Uitsluiting of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Uitsluiting of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 00:14

Vanavond werden 2 combinaties gediskwalificeerd, omdat ze buiten de ring waren gegaan. Ik was er 1 van Haha! .
Het gaat om de volgende ring:
Afbeelding
Volgens mij is dit geen gesloten ring en moet het gezien worden als het verlaten van een niet geheel afgezette ring en worden bestraft als een vergissing in het programma.
Ik mocht de proef wel verder afmaken en ze heeft ook tot en met het eind gepunt, maar met dikke letters Diskwalificatie op de coupon geschreven. Dat had in ieder geval uitsluiting moeten zijn. De reden van diskwalificatie staat ook niet op de coupon. En dat vind ik niet zo leuk, want je wordt alleen gediskwalificeerd als je echt ernstig je boekje te buiten gaat.
Ik had trouwens 180 punten, maar dat andere meisje had er 197 en die baalde als een stekker.
We hebben er nog wel over gesproken met de jury, maar die vond dat wij geen gelijk hadden Sigaar Of zie ik het verkeerd en is het wel een afgesloten ring?
Wat kunnen we het beste doen?

laborah

Re: Uitsluiting of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:59

Dit is absoluut geen afgesloten ring!

art. 137 van het dressuurreglement
Met inachtneming van de maximale tijd van onderbreking van de proef van 60 seconden, zal het verlaten van een niet in zijn geheel afgezette ring (bv. het achter een bordje om rijden) worden bestraft als een vergissing in het programma.

Je conclusie is dus juist (of je moet voor de 3e keer de ring hebben verlaten)! Ook je conclusie is juist dat er geen sprake is van diskwalificatie hoogstens van uitsluiting. Ook had de reden van diskwalificatie in dit geval dus uitsluitingerbij moeten staan. Trouwens bij diskwalificatie moet dit op het rapport van de vertegenwoordiger opgenomen worden.

Formeel had je protest aan moeten tekenen bij de afgevaardigde. Waarschijnlijk was op dat moment het betreffende jurylid dus dat had niets geholpen.

Moeilijk om in te schatten hoe de KNHS dit verder af gaat handelen omdat je niet geprotesteerd hebt.

Volgens mij kan je het betreffende jurylid beter opbellen en voorzichtig vertellen dat zij het verkeerd heeft. Ook dat de term "diskwalificatie" niet klopt. Hopelijk kan er dan nog wat hersteld worden. Ze zal toch ook niet blij zijn dat jij door haar dwaling verliespunten krijgt. Ook zal ze niet blij zijn als haar dwaling bij de KNHS aanhangig wordt gemaakt.

Wens je veel takt en wijsheid!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:11

Ik sluit me helemaal bij @laborah aan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:42

Het is altijd vrstandig om schriftelijk protest aan te tekeken. ookals is dat bij het betreffende jurylid. Dit moet namelijk bewaard worden over een bepaalde periode en zo kan je er later weer op terug komen.
Voor de rest ben ik het eens met laborah
Ik zou die winstpunt maar snel ophalen. Had ze tijdens de proef ook -2 of -1 geplaatst? Anders gaat die winstpunt er alsnog vandoor omdat die er dan wel bijkomen.
Het is altijd banketstaaf maar overkomt je iets teken dan schriftelijk je lacht.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:34

Dit jurylid weet duidelijk niet waarover ze het heeft. Je had dus protest moeten indienen en ja.. dat was waarschijnlijk bij het betreffende jurylid geweest. Of ze het er mee eens is, doet niet terzake. Je hebt nu niets om bij de KNHS aan te kloppen. Een klacht indienen bij de KNHS wordt waarschijnlijk afgedaan met het antwoord zoals ik hierboven al gaf. Misschien kun je nog contact opnemen met de organisatie, de coupons zijn waarschijnlijk nog niet onderweg naar Ermelo. Een ander jurylid (die op dat moment vertegenwoordiger is) kan het dan nog eens bedoordelen. Verwijs gewoon naar het reglement!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 11:48

Ik ben zelf ook jurylid en heb al tijdens de proef aangegeven dat ik vond dat ze fout zat. Na afloop kwam ze nog met het reglement naar me toe, maar volgens haar was het wel een gesloten ring. Verder was er ook geen andere jury of federatievertegenwoordiger aanwezig. En daarom vond ik het ook moeilijk om officieel protest aan te tekenen. Er moet dan namelijk een jury van beroep komen, die bestaat uit de vertegenwoordiger (het betreffende jurylid dus), iemand van de organisatie en nog een 3e (door de vertegenwoordiger aan te wijzen) persoon. Dat leek me allemaal wat overdreven. Nu ik nog even goed artikel 43 over protesten heb nagelezen kom ik ook wel tot de conclusie dat ik officieel geen rechten meer heb. Toch stuur ik nog wel even een briefje naar de KNHS, vooral omdat er diskwalificatie op de coupon stond, terwijl het uitsluiting had moeten zijn, maar ook om aan te geven dat deze jury fout zat. Daarom laat ik de organisatie de coupon ook gewooon opsturen naar de KNHS. De verliespunten maken me niks uit, want het was toch pas mijn eerste proef met dit paard. Dat andere meisje liep hierdoor wel haar eerste prijs en 2 winstpunten mis. Die was trouwens ook al naar huis toen de jury klaar was met jureren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:38

Volgens mij kun je helemaal niks meer. Natuurlijk heb je volkomen gelijk. Maar je moet wel binnen een half uur na de uitslag schriftelijk protest aantekenen. En dat half uur is nu voorbij. Op elke wedstrijd hoort een TA aanwezig te zijn. Dan had ik die erbij gehaald om mijn gelijk te krijgen. Wat ontzettend balen voor jou zeg!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:44

Wat is een TA??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:45

Technisch Afgevaardigde.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:53

Zij was op dat moment de enige KNHS official op de wedstrijd.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 08:44

Scum schreef:
Technisch Afgevaardigde.

