Verzorgingspuntje!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe de pony gevlochten?

Wit gevlochten, voorpluk ook (zie topic).
9 (8%)
Zwart gevlochten, voorpluk ook.
68 (61%)
Wit gevlochten, voorpluk niet.
6 (5%)
Zwart gevlochten, voorpluk niet.
28 (25%)

Totaal aantal stemmen: 111

narrator

Verzorgingspuntje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:27

Juryleden v. bokt Lachen ,

Ik heb een vraag.
Mijn pony heeft best dikke manen en een dikke voorpluk. Meestal heb ik die voorpluk in een knot, maar dan zie je zijn ouderdomshaartjes nog wel Bloos . De staart laat ik overigens altijd wel helemaal los. Meestal heb ik het ook zo gevlochten, beetje ouderwets misschien (zie link hieronder), maar n.a.v. dit topic kreeg ik eigenlijk ook een beetje de twijfels wat nou het mooist is.

viewtopic.php?f=10&t=730199

Maar, wat vinden jullie nou als jury het mooist?

Bedankt!

Nibbit

Re: Verzorgingspuntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:02

Ik vind zwart het netst staan.
De knotten zijn vrij dik op de foto`s, ik zou iets meer vlechtjes maken (smallere stukjes) of de manen iets uitdunnen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:17

Als je zo vlecht als op de foto zou ik inderdaad meer knotten doen en zwart. Het staat nu een beetje 'knullig' wat nòg netter is om jezelf te leren vlechten met draad, en dan een beetje zogenaamde 'ankyknotjes' creeëren. Wacht ik heb wel een voorbeeld voor je;

Afbeelding

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:29

Hm, ja. maar dat word nog wel even oefenen dan Haha! is wel érg mooi!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:32

Die zg "ankyknotjes" zijn echt niet moeilijk hoor! Ik heb ze er nu ook zo in, bijna nog sneller als met elastiekjes! Paar keer doen en je kunt het! Succes!

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:32

Persoonlijk en als jury ben ik het eens met Faelivrin.
Je moet iemand zoeken die ook met naald en draad vlecht en dan vragen of dat ze je het willen leren. Ook op de anky site staat hoe het moet. succes!!

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:34

Ja, had het al gezien op de anky site ! Lachen bedankt iig ..!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:19

Ik vind je knot van de manentop te lang, daardoor gaat ie hangen. Als je hem wat hoger op en vaker dubbel vouwt, krijg je hem volgens mij mooier.
Ook ik sluit me aan bij de Ankyroosje. Heel makkelijk en veel prettiger met paarden met dikke manen.

Kijk voor de manentop eens bij hengsten als Lingh bijvoorbeeld, die heeft ook een dikke manentop van heb ik jouw daar.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:25

Alani schreef:
Ik vind je knot van de manentop te lang, daardoor gaat ie hangen. Als je hem wat hoger op en vaker dubbel vouwt, krijg je hem volgens mij mooier.
Ook ik sluit me aan bij de Ankyroosje. Heel makkelijk en veel prettiger met paarden met dikke manen.

Kijk voor de manentop eens bij hengsten als Lingh bijvoorbeeld, die heeft ook een dikke manentop van heb ik jouw daar.

Ik begrijp je laatste zin niet helemaal?
maar, mijn pony heeft zulke lange dikke manen, die voorpluk. en ik wil de voorpluk er ZEKER NIET(!!) uitdunnen. naja, ik zal proberen om um in te vlechten Knipoog en dan een knotje, zal lastig worden. maar het moet uiteindelijk mooi resultaat brengen, dus iig een goed streven haha

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:10

narrator schreef:
Alani schreef:

Ik begrijp je laatste zin niet helemaal?
maar, mijn pony heeft zulke lange dikke manen, die voorpluk. en ik wil de voorpluk er ZEKER NIET(!!) uitdunnen. naja, ik zal proberen om um in te vlechten Knipoog en dan een knotje, zal lastig worden. maar het moet uiteindelijk mooi resultaat brengen, dus iig een goed streven haha

Hmm, misschien een beetje krom geschreven Haha! .

