raar gejureerd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

raar gejureerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 23:47

ik heb werkelijk nooit klachten over het jureren, en misschien ligt het aan mij maar in de B was ik het altijd eens met de jurering en snapte ik mijn bestraffingen en waarom ik hogere punten haalde. maar vandaag starte ik voor het erst officieel L1 dressuur. vorige week had ik deelgenomen aan een onderlingen wedstrijd, ging niet eens extreem goed maar toch had ik 198 punten!. en ik had een volte inderdaad niet netjes gereden, ook neit precies zoals het hoorde. en ik kreeg er 2 3e voor. sorry maar dit vind ik echt heel streng berekent. te onrustig in aanleuning, hup een 5. terwijl ik voor mijn gevoel een super nette proef neerzette, beter dan dat ik vaak gedaan heb en ik einidg met 173 punten, en ontzettend veel 5e. ik kreeg al een 5 als mijn paard iets onrustig was in aanleuning, en ik red har best fel om zo maar te zeggen. tenslotte moet ze gewoon lekker voorwaards, en naar mijn idee vond de jury dat ook maar niks want ik kreeg met alles een 5 omdat ik te gehaastig reed, of weert te weinig stelling. natuurlijk snap ik die puntne. maar wordt er dan in de L1 ineens zoveel strenger gerekent? of kan het toch zo zijn dat de jury streng rekende. want van de rest hoorde ik dat het hun wel meevielen omdat ze net een winstpunt haalde. en mij viel het erg tegen, serieus ik had boven de 185 verwacht! en iederen om mij heen die de proef had gezien vond het een super proef, netjes voorwaards er ging niet eens heel veel mis. alleen i kreed die 2 voltes niet helemaal goed, , maar om daar 2 3e voor te krijgen..

cojo79

Re: raar gejureerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:55

Onderlinge wedstrijden moet je niet meerekenen want toch word daar veel hogere punten gegeven over het algemeen.
Verder kan ik hier geen mening over zeggen want heb de proef niet gezien natuurlijk.
Ja en een onrustige aanleuning word toch al snel gezien als tegen de hand en dat word inderdaad snel afgestraft.

In ieder geval sucses en gewoon blijven oefenen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:57

dat heb ik ook zo vaak, op de ene wedstrijd haal ik 193 punten en de andere 174 terwijl ik bij beide wedstrijden hetzelfde reed.
Heb namelijk ook een video ervan.
Snap dit ook niet echt Tong uitsteken
Ja en inderdaad worden onderlinge wedstrijden anders gejureerd naar mijn idee.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 00:11

natuurlijk worden onderlinge wedstrijden anders gejureerd, maar 198 dan verwacht je voor diezelfde proef (en dan beter!) toch een winstpunt? ik vind dat echt raar, want mensen om me heen zeiden jeetje jij red die proef echt netjes!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 07:53

tja de een ziet liever een vlotte proef die iets minder net is uitgevoerd. De ander ziet liever een wat bravere proef die zonder fouten gereden wrodt.
Dat gaat je vast nog vaker overkomen. In een L1 proef wordt iig wel verwacht dat je de aanleuning goed hebt.
Niet langer over nadenken pas als het vaker gebeurt moet je je zorgen gaan maken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:43

Tsja de L1 is de B niet meer dan wordt er toch weer een beetje strenger gejureerd op somige punten en vanuit een juryhok ziet het er toch weer anders uit dan dat jij het voelt. En 173 is nog helemaal zo slecht nog niet en de punten zoals jij ze beschrijft kan ik me ook in vinden. Zie het niet als een afrekening maar als een leerdoel. De jury weet namelijk niet of dit jouw eerste of laatste L1 wedstrijd is en bekijkt het vanuit het oogpunt of je al klaar bent voor de L2. Voorlopig nog even dooroefenen dus.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:23

bij L1 verwachten ze toch net iets meer tezien als in de B mischien heb je een te braaf proefje gereden
natuurlijk moeilijk vanuit achter een computer een ordeel te trekken maar wat was je punt voor de impuls ?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:20

mijn impuls was volgens mij een 6je, maar na mijn laatste B wedstrijd ( de jury kende ik toevallig en die vond dat ik mijn paard meer moest presenteren en actiever moest rijden) dus ik heb dat gedaan, en mijn aanleuning is naar mijn idee goed, heel soms iets onrustig maar dat is maar heel weinig. maar je zag mensen i nde l1, en die paarden waren werkelijk neit vooruit te branden. en waarschijnlijk hadden die wel goede punten. en ik denk inderdaad dat het jury gericht is wat ze willen zien, in de B hoorde ik eerst dat ik mijn paard rustiger moest rijden, en later vonden ze dat ik haar meer moest neerzetten. dus ik denk dat ik een middenweg moet zoeken , dat ze rustig is. maar toch niet sloom en wel redelijk fel reageerd

