Veel verschil tussen jury H & C

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa_

Veel verschil tussen jury H & C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:48

Had afgelopen weekend wedstrijd (L1), had daarbij 2 jury's & naar mijn mening veel verschil in de beoordeling 179 & 193, had een 2e plaats. Had bijv. voor de middedraf bij de een un 4 & ander een 8 voor halstrekken idem dito, voor wijken voor het linkerbeen een 5 & een 7 dus toen ik mijn staatje terug kreeg schrok ik nogal, want had bij de een dus erg negatief & de ander zeer positief commentaar. Had achteraf nog met de jury bij de C gesproken (had ik 193 bij) & had hem ook een beetje gevraagd waarom dit verschil maar hij wist het ook niet, en des betreffende jury bij de H was nog aan het jureren bij een andere categorie dus, heeft iemand dit al vaker meegemaakt? & hoe kunnen 2 jury's hetzelfde onderdeel zo verschillend jureren??

KarinvdM

Re: Veel verschil tussen jury H & C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:16

Er zit een groot verschil in hoe je het ziet of je op H of C zit.
Sommige dingen kan je echt niet goed zien op H en andere dingen zie je op C minder goed. (neem het rijden op de AC-lijn, of het wijken)
14 punten verschil vind ik niet wereldschokkend. Daarnaast zal je altijd verschil houden tussen verschillende juryleden, het is en blijft mensenwerk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:13

Ik vind het wel een heel groot verschil. Dit kan niet alleen maar liggen aan het feit dat ze op H en C zitten. Dan moet 1 jurylid dus iets gezien hebben wat hem/haar niet bevallen is.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:49

KarinvdM schreef:
Er zit een groot verschil in hoe je het ziet of je op H of C zit.
Sommige dingen kan je echt niet goed zien op H en andere dingen zie je op C minder goed. (neem het rijden op de AC-lijn, of het wijken)
14 punten verschil vind ik niet wereldschokkend. Daarnaast zal je altijd verschil houden tussen verschillende juryleden, het is en blijft mensenwerk.

14 punten verschil is ook niet wereldschokkend, maar een 4 & een 8 voor hetzelfde onderdeel vind ik toch een groot verschil, voor 2 jury's die naar hetzelfde onderdeel kijken & naar mijn idee echt niet zo ver uitelkaar zitten dat ze het onderdeel beter of slechter zien?!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:47

De verschillen tussen voldoende en onvoldoende zouden eigenlijk niet mogen voorkomen. Maar ja, het blijft idd mensenwerk en soms is het uitzicht echt heel anders op verschillende plekken.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:50

Ik heb het op de brabantse meegemaakt. Bij de ene had ik voor het wijken een 9 en bij de andere een 4. En zo nog meer dingen. Ik had 202 en 174...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:54

De 14 punten zijn niet echt schokkend.
De plaats waar je zit is namelijk echt bepalend voor je cijfer, dat zie je nu heel duidelijk terug in de opleidingen.
(ik doe nu IM)
Wel mag die 4 en die 8 natuurlijk niet mogen, maar dat zal nooit opgelost worden dat probleem, het is en blijft mensen werk.
Wel jammer want je krijgt toch een verkeerd beeld zo.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 12:32

fresco schreef:
De 14 punten zijn niet echt schokkend.
De plaats waar je zit is namelijk echt bepalend voor je cijfer, dat zie je nu heel duidelijk terug in de opleidingen.
(ik doe nu IM)
Wel mag die 4 en die 8 natuurlijk niet mogen, maar dat zal nooit opgelost worden dat probleem, het is en blijft mensen werk.
Wel jammer want je krijgt toch een verkeerd beeld zo.

