Voor de jury's!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CoolFlower

Voor de jury's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 16:25

Heey

Weten jullie jury's waar jullie op letten tijdens het F-5 proefje??

(f-5 proefje is van maneges)

En nog een vraagje;

Ik leen een beetje drukke pony en die wil niet stilstaan bij het groeten wat je ook doet.
WIe heeft hier tips voor?

Alvast heeel erg bedankt! (heb zondag me wedstrijd)

Frantic

Re: Voor de jury's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:51

waar denk jezelf dat ze op letten?

CoolFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:54

Misschien goeie been lichtrijden ofzo. maar kweet niet echt precies waar ze op letten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:29

Op het goede been lichtrijden wordt gelet, of je in de goede galop aanspringt en zo niet; hoe je dit hersteld. Ook wordt er al wat meer gelet op stelling en natuurlijk op je houding (vooral handjes rechtop en tenen naar binnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:36

(kan niet meer editten)
Ow sorry ik ben zelf helemaal geen jury Bloos
Maar rijd wel zelf F-proefjes.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:38

Je houding is erg belangrijk. Handen netjes rechtop en op de goede plaats. Tenen naar voren en niet elke pas aandrijven/kloppen.
Verder de hulpen. Bereid je de overgang al voor of geef je ineens een schop/ruk aan de teugels. Weet je de figuren die je moet rijden en rijd je netjes op de letters.

Wat het stilstaan betreft, je gaat er nu al vanuit dat de pony het niet doet, dan gaat het natuurlijk ook niet lukken. Altijd proberen! en als de pony toch doorloopt/wegloopt rustig de overgang nog een keer maken. Vooral rustig blijven en laten zien dat je geen loopje met je laat nemen.

CoolFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:32

Dank jullie!!

Nog meer tips?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:23

Ik ben wel jury...
Hoeken inrijden en laten zien dat je de oefeningen voorbereidt vind ik belangrijk.
Oefeningen netjes afwerken.
Overgangen goed voorbereiden en netjes uitvoeren.
Doorzitten is nog wel eens problematisch voor sommige ruiters...
Goede been lichtrijden.
Zorg ook dat je de proef goed kent, want dan WEET je waar en wanneer je een onderdeel uit moet voeren en dit scheelt weer wat voorbereiden betreft. Bovendien weet je dan ook of je na het afwenden bijv. links- of rechtsaf moet (en geloof mij, ik zie per wedstrijd minstens 3 ruiters die wel een keer verkeerd rijden...).
Als je een pony hebt die lastig stil wil staan, dan neem ik aan dat de manege-eigenaar dit van te voren doorgeeft aan de jury...? Meestal ontvang je als jury van de organiserende manege een briefje met daarop de moeilijke punten van deelnemende paarden en pony's.
Veel succes, en ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken hoor!

CoolFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:25

Mies7 schreef:
Ik ben wel jury...
Hoeken inrijden en laten zien dat je de oefeningen voorbereidt vind ik belangrijk.
Oefeningen netjes afwerken.
Overgangen goed voorbereiden en netjes uitvoeren.
Doorzitten is nog wel eens problematisch voor sommige ruiters...
Goede been lichtrijden.
Zorg ook dat je de proef goed kent, want dan WEET je waar en wanneer je een onderdeel uit moet voeren en dit scheelt weer wat voorbereiden betreft. Bovendien weet je dan ook of je na het afwenden bijv. links- of rechtsaf moet (en geloof mij, ik zie per wedstrijd minstens 3 ruiters die wel een keer verkeerd rijden...).
Als je een pony hebt die lastig stil wil staan, dan neem ik aan dat de manege-eigenaar dit van te voren doorgeeft aan de jury...? Meestal ontvang je als jury van de organiserende manege een briefje met daarop de moeilijke punten van deelnemende paarden en pony's.
Veel succes, en ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken hoor!

BIj ons is dat niet zo van dat stilstaan. Ik had het vorige keer ook en kreeg dikke minpunten.
Maar ik heb ook een filmpje gemaakt, was veel werk marja Tong uitsteken :

Afbeelding

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 03:13

Zelf let ik ook nogal op het tempo...pony's mogen hier al wel een beetje meer aan het been zijn, dus niet vier keer schoppen en dan nog geen reactie. En idd al wat meer stelling/buiging in duidelijke wendingen (bijv E afwenden B rechterhand enz).