Juryleden op bokt: wat kunnen ze wel en niet zeggen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Muts1981

Juryleden op bokt: wat kunnen ze wel en niet zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:53

Het valt mij op dat hier nogal wat juryleden op bokt zijn die soms erg negatief uit de hoek komen. Zo worden er bepaalde dingen op internet gezet die een jury tijdens het jureren heeft meegemaakt waarvan ik mij afvraag of het wel zo gepast is omdat op internet te zetten.
Wat vinden jullie? Ben je op bokt gewoon 'een persoon' of ook nog steeds jurylid'?

Sammie

Re: Juryleden op bokt: wat kunnen ze wel en niet zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:34

'een persoon' Zolang ze wat ze meemaken niet met naam, datum en toenaam e.d. plaatsen maakt het toch niet uit? Het merendeel van bokt kent deze persoon niet, het andere gedeelte maakt het wrs geen fluit uit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:58

Ik ben en blijf een gewone bokker dit in dr vrije tijd ook jureert.
En tuurlijk mag je als jury ook voorvallen melden en meningen vragen, zolang er geen naam en toenaam genoemd worden. Kunnen we allemaal van leren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:02

Vind het eigenlijk wel meevallen met die negatieve opmerkingen van de jury`s hier!
Of lees ik er gewoon overheen?

De waarheid is voor sommige moeilijk te accepteren en door wat minder aardig te zijn dringt het misschien wat eerder tot bepaalde personen door.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:36

zelf ben ik ook een bokker die ook daarbij jureert en lesgeeft. Ik zie er geen kwaad in als je hier bepaalde ervaringen plaatst, zolang dat niet met naam en toenaam gebeurt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:43

Ik vind het geweldig die verhalen Haha!
Zonder namen vind ik het prima.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:51

judithh schreef:
zelf ben ik ook een bokker die ook daarbij jureert en lesgeeft. Ik zie er geen kwaad in als je hier bepaalde ervaringen plaatst, zolang dat niet met naam en toenaam gebeurt.

ik ook
de verhalen die soms over juryleden op bokt verschijnen zijn soms ook niet mis, maar ook die zijn meestal ook zonder naam en toenaam

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:52

judithh schreef:

Ook niet als er beledigende woorden in voor komen???

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:54

misschien kun je iets duidelijker aangeven wat je precies bedoeld (of wat jou is overkomen?)

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 16:06

mij persoonlijk is niets overkomen maar ik ben wel al een aantal 'bijzondere' uitspraken tegengekomen. Van bepaalde jureertactieken tot het afkraken van de ruiter

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:54

Daar hoef je geen jurylid voor te zijn. Iedereen denkt en zegt wel eens (tegen vriend(in)/kennis ect) iets wat beledigend is voor de betreffende persoon. Zolang je daar geen namen aanverbindt of zolang je in je achterhoofd houdt dat er bij iedereen wel eens wat schort en niet iedereen perfect is en dát ook niet hoeft te zijn en dat zolang die persoon er wel plezier aan beleeft dan is er toch niks aan de hand?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:19

Muts1981 schreef:
judithh schreef:

waar staan die dan? in welk topic...
ik ben ze nog niet tegengekomen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:03

Ik zou het een beetje raar vinden als TS de eventueel geposte uitspraken hier neer zou zetten. Daar gaat het namelijk niet om. Volgens mij is de vraag in hoeverre bokkers die ook jury zijn, zich al dan niet aan een bepaalde 'jurygedragscode' moeten houden. Ook prive. Ik zou het raar vinden dat een bok-jury, ook al noemt de post-er geen namen, een ruiter op bokt zou bespreken. Ook zonder namen te noemen kan je namelijk schade aanrichten of wellicht de indruk wekken dat je iemand voor zou kunnen trekken. Maar wellicht heb ik de intentie van de TS niet goed begrepen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:07

Ik vind dit wel meevallen, als Bokker, jurylid en wedstrijdamazone!
Natuurlijk worden hier gewone dingen verteld, maar idd zolang ze zonder namen en plaatsen etc. omschreven worden is er toch niets aan de hand!
Dan zijn er wel andere topics waar juryleden worden afgekraakt (ligt altijd aan de jury!)
Juryleden zijn ook maar gewone mensen hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:09

er staat in het charter van JI het volgende:
Richtlijnen JI schreef:
Als je teleurgesteld bent over je wedstrijd, de jurybeoordeling of de vereniging, denk dan eerst na over hoe je dat opschrijft. De paardensport op basisniveau steunt voor het overgrote deel op vrijwilligers en we verwachten dat over iedereen met respect geschreven wordt. Vallen je punten tegen, vraag je dan eerst eens af of die proef nu wel echt zo goed was.

Vaste regels WD schreef:
De algemene bokt regels zijn natuurlijk ook op WD van kracht!

