Ontspannen tijdens losrijden, wrak in de ring!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyron

Ontspannen tijdens losrijden, wrak in de ring!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 02:16

Hoi,

Na wat opstartproblemen (zie topics) ben ik een vorig jaar winter wedstrijden gaan rijden met mijn 6-jarige ruin. De eerste maanden waren een ramp. Was op wedstrijden een en al spanning en vooral op het moment dat we de ring in moesten. Dan ging de handrem erop en had hij overal schrik van. Maar goed, net gestart met een groen paard dat nog nooit van huis was geweest en dan ook nog van nature een echte zeikerd!! In april het buiten seizoen gaan rijden en dat ging goed, de handrem ging eraf!! Had toen vrij snel mijn winstpunten bij elkaar. Heb in augustus 1 wedstrijd L1 gestart en daarna pas weer eind september door een hoefzweer. De eerste wedstrijden gingen redelijk goed en reed 4 winstpunten bij elkaar.

Maaaarrrrr mijn laatste 3 wedstrijden gingen steeds slechter. Thuis loopt hij de sterren van de hemel. Met losrijden loopt hij ook altijd super, maar op het moment dat hij de ring in komt voel ik die handrem weer. Hij loopt wel met impuls, hij loopt ook overal langs zonder problemen, maar hij zet als het ware zijn lichaam helemaal vast waardoor hij tactfouten gaat maken en dat vind ik zo verschrikkelijk jammer. Heb nu ook het idee dat ik, bij elke wedstrijd die nu gaat volgen met veel spanning de ring in ga omdat ik natuurlijk bang ben dat hij weer tactfouten gaat maken.. Dit gaat dadelijk natuurlijk van kwaad tot erger. Nu wil ik dus weten of iemand ook ervaring heeft met dit probleem!! En nog beter, hebben jullie tips om dit op te lossen.

Sorry voor het lange verhaal!!

Fitzroy

Re: Ontspannen tijdens losrijden, wrak in de ring!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:32

Kun je niet een keer HC starten, dan staat er voor beiden 'niets op het spel' en kun je gewoon vrij rond rijden.
Ik zou dat een keer proberen.
Ik heb het idee dat het meer aan jouw spanning ligt dan aan die van het paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:33

binnen zeker? losrijden lekker tussen de vrienden en dan hoppa: zomaar helemaal alleen in een wildvreemde afgesloten bak!

Voor ons een eitje, voor het gemiddelde paard doodeng!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:27

amondi schreef:
binnen zeker? losrijden lekker tussen de vrienden en dan hoppa: zomaar helemaal alleen in een wildvreemde afgesloten bak!

Juist, hier heeft mijn paardje ook super veel moeite mee denk ik... Ik ben er nog niet helemaal uit wat de oorzaak is.
Met losrijden gaat het ook echt super fijn. Dan is ze lekker los en voorwaarts.
Maar eenmaal in de ring (andere bak) begint ze me toch te zweten!!! Het schuim hing serieus aan mijn teugels.
Eerst schrok ze overal van, overal bang van. Nu heb ik haar gelukkig zo ver dat ik haar normaal langs enge obstakels krijg. Maar nu wordt ze overal 'dood' voor.
Zo van: oké ik heb me overgegeven het doet me nu allemaal niets meer.
Middendraf kwam er niet echt uit vandaag, heel traag tempo, weinig impuls. Ik betrapte mezelf er zelfs op dat ik mijn spoor wel even 'los' mocht laten, het deed haar werkelijk niets meer. Verdrietig
Nou heeft ze wel een wintervachtje (paard verdraagt deken niet) (en is dragend) waardoor ik niet al te lang losrijd, dus ze heeft wat dat betreft ook erg weinig om bij te zetten, maar dan nog... Het zet bij mij wel grote vraagtekens.
Desondanks toch nog 176 punten, maar wel jammer als je weet dat het gewoon veel beter kan!!! Thuis in de bak is ze allang L klaar, maar zo komen we de B nog niet uit in 10 jaar.

