Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:49

Ik ben benieuwd of wat juryleden ervan vinden als je op wedstrijd komt opdagen met een onervaren paard.
Kijk.. ieder paard moet een keer voor het eerst mee, maar mijn paard wordt 4 jaar, en 7 weken onder het zadel, nu ga ik 16 feb voor de ervaring een B-proefje mee rijden.

Ik vraag me af of jury's dit wel waarderen, ik ga dus geen superproef neerzetten, maar gewoon ervaring op doen.

Of vinden jullie (jury's) dat zo'n combinatie maar terug moet komen als ze 100% B klaar zijn?

Ik ben benieuwd!! Bloos

Anoniem

Re: Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:50

Dat maakt niets in punten met een oudere

Jij moet het gevraagde laten zien en daar krijg je punten voor Lachen
Jury zal bijv niet zeggen, die is jong, dus kan dat nog minder, dus matsen we hem em krijgt 2 punten meer Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:54

runningkawa schreef:
Dat maakt niets in punten met een oudere

Jij moet het gevraagde laten zien en daar krijg je punten voor Lachen
Jury zal bijv niet zeggen, die is jong, dus kan dat nog minder, dus matsen we hem em krijgt 2 punten meer Lachen

Nee dat zou ik ook niet willen!!! Knipoog
Maar ik snap best dat een jury zal denken; jee, kom maar terug als die niet meer zo slingerd ofzo.... Bloos
hahah...
Thuis is ze B klaar, maar op wedstrijd.. mmmm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:56

Dan zul je dat bijv terug zien in je punten.
Slingerend over A-c lijn en daar een onvoldoende voor krijgen bijv Lachen

Maar als jij gaat om de ervaring en het je niet veel maakt of je nu wp's rijd.
lekker gaan Lachen
Aldoende leert men Lachen
Geldt ook voor paarden Lachen

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:59

Met 7 weken onder het zadel B klaar is al een hele prestatie... dan is zo'n wedstrijd toch leuk om te doen en mooi meegenomen... Denk dat het de jury weinig uitmaakt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:01

Muga schreef:
Met 7 weken onder het zadel B klaar is al een hele prestatie... dan is zo'n wedstrijd toch leuk om te doen en mooi meegenomen... Denk dat het de jury weinig uitmaakt.

Ja.. thuis zitten de knopjes erop, maar op een andere locatie is ze natuurlijk wel wat frisser en wat meer afgeleid.
Maar het gaat puur om de ervaring, niet om de punten.
Ik rij een kwartiertje in, en laat 1 proef schieten, omdat ik bang ben dat het te zwaar voor haar is....
en goed = goed natuurlijk!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:13

Britt had met Viva bij de paarden commentaar als: "leuke combi maar nog erg groen"
"nog even goed trainen en dan komt deze combi er wel"
"fijn en netjes gereden maar nog erg groen"
Laagste punten was 156 en hoogste 173, en allemaal vlak nadat ze en beide samen gevallen waren en Britt een keer eraf gevallen was en het zelfvertrouwen gelijk 0 was geworden...

Op ja vraag: Ja ik vind dat men er wel rekening mee houdt, en dan niet echt voortrekkerij maar dmv opbouwend commentaar.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:38

Volgensmij word er in het commentaar wel degelijk rekening mee gehouden, een jury ziet snel genoeg wanneer een combinatie nog groen is, en geeft dan vaak, zoals Alane zegt, opbouwend commentaar. Vaak iets uitgebreider dan een meer ervaren paard. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:48

Mijn dochter 'vloog' uit de baan tijdens een proef, ze was absoluut geen kanshebber op een wp of prijs.. Ze mocht de proef afmaken zonder strafpunten of uitsluiting, en dat kan ik enorm waarderen en heeft er wel voor gezorgd dat mijn dochter weer meer zelfvertrouwen kreeg Ja

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:23

Ik zal er als jury niet rekening mee houden of het nou een jong paard is of niet.
Ik beoordeel wat ik zie.
Als er ruimte voor is laat ik ze wel altijd even rustig de baan herkennen als ze erg angstig zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 16:13

