tong naar buiten steken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astrid

tong naar buiten steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 03:05

Kan een jury hierop lagere punten geven met het commentaar verzet? Tong uitsteken
Ons paard heeft blijkbaar de verkeerde aanleuning hierdoor heeft hij de neiging om zijn tong naar buiten te hangen.
mag de jury dit meenemen in de punten

Graag een mening hierover

femiaans

Re: tong naar buiten steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 05:30

Dit is echt een aanleuningsfout, en bij elke onderdeel waarbij het paard het doet, krijg je punten aftrek wegens verzet met tong. Meestal ziet het er ook al wat gespannen uit, waardoor je "normale" cijfer ook al niet zo hoog zijn. Lastig probleem hoor, zeker als je een paard hebt gekocht die dat al bleek te doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 06:20

somige paarden(ken een voorbeeld) doen het ook,als ze het niet snappen of moeilijk vinden.

degene die er op rijd, heeft heel licht contact in de mond.

als het paard zijn tong naar buiten steekt, is verder algemeen, teken van verzet, en dat keuren ze nooit goed natuulijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:09

Ik vind het niet een typische aanleuningsfout; het kan ook andere oorzaken hebben. Maar het wordt wel als fout beschouwd. Ik let er zeker wel op bij het jureren.

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:02

bedankt voor jullie reacties
mijn dochter rijdt er wedstrijden mee B +14
afgelopen wedstrijd in Geldrop is de jury hierover gevallen dus vandaar mijn vraag omdat we dit nog niet eerder hebben meegemaakt
geluk dus!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:30

Mijne doet het ook, maar eigenlijk juist als ze fijn loopt en dus eigenlijk de aanleuning juist goed. Ik heb wat geexperimenteerd met bitten. Op een dubbelgebroken doet ze het nooit en en met een enkel gebroken altijd (ook aan de longe). Ze vind het notenkrakerprincipe op de tong misschien niet prettig(?). Ik heb daarom in eerste instantie (t/m M1) op een dubbelgebroken gestart, maar kon daarmee net niet de juiste hoeveelheid nageeflijkheid en buiging vragen. Het M2 start (en train) ik nu dus met een enkelgebroken en negeer ik het tonguitsteken volledig tijdens de training en doe ik voor de proef het sperriempje even een gaatje strakker. Voor springen gebruik ik nog steeds dubbelgebroken en dat heb ik ook weer aan mijn stang en trens. Ik zou dus even een dubbelgebroken variant proberen.

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:36

bedankt ik zal het zeker gaan proberen met een ander bit.
Op dit moment gebruiken we een correctie bit en doet ze het minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:51

Wisselen met bitten blijkt vaak goed te helpen idd! Ik train momenteel op
*trens, dubbelgebroken en enkelgebroken
*s&t, dubbelgebroken trens en enkelgebroken trens, stang hetzelfde.
Merk dat door vaak te wisselen het het minste gebeurd. Ook door iets meer been erbij en te negeren wordt vaak minder. Momenteel weer in fase dat het weg is, maar sommige periodes weer erger.
Ben ook wel eens 30 onderdelen afgestraft met -1. Moet zeggen dat je dan echt niet blij bent.

Succes!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:18

Sizzle schreef:
Mijne doet het ook, maar eigenlijk juist als ze fijn loopt en dus eigenlijk de aanleuning juist goed. Ik heb wat geexperimenteerd met bitten. Op een dubbelgebroken doet ze het nooit en en met een enkel gebroken altijd (ook aan de longe). Ze vind het notenkrakerprincipe op de tong misschien niet prettig(?). Ik heb daarom in eerste instantie (t/m M1) op een dubbelgebroken gestart, maar kon daarmee net niet de juiste hoeveelheid nageeflijkheid en buiging vragen. Het M2 start (en train) ik nu dus met een enkelgebroken en negeer ik het tonguitsteken volledig tijdens de training en doe ik voor de proef het sperriempje even een gaatje strakker. Voor springen gebruik ik nog steeds dubbelgebroken en dat heb ik ook weer aan mijn stang en trens. Ik zou dus even een dubbelgebroken variant proberen.

Het paard dat ik sinds september heb deed het ook, ik heb ook met bitten geexperimenteerd maar ja de ene keer deed hij het de andere keer niet...
Nu doet hij het niet meer, en rijd ik dubbelgebroken... Mss dat dit ook de reden is Ja

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:20

aanleuningsfouten zijn niet veel mensen vreemd:
http://youtube.com/watch?v=uy3873F1Bio

ik wed dat geen één paard zijn tong uit steekt als hij bitloos gereden wordt. Misschien zou de jury hiervoor extra punten moeten geven

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:25

Gilles schreef:
aanleuningsfouten zijn niet veel mensen vreemd:
http://youtube.com/watch?v=uy3873F1Bio

ik wed dat geen één paard zijn tong uit steekt als hij bitloos gereden wordt. Misschien zou de jury hiervoor extra punten moeten geven

Gos gaan we er nou een compleet drama van maken met tè overdreven foto's van wel héél overdreven overtredingen met het bit? Moeten we nu allemaal maar overstappen op bitloos? Denk je dat iedereen zo rijd? Koe

Ik heb vandaag ook geschreven en een paard ook een punt minder moeten opschrijven, door dit geval met de tong naar buiten. En als commentaar inderdaad 'verzet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:28

Idd, dat filmpje is wel erg overdreven!