Wat ik bedoelde is dat een hengst als Lingh ook een heel dikke manentop heeft. Ook zie ik regelmatige paarden op concours die dit hebben . Alleen is die veel mooier ingevlochten (strakker en vaker omgeslagen, waardoor de knot niet hangt). Zoek via Google maar een paar foto's van hem. Je kunt er altijd je voordeel mee doen.
Succes alvast.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:30

Ik vind het netter om witte elastiekjes te doen en de voorpluk los. nu heeft je pony een soort reuzen donut op zijn hoofd namelijk Knipoog
Ik heb hetzelfde probleem, vind een net ingevlochten paard netjes,maar mijn paard heeft de voorlok tot de neus dus dat kan ik ook nooit invlechten.
beter los en netjes dan een donut zeg ik altijd maar Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:40

Maak meer knotjes, dan zijn ze iets kleiner, en dat staat netter. Probeer de voorpluk meer naar beneden te vlechten, en hem ook zo op te rollen. Hij komt nu erg naar boven, en dat vindt ik niet zo netjes.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:51

ik ben dan wel geen jury lid maar toch
mijn pony heeft ook hele dikke manen en als ik die met elastiekjes knot knappen de elastiekjes, dus doe ik hem nu met naald en draad is een stuk mooier.

voor de voorpluk die moet je invlechten (steeds plukjes erbijpakken) en dan aan het einde een stiekje.
met je pink maak je een holletje in het ingevlochten deel en daar schuif je dan de het overige stuk vlecht (die je als het moet eerst dubbel vouwt) in en dan doe je er een draadje door.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 16:09

Ah, bedankt allemaal! Vera_pino -> dat bedoelde ik dus met dat invlechten.. Lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:59

De manenkam uitdunnen is al de helft van het werk, met touw of met elastiek is dan aan je eigen smaak en kunnen.. De voorpluk krijgt een extra zetje als je hem onderhands, per strookje invlecht.. is een stukje techniek maar met name met een dikke voorpluk houdt je dan wat over.. zodra ik een foto beschikbaar heb zal ik em plaatsen

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:04

ja, je moet in ieder geval zorgen dat je meer knotten maakt, die niet meer als wolkenkrabbers de lucht in steken Haha! , en zorg er voor dat je idd bij de voorpluk steeds aparte plukjes pakt, zodat je echt een soort vlecht naar beneden krijgt, (erg strak bij het hoofd vlechten in dit beginstuk)

vlecht hem niet helemaal uit (tot de helft vlechten of nog minder, maar vouw het overige haar aan het uiteinde van de vlecht zodat je een soort opgestapelt stukje krijgt (met behulp van een elastiekje... ik hoop dat je je het kan voorstellen), zo krijg je minder volume!!!, en komt je knotje dichter bij het hoofd/platter op het hoofd te liggen. dit trucje kun je ook bij de rest van de manen gebruiken.

Ik heb veel ervaring opgedaan met mijn haflinger, eerder reed ik altijd met knotten aan beide kanten, omdat haar manen te dik en lang waren, nu ik het op deze manier doe, kan ik hele nette knotten maken, aan 1 kant Haha!

deze foto is al erg oud, maar het zijn redelijke knotten

Afbeelding

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:12

oh even een toevoeging Bloos
als het knotten maken goed lukt, zou ik de voorpluk wel invlechten, maakt niet uit van de grijze haartjes, hij/zij krijgt er veel meer een dressuur-pony uiterlijk van en die haartjes zijn echt zooo lieff Afgod . Als het knotten maken nog niet echt lukt met de tips die je van iedereen hebt gehad, zou ik de voorpluk gewoon los laten, of een vlecht tot het eind doorgevlochten (zoals mazzel op bokt), dat is ook erg chique!! en als het op de hals ook echt niet wil, maak er dan in ieder geval gewoon meer, dat ziet er al een stuk mooier uit!
en ik zou zwart doen als ze een keer niet zo mooi gelukt zijn, en wit als je er echt trots op bent, om ze lekker op te laten vallen. persoonlijk vind ik zwart mooier.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:21

en wat doe je bij witte manen? best witte elastiekjes?

