Laatste cijfers vd proef hoog bij slechte proef?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Laatste cijfers vd proef hoog bij slechte proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 11:41

Gisteren heb ik een wedstrijd gereden, mijn paard was erg fris, is een paar keer geschrokken, met als gevolg dat er een aantal oefeningen zijn mislukt.
De overige oefeningen liep ze constant onder me weg. De aanleuning in galop was ook niet goed.

Resultaat 168 punten.
Maar wat ik nu zo vreemd vond is dat ik op de laatste onderdelen wel allemaal 6-en had.
Is hier een jurylid (of iemand anders natuurlijk) die me uit kan leggen hoe dit kan?

VValar

Re: Laatste cijfers vd proef hoog bij slechte proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:51

6 is voldoende. De gangen van je paard hebben weinig te maken met de schrikreacties, en op deze fouten in je proef mag de jury jou op de gangen van je paard niet af straffen. Als de gangen van jouw paard zuiver zijn, krijg je al snel een 6. Bij onregelmatigheid ga je snel naar de 5 en lager. Om 7'vens en 8'ten te scoren, moet je paard van nature al fijne basisgangen hebben, die ook nog eens tot zijn recht komen door een ontspannen en in aanleuning gaande proef neer te zetten. Als jij voor aanleuning/rechtgericht/ontspannen gaande paard óók een 6 hebt gehad, vind ik dit erg vreemd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:53

Tja, als jurylid kan ik dit ook niet erg plaatsen. Met 168 pnt. lijkt het me logischer dat je onderaan iig 2 5-en hebt staan, voor de rijvaardigheid en de aanleuning.
Op de gangen kun je natuurlijk wel 6-en scoren en de verzorging heeft ook niets met de rest van je proef te maken Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:47

Dan had je inderdaad minstens 2 vijven moeten hebben: 1 voor rechtgericht, ontspannen en aanleuning en 1 voor effect van de hulpen en als ie echt ondeugend was mocht het laatste ook nog wel een vier zijn!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:56

Ik heb me daar gisteren ook een beetje over verbaasd, had 169 en 171 punten, en dan onderaan alleen voor de impuls een 5. Gangen is idd een 6 wel te begrijpen, ze was niet onzuiver dus dan is een onvoldoende niet de bedoeling, maar verder..
Effect van de hulpen gewoon een 6 (paard was totaal niet aan m'n been, daar komt het impulsgebrek toch ook vandaan), ontspannen.. enz. ook een 6 (aanleuning was totaal niet constant en recht liep ze ook niet de hele proef (allebei gevolg van niet aan het been zijn)).
Was wel apart, dat er onderaan een opmerking stond dat het paard actiever moet aan de beenhulp en de aanleuning stiller (groot gelijk hoor Knipoog dat moet ook), maar waarom komt dat dan niet terug in die punten?

Maarja, het is mij duidelijk dat het niet goed was. Dus we oefenen maar verder hè.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:46

Ik vraag me wel een beetje af hoe serieus sommige juryleden over die laatste 6 punten nadenken. Om het even te verduidelijken. Gisteren kreeg ik 6 coupons terug (4 uit het M1 en 2 uit het L2 van 2 verschillende juryleden).
Op alle zes de coupons waren de laatste zes cijfers: 666666 (zonder enig commentaar). Dat zijn een hoop zessen Haha!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:35

misschien ging het wel beter dan je dacht of zag het er beter uit?
maar ik weet niet hoor!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:14

Ja dat dacht ik ook al, misschien was het algemene beeld wel goed, op die haperingen na. Ik had echt het idee dat ze onder me weg liep, maar misschien viel dat niet zo op.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:16

Scum schreef:
Ik vraag me wel een beetje af hoe serieus sommige juryleden over die laatste 6 punten nadenken. Om het even te verduidelijken. Gisteren kreeg ik 6 coupons terug (4 uit het M1 en 2 uit het L2 van 2 verschillende juryleden).
Op alle zes de coupons waren de laatste zes cijfers: 666666 (zonder enig commentaar). Dat zijn een hoop zessen Haha!

dat valt me ook weleens op ja, dat sommige juryleden daar wel heel makkelijk zessen neerzetten. Heb ook wel eens gehad dat ik voor de rechtgerichtheid, ontspanning enz. een 7 had, daar stond dan als commentaar bij: heel de proef te gespannen. Verward
Dan snap ik het even niet meer, paard was inderdaad te gespannen (lees; eerste buitenconcours, half uur rodeo gereden, want alle andere paarden waren eng, 3 keer er bijna afgekletterd onder het losrijden, in de ring heeft ie denk ik in de hele proef 1x ademgehaald). Als die jury ziet dat het paard te gespannen is dan moet de rechtgerichtheid wel super zijn geweest wil hij dan nog op die 7 uitkomen, bij spanning gaat bij de mijne het hoofd als eerste omhoog, dus de aanleuning was ook bepaald niet voor een 9 Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:39

Ach die laatste onderdelen blijven moeilijk voor veel jury's. Mijn paard stapt heel erg slecht en heeft een erg goede galop en een mooi gedragen draf. Ik heb vaak dan in de oefeningen voor alle galoponderdelen een 7, voor drafonderdelen 6en en 7ens en voor staponderdelen 4en en 5en. Toch krijg ik dan voor de eindonderdelenregelmatig een lijst met 6en. Dat gaat kan er bij mij ook niet in. Geef dan een 5 voor stap (of 4) en een 7 voor galop. Maar ja, jury sport he.