Ik heb helaas geen tips ofzo voor je (behalve dan: vaak doen... maar dat hoor ik van iedereen) Tong uitsteken
Maar ik hoop dat het een verzachting is dat je weet dat nog iemand met hetzelfde probleem zit Knipoog

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:45

Fitzroy schreef:
Kun je niet een keer HC starten, dan staat er voor beiden 'niets op het spel' en kun je gewoon vrij rond rijden.
Ik zou dat een keer proberen.
Ik heb het idee dat het meer aan jouw spanning ligt dan aan die van het paard.

Dat hebben al meerdere mensen gezegd en ga ik denk ik ook wel doen!! Het is ook zeker een groot deel mijn spanning, maar ja, dan is het nog een probleem. Haha!
amondi schreef:

Inderdaad, maar hij doet het ook in een grote bak waar de ring is afgezet en ze daarlangs losrijden. Dus hij hoeft niet helemaal weg van de andere! Ook hier waarschijnlijk weer mijn spanning.

Mirkip: Zeker fijn om te weten dat er ook andere zijn met dit probleem. Maar het is zeer frustrerend . De ene week rijd ik 190 pnt en de week daarna 159 pnt. Verschil van 31 pnt!! Doet best zeer!! hahaha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:33

Ik heb dat probleem ook, mijn paard vind binnebakken eng. Voorheen reed ik dan soms echt verlies door diverse ontploffingen maar nu lijd alleen de stap er nog onder. Wat ik er aan doe is heel veel belonen tijdens de proef zowel met stem al met mijn binnenhand (kan mij wat schelen als ik daar aftrek voor krijg) op het moment dat er spanning is. Mijn paard moest leren dat een foutje maken heus geen drama is en dat ze daar niet in paniek hoefde te raken (dus juist even aaien na een diagonaal vol taktfouten). Daarnaast heb ik een tijdje B-calm of zo iets gegeven. Dat is geen doping, er zit tryptofaan in wat dopamine productie verhoogd waar ze zich gelukkig en rustig van gaan voelen. Je kunt het kopen bij de paarden drogist als pasta in een spuit, het is wel duur!

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:56

Sizzle schreef:
Ik heb dat probleem ook, mijn paard vind binnebakken eng. Voorheen reed ik dan soms echt verlies door diverse ontploffingen maar nu lijd alleen de stap er nog onder. Wat ik er aan doe is heel veel belonen tijdens de proef zowel met stem al met mijn binnenhand (kan mij wat schelen als ik daar aftrek voor krijg) op het moment dat er spanning is. Mijn paard moest leren dat een foutje maken heus geen drama is en dat ze daar niet in paniek hoefde te raken (dus juist even aaien na een diagonaal vol taktfouten). Daarnaast heb ik een tijdje B-calm of zo iets gegeven. Dat is geen doping, er zit tryptofaan in wat dopamine productie verhoogd waar ze zich gelukkig en rustig van gaan voelen. Je kunt het kopen bij de paarden drogist als pasta in een spuit, het is wel duur!

Het lijkt me inderdaad enorm vervelend als je paard met de handrem erop gaat lopen, ontploft etc zodra je de ring ingaat. Maar heb het idee dat het vaak ook niet aan de paarden ligt. heb de tekst even vet gemaakt waarop ik doel. Ik denk niet dat een paard zomaar in paniek raakt als hij tact-fouten maakt, daar moet eerder iets gebeurt zijn. Nou vind ik wel dat je het goed hebt opgelost, ondanks min-punten die je dan krijgt..

