Eigen schrijfster meenemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Eigen schrijfster meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:26

Nemen jullie bij het jureren altijd een eigen schrijfster (of schijver natuurlijk) mee, of laten jullie de organisatie eentje leveren.

Ik neem zelf altijd het liefste iemand mee. Ten eerste omdat ik anders urenlang met een wildvreemde in een hokje moet zitten (Het moet maar net klikken). En ten tweede omdat ik nogal een flapuit ben, en dan kan je beter een vriendinnetje ofzo bij je hebben ("Tjeetje wat een lelijke knol - oh dat is mijn zus op ons paard...")

Ik heb het wel eens geprobeerd met schrijfsters van de organisatie, maar het is nooit goed bevallen. Eerst een keer een moeder van een van de deelnemers. Vond dat toch niet zo ontspannen jureren... En laten nog een keer een meisje van 12 die maar door bleef kwebbelen, tergend traag schreef en ook nog dislectisch was. Waardoor ik dus ieder commentaar in jip en janneke taal moest formuleren (niet meer dan 2 lettergrepen, en geen moeilijke woorden!).

Ik neem ze nu maar zelf mee, dan weet je tenminste wat je hebt!

Wat zijn jullie ervaringen?

Tessa40

Re: Eigen schrijfster meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:30

Ik neem ook liever zelf iemand mee, zeker in de M en Z komen de onderdelen dicht op elkaar en ik wil er altijd een half boek aan commentaar bij hebben. Maar er is niet altijd een slachtoffer voor te vinden in mijn omgeving, dus dan ben je soms overgeleverd aan de organisatie. Ik zeg het er altijd wel bij dat ik iemand wil die het al eerder heeft gedaan. Te jonge meisjes is inderdaad wel eens een probleem, maar niet altijd. Had van de zomer eens een 12-jarige. Ik vreesde het ergste, maar ze reed zelf Z met de pony en wist heel goed waar het over ging. Bovendien schreef ze snel, leesbaar en foutloos!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:37

Als wedstrijdorganisator wil ik ook even reageren hoor Haha!
Ik vind dat je van de organisatie namelijk mag verwachten dat ze een goede schrijver leveren.
Wij hebben dan ook vrij strakke criteria:
- snel
- correct gebruik Nederlands
- punten kunnen tellen
- geen ( familie ) band met de deelnemers, althans niet meer dan clubgenoot.
- zich onthouden van commentaar op de combinatie
- minimaal 16 ( volgens mij, in ieder geval niet te jong ).

Ik zit 's winters vaak in hetzelfde hok de uitslagen te tellen, dus er wordt gecontroleerd. Bij juryleden die we goed kennen, vragen we vaak ook naar wie de voorkeur uitgaat ( handig zo'n kleine club ). En soms is dat nogal confronterend en gaan er dus weer mensen van de lijst.

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:39

Het valt ook niet altijd mee voor wedstrijdorganisaties om tijdens grote zomerconcoursen genoeg vrijwilligers te vinden. Dus ik snap dat het soms lastig is. Tellen doe ik altijd zelf, ik wil als jury toch weten waar ze op uit komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:39

Misschien ligt het ook wel gewoon aan mij hoor! Want ik vind wedstrijden over het algemeen prima georganiseerd. Krijg op tijd koffie/thee/tosti's etc. Maar na een paar, niet zo goede ervaringen met geleverde schrijvers, neem ik ze toch maar zelf mee.

Tellen doe ik ook altijd nog even snel zelf. Wil namelijk niet dat ze net 1 punt onder een wp / promotiepunt (FNRS) uitkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:32

Ik heb graag zelf iemand mee, maar dat lukt lang niet altijd. Tot nog toe heb ik pas een keer een slechte getroffen, dat meisje was uitgeweest en het was 's morgens 9 uur dat we moesten beginnen met jureren. Ze zat soms echt totaal niet op te letten, schreef verkeerde cijfers op, schreef soms helemaal niks op, omdat ze half in slaap zat te sukkelen, nee, dat was niet zo'n succes. Maar voor de rest krijg ik tot nog toe meestal wel goede schrijvers.
Maar met een eigen schrijver vind ik het altijd wel erg gezellig, dus als dat lukt, neem ik graag zelf iemand mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:08

Heb ooit weleens zelf iemand meegenomen, maar nu doe ik het altijd met een schrijver van de organisatie.
Een paar keer heb ik een heel erg jong iemand meegekregen die niet kon spellen. Dat is echt geen pretje.
Maar over het algemeen gaat het wel. Valt me wel op dat bijna niemand kan rekenen. Ik tel maar gewoon zelf de punten aan het eind op; gaat veel sneller.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:34

In principe neem ik altijd zelf een schrijver mee, soms lukt dit niet en vraag ik de manege waar ik kom iemand te regelen. Tot nu toe geluk gehad maar dat kun je natuurlijk niet altijd verwachten. Het is wel fijn als ze in ieder geval snel kunnen schrijven en niet de hele tijd vragen hoe ze iets moeten schrijven. Heb 1 vriendin die wel heel regelmatig mee gaat. Die weet soms al wat ze op moet schrijven voor ik het zeg Haha!

