A afwenden en arbeidsstap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

A afwenden en arbeidsstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 14:16

Gisteren had ik wedstrijd.
Ik draaide de A-C lijn op, precies recht, pony showde.
Grote glimlach verscheen op mn gezicht, en promt vergat ik in de wendig bij A over te gaan naar stap.
In plaats daarvan hoorde ik pas tussen D en X mn vader roepen: overgang STAP.
Nu dacht ik dus, oliebol te laat, dat wordt een 5.
Toen kreeg in mn coupon, gewoon een 7.

Ik dacht altijd dat de overgang naar stap IN de wending moest?
Maar dat bleek dus niet zo te zijn?
En hoe zit dat dan met bijvoorbeeld E afwenden arbeidsstap, B rechterhand in draf?

Juryleden?

Miranda40

Re: A afwenden en arbeidsstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:18

Ik heb altijd geleerd dat je eerst de wendingen moet rijden en zodra je je paardje hebt rechtgericht de overgang moet rijden Knipoog

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:20

Met de oude proeven was het wel zoals Javelin het zegt, toen stond er ook nog afwenden daarna arbeidsstap. Met de nieuwe proeven is het zo dat het eigenlijk dus in de wendig gevraagd wordt (er staat nu afwenden enovergang arbeidsstap), maar veel jury's weten dit nog steeds niet. Ik geloof dat hierover al eens eerder een topic was of dat het zelfs in de regelementen staat zal eens zoeken.
Laatst bijgewerkt door Vadisha op 18-02-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:23

Misschien een idee om de DVD met alle proeven te bekijken? Daar wordt ook uitleg gegeven hoe je de onderdelen moet rijden.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:26

En toch staat het in de regelementen dat het in de wendig moet en niet eerst je paard recht te richten:

In de B- en L-klasse wordt in een aantal proeven de overgang van en naar arbeidsstap tijdens de wending gevraagd. Dit is eenvoudiger uit te voeren dan op de rechte lijn. citaat wedstrijdregelementen dressuur!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:32

Enkel als het ook in de proef staat. Er moet dus idd staan A afwenden en overgang arbeidstap. Als er staat A afwenden en daarna arbeidstap, dan moet het dus daarna. Dit laatste kom je niet echt veel tegen in de B en L proeven.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:43

op die dvd, of ergens anders.. weet niet meer Haha! wordt dus uitgelegd dat je de overgang mag maken als je net de wending inrijd, of net erna.. geloof ook nog net ervoor.. maar dat weet ik niet zeker meer..

en als je bij de e afwend en b in draf moet, is het dus hetzelfde principe.
ik ga zelf altijd voor tijdens de wending, dus als ik nog niet helemaal op de hoefslag ben,maar wel mijn wending al maak. heb er inprincipe altijd 7ens voor en nooit commentaar...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:08

Javelin schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je eerst de wendingen moet rijden en zodra je je paardje hebt rechtgericht de overgang moet rijden Knipoog

Ik ook!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:10

Ik wend eerst af en als m'n pony is rechtgestelt ga ik over in stap en ik heb daar nooit minpunten voor gekregen. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:14

Dat was vroeger zo. Nu moet je het in de wending rijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:15

Inderdaad, je moet ze nu in de wending rijden. Pas nog een discussie over gehad met een jurylid ( of twee Bloos ).

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:36

hoort het halthouden en groeten ook niet bij dit onderdeel of is wordt dit apart gepunt ?
Als je nu heel netjes stil stond, dan kun je je die 7 nog wel indenken namelijk.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:28

Angelo schreef:
hoort het halthouden en groeten ook niet bij dit onderdeel of is wordt dit apart gepunt ?
Als je nu heel netjes stil stond, dan kun je je die 7 nog wel indenken namelijk.

Zit bij elkaar!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:04

Misschien had je wel een 8 gehad als je WEL in de wending de overgang had gemaakt....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:17

ik heb 1X een 5 gehad voor zo'n wending overgang met het letterlijke commentaar, overgang in wending rijden, niet erna.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:16

Maar het draait niet alleen om de plaats van de overgang: ook het beeld zoals takt, gedragenheid, aanleuning, inleiding etc tellen mee in het cijfer. En als een overgang keurig wordt uitgevoerd, doch later dan zal moeten, dan krijgt de combi van mij toch ook echt een 7.