Omdat ik van mening ben dat het vaak aan de ruiter ligt zou ik je paard dan ook niet nerv-control of iets dergelijks voeren. De spanning zit bij jou, door jou spanning en onzekerheid geef je je paard gemengde singalen waardoor hij zo gaat lopen. Losrijden super = geen spanning en druk,
thuis super = geen spanning en druk..
Misschien als je vaker ergens anders gaat rijden, het veldje (waar hij ongeveer dezelfde spanning gaf), dat je dan leert hem erdoor te rijden, dan krijg je in de ring ook meer vertrouwen omdat je weet hoe je het op moet lossen, dit zal de eerste paar keren misschien niet meteen goed gaan, maar dat heeft tijd en oefening nodig (eerst duurt het 20min voor hij erdoor is en dat wordt steeds korter, totdat je hem al meteen vanaf start van de proef goed kunt houden!)
Zoals hierboven ook al gezegd is zou ik ook gewoon een paar keer HC starten (meeste wedstrijd gerelativeerd).. Hopelijk gaat de spanning eraf en loopt hij dan gewoon de sterren van de hemel, ant dat kan hij zeker..
Nu nog de spanning en onzekerheid bij jou weg en dan komt het allemaal goed! Dan heb je je punten zo bij elkaar!! Ach gut

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:27

@ kivas
Ik ben het met je eens dat de spanning van de ruiter vaak een probleem is. Bij mijn paard komt het echter door twee andere dingen die ook thuis een probleem zijn. Ten eerste is ze erg bang voor andere paarden (m.n vossen) zodat ik dus ook regelmatig gewoon maar even thuis losrij en niet op de wedstrijd dat scheelt al wat. Op het moment dat ze toch spanning heeft opgebouwd heeft ze een probleem met binnenbakken, ze voelt zich dan denk ik opgesloten en wil dan rennen. Ik heb hierdoor al eens een proef moeten afbreken omdat ze alleen nog maar in een hoek kon bokken en staken. Daarnaast is ze enorm faalangstig (ik weet niet hoe ze er aan komt, ik ben haar 5e eigenaar) en wil liever niets fout doen. Hierdoor raakt ze dus in paniek als ze weet dat ze iets niet goed heeft gedaan, dit zijn dus o.a de taktfouten. Dit speelt extra als ze hengstig is omdat ze dan minder soepel is in de rug en dan soms een probleem heeft met de gebrokenlijn in contra en de overgang galop-stap. Op het moment dat het dan niet gaat wil ze gaan rennen, maar door overmatig belonen (zelfs na een wissel in de contra) heeft ze nu geleerd dat het niet zo erg is om een foutje te maken.

edit: ik wil nog even toevoegen dat als ik zelf spanning heb (wat eigenlijk zelden is) dan neem ik zelf ook iets (homeopatisch) om te voorkomen dat ik mijn paard de zenuwen geef die mij zijn. Want dat zou denk ik echt alles meteen weer verpesten en de faalangst weer terug brengen. (off topic: Trouwens verrekte lastig hoor zo'n paard, een beetje stoere stoute vind ik veel makkelijker.)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:30

Sizzle schreef:
@ kivas

edit: ik wil nog even toevoegen dat als ik zelf spanning heb (wat eigenlijk zelden is) dan neem ik zelf ook iets (homeopatisch) om te voorkomen dat ik mijn paard de zenuwen geef die mij zijn. Want dat zou denk ik echt alles meteen weer verpesten en de faalangst weer terug brengen. (off topic: Trouwens verrekte lastig hoor zo'n paard, een beetje stoere stoute vind ik veel makkelijker.)