Het noemen van namen van juryleden is niet toegestaan. Deze worden altijd verwijderd.

en dat geldt net zo goed andersom, maar IMO wordt dat netjes gedaan.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:49

Het is op bokt ( en vér daarbuiten) juist meer mijn ervaring dat de juryleden infantiele halfblinde mafkezen zijn, die een voorliefde hebben om zaterdag/zondagmorgen heel vroeg op te staan om de hele dag ruitertjes te pesten. Zoals we hier wel eens beschreven worden gaat me echt wel eens te ver. Naar mijn idee houden juryleden altijd bepaalde fatsoensnormen in het oog, terwijl we hier bijna voor rotte vis uitgemaakt worden. (Dát ..wijf.. is een soort gemeengoed geworden geloof ik)
Ik heb daar ook een goed praktijkvoorbeeld van, een paar jaar geleden werd ik zelfs nog in een volle kantine uitgemaakt voor "drieletterwoord"wijf. En alleen omdat ik de tweede proef niet wilde jureren omdat de deelneemster haar paard kreupel liep.
Gelukkig zijn mijn positieve ervaringen meer te tellen dan dit soort excessen, maar als ik hier dan wel eens lees hoe er over juryleden wordt gesproken ontneemt het me wel eens mij plezier om het weekend weer voor dag en dauw op te staan om een concoursdag mee te maken. Het is zo`n kleine moeite om een beetje beleefd te blijven naar elkaar..( En niet alleen op bokt dus, maar ook op de wedstrijden!)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:53

Ik jureer nog niet zo lang, dus vind het nog erg leuk om te doen Haha! Haha!

Ook ik word wel eens voor iets uitgemaakt en heb dat voorval bijvoorbeeld wel uitgebreid besproken met mijn medecursisten en zelfs met naam en toenaam. Zou ik het op internet zetten, gebruik ik wat algemenere benamingen maar ik zie niet in waarom ik niet zou mogen vertellen wat "mij is overkomen"....om het zo maar neer te zetten!

Maar goed, internet wordt soms toch tegen je gebruikt ook al probeer je alleen je eigen verhaal maar te doen. Die ervaring heb ik tenminste en dat was geen goeie. Dus in je achterhoofd zul je wel altijd moeten houden dat als iemand kwaad wil, ze al je berichten doorspitten net zo lang tot ze denken wat gevonden te hebben!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:55

Juryleden zijn ook mensen, wat zeg ik vrijwilligers!, en als zij nav het vele malen jureren veel ervaring op doen ... welke zij vertellen als voorbeelden (om een standpunt te verduidelijken) of er wordt zelf een topic geopend met 'de raarste uitspraken van ruiters naar juryleden' , laat hen dan ook lekker hun verhaal doen.

Er is niemand die ze benadelen, ja misschien degene die zich herkent in het verhaal, maar dan nog, zolang er geen naam en toenaam bijzit ... weet niemand anders wie die ruiter was.

Ik volg ook wel eens hier de uitlatingen van een jurylid uit het verre noorden, aan de ene kant kan ik zoooo geweldig om deze persoon lachen aan de andere kant denk ik ook wel eens 'oeiiiii jij bent echt geen makkelijke!'

maar zo zijn er ook juryleden hier op bokt waarvan ik weet dat ze streng zijn met een hoofdletter S maar wel rechtvaardig en gekoesterd worden door hun verhalen en ervaringen en wel door menig bokker uit het land.

Kom op he, juryleden zijn vrijwilligers en ook mensen!!! net als het secretariaat, net als die schrijfster en net als die ringmeester ...

mag dan niemand meer zijn 'ei' kwijt?

Citaat:
nee zolang er geen naam of toenaam wordt gegeven ... wij als ruiters, amazones of zelf 'foute' pony moeders zetten hier toch ook wel eens onze frustraties neer!!! Of is u heilig???
Laatst bijgewerkt door Otje op 10-03-07 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:11

Ruzie met quote en edit knop Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 07:21

Otje_Elliot schreef:
Ik volg ook wel eens hier de uitlatingen van een jurylid uit het verre noorden, aan de ene kant kan ik zoooo geweldig om deze persoon lachen aan de andere kant denk ik ook wel eens 'oeiiiii jij bent echt geen makkelijke!'

Zoals vele anderen met jou......en al die anderen verzuchten dan maar eens heel diep dat ze zooooo blij zijn dat ie dus niet in onze regio zit!!! Maar ook ik moet er vreselijk om lachen...

Ik vind ook echt dat je je verhaal kwijt moet kunnen en dat mensen eens op moeten houden met zoeken op fora naar "belastend" materiaal en dat gebeurt dus vaker dan je denkt!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:24

Ik vind dat de jury's dat ook eigenlijk wel moeten melden!!!!
Ik vind dat tegenwoordig jan en alleman maar start zonder eigenlijk meer echt te weten hoe men moet paardrijden......
dus laat ze alsjeblieft die nehatieve ervaringen bekend maken!!! Diegene die zich aangesproken voelen, kunnen er misschien van leren!!
(ps ik ben geen jury!!)
zie link:
http://cindyleen.come2me.nl/index.php?id=294714
en daar moet nog een hoop bijkomen!!!!
groetjes!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:43

Als alle ervaringen netjes en met respect voor de ruiters/ jury's wordt neergezet, heb ik er geen problemen mee.
Ik vind het minder als iemand zou zeggen, "ik zag een ruiter, die reed me toch beroerd, die kan er niks van en dat wordt ook nooit wat"
Nou staat er in mijn vb geen naam, maar nog vind ik het niet kunnen. En het heeft ook helemaal geen toevoegende waarde.
voorbeeld heb ik overigens nog nooit hier op bokt of ergens anders gelezen, maar is even om te zeggen wat ik bedoel Knipoog

Ook zou het heel leerzaam zijn als je een keer als schrijver mee gaat met een jury, leer je ontzettend veel van, maar ook hoe de jury's kijken.