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:26

Iedere jury heeft zijn eigen idee over wat goed is. Wat de een te snel vind, vind de ander wat sloom en ga zo maar door. Dat is gewoon zo in een jury sport.
In de B word er toch vaak wat makkelijker gekeken. In de L moet je je paard met bepaalde punten gewoon wat beter gereden hebben. Dat kan je merken in je punten.
Maar nogmaals het is en blijft een jury sport en dat jij 1 keer wat mindere punten haalt zegt niks en misschienhaal je de volgende keer weer een betere score.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:11

Vippie schreef:
De jury (..)bekijkt het vanuit het oogpunt of je al klaar bent voor de L2. Voorlopig nog even dooroefenen dus.

Kletskoek. Zo bekijkt een jury het helemaal niet. Wat zou dan het nut zijn van 10 wp's. Dan kun je na 1 wp al over.
Een proef wordt beoordeeld naar het niveau en die van de L1 ligt hoger dan de B (logisch want het is een hoger niveau). Als de jury al gewoon van zichzelf streng is dan kan het idd dat je een 3 hebt voor een volte die niet goed is (je vertelt er niet bij wat er niet goed aan was), maar lage punten voor onrustige aanleuning vind ik terecht, deze moet gewoon terecht zijn. En gehaast kan ook terecht zijn, te snel is vaak te onrustig (afraffelen) en dat in combi met onrustige aanleuning maakt het geen mooie proef. Succes iig de volgende keer!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:30

Sammie schreef:
Vippie schreef:
De jury (..)bekijkt het vanuit het oogpunt of je al klaar bent voor de L2. Voorlopig nog even dooroefenen dus.

Kletskoek. Zo bekijkt een jury het helemaal niet. Wat zou dan het nut zijn van 10 wp's. Dan kun je na 1 wp al over.

Zo bekijk ik het ook altijd. Je krijgt een winstpunt van een jury omdat die vind dat jij over kan naar een volgende klasse. Als 9 andere jury's het daarmee eens zijn, mag je ook echt over. Die winstpunten worden toch juíst gegeven om over te gaan naar een hogere klasse.
Kijk, tuurlijk zit zo'n jury niet zo in z'n hokje. Maar als je erover nadenkt is het eigelijk wel zo.
Want als je proef winstpuntwaardig is, wil dat feitelijk toch zeggen dat je de klasse goed beheert? En dus door kan stromen naar een volgend "level".

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:47

Ja en nee, qua winstpunten... een wp krijg je als je gemiddeld op alle onderdelen minimaal een 6 rijdt/toont.
op de helft van de onderdelen gemiddeld een 7 en de rest een 6 = 2 wp-en.
zit je tegen die 2 wp-en aan dan ben je klaar voor de overgang, overtuig de andere juryleden op die proeven en je kunt gaan, rijdt je gemiddeld tegen die 2 wp-en dan heb je ook weinig problemen in de L1, maar ik merk dat mijn dochter met haar pony nu netaan een wp rijdt in L1 tegen een gemiddeld een ruim 2 wp-en in de B. Ze kan het wijken en de middengalop nog aardig compenseren met de andere onderdelen, maar het houdt niet over.

L1 wordt niet raar gejureerd als je een onderling ermee vergelijkt, onderlinge geeft toch vaak een veekend beeld omdat er milder gejureerd wordt als een soort opsteker.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:11

Alane schreef:
zit je tegen die 2 wp-en aan dan ben je klaar voor de overgang.

Dat is de praktijk. Mijn verhaal was echt theoretisch gezien.

Als ze dit ook echt terug willen zien, dan zouden ze het aantal punten dat je moet rijden om een winspunt te behalen, moeten opschroeven. (dus, je moet gemiddeld een 6,5 rijden. Dan pas ben je klaar voor de volgende klasse en krijg je dus een winspunt).

Maar goed, dit gaat nu wel erg offtopic.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:35

Wat is er mis met een 5 voor een onrustige aanleuning??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:44

niets een 5 is ook een voldoende maar niet wp waardig, maar een 1 voor verkeerd aanspringen in de galop is ook wat overdreven... Haha!

