Spring-promotie activiteit voor ponyruiters gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_VHS_

Spring-promotie activiteit voor ponyruiters gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:12

Wie weet er een leuke manier om ruiters uit de kring te motiveren om te gaan springen of om meer te gaan springen? Een clinic? Een les?
Ideeën gevraagd!!!!!!

TeeGee

Re: Spring-promotie activiteit voor ponyruiters gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:30

Een clinic is altijd leuk, mits je een goede en leuke clinicgever hebt.

Misschien kan je een serie lessen laten geven door een bekende ruiter uit de regio en dat ruiters uit de kring zich hier voor op kunnen geven maar dan zonder al te hoge kosten.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:50

Een lezing organiseren door iemand die verstand heeft van training. Deze kan uitleggen waarom afwisseling in training belangrijk is en wat de positieve effecten van springtraining kunnen zijn. Daarna uitleg over opbouw van de training voor combinaties die nog nooit gesprongen hebben en een praktijkgedeelte. Mocht je interesse hebben in zoiets, pm me maar!

ElMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:47

Misschien kun je er een combinatie van maken?

Een clinic door een goede/bekende springruiter (enigzins) uit de buurt, die eerst een verhaaltje doet: * Belang van afwisseling in de training;
* Aantonen dat springen heel leuk, ongeacht of je nu een fantastische combinatie bent, of gewoon
voor de 'lol' een parcourtje springt (stukje psychologie);
* Uitleg hoe springtraining in z'n werk gaat: hoe voorbereiden (paard en ruiter!), wat te doen etc.;

En dan vervolgens een praktijk rondje. Het leukste is dan denk ik dat de dezelfde persoon, die het theoretische gedeelte gedaan heeft ook het praktijk rondje doet.

Dit kun je bijvoorbeeld invullen door zowel een ervaren springruiter te vragen en iemand die nog bijna nooit gesprongen heeft.
De clinicgever geeft dan bijvoorbeeld beide personen een half uurtje les en kan zo in de praktijk laten zien, wat hij/zij tijdens de theorie heeft uitgelegd.

Misschien een idee?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:12

Dit moet gestimuleerd worden vanuit de ponyclubs. Meer aandacht aan het springen besteden in de lessen. En.... ik ben ervan overtuigd dat ouders van de kinderen het ook vaak tegenhouden omdat zij het eng en gevaarlijk vinden voor hun kinderen. Geen idee hoe je die denkwijze kunt wijzigen.

_VHS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:03

Bedankt, er zijn al vast een paar leuke ideeën. Denken jullie, dat ponyruiters afkomen op een theoretisch praatje en een springclinic? Het is natuurlijk wel hoe je het brengt, maar tegenwoordig moet je nogal wat bieden om ze erbij te krijgen. Natuurlijk ligt er een taak voor de ponyclubs om het springen te promoten en als kring willen wij ons steentje daar aan bijdragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:29

Lastig hoor. Nogmaals. De ouders van die kinderen moet je om zien te krijgen. Net zoals er tegenwoordig weinig meer in het bos gereden wordt, er voor het losrijden eerst gelongeerd wordt, kinderen met de trailer naar de les gebracht worden ipv te voet op de pony. Het zijn allemaal ontwikkelingen van de laastste 20 jaar. Is moeiijk terug te draaien, maar zeker wel een edel streven Ja

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:36

bij ons is het ook een ramp.
wij organiseren al jaren lang onderlinge wedstrijden en ook springen. maar met springen altijd weinig deelname.
er zijn bij ons springlessen in de gewone lessen wordt er ook wel gesprongen maar toch het blijft matig.
denk idd dat ouders het snel te gevaarlijk vinden

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:41

Misschien een groepsactiviteit als het bezoeken van een groot concours of proberen met een groep serieuze ruiters een bezoek proberen te brengen aan een stal tijdens bijv. een open dag of gewoon brutaal een stal bellen of er een bezoekje mogelijk is??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:11

Tja, waarom zouden mensen dingen doen die ze niet leuk vinden?
Dat is mijn insteek. Waarom koste wat het kost proberen ze aan het springen te krijgen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:23

