EHBO en instructie...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

EHBO en instructie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 00:00

Gelukkig heb ik tijdens het lesgeven nog nooit ernstige ongelukken meegemaakt. Ik wilde echter wel weten wat ik moet doen in geval van nood en zodoende ben ik een EHBO-cursus gaan volgen. Nu ben ik in het bezit van een diploma. Lachen Jammer genoeg krijg je bij de instructeurscursussen van de KNHS niet automatisch je EHBO-diploma. Gek eigenlijk... Paardensport behoort toch tot de 'hoog risico-sporten'.

Geef jij les en heb je wel eens EHBO moeten toepassen? Of geef je geen les maar heb je wel eens EHBO toegepast?
Heb je een EHBO diploma? Waarom wel/niet?

Fitzroy

Re: EHBO en instructie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 07:33

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 07:37

Heel recent nog een valpartij in de les, meisje bleef liggen en ik laat iemand altijd wel op haar/zijn gemak bijkomen maar dit leek al snel iets ernstiger te zijn. Dekens laten halen en meisje gestabiliseerd. Klaagde over nekpijn dus iemand heeft haar nek vastgehouden zodat ze niet meer zou bewegen en 112 is gebeld. Enige jammere was dat we haar niet warmer konden houden. Ze lag natuurlijk in de koude natte buitenbak en we wilden haar absoluut niet verplaatsen in verband met rug en nekklachten. Maar goed beter iets onderkoeld en de rug en nek nog heel dan anders.....

Ik heb zelf geen EHBO diploma maar weet wel in een hoop gevallen wat te doen. Overigens heb ik wel EHBO voor dieren...maar dat is dan weer niet de paardenvariant! Ook daar kun je jezelf een heel stuk wijzer maken door een stukje zelfstudie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:22

Fitzroy schreef:
Misschien leuk om dit topic ook nog even door te lezen Knipoog
viewtopic.php?f=95&t=657637&st=0&sk=t&sd=a&hilit=EHBO

Heb ik gedaan. Interessant topic. Ik heb een nieuw topic geopend omdat bovenstaande ouder dan twee weken was. En er zullen ook ongediplomeerde instructeurs rondlopen. Paardrijinstructeur is immers een vrij beroep.

Verder is het interessant om te weten of lesnemers het belangrijk vinden of hun instructeur EHBO heeft.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:00

Hoi,

Ik heb Bijdrijfshulpverlening gedaan (Brandbestrijding en EHBO) en ook EHBO voor paarden. Voor de klant zijn veiligheid, maar ook voor mezelf. Zou het knap vervelend vinden als er wat gebeurd en ik weet niet wat ik moet doen..

Overigens kregen wij op de ISPH wel degelijk EHBO..

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:07

Ik heb mijn EHBO en BHV ( BHV heb ik vanuit de manege moeten halen.)
Ik heb al een aantal keer meegmaakt dat iemand hard van zijn paard is gevallen. Die keren was ik nog niet in het bezit van mijn BHV, of het gebeurde (gelukkig) niet tijdens mij les.
Ik zelf vind het wel goed als de insructie bezit over een BHV of EHBO diploma!
De rest van de keren als er iemand bij mij in de les afviel was het redelijk zacht, hiermee versta ik dat ze geen letsel hadden. Ik was in die gevallen wel blij dat ik mijn BHV had, want je weet wat beter hoe je op dat moment moet handelen en waar je even op moet letten.

Groetjes, Sanne

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:19

Vind het toch wel belangrijk als iemand een EHBO diploma heeft als je van je paard dondert..
Toen ik mijn paard pas had ben ik er ook flink vanaf gevallen, was onder het paard terecht gekomen en was daarna ook flauwgevallen, ben zeker zo'n 10 min weg geweest..
Ondertussen hebben ze me uit de bak gehaald, op een muurtje zittend gezet :s en daarna maar in de auto omdat ik weg bleef..
Ambulance zei daarna ook als ze ook maar vermoed hadden dat ik wat had ook rug of nek de hele auto opengeknipt was.
Gelukkig kwam ik net bij voordat de ambulance er was en kon ik aangeven of ik ergens pijn had. Maar als ik wat aan mijn rug of nek had gehad hadden ze het op deze manier wel veel erger kunnen maken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:37

@twinducklin: jij was niet flauwgevallen maar bewusteloos. Dat is heel iets anders. Waarom hebben ze je verplaatst? Dat is onverantwoordelijk als iemand kans op nek/rugletsel heefft. Had jouw instructrice geen EHBO?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 07:04

@peruaanse pas, dat zal bijna wel niet. Dat moet je maar net weten.

