bij schuimen "klapperen" met onderlip, wat vind de jury?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

bij schuimen "klapperen" met onderlip, wat vind de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 23:50

Dit vroeg ik me af... mn 3 jarige schuimt lekker tijdens het rijden, niet overdreven dat de vlokken schuim rondvliegen, maar wel genoeg om beetje belletjes te blazen tussen dr lippen en daarna als ze echt superontspannen is, dan gaat ze met dr onderlip, die ze dan ook een beetje laat hangen(beetje centebak idee Nagelbijten / Gniffelen ) die gaat ze laten klapperen.
beetje het idee van een vis die naar zn voer "hapt" haha kan het echt niet anders omschrijven
maar de onderlip friemelt ze dan wat mee en komt los vd bovenlip en dan gaat ie weer terug en zo "klapperd" ze een beetje met dr onderlip

wordt dit als verzet/fout gezien? mond is verder gesloten, onderlip hangt&klapperd alleen wat, juist als ze écht ontspannen is.
geef haar expres geen appel ofzo meer voor het rijden, dan schuimt ze echt vreselijk en doet ze het nog meer.

ze is nu bijna 2 maanden zadelmak, dit doet ze pas sinds ze netjes nageeft en echt ontspannen is, valt me de laatste 2 weken erg op.
begin 2007 wil ik gaan starten en vroeg me af of de jury het verkeerd vind.
vind t zelf wel een grappig gezicht, maargoed als het als fout wordt gezien heb ik wel een probleem.

oosterhoff

Re: bij schuimen "klapperen" met onderlip, wat vind de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:53

dat is iets wat ze zich heel snel aan kunnen leren en echt netjes staat het natuurlijk niet. Zorg ervoor dat ze echt die voorwaartse drang heeft. Vaak ontstaat dit doordat ze toch wat achter de teugel lopen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:32

Wat je vaak ziet bij jonge paarden is dat ze kleine gedragigen aanleren, die op een latere leeftijd weer weg zijn. Ik zou me er niet al te druk om maken, er is niet veel wat je tegen een ontspannende onderlip kunt doen. Ik weet niet hoe storend dit voor het beeld is, maar zolang haar aanleuning goed is en ze het bit goed aanneemt zonder gekke fratsen (tanden knarsen, lippen optrekken, tong uit mond), lijkt het me niet dat ze je hier ontzettend voor af kunnen straffen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:52

oosterhoff schreef:
dat is iets wat ze zich heel snel aan kunnen leren en echt netjes staat het natuurlijk niet. Zorg ervoor dat ze echt die voorwaartse drang heeft. Vaak ontstaat dit doordat ze toch wat achter de teugel lopen.

ze doet het juist niet als ze achter de teugel kruipt, als ze echt ontspannen nageeft doet ze het, en bij het halsstrekken, bij het voorwaarts-neerwaarts rijden en bij het uitstappen met losse teugel...

Vvalar, al die andere dingen doet ze gelukkig niet Haha! t is alleen een beetje een loshangende onderlip zegmaar, t zelfde idee als een paard wat verdofd is door de DA, die laten ook als 1e hun onderlip wat hangen
zal eens kijken of ik het een keer op filmp krijg, ga zo rijden met fotograaf erbij Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:21

heb je wel eens geprobeert om iets meer druk te houden in de aanleuning? Sommige paarden hebben gewoon meer druk nodig dan anderen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:06

ben nog erg zoekende, ze is nml pas een kleine 2 mnd onder het zadel
tijdens het rijden valt het klapperen erg mee, bij het vwnw, halsstrekken en uitstappen is het vele malen erger
denk dat het toch iets met druk houden te maken heeft, vooral met echt losse teugel doet ze het veel. Vandaag alleen op het eind ook in de gewone aanleuning, verder was het me niet opgevallen en heb er speciaal extra op gelet.
heb het met mn digi gefilmd vandaag, ga alles uploaden en als het filmpje gelukt is plaats ik het hier Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:31

De filmpjes, helaas maakt zippyvideos ze wel erg klein

beetje te zien, halverwege t filmpje
http://www.zippyvideos.com/5288874936265266/100_1680/

ook wel redelijk te zien(en eva noemt haar al schuimpie Clown )
http://www.zippyvideos.com/9176710036265276/100_1681/

hier staat ze wat op dr bit te knabbelen, dit doet ze onder t rijden niet, bij het wegstappen is te zien wat ik bedoel met dr lip
http://www.zippyvideos.com/1367893256265296/100_1682/

ook best duidelijk te zien
http://www.zippyvideos.com/8199001616265316/100_1922/

goed op haar mond blijven letten, je ziet hem, vooral in t begin, best friemelen, daarna is t beeld helaas te klein om nig wat te zien.
http://www.zippyvideos.com/2327052576265346/100_2055/

op t begin ff friemelende mond te zien
http://www.zippyvideos.com/9543060016265376/100_2058/

jammer dat zippy ze zo klein maakt, en t was al zo lastig het te filmen, maaja hoop dat dit duidelijker was dan mn uitleg, t is nml best lastig te omschrijven.