@vonnie84: gemiddeld 6,5 is 2 wp-en als je het gemidelde wilt opschroeven leg je de lat wel erg hoog... of men gaat milder jureren en je bent weer terug bij af.
En praktijk en theorie liggen wel vaker een stuk uit elkaar Haha!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:51

ik vind het voor de voltes zeker goed gejureerd, in de L1 mag je toch verwachten dat je paard de stelling en buiging in orde heeft alsook de aanleuning (onrustig met hoofd -> miss tegen de hand?)
onderlinge kun je helaas nooit vergelijken met een officieele, heb 2 onderling gereden op zelfde dag, bij ene proef 202 pnt andere proef 180 terwijl qua proef ongeveer gelijk waren?! is dat eerlijk? nee en ja de ene keer verdien je die punten en de andere keer niet, de ene keer krijg je ze niet, de andere keer wel. je moet maar zo zien dat compeseerd elkaar wel weer niet te druk over maken jullie komen er vast wel!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:28

--> JI

Sophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:33

Tja, het blijft een jurysport he. De ene x rijd je een slecht proefje en wordt je eerste met 200 punten, de andere x rijd je supernetjes en heb je 170.

Maar een 5 voor onrustige aanleuning vind ik nog vrij soepel, in de L mag je dat toch wel verwachten. Net als voltes, als je die niet goed rijd heb je idd een 3 of een 4.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:20

punten is af en toe niets van te maken. Ik had 181 en 164 voor dezelfde proef.
Overigens was deze hele proef vreemd gejureerd. Om maar eventjes een paar voorbeelden te noemen.
180 en 150
192 en 178...
Dan klopt er toch echt iets niet...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:19

als 2 juryleden 1 proef beoordelen en de ene jury punt per onderdeel 1 lager dan de ander zit je zo op 30 punten verschil aan het eind van de proef.
Vreemde verschillen krijg je als de ene jury het een 8 waard vind en de ander een 5 geeft (kan nog wel op 1 onderdeel, net vanaf de kant je het bekeken wordt).
Vreemder wordt het met 3 jury leden wanneer er 2 (die op de lange zijde zitten) een 8 geven en de jury op de AC lijn een 4 Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:39

ik heb met willem regelmatig zulke verschillen in proeven op 1 wedstrijd bij 1 dezelfde jury. 2e proef is eigenlijk standaard 10 puntenhoger Haha! dat kom omdat we beide proeven niet hetzelfde rijden en zowiezo elke wedstrijd is anders. wij zijn niet constant.

in het L1 wordt er gewoon verwacht dat je de basis goed onder de knie hebt en je paard dus een goede volte kan rijden met de juiste buiging en stelling. en de aanleuning moetgewoon goed zijn.

onderling is helemaal niet te vergelijken met knhs

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:09

173 voor de eerste keer is toch helemaal niet slecht?
Doe wat met het commentaar dat je gekregen hebt (onrustige aanleuning) En op naar de volgende keer.

Mag ik btw vragen waar je geweest bent?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:15

Tja, is nooit leuk om weer even met je neus op de feiten gedrukt te worden. Vaak gaat het met ruiters helemaal lekker in de lagere klasse, de winstpunten lopen binnnen. Maar dan bij de overstap krijgen ze de deksel op hun neus, en moeten ze er weer even hard aan werken om ook in een hogere klasse goede punten te halen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:21

Alane schreef:
als 2 juryleden 1 proef beoordelen en de ene jury punt per onderdeel 1 lager dan de ander zit je zo op 30 punten verschil aan het eind van de proef.
Vreemde verschillen krijg je als de ene jury het een 8 waard vind en de ander een 5 geeft (kan nog wel op 1 onderdeel, net vanaf de kant je het bekeken wordt).
Vreemder wordt het met 3 jury leden wanneer er 2 (die op de lange zijde zitten) een 8 geven en de jury op de AC lijn een 4 Haha!

nee, maar het verschil tussen een winstpunt en een verliespunt of 2 winstpunten en geen winstpunten vind ik wel erg apart...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:28

Maar tussen juryleden onderling zit ook zoveel verschil? Wij hebben laatst het NK Studentenrijden georganiseerd en dus ook alle protocollen nageteld. Klein voorbeeld: bij de ene jury zaten alle punten tussen de 3 en de 8. Bij de ander had iedereen overal een 6/7 voor (en als het echt uitzonderlijk slecht ging een 5) maar eigenlijk durfde zij dus echt helemaal niks. Heel jammer want hier leer je dus ook niet veel van! Ook jammer als iedereen zo dicht bij elkaar eindigt..