en die tip van maak de vlecht niet te lang, dus stoppen in het midden of vroeger is ook interessant voor mij Haha! ik krijg ook vaak te grote hangende dotjes..ik probeer ze dan wat strakker te maken door elastiekjes erom heen te binden.. Bloos niet altijd goed gelukt maar meestal valt het mee.
bij zwarte manen neem ik ook zwarte elastiekjes. Ik hoop dat dit jaar minder schuurt dan zullen de dotjes wat mooier zijn. en de manen inkorten ben ik al mee bezig..wat een karwei als je paard niet wilt dat je z'n manen trekt en jij het knippen van de manen niet mooi vind.. Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:26

Ik vlecht de manen van mijn paard (schimmel, met witte manen) altijd in met witte elastiekjes. Ik maak ongeveer 16 knotten. De manen zijn op het langste punt ongeveer 55 cm lang, maar daar zijn nog steeds super knotten van te maken! Ik vlecht wel zo ver mogelijk door, dan zijn ze beter op te rollen. Om de knot (die ik 3 keer moet dubbelklappen) die ik 3 elastiekjes, soms knapt er wel eens eentje, maar de meeste gaan goed hoor! De knotten blijven altijd erg goed zitten, maar ik heb altijd extra elastiekjes bij als hij er toch eentje uitschut Lachen

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:50

karin_gracia: Fijne tips ! Ik zal eens kijken, het lukt opzich wel. maar ze worden zo groot Tong uitsteken kheb de manen al ene stuk meer uitgedund, maar toch blijft het begin stuk ZON massa, ongelofelijk hihi Bedankt allemaal!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:05

@ inke: ja bij witte manen doe ik inderdaad ook witte elastiekjes, geen zwarte , dat ziet er bij een haflinger ook echt niet uit.

@ _angela_ : Als je de rest van de manen aan het eind zeg maar opstapelt, en dit vastzet met een elastiekje, krijg je je vlecht (op de goede lengte, tot waar je het gevlochten hebt) met een soort bolletje aan het eind. Als je dan het beginstuk iets losser vlecht, en het eindstuk strakker, zijn ze erg ged op te rollen, en precies zo vaak als je zelf wil.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:13

@ narrator: als het nog zo'n enorme bos is aan het begin van een vlecht, probeer dan toch een kleinere pluk te pakken. en dit met dat vlechten tot de helft is ook echt even oefenen hoor (lees ook mijn berichtje hierboven) en idd ook vastzetten met vééél elastiekjes, ik heb zelf extra dikke, die knappen minder snel, en houd het steviger bij elkaar. ik heb nog wel een tip, haha Haha! ik kwam er ineens weer op. ik zag dat ze bij jou snel omhoog gaan staan.. ik weet niet of je dit al doet hoor, maar als je normaal op een opstapje staat, om het beter te kunnen zien, moet je nu eens proberen gewoon op de grond te blijven staan, dan gaan ze vanzelf meer naar beneden staan. en jij kunt zelf natuurlijk ook proberen om de manen naar 2 kanten te doen voor een wedstrijd, en dan aan twee kanten knotten te maken. met tot hoever je doorvlecht is het wel echt even oefenen, en met het vouwen van de manen aan het uiteinde ook, maar hoe meer je oefent, hoe beter het gaat. (dus wat je als eerste moet doen is meer knotten maken, misschine aan 2 kanten, en oefenen, oefenen, oefenen haha )
heel veel succes, en laat het weten al het al beter gaat, of wat je hebt geprobeerd!!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:19

ik vind witte manen --> wiite stiekjes
en zwarte manen --> zwarte stiekjes wel het mooiste!!
Ik heb ook op school leren vlechten met naald en draad en dat wordt echt nog veel mooier!!! is alleen lastiger omdat je het eruit moet knippen en dan zit het zo strak dat je moet uitkijken voor de manen zelf....
Heb sinds 3 weken een bonte waarvan de helft van de manen wit is en de andere helft zwart, maar ik ga dus ook beide kleuren stiekjes of draad kopen!!!
en ik vind niet zo zeer dat je méér (en dus kleinere) knotjes moet maken.... ik vind het persoonlijk niet mooi om zo'n hele rits vlak op elkaar te hebben......
ze zeggen toch ook altijd:
lange hals --> weinig knotten dan lijkt hij korter
korte hals --> meerdere knotten dan lijkt hij langer
Toch?!?!?

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:59

@cindyuniek: ja ik ben het helemaal met je eens maar bij de TS zijn de knotten wel erg weinig en erg dik, daarom gaf ik haar die tip Haha!