nardini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:06

neem altijd mijn eigen schrijver mee.
zoals al gezegd: is gezellig en je bent toch beter op elkaar ingespeeld.
ik maak er altijd een gezellig uitje van met mijn vader.
tenslotte doen wij, juryleden, het ook voor ons plezier, al vergeten deelnemers dat vaak nog al eens

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:23

Anoeska schreef:
dislectisch

dyslectisch.... Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:28

tenslotte doen wij, juryleden, het ook voor ons plezier, al vergeten deelnemers dat vaak nog al eens

schrijfsters schrijven ook voor hun plezier, misschien moeten juryleden dat eens onthouden.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:21

Hier in de buurt is het een beetje fifty-fifty de helft neemt wel een schrijver mee de andere helft niet.

(beetje off-topic)
Bij onze vereniging moet iedereen minstens 1x per jaar schrijven. Geen probleem ik vind dat altijd wel leuk en leerzaam is het ook nog wel. Ware het niet dat er al tot 4x toe een jury is geweest die gezegd heeft "nee ik neem geen eigen schrijver mee". Ik zorg dat ik op tijd op de manege ben en zie ik daar de jury zitten met een schrijver. Frusty weer voor niks gekomen.

Ik weet niet waar het probleem nu ligt, of de jury het niet doorgeeft of dat de vereniging het niet goed onthoud o.i.d

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:25

ACSM schreef:
Anoeska schreef:
dislectisch

dyslectisch.... Knipoog

ik ben dat, en ben altijd schrijfster geweest.
Van de lage E proeven naar de hoge proeven. Belgische proeven. Heb het altijd gezellig gehad met de jury. Maar één keer slecht getroffen. Anders is het echt vaak lachen en je leert bijzonder veel.

Sommige denken wel dat je superwoman bent, ook al kun je rap schrijven. Andere vragen zelfs om mee te beoordelen wat denk je daar van Haha! zou ik die een dat of dat cijfer geven. Echt leuke tijden.
Verder punten tellen doet het secretariaat.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:59

Hier wordt er meestal een jury geregeld van de organisatie. Ik schrijf zelf best vaak bij dressuur en dat vind ik eigenlijk altijd erg leuk.
Vooral bij de ervarenere jury's in de hogere klassen, dan kan je er echt veel van leren. Sommigen gaan je iedere keer vragen wat je ervan vond en je dan vertellen wat ze er zelf van vonden. Dat vind ik altijd wel erg leuk.

Voor een jury kan ik het me voorstellen dat een eigen schrijver fijn is, omdat je dan vantevoren weet waar je aantoe bent. Als je een schrijver krijgt van de organisatie en je treft er een die niks heeft met dressuur, dan is het toch lastig.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:59

Meestal neem ik zelf een schrijfster mee, er zijn er een paar die aan een half woord genoeg hebben en precies weten wat ik bedoel, das wel makkelijk en dus kan ik me meer met de proef bezighouden. Ik heb 2x iemand van de betreffende club gehad en ik moet zeggen, prima!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:07

erleyne schreef:
- zich onthouden van commentaar op de combinatie

Ik vind het als schrijfster wel fijn als er een jury zit die vraagt wat ik zou geven en die vervolgens toelicht waarom hij/zij een ander cijfer geeft. Leer ik er ook nog wat van Lachen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:56

Ik heb standaard mijn eigen schrijfsters mee.
Heerlijk, die meiden weten precies wat ik bedoel, ze hebben aan 1 woord genoeg.
Verder vinden ze het volgens mij erg leuk, want ze leren er een hoop van.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:58

@Urielle: Op die manier is het wel leuk en in orde. Wij hebben echter geregeld schrijfsters die bij binnenkomst van de combinatie al even moeten meedelen wat ze er van vinden, als in de trend van:
- oh, maar dat paard heeft al Z gelopen bij die en die
- Met zo'n geit ga je toch niet op concours
- Tja, zo kan ik het ook, die wordt thuis alleen met strakke slof gereden.
Dat vind ik echt niet kunnen en dat hoort een schrijver ook niet te doen. Dus dan hoeven ze dus ook niet meer te komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:00

Ja, of dat zo'n schrijfster gaat zitten pleiten dat die en die maar 1 winstpunt nodig heeft om te mogen springen.
Daar kan ik ook niks mee. Ze krijgen punten naar wat ik zie en niet naar wat de ruiter/amazone graag zou willen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:16

erleyne schreef:
@Urielle: Op die manier is het wel leuk en in orde. Wij hebben echter geregeld schrijfsters die bij binnenkomst van de combinatie al even moeten meedelen wat ze er van vinden, als in de trend van:
- oh, maar dat paard heeft al Z gelopen bij die en die
- Met zo'n geit ga je toch niet op concours
- Tja, zo kan ik het ook, die wordt thuis alleen met strakke slof gereden.
Dat vind ik echt niet kunnen en dat hoort een schrijver ook niet te doen. Dus dan hoeven ze dus ook niet meer te komen.