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:59

zelfs zonder bit doet ze het wel eens. Vingers aflikken
Omdat ze superbraaf is hebben we haar een par keer gereden met het halster en daarbij liet ze ook haar tong zien.
Maar ga het poberen met een dubbel gebroken trens.
en we maken ons er ook niet echt druk over we weten dat ze het doet en je er druk over maken of boos over worden heeft geen nut want daardoor gaat het toch niet weg van.
We hadden het alleen nog niet meegemaakt op een wedstrijd dat er punten voor waren afgetrokken vandaar mijn vraag.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:06

Heb je de tanden al na laten kijken dan?
Als ik dit hierboven lees kan het dus niet aan het bit liggen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:23

Faelivrin schreef:
Gos gaan we er nou een compleet drama van maken met tè overdreven foto's van wel héél overdreven overtredingen met het bit? Moeten we nu allemaal maar overstappen op bitloos? Denk je dat iedereen zo rijd? Koe

Ik heb vandaag ook geschreven en een paard ook een punt minder moeten opschrijven, door dit geval met de tong naar buiten. En als commentaar inderdaad 'verzet'.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Een aanleuningsfout zoals de tong er uit steken is nog iets totaal anders dan de mond volledig open te doen, de tong uit te steken en dan nog eens hun ogen draaien en blabla.

Natuurlijk is het normaal dat het in een dressuurproef word afgestraft...

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:21

hij gaat ieder jaar netjes naar de tandarts dus dat kan het ook niet zijn.
we rijden gewoon lekker door en we zien wel hoe de punten gegeven worden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:37

Hier zijn al een aantal topics overgeweest.
Mijn paard steekt ook zijn tong uit als hij niet lekker los is. In de proef heb je soms wel eens wat spanning en er zijn jury's die er bij elk onderdeel 1 of 2 aftrekken. Andere kijken er niet na, maar het wordt wel als grove fout gezien. (zie het knhs reglement)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:20

"Leuk" filmpje. Ik heb alleen geen enkele dressuur ruiter amazone voorbij zien komen Cool

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:04

Ik heb dat grapje ook ooit 1 keer gehad. Ik rij ondertussen alweer een tijdje wedstrijden en mijn paard doet het nooi alleen 1 keer op een wedstrijd legde ze haar tong tegen de zijkant van haar mond aan en toen kreeg ik in 1 keer aftrek.
Dat vond ik zo raar, want iedereen zei dat ze haar tong helemaal niet uitstak.. rare dingen heeft de jury af en toe

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:22

domitjuhh schreef:
Ik heb dat grapje ook ooit 1 keer gehad. Ik rij ondertussen alweer een tijdje wedstrijden en mijn paard doet het nooi alleen 1 keer op een wedstrijd legde ze haar tong tegen de zijkant van haar mond aan en toen kreeg ik in 1 keer aftrek.
Dat vond ik zo raar, want iedereen zei dat ze haar tong helemaal niet uitstak.. rare dingen heeft de jury af en toe

Hm mijn paard knabbelt ook best erg op het bid (word steeds minder) is dat volgens de jury ook verzet? en heeel soms doet ze haar tong tegen de zijkant, dus ook ''verzet''

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:23

kun je het niet verhelpen door van die rubberen ringen aan de zijkant van het bit?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:28

Dat heeft echt geen zin. Ook met die bitringen kunnen ze de tong over het bit steken Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:33

Wat een belachelijke manier om te reageren met zo'n filmpje zeg! Wat heeft dat nou te maken met de vraag die TS stelt? En zodra de KNHS Bitloos rijden toestaat zullen sommige mensen dat ook gaan doen, tot die tijd kun je alleen een wedstrijd rijden met een bit in.....dus echt snugger is zo'n opmerking niet.

Door de jury wordt die tong naar buiten als verzet gezien. Soms als een tong de gehele proef maar een klein stukje naar buiten komt, en het paard de tong rustig heeft, wordt dit niet al te zwaar aangerekend. Maar een paard wat bij elke oefening zo'n enorme lap naar buiten zwaait, ja helaas een punt aftrek per onderdeel.

Ik denk wel dat het heel erg kan schelen als een jury ziet dat je dochter heel stil is met haar handen en verder probeert het paard op een goeie manier te rijden. Indien een paard dan nog steeds de tong soms naar buiten steekt kan de oorzaak "onrustige hand" alvast worden weggestreept!

Succes met de bitwisseling, wie weet werkt dat op termijn het beste!

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 08:59

femiaans schreef:
Dit is echt een aanleuningsfout, en bij elke onderdeel waarbij het paard het doet, krijg je punten aftrek wegens verzet met tong. Meestal ziet het er ook al wat gespannen uit, waardoor je "normale" cijfer ook al niet zo hoog zijn. Lastig probleem hoor, zeker als je een paard hebt gekocht die dat al bleek te doen.

klopt, maar is de puntenaftrek niet pas vanaf M1?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:32

waarom? Het is toch een basisfout?