Mijn man heeft mij van het voorjaar ook geprobeerd op te laten staan met een gebroken bekken en een gescheurde lendewervel. Zowel hij als ik wisten dat ook niet. Later zeiden de ambulancebroeders gelijk dat je dan moet blijven liggen, maar dat is dus een weetje.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 07:10

ik geef geen les (volgendjaar wel in paardensport) heb nog geen EHBO moeten toepassen maar heb we diploma.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 07:24

De KNHS biedt sinds ruim een jaan een BHV cursus aan. Ik heb aan de eerste cursus in 2005 meegedaan en ik vond het een goed opgezetten cursus vanuit Commit, de inbreng van de KNHS is minimaal en de beloofde herhalingscursus is niet gegeven eind 2006. Het EHBO gedeelte is vooral gericht op levensreddende handelingen als reanimatie en ik heb begrepen van Commit dat de cursus nu meer gericht gaat worden op ongevallen met mogelijk zwaar letsel aan rug en nek. Het is afwachten of het echt een nuttige cursus gaat worden op termijn en ik raad iedereen aan om een ehbo-cursus bij een lokale vereniging aangesloten bij het oranje kruis te volgen. Deze ehbo-opleiding via een vereniging geeft ook de mogelijkheid tot het behalen van aantekeningen (certificaten) in sport-ehbo!!!, kinder-ehbo!!! en verbandleer.
Ik geef zelf bijna nooit les en het valt mij op dat instructrices het vaak beter weten dan mensen die wel deskundig (doktoren/ verpleegkundigen evt. mijzelf) zijn met alle gevolgen van dien.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:38

PeruaansePas schreef:
@twinducklin: jij was niet flauwgevallen maar bewusteloos. Dat is heel iets anders. Waarom hebben ze je verplaatst? Dat is onverantwoordelijk als iemand kans op nek/rugletsel heefft. Had jouw instructrice geen EHBO?

Ik ben wel flauwgevallen, alleen was erna inderdaad bewusteloos.. Maar om bewusteloos te raken moet je eerst flauwvallen.. Ben bij geweest totdat ze mijn paard gevangen hebben.

Had op dat moment geen les, reed vrij met nog een stuk of 6. Was overigens wel op een manege dus er waren meerdere instructeurs aanwezig op dat moment. Ze hadden me verplaats omdat het meerendeel van de ruiters gewoon doorreed, ook iets was absoluut niet kan vind ik!
Ze dachten dat ik veiliger zou zijn buiten de bak. Ik weet dat je absoluut niet verplaatst mag worden, daarom haalde ik dit voorval naar boven, als ook maar iemand iets van EHBO of BHV had gehad, had diegene geweten dat ze me niet hadden mogen verplaatsen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 23:33

daniella74 schreef:
*knip*
...ik raad iedereen aan om een ehbo-cursus bij een lokale vereniging aangesloten bij het oranje kruis te volgen. Deze ehbo-opleiding via een vereniging geeft ook de mogelijkheid tot het behalen van aantekeningen (certificaten) in sport-ehbo!!!, kinder-ehbo!!! en verbandleer.
Ik geef zelf bijna nooit les en het valt mij op dat instructrices het vaak beter weten dan mensen die wel deskundig (doktoren/ verpleegkundigen evt. mijzelf) zijn met alle gevolgen van dien.

Ik heb ook bij het Oranje Kruis mijn diploma gehaald met de aantekening verbandleer. Ik wist niet dat er ook speciale kinder-EHBO was.... Sport-EHBO heb ik wel van gehoord, maar weet je of dat dat enigszins van toepassing is op paardensport?