Ja precies, die kun je 'op zijn flikker' geven en dan is het probleem daarmee opgelost (naja niet in alle gevallen natuurlijk Tong uitsteken ).
Die homeopatische pilletjes heb ik ook gedaan, daardoor weet ik nu ook dat het (in ieder geval voor een groot deel) toch niet aan mij ligt. Althans niet aan mijn stress.
Wel gaf ik in het begin (!) toen ik haar reed tegenstrijdige hulpen waardoor haar angst niet minder werd, door die hulpen kreeg ze de gelegenheid om er voor weg te vluchten (het blijven 'prooidieren' he). Nu ik wél de juiste hulpen geef vlucht ze niet meer weg. Maar het gevolg daarop is dat ze 'doods' wordt. Dus nou nog iets vinden om dát op te lossen.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:00

daar heb ik nou ook last van! ik heb er ook al eens een topic over gestart en toen zeiden ze dat het aan de ruiter lag omdat een paard niet zenuachtig kan zijn??!!

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 18:39

Een paard kan wel degelijk spanning hebben en daardoor zijn lichaam vast zetten. Probleem is alleen, hoe kom je ervan af.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:55

heel erg bekend probleem!

kan die van mij ook doen, heb 100x laten nakijken en niks te vinden, maar hij gaat soms echt onregelmatig... Puur spanning en vasthouden in zn lijf. Uiteraard kreeg ik ook vaak te horen dat het bij mij vandaan moest komen, die spanning. Prima, paar profs erop gehad en hij deed het nog steeds...
Die van mij is erg onzeker en denkt zelf veeel te veel na (wel werkwillig, maar voor zichzelf maakt ie t veel te druk in zn kop) Hij doet t ook niet alleen in de ring, maar thuis ook en juist met losrijden (want vreemde paarden EN een vreemde bak is gewoon teveel voor m vaak Knipoog)

Kan daardoor totaal onbereikbaar worden, blokkeren en echt stil voor zich uit gaan kijken, of dus gewoon niet meer normaal de bocht om willen komen. Enige waarvan ik merk dat helpt is zo correct mogelijk rijden en eindeloos vertrouwen proberen te geven. De hemel in prijzen als het goed is, altijd terug naar een stukje wat hij kan, zodat hij zeker wordt. Zelf zorgen dat ik het niet door een ruiterfout extra moeilijk maak voor hem, want waar een ander paard kwaad wordt, wordt hij bang om iets verkeerd te doen.
Het is alles behalve makkelijk en soms echt heel frustrerend, maar bij mijn paard merk ik wel verbetering. Is wel 7 en loopt "pas" L1, maar hij geeft wel het idee dat, als hij 1x 'stoer' is, hij ook gewoon ervoor kan gaan...

Ik geef overigens sedinerv voor concours vaak. Kan de echte angst niet wegnemen natuurlijk, maar haalt wel de scherpe kantjes er wat vanaf.

En dus gewoon simpel de proef in gaan rijden, geen druk bij jezelf om winst oid te rijden en alsmaar zachtjes mompelen hoe verschrikkelijk knap ie wel niet is...

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:35

Ja ook ik herken dit. Ik heb een merrie die al niet heel gemakkelijk te rijden is in de dressuur. Maar als ik haar er eenmaal door heb dan wil het wel. Als ik haar dan met losrijden fijn aan het lopen heb en ik ga de ring in is het weer bagger. Kop erop en gaan met de banaan. Wordt er onderhand een beetje depressief van, want ze kan het gewoon allemaal, maar ik kan geen gewone B proef met haar rijden. Krijg elke keer zulke lage punten. En echt spanning heb ik tegenwoordig niet meer, omdat ik weet dat zij daar extra op reageert. Kortom ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik rij samengesteld met haar, maar ben iedere keer bang dat ik te lage dressuur punten heb om nog te mogen starten in het springen en de cross. Dus ik hou dit even in de gaten op eventueel goede tips.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:52