ja precies, want door de verschillen in punten weet ik nog niet zo goed hoe ik nu echt heb gepresteerd in de ogen van een jury maar goed volgende keer beter:)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:28

ik heb eens gehad dat ik op de kampioenschappen reed en ik had 3 jurys
het was nog oude punten telling!in de Z dressuur
ik kreeg 200,201 en163 2x 1e en een keer laatste
het kostte me dus op 1 of 2 punten na het kampioenshap!
dan baal je echt!:(
toen mocht ik door een blessure van de kampioen door naar de nederlandse kampioenschappen.....weer 3 juryleden..........
188,5e 190,2e en 160,bij de laatste 4
er waren dus 6 prijzen..........en ik was 7e
tja dan baal je nog meer............
maar goed het is en blijft een jury sport.
ik weet ook wel dat het niet altijd even makkelijk is om de mening van een jury te accepteren!
en sommige jurys kunnen er ook wel een bende van maken...
maar het mag toch niet voorkomen dat er zo verschillend word gejureerd!30 punten verschil of meer voor de zelfde proef is veel te veel

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:30

topic 100.000.001 over dit onderwerp.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:44

Angelo schreef:
topic 100.000.001 over dit onderwerp.

sorry hoor, maar zo'n opmerking kan je ook voor je houden.
K heb gekeken of er nog ergens eentje stond & vond er zo snel geen, en ga geen 20 pagina's terug lezen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:55

Zoveel topics zijn er echt niet over dit onderwerp. Ik vind het ook wel een terechte opmerking.

Wat me wel is opgevallen is dat de verschillen tussen de jury's op ponykampioenschappen altijd stukken minder zijn dan op de paardenkampioenschappen. Tenminste bij ons in de regio.

Het enige verschil wat ik kan vinden is dat er bij de pony;s meer juryleden zitten die zelf ook actief rijden. Bij de paarden kan dat niet, omdat die juryleden zelf al meerijden op de kampioenschappen. En dan blijven dus alleen de juryleden over die geen wedstrijden rijden. Ook vaak oudere juryleden dus.
Misschien dat het daaraan ligt?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:41

Wat ik had in Oosteind (Z1, ook 2 jury's) is dat ze qua eindtotaal dicht bij elkaar kwamen, 199 en 201, maar per punt gezien vond de één de ene helft van de proef goed en de ander de andere helft (bv. uitgestrekte stap: 7 en 5, app. naar rechts: 5 en 7, schouderbinnenwaarts: 5 en 7, volte 8m: 7 en 5).

Als ik de gehele proef het hoogste punt zou pakken had ik op dik 2 winstpunten gekomen Vork, dát vind ik dan wel weer raar!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:59

Meestal zitten er juryleden uit een andere regio Scum, dat gaat dus niet helemaal op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:10

Bij ons niet. Op de kampioenschappen voor de provincie zitten alleen juryleden uit onze eigen provincie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:08

Veel verschil in punten vind ik nog niet zo schokkend, sommige jury's zitten standaard 1 punt hoger dan een ander, dan heb je bij 30 onderdelen nogal snel een groot verschil. Wel vind ik het niet kunnen dat voor 1 onderdeel een 4 en een 8 gegeven wordt. Heb dat zelf een tijd geleden ook meegemaakt toen ik met iemand mee was, weet niet meer of het een gewone wedstrijd was of een kampioenschap. Eindresultaat was ongeveer hetzelfde, maar wat de ene jury als een 7 zag zag de ander als een 5, en vise versa.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:15

Het is mij afgelopen weekend als jury in de klasse B zelf overkomen, een megagroot verschil met het andere jurylid. Ik plaatste de ruiter onderaan en bij het andere jurylid stond de ruiter in de middenmoot met een winstpunt. We, ik en de andere jury, hebben er nadien uitgebreid over gepraat op het secretariaat en we vonden geen echte oorzaak voor het verschil. We hadden beiden naar eer en geweten gejureerd en alleen bij deze ruiter hadden we een duidelijk verschil. Beide coupons nagekeken en op mijn coupon stonden heel veel opmerkingen en de nadere jury was het wel eens met mijn commentaar maar had gewoon minder streng gejureerd.
Wie is er dus de fout ingegaan?
Voor iedereen die het vervelend vindt dat er verschillen zitten tussen de punten van 2 juryleden, neem maar van mij aan dat de meeste jury's hier zelf ook verschrikkelijk van balen! Maar helaas blijft het een beoordelingssport waardoor er verschillen kunnen ontstaan.