Nee, dat is niet netjes. Overigens vind ik wel dat de verantwoordelijkheid bij de jury ligt om toch objectief te blijven.

Ik heb wel bijv. bij een jury gezeten die een 8 voor een middendraf wou geven en vervolgens vroeg wat ik zou geven. Paard had een gigantische steekdraf dus ik zei dat hij imo van voren alleen zo spectaculair kon zijn omdat hij van achteren niet mee verruimde. Jury gaf me gelijk en gaf een 6. Dat hoort ook niet eigenlijk.

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:25

ik neem graag een eigen schrijfster mee. Vaak hebben die aan een half woord of een zucht al genoeg en hoef je niet alles zelf te formuleren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:27

Ik heb zelden een eigen schrijver bij me en moet zeggen dat ik het wel erg leuk vind als er wel een bekende meegaat.
Ik ben altijd zeer voorzichtig in mijn uitspraken als ik een schrijfster van de organisatie heb.
Tja, en tellen doe ik bij voorkeur zelf tenzij ik een echt bedreven schrijfster heb.
Het lijkt mij trouwens wel eens leuk om een schrijver (m) te hebben Haha!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:31

Ik ben meestal niet in staat om een eigen schrijfster mee te nemen, en doe het dus over het algemeen met iemand die door de organisatie gevraagd is. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Sommige schrijfsters kletsen je de oren van het hoofd, of gaan allemaal dingen vertellen die niks met paardrijden te maken hebben, maar dan laat ik ze gewoon erg veel commentaar opschrijven en dan zijn ze wel stil Knipoog. Als ze dingen vragen over de onderdelen die getoond worden, of mijn argumentatie wat cijfers betreft wil ik natuurlijk wel het 1 en ander uitleggen als daar tijd voor is tenminste. Soms komen onderdelen snel op elkaar en dan kun je niet meteen een uitgebreide uitleg geven, maar na de proef is daar vaak wel even tijd voor.
Heel soms gaat mijn vader wel mee om te schrijven. Afgelopen zomer, toen we in de auto zaten te jureren, kwamen de begeleiders van de deelnemers steevast naar de bijrijderskant om hun papieren te laten zien omdat ze dachten dat m'n pa de jury was. Dat was wel weer erg grappig! Haha!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:38

Ik neem de meeste keren iemand mee. Is super relaxed want dan weet ik tenminste dat de commentaar die ik op het briefje zet ook goed op papier komt. Ik vind het erg vervelend als ik tijdens het jureren ook nog steeds moet opletten of de schrijfster wel mee komt en wat ze eigenlijk op papier zet. En ik ben ook nog wel eens een flapuit (niet negatief hoor) maar die grappig bedoelde dingen wil ik ook liever niet op papier hebben. Als ik dus zelf iemand meeneem hoef ik me daar niet druk over te maken. Uiteraard heb ik ook wel eens een schrijfster van de vereniging en daar ben je dan ook erg blij mee, maar dan zeg ik toch wel heel duidelijk wat ze wel en niet op papier moeten zetten. In de Z gaan de oefeningen zo snel achter elkaar dan ben je wel een goede schrijfster nodig en niet een meisje van 10 a 12 jaar die het een keertje wil doen.....

ElMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:18

Ik rijd zelf Z dressuur en ga zo af en toe nog weleens met een bepaald jurylid mee. Voor mijzelf is het erg leerzaam en natuurlijk ook gezellig. Ik wil graag volgend jaar zelf met de jurycursus beginnen, afgelopen september was ik nog geen 21, dus toen mocht ik nog niet deelnemen aan de cursus. Door mee te gaan schrijven (mits je tenminste bij een jury zit, waar je het rijtechnisch mee eens bent), kun je erg veel leren. Vanuit de auto is het toch een hele andere gewaarwording dan wanneer je zelf te paard zit. Beeld en gevoel kunnen toch best weleens een beetje verschillen Knipoog .
Ik kan me overigens wel voorstellen dat juryleden graag zelf iemand meenemen, je weet wat voor iemand je naast je hebt zitten. Je kunt je dus concentreren op de proef en niet op datgene wat er naast je gebeurt. Daarnaast is het wel gezellig wanneer je een bekende naast je hebt zit. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat jury en schrijver/ster er een feestje bouwen, maar je doet het als jury natuurlijk ook in je vrije tijd en voor je 'plezier'. Dan is het wel zo prettig als en alles (bijna, want mensen kunnen natuurlijk fouten maken) vlekkeloos verloopt en het nog een beetje gezellig is ook. En niet dat nu vrijwilligers van organisaties niet goed zijn, dat bedoel ik absoluut niet, maar dan ben je wel afhankelijk en de ene keer pakt dat goed uit en de volgende keer gewoon niet.

Goed een heel verhaal, maar dit is wel een beetje hoe ik er tegen aan kijk.