Probeer eens Bach Resque! wat druppeltjes op een stukje brood en ze zijn een stuk relaxter. het is geen doping.
Je kunt het ook voor je zelf gebruiken.
Je kunt het krijgen bij de DA drogist voor 8 a 9 euro. Je kunt er wel vaak mee. Het heeft mij erg geholpen. Dit jaar probeer ik het zonder. En geef ik mezelf alleen nog!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:24

ja ik denk ook dat je onbewust al denkt dat het niet zo goed gaat,en een gevoelig dier zoals een paard pikt deze signalen meteen op.Neem de bovengenoemde Bach resque remedy spray eens.Begin ze thuis al in je mond te sprayen,desnoods de avond ervoor al.(slaap je meteen lekker)Op de wedstrijd dag mag je samen met je paard er best vaker mee sprayen,ik heb hele goede ervaringen met dit middel wat absoluut geen doping is.Geef het je paard op een klein stukje brood,of spray het in de mond als deze het niet erg vindt.Lees de bijsluiter maar eens,ik vind het prima spul.Heel veel succes samen ontspannen in de ring!!!Je hoeft het natuurlijk niet meer te gebruiken als het niet meer nodig is,zie het als even over een drempel samen gaan. Lijst

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:10

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:52

met die bach moet je het pipetje op het spraytje niet in de mond doen.. Dat gaat de werking op 1 of andere manier weg...

Zelf doe ik het altijd voor het paard op een stukje brood. en voormezelf in een glas met water....

Succes ermee, weet zeker dat het werkt. Mijn paard was precies t zelfde. en nog steeds eigenlijk wel. maar t wordt steeds beter!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:21

Nee nee thommie,dit middel is er wel degelijk als spray!!Ik heb er twee thuis,en een op stal.Juist de spray werkt makkelijk en past goed in een hand tasje oid.Ik heb het bij de paarden wel gebruikt met hele goede ervaringen,en zelf heb ik er ook baat bij als ik nerveus ben.Ik vind het een echte aanrader!!Succes. Pling .

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:54

ik zeg toch niet dat ik dat het er niet is als spray??
Ik weet dat er een spray is maar omdat je alles schoon moet houden voor de goede werking (anders gaat de werking eruit) doe ik het om een stukje brood. Dus je moet het niet in de mond van het paard stoppen e.d.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:33

Allemaal bedankt voor de fijne adviezen.
Ik heb de bach geprobeerd en ben met het rijden even een stapje terug gegaan. Bij het trainen niet te veel meer doorzitten. Doordat ik dat eerst veel deed werd hij erg onzeker in de ring wanneer ik moest lichtrijden. Op een een of andere manier ben ik dan zelf ook onrustiger. Heb mijn laatste twee wedstrijden 3 winstpunten gereden en ben weer helemaal blij.
Hoop dat we het zo vol kunnen houden. Alleen in de stap vind hij het nog erg moeilijk om ontspannen te blijven, maar ook dat gaat goed komen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:36

Oh super!
Gewoon lekker zo vol blijven houden Lachen
Dan kom je er wel!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:43

goed zeg!! super. was hij rustiger door de Bach?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:10

Of het door de Bach kwam of doordat ik DENK dat hij daardoor misschien wat meer ontspannen kan zijn weet ik niet. Hij was nog wel een beetje gespannen maar heb op mijn coupon geen opmerkingen gehad dat hij tactfouten had. Alleen een beetje in de stap. Dan wil hij niet lekker door zijn lichaam blijven stappen. Heb sinds dat het zo slecht ging 4 proeven gereden en 3 winstpunten gehaald. Bij 1 proef had ik 176 pnt, maar daar had hij schrik van een fotograaf die van ons foto's aan het maken was, niet om gevraagd.
Was nogal kwaad op die man, want hij zag dat Tyron er schrik van had en bleef gewoon doorgaan. Net of ik dan nog een foto bij hem ga bestellen.
Geeft wel weer even wat zelfvertrouwen zeg!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:15

De Bach druppels klinken goedkoper dan calimitan pasta (dat was de naam) dus misschien ga ik dat ook maar eens proberen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:22

Nou meid dat is echt fijn om te lezen!!Ik wens je alle goeds en succes in de toekomst,samen met je paard.Groetjes. Pling Pling .