Tijdens het rijden viel het vandaag erg mee, t is vooral in stap en bij een wat lossere teugel. toen eva er op zat(allereerste keer ook nog eens Knipoog ) heb ik er vanaf de grond eens goed op staan letten, echt storend is het niet maarja heel netjes is het natuurlijk ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:10

Vind het op de filmpjes heel erg meevallen!

Nevada doet het ook wel eens, maar nog niet op afgerekend. Op tong uit de mond enz wel, maar dat valt ook heel erg op.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:52

Wat ze op deze filmpjes laat zien is zeker niet schokend. Wat mij wel opvalt is dat ze op deze filmpjes toch niet voldoende voorwaartse drang heeft en niet echt naar voren zoekt. Ik zou kijk of je toch minder met de hand zou rijden en wat meer met je been naar je hand toe zodat er iets meer druk ontstaat.
Ik kan het best mis hebben maar dat is wat ik zie.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:01

gelukkig dat de filmpjes meevallen, meer dan op de filmpjes laat ze gelukkig ook niet zien!

de eerste 4 filmpjes zijn met mij erop, stilstaan & stappen met losse teugel
laatste 2 filmpjes zit eva er op, die er voor het eest opzit, voor eva zelf(rijd nog niet zo lang) de allereerste keer op zo'n jong paard, en durfde niet echt iets te doen met been/hand etc
wis stond bij eva ook steeds stil bij de uitgang Knipoog dat het voorwaartse daar mist klopt idd wel!
verder is ze in het algemeen wel vrij goed voorwaarts, maar moet wel nog beter aan t been worden, daar werken we ook hard aan Lachen
merkte vandaag met rijden dat ze toen ik er in draf wat meer druk op had staan(ze was wat kijkerig dus ik gaf wat extra been en sloot mn hand even) dat ze dan niets doet met haar mond
bij het aan de hand van stal naar de bak lopen was ze al wel aan het friemelen met haar mond, nog voordat ze aan het schuimen was, vrees dat het een soort (tijdelijke?) gewoonte is geworden van haar.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:14

Renske_ schreef:
gelukkig dat de filmpjes meevallen, meer dan op de filmpjes laat ze gelukkig ook niet zien!

de eerste 4 filmpjes zijn met mij erop, stilstaan & stappen met losse teugel
laatste 2 filmpjes zit eva er op, die er voor het eest opzit, voor eva zelf(rijd nog niet zo lang) de allereerste keer op zo'n jong paard, en durfde niet echt iets te doen met been/hand etc
wis stond bij eva ook steeds stil bij de uitgang Knipoog dat het voorwaartse daar mist klopt idd wel!
verder is ze in het algemeen wel vrij goed voorwaarts, maar moet wel nog beter aan t been worden, daar werken we ook hard aan Lachen
merkte vandaag met rijden dat ze toen ik er in draf wat meer druk op had staan(ze was wat kijkerig dus ik gaf wat extra been en sloot mn hand even) dat ze dan niets doet met haar mond
bij het aan de hand van stal naar de bak lopen was ze al wel aan het friemelen met haar mond, nog voordat ze aan het schuimen was, vrees dat het een soort (tijdelijke?) gewoonte is geworden van haar.

Ja juist precies dat denk ik dat het is. Zodra je haar echt aan het werk zet zal ze het denk ik niet doen. Zoals je aangeeft doet ze het aan de hand wel en ik denk dat het gewoon een friemeldingetje van haar is. Zoals mensen constand aan hun haarlook kunnen plukken.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:19

Mijn paard doet het ook, volgens mij nog erger dan ik van jou op de filmpjes kan zien. Als je erop let kan je hem echt horen 'klappen' met zijn lippen. Ook hij doet dit alléén als hij écht ontspannen is, voorwaarts is hij méér dat genoeg dus dat is het *bij mij* zeker niet!
Gewoon ontspanning dus Haha!