Alane schreef:
Mijn dochter 'vloog' uit de baan tijdens een proef, ze was absoluut geen kanshebber op een wp of prijs.. Ze mocht de proef afmaken zonder strafpunten of uitsluiting, en dat kan ik enorm waarderen en heeft er wel voor gezorgd dat mijn dochter weer meer zelfvertrouwen kreeg Ja

Zo'n jury hopen wij dus ook te treffen!! Lachen
We mogen zoiezo maar 1 proef starten omdat de andere proef gejureerd wordt door de eigenaar van dit paard.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:15

Ik weet bijna wel zeker dat ze dat warderen. Je kan beter je paard gelijk vroeg op wetsrijden brengen dan went ie gelijk aan een andere omgeving.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:20

@ Henry, ik vind persoonlijk dat je met wedstrijden beter even kunt wachten en liever eerst naar een clinic of andere manege gaat vrijrijden, zodat hij in alle rust kan wennen aan de andere omgeving/paarden.

W.b. jonge paarden waarderen: daarvoor zijn nu de Jonge Paarden Proeven in het leven geroepen.

Maar voor alles geldt: pas op wedstrijd gaan als zowel paard als ruiter eraan toe zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:24

Bedoel je die proeven: 'vrije proef voor 4-jarige paarden/pony's'? (en 5 en 6 jarigen?)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:26

Yes Ja

Deze proeven kun je net als een kur op muziek indelen: je hebt een aantal onderdelen die je adh van de eigenschappen van je paard kunt plaatsen. Dus ik noem maar bv een uitgestr draf die hij goed doet: veel tonen. Maar doet hij deze slecht, rijdt hem dan van de jury af.

Nog een voordeel: het wordt beoordeeld door Z juryleden in een 20 x 60 baan. Genoeg ruimte dus om je paard voor een oefening voor te bereiden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:29

Ik ben zelf eerst ook naar een kennis gegaan om daar in de bak te rijden en te kijken hoe het paard reageerde.
Daarna pas op wedstrijd.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:30

Over het algemeen hebben ze bij mij gereageerd met: hij komt er wel, als hij zijn balans helemaal heeft.. Alleen de eerste keer echt wég op concour, het waaide, regende, jury niet in top-humeur.. Pony wel Ubervrolijk.. die was niet zo leuk.. Maar over het algemeen jurerrden ze me tot 10 punten onder de winstpunt.. (nu niet meer Lachen )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:32

Tyrza schreef:
Yes Ja

Deze proeven kun je net als een kur op muziek indelen: je hebt een aantal onderdelen die je adh van de eigenschappen van je paard kunt plaatsen. Dus ik noem maar bv een uitgestr draf die hij goed doet: veel tonen. Maar doet hij deze slecht, rijdt hem dan van de jury af.

Nog een voordeel: het wordt beoordeeld door Z juryleden in een 20 x 60 baan. Genoeg ruimte dus om je paard voor een oefening voor te bereiden!

vervelende is alleen dat je dan als combinatie wel wedstrijdervaring moet hebben... of als ruiter dusdanig ervaring dat je L1 moet/mag starten met je paard/pony
voor 4 jarigen combinatie minimaal L1 startgerechtigd
5 jarigen minimaal M1 en voor de 6 jarigen minimaal Z1.... en daar ga je dan met je ervaring opdoen Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:37

Maar Tyrza, heb je dan misschien ook een lijstje waar deze wedstrijden gehouden worden.
Afgelopen zomer werd er bij ons in de buurt 1 keer zo`n rubriek uitgeschreven maar deze werd ook weer afgelast ivm onvoldoende deelname. Nu is er dit weekend toevallig een rubriek voor 4-jarige maar verder kan ik er niet veel vinden.

