tips?? kinderen lesgeven!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horsefree

tips?? kinderen lesgeven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 16:55

Hoi!
Mischien dat jullie me kunnen helpen.
Ik ben een tijdje geleden ingegaan op de vraag van een stel of ik hun kinderen van vijf en zeven rijles wil geven op hun pony(1.20)
Nou heb weinig ervaring met zulke jonge kinderen...
Ik merk dat ze ontzettend snel zijn afgeleid of snel verveeld. Tong uitsteken
Maar het aan de andere kant ook soms eng.
Verder zijn ze motorisch natuurlijk nog niet zo heel erg bewust.
Ik wil dus graag wat dingen "spelenderwijs" doen, maar het ontbreekt me een beetje aan creativiteit. Haha!
Ze zitten nog aan de longeerlijn.
Hebben jullie ervaringen, ideeen,tips enz? ze zijn erg welkom!

p.s. ik heb het met de ouders gehad over eventuele schade aan heupjes en dat soort dingen.,
Het gaat om twintig minuuten per week echt rijden. verder poetsen en opzadelen.

Liveyourlife

Re: tips?? kinderen lesgeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:56

Met kinderen kun je veel leuke dingen doen als ze paardrijden. De spanningsboog is vaak niet zo groot, dus spelletjes en spelenderwijs leren is vaak leuk.
Je kunt bijvoorbeeld pionnen gebruiken om te slalommen. Je kunt een parcours uitzetten met behendigheidsonderdelen. Zoals tussen twee balkjes door stappen, een bal uit de emmer halen en in een volgende gooien.
Als kinderen wat angstig zijn dan is af en toe een lesje voltige ook leuk. Moet de pony natuurlijk wel braaf voor zijn.
Succes!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:12

Stimuleer ze door veel complimentjes te geven!!
En zorg ervoor dat eerst het een bevestigd is voor je iets nieuws gaat doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:27

In de laatste bit stond een heel artikel over lesgeven aan kinderen en dan uitgesplitst naar leeftijd. Interessant artikel. Geef zelf ook les aan kinderen ( van verschillende leeftijden). Had absoluut wat aan de tips die in dat artikel stonden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:30

Spelletjes te paard als afwisseling, bv met een bekertje water naar de overkant proberen te komen.
Kwartje onder hun bips om ze stil te laten zitten.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:31

Heel veel afwisseling, bijvoorbeeld eens een stoelendans (op je paard stappen en er snel afstappen op een teken), balkjes lopen, en ondertussen veel vertellen over paarden is altijd leuk.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:36

Aan de longe kan je ze allerlei gymnastiek oefeningen laten doen.
Goed voor hun houding en zit en balans, ze vinden het leuk en ze worden ook wat vrijer op de pony.
Er valt van alles te verzinnen.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:32

Het is idd erg belangrijk om het voor de kinderen ook leuk te houden. Veel complimentjes en grapjes en probeer de kinderen ook echt te betrekken bij het rijden. Dus niet alles voor ze voorkauwen en t doe dit doe dat, maar leer ze iets en herhaal t de volgende keer door te vragen; weten jullie t nog? Hoe moest dit of dat ook al weer. En spelletjes en oefeningetjes op het paard helpen vaak de kinderen vergeten dat ze bang zijn... Succes!

horsefree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 23:06

Oke daar heb ik wel wat aan!
Had inderdaad het artikel gezien in Bit. Leuk dat ze daar aandacht aan besteden!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:39

Ik geef ook veel les aan (jonge) kinderen. Wat bij mij altijd wel in de smaak valt is 2 pionnen waar ze tussendoor moeten rijden en die dan steeds smaller zetten. Ze blijven dan opletten en doen extra goed hun best om de tenen naar binnen te houden en de pionnen niet om te gooien. Als afwisseling kun je ze ook halt laten houden tussen de pionnen of juist daar weglaten draven of rondje draaien in het zadel terwijl ze ertussen stilstaan.
Succes!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:16

koop de nieuwe Bit!!! daar stond in dat kinderen heel visueel ingesteld zijn, en je nog niet op hun houding moet letten.. oeps Bloos was al genoemd.. sorry haha

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:19

karin_gracia schreef:
koop de nieuwe Bit!!! daar stond in dat kinderen heel visueel ingesteld zijn, en je nog niet op hun houding moet letten.. oeps Bloos was al genoemd.. sorry haha

Ik geef al heel lang les aan (jonge) kinderen en ik ben het hier toch niet helemaal mee eens.
Natuurlijk hoeven ze niet als een strijkplank op een paard te zitten, maar als een kind bijv. helemaal inelkaar gezakt en achterovergeleund zit dan doe ik hier wel wat aan.
Ik zeg niet dat ze rechtop moeten zitten maar laat ze oefeningen doen die wel hun houding verbeteren en vertel ze bijvoorbeeld dat ze als de koning(in) op een paard moeten zitten, of lekker verwaand of ik laat ze zich voorstellen dat er een elastiek aan hun cap zit die ze recht de lucht in trekt. Terwijl ik dit alles vertel, beeld ik het ook uit. Werkt prima, probeer een beetje met de fantasie van de kinderen zelf mee te gaan.
Laatst

