Lamsvele bontjes achter oren en op z'n neus,mag het of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

taaltjuhh

Lamsvele bontjes achter oren en op z'n neus,mag het of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:50

hoi,
ik heb een vraagje. Ik heb morgen wedstrijd maar nu heeft me pony wondjes achter z'n oren en op z'n neus daarom heb ik bontjes op me kopstuk en neusriem. mag dit of mag dit niet, wat vinden jullie ervan en zouden jullie het aan de jury vragen?

ik wacht op reacties.

alvast bedankt.

Nibbit

Re: Lamsvele bontjes achter oren en op z'n neus,mag het of n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:11

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij mag het niet.
Waarom weet ik niet, maar er staat me iets van bij.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:13

bij de dressuur weet ik het niet. maar bij springen mag het wel zover ik weet!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:56

Bij dressuur mag het niet. Om de neusriem staat het expliciet in het reglement, om het kopstuk niet maar dat heb ik al nagevraagd. Om het kopstuk kun je alsnog proberen natuurlijk omdat het niet letterlijk in het reglement staat.

taaltjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 00:09

oke hartstikke bedankt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:11

Je kunt een lage neusriem gebruiken als de wondjes hoog zitten, of andersom...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:07

Hoe komen die wondjes er? het mag dus inderdaat niet. in het kopstuk kan je kijken of je iets kan vinden in de kleur van je paard zodat het minder opvalt.
Koop een goed hoofdstel wat goed is onderlegt op zowel kopstuk als neusriem. En hang vooral het bit niet te hoog en de neusriem te strak.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:17

dat wordt lastig
die van mij heeft bijvoorbeeld een plekje achter zijn rechteroor waar hij de druk van het enkele kopstuk niet prettig vind
op advies van de fysio heb ik daar een bontje zitten en dat werkt goed
ik heb een zwart bontje dus het valt niet zo op
ik ga binnenkort weer wedstrijden rijden en laat het gewoon zitten
zal mij benieuwen of ze het zien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:43

oosterhoff schreef:
Hoe komen die wondjes er?

Bij mij: een driejarige met een gevoelig kopje Ach gut
Ik ga gewoon starten met een bontje om het kopstuk. Diervriendelijkheid gaat bij mij voor de reglementen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:58

Urielle schreef:
oosterhoff schreef:
Hoe komen die wondjes er?

Bij mij: een driejarige met een gevoelig kopje Ach gut
Ik ga gewoon starten met een bontje om het kopstuk. Diervriendelijkheid gaat bij mij voor de reglementen.

Heb je wel eens geprobeerd om het bit iets lager in te hangen? Dat heeft bij die van mij namelijk geresulteerd in nooit meer wondjes

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:58

volgens mij mag dit niet, heb er eerlijk gezegd ook nooit iemand mee zien starten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:48

oosterhoff schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om het bit iets lager in te hangen? Dat heeft bij die van mij namelijk geresulteerd in nooit meer wondjes

Hij heeft geen wondjes maar schuurplekken achter de oren en bij de bakstukken. Idem dito van de singel. Totaal opgelost met de bontjes Lachen
(het bit hangt goed trouwens, maar bedankt voor de tip Lachen )

taaltjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:56

Hartstikke bedankt voor jullie reacties

Maar het wondje op z'n neus komt omdat hij constant jeuk aan z'n neus heeft en het dus openschuurt. ik ben er sinds kort namelijk achter gekomen dat hij niet tegen een bepaald soort lederbalsem kan.

die achter z'n oren komen omdat hij gaat zweten onder z'n kopstuk en dan gaat hij schuren waardoor ze opengingen.

oik heb ze bit al ietsje lager gehangen maar dan gooit hij z'n tong langs me bit.

als nog hartstikke bedankt voor jullie reacties.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:06

Om de huid sterker te maken kan je MSM zalf gebruiken (www.paardendrogist.nl) Dat werkte bij mijn paard op de singelplekken echt wonderbaarlijk goed. Bij de veearts zeiden ze dat die plekjes zouden blijven en nooit meer goed zou komen. was geen punt maar ik vond het niet mooi en ik had het idee dat het ook niet alleen eelt was maar ook iets ontsteking.
Na drie weken MSM zalf was het haar er weer op en na 6 weken was er niets meer te zien. Heb wel een bondje gebruikt de eerste tijd maar daarna ging het ook prima zonder.
Wellicht is dat dus nog nuttig om te proberen op de kale beschadigde plekken