Ik heb afgelopen zomer mijn toen net 3-jarige (ongeveer 2 maanden zadelmak) ook meegenomen, natuurlijk was het veel slingeren en ik heb af en toe een volte extra gereden en zo. Maar toch had ik nog heel redelijke punten. Na een paar keer ging het beter en nu rij ik eigenlijk altijd rond de 200 punten, en dat terwijl ik nog steeds niet recht over de middelijn kan! Maar gelukkig zit dat in een B proef ook maar alleen op het einde.
Ik denk dat de meeste jury`s liever een jong slingerend maar eerlijk gereden paard zien, dan een ouder scheef en inelkaar getrokken paard. Dat is iig hoe ik het ervaar.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:46

Mexxuna schreef:
Ik ben benieuwd of wat juryleden ervan vinden als je op wedstrijd komt opdagen met een onervaren paard.
Kijk.. ieder paard moet een keer voor het eerst mee, maar mijn paard wordt 4 jaar, en 7 weken onder het zadel, nu ga ik 16 feb voor de ervaring een B-proefje mee rijden.

Ik vraag me af of jury's dit wel waarderen, ik ga dus geen superproef neerzetten, maar gewoon ervaring op doen.

Of vinden jullie (jury's) dat zo'n combinatie maar terug moet komen als ze 100% B klaar zijn?

Ik ben benieuwd!! Bloos

Een jury waardeert een goede proef! En als je paard de reglementair correcte leeftijd heeft is er verder niks aan de hand. Mijn vraag als jury/instructeur/wedstrijdruiter aan jou is: 7 weken onder het zadel. Waarom in godsnaam nu al een wedstrijdje rijden? Heb je haast? vergeet niet dat het niet zozeer de proef is, maar alles er omheen wat behoorlijk indrukwekkend kan zijn voor je paard.
Wees zuinig op je paard, neem de tijd, probeer het 1 keer, en als het goed gaat, beheers jezelf, je paard is nog jong, is nieuwe dingen aan het leren, moet sterker worden enz. Geloof mij, je hebt eerder het vertrouwen verspeeld dan weer op gebouwd.Veel succes!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:53

asjemenou schreef:
Maar Tyrza, heb je dan misschien ook een lijstje waar deze wedstrijden gehouden worden.
Afgelopen zomer werd er bij ons in de buurt 1 keer zo`n rubriek uitgeschreven maar deze werd ook weer afgelast ivm onvoldoende deelname. Nu is er dit weekend toevallig een rubriek voor 4-jarige maar verder kan ik er niet veel vinden
\
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er de laatste tijd niet zo mee bezig heb gehouden. Ben zelf wel aanwezig geweest bij de bijscholing in Wanroij omtrent deze proeven.

Volgens mij staan ze gewoon vermeld bij de wedstrijden in de P & S.

Dat er zo weinig deelnames zijn, is volgens mij ook te wijten aan het feit dat men nog niet zo bekend is met deze proeven.

En als je toch nog het gevoel hebt dat je paard nog veel moeite heeft met zijn balans, blijf dan liever even een tijdje thuis door oefenen. Voor 3 jarigen is het toch behoorlijk pittig allemaal.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:54

In de paard en sport staan geen wedstrijden meer vermeld.
Je moet nu op startlijsten kijken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:59

asjemenou schreef:
In de paard en sport staan geen wedstrijden meer vermeld.
Je moet nu op startlijsten kijken.

Ah zie je hoe vaak ik kijk? Haha!

Misschien een email sturen naar de KNHS?

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:00

een meisje van onze manege ging ook officiele wedstrijden rijden met een paard van 4 en toen had zij onderop haar eerste protocol de opmerking staan, paard is nog niet wedstrijdklaar.
maar ze hadden wel gewoon eerlijke punten gegeven dus niet meer of minder omdat ze een jong paard had

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:01

En dan moet je elk vraagprogramma openen, want jonge paarden proeven is geen optie die je aan kunt klikken.

Maar ik maak van mijn gewone B proef zelf een jonge paarden proef Haha!
Als ik bv aan moet galoperen en ik vind dat hij niet lekker genoeg loopt dan rij ik gewoon een rondje extra, of ik blijf lichtrijden ipv doorzitten. En dat de overgangen niet altijd tussen de juiste bordjes zijn maakt me de eerst paar keer niet veel uit.
Pas als alles beter bevestigd is en mijn paard vreemd terrein niet meer vreemd vind dan ga ik wel proefgericht rijden.