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:21

Zelf jury, maar ook ruiter en ook dit meegemaakt, 30 punten verschil tijdens regioselectie. Mijn paard was erg gespannen. De ene jury vond dat juist veel uitstraling geven, de andere vond de rug daardoor te strak (had ze wel gelijk in) en strafte me af. Inderdaad ook 4-en en 8-en. Maar door hun uitleg kon ik het wel begrijpen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:24

14 punten vind ik best veel, en het verschil tussen een 4 en een 8 ook een 4 is dik onvoldoende en 8 is flink voldoende.. raar..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:18

Ik heb juist altijd dezelfde punten Knipoog
In de L2 2 keer 169 punten (oude puntentelling)
In de L2 met andere pony 2 keer 174 (oude puntentelling)

Alleen hebben wij alleen bij de indoorkampioenschappe 2 juryleden, buiten hebben we er altijd maar 1, vind ik erg jammer..

Maar ook ik vind 14 punten wel weinig verschil, meestal hoor je veel grotere verschillen.. Maar een 4 en een 8 voor hetzelfde odnerdeel vind ik wel teveel..

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 03:11

heb het afgelopen zomer nog meegemaakt op de brabantse kampioenschappen in de L1. Was op zaterdag 1e en mocht dus door naar zondag en op die zondag mochten de beste zes weer een kleine finale rijden om het uiteindelijke kampioenschap. Was bij de ene jury 5e met 206 en bij de andere 15e met 190... met die 5e plek had ik dus in de finale gezeten, terwijl ik daar volgens de andere jury lang niet thuishoorde. Erg raar soms, maar dit komt altijd wel een keer voor...twee verschillende mensen, twee verschillende visies.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:17

Ik heb het ook wel eens meegemaakt maar zo'n erge verschil nognii.. wel heb ik van meerder mensen coupons gezien daar zat egt 25 pnt verschil in das toch nii normaal!!!

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:07

Het is ook de bedoeling dat je van de jurybeoordeling wat leert.
Als je van de ene nou een 8 en de andere een 5 krijgt voor een onderdeel, welke moet je dan geloven? Wij maken het regelmatig mee een puntenverschil van meer dan 20.
Waar dat aan ligt? geen idee!
Wel is ons een keer opgevallen dat voor de koffiepauze de jury heel erg uit elkaar zat qua punten en na de koffiepauze zaten ze ineens op een lijn. Toch duidelijk over gepraat in de pauze. Helaas zaten we voor de koffiepauze.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:49

jaa ik had dat laatst ook, ik moest zoo op de kringfinale ryden(E-M1) en ik had voor myn gevoel echt een goede proef neergezet.. en jhaa iedreen zei vn ooh da was kei goed enzoo.. dus ik naar e prysuitreiking.. nou by de ene jury was ik 2e met 198 en by de andere jury laatste met 169 Huilen echt da klopt volges my echt neit.. dat het zoveel uit elkaar ligt!
Ik ben iig wel door dus daarover neits te klagen maarjha.. welke jury moet ik nou geloven omdat de ene hert hele blaadje vol had gepent en die andere maar 1 ding erop had staan! Verdrietig

Groetjes Lysanne

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:10

ja ik heb dit ook al een paar x gehad. kreeg ik bij de ene jury een 4 voor een stukje stap en bij de ander een 7. dit vind ik echt niet kunnen!dan denk ik van wat vind de ene jury nou zo goed en de ander fout? heb ook wel eens gezien dat iemand 30 punten verschil had in 1 proef. dit is toch ook niet normaal!!!