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:50

Urielle schreef:

Diervriendelijk is dan even niet gaan starten dacht ik zo...... tenminste tot er geen bontje meer nodig is.... Haha!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:55

En NEE een bontje om neusriem en kopstuk mag niet! Sorry maar misschien moet je dan toch maar even wachten tot de wondjes weer geheeld zijn. Je weet nu toch waar het aan ligt daar kan je dan rekening mee houden straks.... succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:36

kennis van mij heeft het een tijd geleden ook gedaan, pony had een wondje op het hoofd door het schuren, en dus had ze er even een bontje onder gedaan onder het kopstuk. maar mooi dat ze ineens een onvoldoende voor de verzorging kreeg Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:03

oversized schreef:
Urielle schreef:

Diervriendelijk is dan even niet gaan starten dacht ik zo...... tenminste tot er geen bontje meer nodig is.... Haha!

Waarom? Hij heeft verder nergens last van zolang er een bontje om zit.

En tot er geen bontje meer nodig is... peerd heeft gewoon een dun vel dus dan helaas pindakaas, maar nooit meer gereden worden? Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:07

Lowara schreef:
kennis van mij heeft het een tijd geleden ook gedaan, pony had een wondje op het hoofd door het schuren, en dus had ze er even een bontje onder gedaan onder het kopstuk. maar mooi dat ze ineens een onvoldoende voor de verzorging kreeg Nagelbijten / Gniffelen

Dat is niet correct gejureerd volgens mij. Ik meen dat een bontje als volgt beoordeeld moet worden:

Indien een ruiter/amazone niet in de juiste kleding of harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk
hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de
proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding. Als de deelnemer de kleding niet
kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de
proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een
vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:53

nou, zo is het zeker niet gegaan.
meiske had de gehele proef al gereden en na de proef kwam de jury bij haar met de mededeling dat bontjes niet toegestaan waren en dat ze daardoor een onvoldoende had gekregen. ( ze had volgens mij wel alsnog een winstpunt, dus ach, weer wat bijgeleerd Clown )
mmm maar wel vreemd dat de jury dit niet van tevoren heeft gemeld zoals het regelement zegt!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:36

Urielle schreef:
Waarom? Hij heeft verder nergens last van zolang er een bontje om zit.

En tot er geen bontje meer nodig is... peerd heeft gewoon een dun vel dus dan helaas pindakaas, maar nooit meer gereden worden? Clown

Waarom??? Ten eerste: Je hebt het over diervriendelijkheid dan rijd je dus even niet tot het is hersteld. Ten tweede omdat een bontje niet mag!! Wie heeft het nou over nooit meer rijden?? Wat je thuis doet is jouw zaak, maar tijdens de wedstrijden is het niet toegestaan!!!
Het mag dus niet omdat je dan dingen kunt verbergen en dat is precies wat jij dus doet! Het schoolvoorbeeld laten we maar zeggen. Wie zegt dat jouw paard er geen last van heeft als hij een bontje heeft? Kan jij het voelen? Als jij een wondje hebt waar dan ook is het dan ook beter als je er een stukje bont overheen doet??
Maar ehhhh ik begrijp het wel hoor. Je weet dat iets niet mag, maar eigenlijk heb je al besloten om er toch mee te rijden. Vraag het dan niet!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:56

@oversized: Urielle is niet de TS hoor. Verder lijkt het me duidelijk dat als je na het rijden MET bontje ziet dat de huid niet beschadigd is het paard er dus ook geen last van heeft gehad. Veel jonge paarden zijn in het begin gevoelig op de huid bij de singel en achter de oren. Gewoon een tijdje een bontje erom en klaar. Persoonlijk vind ik het ook raar dat er niet mee gereden mag worden. Als de KNHS zo paardvriendelijk wil zijn kunnen ze beter bittencontrole invoeren en letten op spoorplekken en niet te vergeten de aansnoerneusriem accuut verbieden.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 06:58

Oreo schreef:
@oversized Urielle is niet de TS hoor. Verder lijkt het me duidelijk dat als je na het rijden MET bontje ziet dat de huid niet beschadigd is het paard er dus ook geen last van heeft gehad. Veel jonge paarden zijn in het begin gevoelig op de huid bij de singel en achter de oren. Gewoon een tijdje een bontje erom en klaar. Persoonlijk vind ik het ook raar dat er niet mee gereden mag worden. Als de KNHS zo paardvriendelijk wil zijn kunnen ze beter bittencontrole invoeren en letten op spoorplekken en niet te vergeten de aansnoerneusriem accuut verbieden.

