wat mooi is voor de dressuur.

(weet niet of dit mag maar viewtopic.php?f=10&t=764534&hilit= andalusier in de ring HAW )

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Mij lijkt het wel leuk zo'n Andalusiër!
Dat is inderdaad weer eens iets anders.