Ponyruiters , wanneer zijn ze B-klaar?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya92

Ponyruiters , wanneer zijn ze B-klaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:06

Hallo!

Ik heb een vraagje over de B-dressuur bij pony's . Bij mij op stal zijn veel kleine ruitertjes ( 9,10,11 jaar) die wedstrijden ontzettend leuk vinden en momenteel van die FNRS proeven rijden . Nu willen een paar meisjes officieel gaan starten , o.a eentje op mijn pony . Dit meisje kan ontzettend leuk en pittig rijden , en de glimlach verdwijnt maar niet van haar gezicht!! Nu zit ze gewoon netjes op mijn paardje , en ze rijdt netjes op de letter maar Sor wil haar hoofd niet helemaal niet helemaal naar beneden doen . Het is niet dat het helemaal tegen de hand is , ze loopt ontspannen , maar niet langs de loodlijn . Nu is mijn vraag hoe de jury daarnaar toe kijkt . Moet de pony al helemaal perfect lopen of is het ook punten waard als ze nette voltes rijd en goed op de letter ?

Groetjes!

Skippy01

Re: Ponyruiters , wanneer zijn ze B-klaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:14

in de b hoeft een paard of pony nog niet netjes op de loodlijn, als hij maar goed aan de hulpen is en als de ruiter maar op de letter rijdt. het paard moet nette overgangen maken, maar het hoeft allemaal niet extreem ofzo. ze zien in de b liever een pony die zijn braaf zijn proefje loopt met zijn hoofd in een natuurlijke houding, dan een paard die soms netjes aan nageeflijk loopt en in de overgangen te diep komt of zijn hoofd omhoog gooit. als verder de overgangen enzo goed zijn en het paard niet helemaal uit elkaar valt, zou ik zeggen : gewoon starten!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:53

Aanleuning is wel heel erg belangrijk. een sterrekijker met de neus recht vooruit krijgt niet snel hoge punten. ik kan jevooral aanraden eens te gaan kijken in die rubriek waarin dit meisje starten moet. Kijk naar de proeven en daarna naar de punten zo kan je het beste het niveau inschatten. Neem je zelf op de proef en schat van tevoren de punten. desnoods schrijf je mee op een blaadje dan kan je daarnqa kijken of je het juist hebt ingeschat. klopt hetongeveer dan kan je het van jou anky-in-de-dop ook wel inschatten. Niets is zo erg bij jonge deelnemers als de ene na de andere blamage en je kunt dus het beste zo laag mogelijk beginnen. Bixi bijvoorbeeld. Ga nooit te hoog zitten omhoog is namelijk altijd nog mogelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:49

Bij de pony's maakt de maat nogal eens uit. Een a-b pony klinkt zo wel wp waardig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:52

Bij de pony's kijk ik wel wat makkelijker dan bij de paarden. Bij de B-paarden hoort een paard gewoon nageeflijk te lopen.
Bij de B-pony's hoeft dat nog niet perse, als de ruiter er netjes op zit en geen ruk- en plukwerk kom je zo rond de 180 uit. Ligt een beetje aan de uitvoering van de proef verder.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:35

Ik sluit me aan bij Fitzroy.

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:08

Ik Ook Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:57

ik niet....

Omdat ik er anders tegen aan kijk zal ik het even toelichten.

Als je officieel gaat starten moet een paard/pony nageeflijk zijn, ongeacht welk niveau, dit wordt je ook al tijdens de cursus geleerd.
Iedere combinatie hoort te voldoen aan het scala van de africhting en de basis moet bevestigd zijn.
Ik kom dus heel veel pony kindertjes tegen in de hogere klasses die hier dus absoluut niet aan voldoen en naar mijn mening dus door de... ach wat een leuk koddig gezicht jury's... doorgeschoven worden en de winstpunten rijden. Met als gevolg dat ze vannaf de L2 en zeker in de M tegen een muur aanlopen en dan juist erg teleurgesteld zijn...want ze reden immers altijd winst.