Ik kan nu alleen voor deze regio spreken (wij hebben bijna geen ruiters jong of oud) maar wellicht speelt ook mee dat het meerendeel meisjes zijn die toch meestal vooral dressuur/Anky minded zijn en helemaal niets met springen hebben. Als er hier een balk in de bak wordt gelegd is de halve tent in de stress.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:56

Ik weet niet over welke regio het nu eigenlijk gaat? Ik woon zelf in Zuid-holland en hier wordt heel weinig gesprongen. Het aantal serieuze springruiters in de omgeving is op 1 hand te tellen. Er is echter 1 grote pensionstal waar 80% van de ponyruiters op regelmatige basis (recreatief) springt. Het versterkt elkaar ook, je hoort er niet bij als je niet springt, daar zijn die jonge meiden heel gevoelig voor. Andersom ook, als iedereen dressuur rijdt, ben je een buitenbeentje als je echt voor het springen gaat.

Wat mijn insteek zou zijn is uitleg geven aan ouders en kinderen waarom afwisseling van training goed is voor het paard, maar ook voor de ontwikkeling van de rijkunst van de ruiter. Springen kan een leuk onderdeel zijn van de training. De kunst is om te laten zien hoe leuk het kan zijn. En vooral ook: niet gevaarlijk of eng. Belangrijk is dat in het begin de nadruk op ´fun´moet liggen en dat er vertrouwen gekweekt wordt. Als er eenmaal een aantal mensen ´om´zijn, dan zal het effect zich gaan versterken zoals ik eerder al noemde.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:30

Fitzroy schreef:
Dat is mijn insteek. Waarom koste wat het kost proberen ze aan het springen te krijgen?

Maar hoe weet een ponyruiter die nooit anders gedaan heeft dan dressuur nou dat ze springen niet leuk vinden Clown

Ik kom de laatste tijd steeds meer ponyruiters tegen die nog nooit een balk van dichtbij gezien hebben, laat staan over die balk heengegaan zijn. En dat vind ik absoluut niet bevorderlijk voor de opleiding van zowel ruiter als pony. Je hoeft echt geen hoge hindernissen te gaan springen, maar wat simpel gymnastiekwerk is ontzettend goed voor de balans en coördinatie van de combinatie.

Maar het blijft een ontzettend lastig punt om de mensen zover te krijgen. Met een lezing ga je ponyruiters niet bereiken en een serie lessen van een enthousiaste prof is absoluut erg leuk, maar dan moeten mensen zich wel eerst inschrijven...
Bij ons in de regio is dat ook eens opgestart(3 lessen van één instructeur, om de week), was een groot succes, maar er kwamen alleen combinaties op af die al aan het springen waren.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:40

Daarom is het juist de kunst om in de aankondiging niet te praten over een ´spring´clinic, maar noem het gymnastiseren, spelen met balken of trainingsvariatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 09:54

gomir schreef:
Fitzroy schreef:

Maar hoe weet een ponyruiter die nooit anders gedaan heeft dan dressuur nou dat ze springen niet leuk vinden Clown

Tja, ik kan me niet anders voorstellen dan dat ponyruiters springen in eerste instantie het leukste vinden wat er bestaat, maar ik ben dan ook duidelijk van een andere generatie Clown
Toen ik bij de pony's reed was het heel normaal als je alles deed op wedstrijd, dus springen, dressuur, 8-tal en noem maar op.
Daarom denk ik dat degenen die nu niet willen springen dat ook echt niet leuk vinden, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:44

Bij 'ons' in de regio wordt veel gesprongen.
Zitten de springlessen (pony's) bomvol.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:47

Waarom zou je mensen aan het springen willen krijgen als ze liever dressuur rijden?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:31

Wij hebben op de vereniging elke week dressuur les, maar elke eerste les van de maand wordt er niet dressuur gereden maar gesprongen, dit ter afwisseling voor de mensen die anders alleen maar dressuur zouden rijden.
In het begin was lang niet iedereen een voorstander ervan, maar tegenwoordig hebben wij een hele grote groep "dressuur ruiters"
die toch wel uit zichzelf al regelmatig een sprongetje meenemen.
Dit is niet zozeer voor de hele kring, maar denk dat dat ook niet haalbaar is.
Vind dat er eerst bij de verengingen meer aandacht aan besteed moet worden.