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:32

ik maak met hele jonge kinderen verhalen.
dus ze spelen een hoofdpersoon in hun eigen fantasie verhaal en ze gaan op reis en moeten dan opdrachten uitvoeren.
En die opdrachten bestaan dus bijvoorbeeld uit figuren rijden, zonder beugels of teugels stappen en draven etc Knipoog
Echt, zoiets kan zelfs een 5 jarige 20 minuten tot een half uur volhouden,zolang je maar genoeg afwisseling in het verhaal houdt.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:27

@ shan : haha, mijn berichtje was ook maar 1 zinnetje.. in bit stond dat je inderdaad nog niet moet gaan zeggen hakken laag en let op je handen, maar dat je wel kunt zeggen dat ze zich bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze kopjes water in hun handen hebben.. eigenlijk dus ook op een fantasierijke manier, net als jij doet, met een elastiek aan je cap die je de lucht intrekt (goeie haha), hiebij speel je ook in op hun visuele instelling. ik denk dat we het dus wel degelijk eens zijn Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:33

Wat bedoel je eigenlijk met eventuele schade aan heupjes en dergelijke?

westernhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:43

je kunt zo veel doen met kinderen, organiseer een mini-wedstrijdje; vinden ze superspannend of pas de deux doet het ook altijd goed

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:49

Gymnastiek oefening op het paard doen het ook altijd goed Lachen
Succes

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:35

Ik blijf er bij dat het hele jonge spul eigelijk eerst zonder zadel moet leren rijden ... en duurt 'wat' langer maar ik zie er toch wel wat meer voordelen van ...

Nu krijg ik zeker het hele topic op mijn dak Bloos! Vriendjes zijn?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:29

karin_gracia schreef:
@ shan : haha, mijn berichtje was ook maar 1 zinnetje.. in bit stond dat je inderdaad nog niet moet gaan zeggen hakken laag en let op je handen, maar dat je wel kunt zeggen dat ze zich bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze kopjes water in hun handen hebben.. eigenlijk dus ook op een fantasierijke manier, net als jij doet, met een elastiek aan je cap die je de lucht intrekt (goeie haha), hiebij speel je ook in op hun visuele instelling. ik denk dat we het dus wel degelijk eens zijn Lachen

Heb inmiddels de Bit gekocht, want ik was wel nieuwschierig naar het artikel. Haha!

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:40

Gebruik je fantasie, de instructie bij ons op de manege doet soms alsof de bak het bos is,, kinderen moeten takken ontwijken, vogeltjes pakken, over een boomstam springen(een balkje op de grond) etc. Ook vinden de kinderen het leuk om te "gymen" te paard, armen wijd,armen omhoog, handen op je cap, dames zit rondje draaien in het zadel etc.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:14

Ddees schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met eventuele schade aan heupjes en dergelijke?

als je hele jonge kinderen vaak laat rijden is dat niet goed voor de heupjes. denk maar eens in hoe breed zo'n ukkie op een pony moet zitten en dan erbij dat ze nog volop in de groei zitten.
Mijn zus mocht niet voor haar 9de op paardrijden en ikzelf ben met 8 jaar 1 keer per week gaan rijden ( omdat we al een eigen pony hadden toen). Jonger mocht niet van mijn ouders, en zeker niet vaker, juist door de groeiproblemen die het kan opleveren.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:48

Zijn dit feiten, wetenschappelijk bewezen, of spookverhalen?
Ik geloof hier namelijk niet zo in. De kinderen zitten echt geen uren op het paard, hooguit 20 minuten en daarvan groeien de heupjes echt niet scheef. Zeker wanneer dit maar 1 keer in de week is!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:58

@ shan: wat leuk! en, was het een beetje een leuk artikel, of viel het tegen? (tis nooit zo superuitgebreid in bit) wel een leuk nummer, vind ik zelf!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:09

Leuk topic. Ik geef zelf ook een meisje van 8 les op mn vzpaard van 1.70. Is toch net iets lastiger dan op een kleine pony. Lichtrijden gaat super enzo ze kan ook al zonder handen lichtrijden alleen galop tja mn paard wordt nogal jolig met galop (wel aan de longe) en gaat dan bokken Clown

Hou het topic in de gaten en ga zeker de nieuwe bit kopen Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:21

Ddees schreef:
Zijn dit feiten, wetenschappelijk bewezen, of spookverhalen?
Ik geloof hier namelijk niet zo in. De kinderen zitten echt geen uren op het paard, hooguit 20 minuten en daarvan groeien de heupjes echt niet scheef. Zeker wanneer dit maar 1 keer in de week is!

het gaat dan om kinderen met bv een eigen pony die dus wel vaker rijden. en we hebben 2 fysiotherapeuten in de familie die allebei clienten hebben die daar moeten komen om de reden dat ze last hebben van hun bekken/heupen vanwege het paardrijden op vroege leeftijd.