Schwung

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:59

judithh schreef:
Iedere combinatie hoort te voldoen aan het scala van de africhting en de basis moet bevestigd zijn.

dat doen er veel in het Z nog niet dus ben ik het niet mee eens.
bij de pony's kan iedereen B starten, of ze punten krijgen zien we wel weer.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:05

Schwung schreef:
judithh schreef:

dat doen er veel in het Z nog niet dus ben ik het niet mee eens.
bij de pony's kan iedereen B starten, of ze punten krijgen zien we wel weer.

helemaal mee eens, dus ook die combinaties rijden bij mij geen winstpunten.

het gaat er ook niet om of dit in het Z wel gebeurd of niet...in iedere klasse hoort je basis/scala van africhting in orde te zijn.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:44

Er zijn weinig pony's die correct aangereden worden, simpelweg omdat ponyruiters vaak zelf nog niet in staat zijn de pony goed te trainen omdat ze zelf alles nog moeten leren. Ik zie vaak dat kinderen veel meer moeite hebben hun pony nageeflijk te rijden dan volwasen ruiters.
Ik vind dan ook dat je aan een B-ruitertje van 8 niet dezelfde eisen kunt stellen als aan een B-ruiter met meer rij-ervaring. Je kunt denk ik wel stellen dat iemand van 8 jaar nog niet dezelfde ervaring heeft als een ruiter die al jaren rijdt...

dreutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:32

Mies7 schreef:
Er zijn weinig pony's die correct aangereden worden, simpelweg omdat ponyruiters vaak zelf nog niet in staat zijn de pony goed te trainen omdat ze zelf alles nog moeten leren. Ik zie vaak dat kinderen veel meer moeite hebben hun pony nageeflijk te rijden dan volwasen ruiters.
Ik vind dan ook dat je aan een B-ruitertje van 8 niet dezelfde eisen kunt stellen als aan een B-ruiter met meer rij-ervaring. Je kunt denk ik wel stellen dat iemand van 8 jaar nog niet dezelfde ervaring heeft als een ruiter die al jaren rijdt...

mijn dochter rijd ook in de B.En het valt niet mee hoor.Comenteer als rechtrichten,steling en buiging ,lente buiging is de orde van de dag.Maar dan heb je het over B- pony's.das als je wil starten moet je wel knap rijden is mijn visi.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:57

Ik denk ook niet dat je de grens kunt en mag leggen bij de leeftijd van de ruiter... ik ken er wat van 8 die meer kilometers in de ring hebben afgelegd dan mijn dochter van 12, en die maakt ook genoeg km's.
Ik vind het kommentaar en de waardering bij de pony's eigenlijk zwaarder als bij de paarden.... of ik heb meer begrip gekregen Haha!

Een beetje jury kan toch aan de ruiter wel zien of die ervaring heeft of niet, en ja je hebt uitzonderingen, in een dressuurring, en dat je niet alleen maar kunt kijken naar de geb.dat. van de rijder...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:33

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat er tegenwoordig een geb. datum op de coupons staat. Het gaat niemand wat aan hoe oud je bent.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:59

Onze dochter (12, maar erg tenger en klein voor haar leeftijd Haha! ) komt net van een B-pony en heeft sinds een paar maanden een D'tje. Met beide pony's rijd ze wedstrijden, hoewel de eerste bijna groen was toen ze hem kreeg heeft ze in zeer korte tijd van B naar L1 gereden (let wel, oude proeven, dus A-B pony's is zonder galop). Als ze de ring al in kwam hoorde je de jury; "Ach...wat schattig..." en ze reed geen proef onder de 180 (oude punten telling). Stelling en buiging hadden ze samen nog nooit van gehoord Haha! , maar de pony liep altijd wel lekker vlot en ze stuurde zeer secuur op de letters enzo.
Nu hebben we een wat oudere M2 (Z-startgerechtig) pony gekocht en deze is zo braaf en heel makkelijk aan de teugel te rijden.
Maar 'ineens' wordt ze in de B aangesproken op 'juiste stelling', 'impuls', en 'komt niet terug op het achterbeen tijdens overgang galop-draf' en meer van dat soort termen. Let wel; de pony loopt super netjes en die stelling en buiging is ze wel degelijk bewust van, maar soms tijdens een volte of gebroken lijn kijkt hij (nog) niet altijd de juiste kant op..

Er is dus wel degelijk een heel verschil tussen de A-B pony's en de grotere maten qua jurering. Met een grotere pony wordt ongeacht de leeftijd/grote van een kind toch echt wel veel meer rijkunst verwacht.

milou_darby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:29

Het verschilt per jury heb ik gemerkt. De ene vind het niet zo erg als het neusje er wat uit is, de ander straft je er wél op af. Maar ik denk dat als je verder netjes rijd je je punten wel krijgt hoor Haha!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:15

Mies7 schreef:

Als jury hoef je alleen maar te beoordelen wat je in de ring ziet. Leeftijd van de ruiter speelt hierbij geen rol; aan een 8 jarige worden dezelfde eisen gesteld als aan een 17 jarige die in de B rijdt.
Toch zie je in de praktijk dat bij jonge kinderen wel milder gejureerd wordt. En dan kan het zijn dat later, als ze ouder zijn de punten tegenvallen.