Ja dat weet ik wel dat Urielle niet de TS is. Ik vind het absoluut niet raar want nogmaals op die manier kan er veel verborgen worden. Als je altijd de paard en sport leest heb je vorig jaar kunnen lezen dat iemand iets van een bierdop of iets dergelijks onder het bontje gedaan heeft om op die manier er voor te zorgen dat het paard met zijn hoofd naar beneden liep. Op de een of andere manier is het schijnbaar niet duidelijk dat de KNHS er is om de paarden tegen moedwillig pijnigen te beschermen. Bij bitten kan je aan de buitenkant ook niet altijd alles zien, maar vaak ook wel en spoorplekken zijn duidelijk van buitenaf te zien! Een aansnoerneusriem kan je aansnoeren maar ook dat hoeft natuurlijk niet maar dat is de discussie helemaal niet. Urielle zegt bij mij gaat paardvriendelijkheid voor alles. ALS dat zo is dan zou je kunnen overwegen om dan een tijdje niet te starten als je paard wondjes heeft, of je schaft een beter passend hoofdstel aan. Wij hebben ieder jaar meerdere jonge paarden en er is nog nooit een paard geweest die wondjes/schuurplekken kreeg achter de oren/bij de bakstukken. Ten eerste is een goed passend hoofdstel dan wel een vereiste. Ten tweede goede controle na het werken met het paard. Als we dan constateren dat er iets niet helemaal fijn zit nemen we een ander hoofdstel. Bij paarden die erg gevoelig zijn resulteert dat meestal in een goed onderlegd hoofdstel. Dat geldt ook voor singels. Als je goed hebt gelezen heb je een emoticon met een knipoog kunnen zien staan. Schijnbaar voelt Urielle zich niet prettig over haar paard met schuurplekken door een gevoelig hoofdje anders reageert ze niet zo heftig op een suggestie.
Uugh ik heb gesproken Haha!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:04

Oreo schreef:
@oversized: Urielle is niet de TS hoor. Verder lijkt het me duidelijk dat als je na het rijden MET bontje ziet dat de huid niet beschadigd is het paard er dus ook geen last van heeft gehad. Veel jonge paarden zijn in het begin gevoelig op de huid bij de singel en achter de oren. Gewoon een tijdje een bontje erom en klaar. Persoonlijk vind ik het ook raar dat er niet mee gereden mag worden. Als de KNHS zo paardvriendelijk wil zijn kunnen ze beter bittencontrole invoeren en letten op spoorplekken en niet te vergeten de aansnoerneusriem accuut verbieden.

Met jou ben ik het eens !

In het regelement staat trouwens specifiek dat net niet om de neusriem mag, kopstuk staat er niet bij, dus gewoon proberen en een zwart bontje er omheen doen. Er staat in het regelement dat ze er vanuit gaan dat een bontje het gezichtsveld van een paard verminderd en dat mag niet, een kopstuk bontje belemmerd het gezichtsveld niet.

Een stuk dik zwart vilt die precies onder het hoofdstel past is misschien ook een optie, minder zichtbaar ook.
http://www.lammfelle.de/_images/produkt ... choner.jpg deze is er in het zwart te krijgen, valt wellicht minder op ?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:17

Jaren geleden had mijn paard een allergische reactie gehad van zadelzeep. Toen het dicht was, zat er nog geen haar op en moest ik met een bontje rijden. Ik had gevraagd of het met de wedstrijd ook mocht en dat was geen probleem (dit was overigens kobalt blauw; zwart was toen even niet te koop Knipoog. Maar goed het heeft wel geholpen.....

Als er niets in de reglementen staat zou ik gerust een zwart bontje onder het kopstuk doen.