TA is een kreet van voor de oorlog (= van voor de Fusie) en was alleen bekend bij de NKB. TA bestaat dus allang niet meer voor springen en dressuur. Wel nog in de Eventing.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:36

Als ik me niet vergis, mag dit eigenlijk niet eens. Bij minder (ik zeg het uit m'n hoofd) dan 6 ringen, moet een geheel gesloten ring worden gebruikt.
Afgezien daarvan zou een fout in het programma aan de orde zijn (als dat niet te lang duurt).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:50

Hmm ik lees net: Voor de klassen B t/m M2 is een afzetting toegestaan, maar niet verplicht.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 13:12

ART_UMA schreef:
Hmm ik lees net: Voor de klassen B t/m M2 is een afzetting toegestaan, maar niet verplicht.

Klopt wat je zegt:
Citaat:
Voor wedstrijden voor de klassen Z1 en hoger, is een ononderbroken afzetting van elke ring, met een beweegbare toegang of een vaste opening van 1m. breed bij de letter A, verplicht.
Indien een ring afgebakend wordt, dient de afbakening van de ring te bestaan uit een laag hek (bij voorkeur wit van kleur) van ca. 0,3 m. hoog. De ruimte tussen de planken van dit hek moet zo klein zijn, dat een paardenhoef er niet door kan.
Voor de klassen B t/m M2 is een afzetting toegestaan, maar niet verplicht
.
Misschien toch nog iets verder moeten lezen:
Citaat:
Bij indoorwedstrijden moet de ring - indien mogelijk - 2 meter van het beschot af liggen en zijn afgezet zoals boven vermeld. Bij indoorwedstrijden in accommodaties waarvan de afmetingen van de rijbaan gelijk zijn aan de voorgeschreven afmetingen van de wedstrijdring, geldt het beschot van de rijbaan tevens als de afbakening van de ring.

Zoals ik het lees denk ik dat de afbakening tussen de ring en het losrijgedeelte dicht hoort te zijn met een laag hek(wit) van ca. 0,3 m hoog.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:54

Zoals ik het lees geldt staat er dat je voor de B t/m M2 geen afzetting hoeft te hebben, ook niet voor indoor wedstrijden. Op zich wel vreemd hoor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:51

De uitsluiting was iig niet terecht. De term diskwalificatie al helemaal niet!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:49

Ik zou hier zeker nog werk van maken, anders heb je gewoon 2 verliespunten aan je broek hangen....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:48

Remember schreef:
Ik zou hier zeker nog werk van maken, anders heb je gewoon 2 verliespunten aan je broek hangen....

haha dat valt niet mee in de B Haha!
Maar ik vind het uiteraard niet leuk dat er nu "gediskwalificeerd" achter mijn naam staat en heb daarom ook een e-mail naar de afdeling RZ gestuurd. Ik ben benieuwd!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:27

Ok, had niet in de gaten dat het B was, ik heb 't in de L1 gehad namelijk (vloog 3x aan de andere kant van 1 wit hekje langs, was terecht maar wel zuur!).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:16

Ze hadden eerst zo'n mooi tussenschot in Ravenswaaij. Ging er met mijn nieuwe paard heen om voor het eerst te starten, juist omdat de ring altijd afgesloten was. Kon hem met moeite binnen die pionnen houden. Vind het geen fijne afzetting zo op deze manier.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:16

Ik heb een bericht teruggekregen van de KNHS. Er zullen geen verliespunten in rekening worden gebracht. Verder doen ze er niks mee, ik had daar al protest moeten indienen. Dat heb ik ook gedaan, zelfs met reglementenboek erbij bleef de betreffende jury ervan ovrtuigd dat ik uit een afgesloten ring was gegaan en dus gediskwalificeerd moest worden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:08

Toevallig werd deze vraag gisteren tijdens het theorie examen 2 x gesteld;

Bij onafgesloten ring (in dit geval dus wel degelijk onafgesloten) met 4 benen buiten afzet = -2 op protocol (mits binnen 60 sec weer in de ring).
Bij afgesloten afzetting met 4 benen buiten de ring = uitsluiting, dus 2 verliespunten.

Bij protest uiterlijk tot half uur na prijsuitreiking melden bij Federatievertegenwoordiger. Klacht, persoonsnummer en getuigen op schrift inleveren Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:53

@tyrza:Dat wist ik uiteraard al lang, en dat is hierboven ook al meerdere malen herhaald. Knipoog Bovendien heb ik 20 november theorie gedaan voor de M cursus, waar iedereen voor is geslaagd Haha!
Ik hoop dat er veel nieuwe juryleden bijkomen en dat de rest ook eens achter de broek wordt aangezeten om in ieder geval de reglementen weer eens door te nemen. Misschien door middel van een verplicht theorie examen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:30

Mja, ik kom er een beetje als mosterd na de maaltijd mee he Bloos

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:20

Sorry hoor, maar zo'n jurylid moet toch verplicht op herscholing?! Gewoon een keer een herexamen laten doen zulke gasten!!